Paard leasen of toch maar naar een manege?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maartje95
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-01-18
Woonplaats: Rotterdam

Paard leasen of toch maar naar een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 16:36

Hallo allemaal.
Ik heb van mijn 10e tot mijn 16e paardgereden. Hiervan heb ik 4 jaar op een manege gereden en 2 jaar een pony bijgereden van iemand. Hierna ben ik gestopt met paardrijden door het verliezen van interesse, nieuwe studie etc. Nu ben ik 22 en mis ik het paardrijden ontzettend. Ik heb echter geen behoefte om weer te gaan rijden op een manege, ik denk dat dit snel weer gaat vervelen. Ik ben dus opzoek gegaan naar een leasepaard. Ik hoorde van iedereen en ik las op internet dat je paardrijden niet verleerd. Nu mocht ik langskomen om te komen kijken voor een leasepaard op een stal en het viel mij nog flink tegen. Mijn balans is weg. In stap en draf ging het nog, maar ik galop raakte ik steeds mijn beugels kwijt en had ik het paard niet onder controle doordat ik zo op mijn balans aan het focussen was. Nu twijfel ik dus of ik toch weer ga lessen op een manege, met het risico dat het super lang duurt voordat er weer een paard vrij is om te leasen óf ik ga dat paard wel leasen, en ga natuurlijk zeker nu veel privelessen volgen. Mijn vraag is dus of hier mensen zijn met ervaring hiermee, hoe snel je weer op je oude niveau zit en wat jullie in deze situatie zouden doen.


xRaisin

Berichten: 1748
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard leasen of toch maar naar een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:40

Als de eigenaar van dat leasepaard het ziet zitten met jou, ondanks dat je het een beetje verleerd bent, zou ik dat zeker doen!

Ik denk dat je dan veel sneller op je oude niveau bent dan als je 1 x per week gaat lessen bij een manege!

DearDarling

Berichten: 891
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Re: Paard leasen of toch maar naar een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:42

Ik ga mee met xRaisin! Gewoon doen!

http://www.hplt.nl
Your dream can become your reality, if you allow it.

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:47

Ik herken het helemaal :')
Ik ben dan op m'n 16e gestopt en nu 20 en net weer met paarden bezig. Een aantal keren ritjes gemaakt maar ik merk echt dat de balans weg is. Ik heb een leuk verzorgpaardje gevonden en rij op dit moment nog niet, maar mag als alles ervoor klaar is (denk aan zadel e.d.) ook op mijn eigen tempo beginnen met rijden. Ik heb dus geen tips maar wil het wel graag volgen.

Ik zou in jouw situatie eigenlijk willen zeggen dat je het paard wel kan leasen, maar bijvoorbeeld een paar goede zitlessen ermee neemt om te zorgen dat je snel weer op niveau bent. Dan leer je het snel weer en hoef je deze kans niet te laten lopen :)

&if=1

[o]


cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:53

xRaisin schreef:
Als de eigenaar van dat leasepaard het ziet zitten met jou, ondanks dat je het een beetje verleerd bent, zou ik dat zeker doen!

Ik denk dat je dan veel sneller op je oude niveau bent dan als je 1 x per week gaat lessen bij een manege!

Helemaal mee eens.

[o]

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Re: Paard leasen of toch maar naar een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:58

Je leert het waarschijnlijk weer veel sneller op een lease paard en privelessen. Steeds een ander paard en maar 1 instructeur voor een groep zullen er, denk ik, voor zorgen dat het langer duurt om het weer goed te leren!

Ik zou dus voor een lease pard gaan, maar dan wel met lessen van een goede instructeur die voorlopig alleen op houding focust.

Trotse eigenaar van Adjuna <3 (Trento b x gribaldi)

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:27

Ik had 4 jaar niet gelest en weinig gereden en moest er ook echt weer inkomen. Door zwangerschappen was ik mijn buikspieren kwijt (erg uitgerekt) en aangekomen. Ik ben gaan bijrijden en Had al snel weer elke week les.toen ik 1x per week reed ging het langzaam. Het twee x per week en af en toe drie keer per week ging het ineens veel vlotter. Denk dat ik na een half jaar weer redelijk tevreden was maar zo makkelijk en netjes als ik vroeger/voor mijn zwangerschappen zat is het nog niet.

Huidige bijrijdpaard springt geregeld de lucht in en ik blijf in elk geval weer redelijk zitten. Was ook flink wennen aan zijn veel grotere bewegingen in begin. Best overgang van haflinger naar NRPS er met hoog% Arabisch en Engels Volbloed

Maartje95
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-01-18
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard leasen of toch maar naar een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 10:54

Bedankt voor alle reacties. Ik heb ervoor gekozen om hem te gaan leasen vanaf maandag. Ik lease heb samen met een ander meisje, beide 3 dagen in de week. Heb voor heel januari iedere maandag een priveles staan en voor daarna kijk ik verder hoeveel privelessen in dan nodig vind :). Ben iniedergeval heel blij en ben er klaar voor om flink te gaan trainen.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paard leasen of toch maar naar een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:50

Leuk! Succes!!!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Paard leasen of toch maar naar een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:42

Veel plezier!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Cas_nova
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Limburg

Re: Paard leasen of toch maar naar een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:59

Ik zit in precies dezelfde situatie!

Was weer begonnen met lessen omdat er geen geschikte leasepaarden beschikbaar waren in de buurt. Toen ik na twee weken toch ineens benadert werd voor een leasepaard. Heb het meteen met beide handen aangegrepen en denk niet dat ik op de manege ooit zoveel zou leren als bij mijn leasepaard. Helemaal omdat je zoals je zelf al aangeeft ook met dat paard lessen kunt nemen. En ik merk dat ik het erg waardeer wat meer vrijheid te hebben dan in een manegeles.

NOVA <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Perros en 3 bezoekers