Manen afscheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 12:59

Hoi!
Ik ben opzoek naar ervaringen van het opnieuw laten aangroeien van de manen.
Mijn Arabier had prachtige zwarte, lange manen. Inmiddels zijn ze meer grijs (hij veranderd elk seizoen van kleur) en een heel stuk dunner geworden.
Maar het grootste probleem is nog wel dat ze van de zomer heel ongelijk zijn geworden door het spelen. Hij was zelfs een pluk manen halverwege zijn hals kwijt geraakt.

Nu denk ik er over na om alles af te knippen en ze opnieuw te laten groeien. Ik ben een grote fan van lange manen, maar het ziet er gewoon niet uit!

Ik heb van alles al geprobeerd. Verzorgen met haarserum en dan in vlechten houden, antibijt tegen het spelen en kriebelen, ik kam ze nauwelijks door en hij krijgt geen dekens met hals op.
Ik voer hem voordroog hooi en een vitaminebrok. Ik heb eerder een bloedtest laten doen en hier kwamen geen afwijkende waarden uit.

Afbeelding
Toen ik hem net had gekocht, 2 jaar geleden

Afbeelding
Zijn manen nu.

Heeft iemand ervaring met helemaal afknippen/scheren?
Ik ben als de doods dat het er foei lelijk uitziet en zijn manen niet fatsoenlijk meer aangroeien (ze worden nu al niet meer langer) :')
Of hebben jullie misschien andere tips?


NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:31

Ik heb de manen van mijn kruising arabier in mei afgeschoren omdat de helft eraf was geschuurd door de hals van zijn deken en ik zo niet op wedstrijd wilde gaan.

Het groeide eerst omhoog en na het tijdje viel het om. Hij heeft nooit een dikke bos gehad maar het is nu iig een mooie lengte en groeit nog gewoon door. Heb het nog niet bijgeknipt oid.


Afbeelding

Dit was de lengte in oktober
Laatst bijgewerkt door NoLimit_93 op 03-01-18 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:33

In jou geval zou ik er misschien ook voor kiezen ze een keer af te scheren :)
Knippen zou ik niet doen, dat ziet niet mooi uit

SayaJones

Berichten: 11923
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:33

Ik heb de manen van mijn haflinger vorig jaar helemaal afgeschoren omdat ze aan flarden waren getrokken door een tinker.
Het leek wel alsof ze eczeem had -O-

Nu, na een jaar, zijn ze zo lang en dik, ze komen nu tot net onder haar hals. Geen moment spijt van gehad!
Natuurlijk is dit bij elk paard anders. De een groeit sneller zijn manen dan de ander.

Ik zal zo even foto's zoeken!

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:39

Manen groeien echt hard. Ik heb van het voorjaar mijn arabier zijn manen heel kort geknipt en ze hangen nu echt alweer behoorlijk lang. 1 groot voordeel, ze klitten véél minder dan wanneer ik zijn manen in het voorjaar niet knip. Terwijl ze uiteindelijk in lengte niet eens zo heel veel langer worden.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:44

Afbeelding
Afbeelding
Mijn merrie staat elk jaar met afschoren manen. 2e foto er net af en 1e foto was vorige week. Niet zo netjes dit keer.
Manen groeien bij haar op dezelfde manier terug. Altijd even dik en op dezelfde manier vallend hahah
Laatst bijgewerkt door Diertjec op 03-01-18 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:44

Ik heb zelf nooit hoeven doen, maar als je er voor gaat zou ik scheren boven knippen doen, volgens mij krijg je dan netter alle haren op dezelfde lengte te pakken dan met knippen.

Enige ervaring is met de tondeuze bij mijn vriend (A) Ik scheer/trim liever zijn haren met apparaat dan met een schaar omdat ik het met apparaat wel gelijk krijg, hahaha.

SayaJones

Berichten: 11923
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:49


Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 16:24

Bedankt voor alle reacties!

Leuk om te zien dat er eigenlijk best wel wat mensen zijn die het doen! Bij de meeste paarden vind ik het ook wel leuk staan maar dan zal je net Flo hebben, waarbij het foei lelijk is :')

Ik verwacht niet dat er tinker manen ofzo terug groeien (zou opzich niet verkeerd zijn!), maar hij heeft nu nog maar 3 haren..

Brrr vind het zo eng om te doen! Maar ja, misschien maakt het hem ook nog wel wat stoerder en hij heeft voorlopig toch geen shows waar hij mooi moet zijn :')

SayaJones

Berichten: 11923
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:31

Ik ben écht een manenfreak, alles moet lang, mooi en vol zijn (dan wel bij paarden die het passen, geen kwpner ofzo :)) ).
Vond het zó eng om de manen af te scheren van mijn pony
Zoals je terug kan lezen in mijn topic, wilde ik, voordat er een manenvretende pony bij mijn pony stond, alles op 1 lengte maken, dat durfde ik al niet :')

Maar je gaat er geen spijt van krijgen. In het begin staat het misschien wat raar, maar het groeit sneller dan je denkt!

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Ilse_123

Berichten: 3764
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:52

Ik zou het ook afscheren, dan groeit het waarschijnlijk weer netter en op dezelfde lengte aan.

De manen van mijn paard waren ook heel dun voor ik begon met wegscheren en zijn nu best wel dik en stug. Moet ook wel zeggen dat ze steeds later gaan vallen omdat ze nu elk jaar stugger worden.


Afbeelding

Koper

Berichten: 30219
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:59

Melyoramel schreef:
Ik heb zelf nooit hoeven doen, maar als je er voor gaat zou ik scheren boven knippen doen, volgens mij krijg je dan netter alle haren op dezelfde lengte te pakken dan met knippen.

Zeker weten. Manen netjes in een boog knippen is een kunst waar je handigheid in moet krijgen.

Paar jaar geleden heb ik de manen van mijn pony (shetlander) in een boog geknipt. Ze had manen tot onder haar hals. Maar ik vind lange manen met een korte voorpluk heel erg lelijk en ze had ook last van haar manen. Ze zijn erg dik en bij het dikste stuk zat het na 24 jaar nogal vast, soort matje zeg meer. Er kon daar weinig lucht meer bij de huid komen.

Ik heb er nooit spijt van gehad. Het enige is dat je het moet bijhouden, manen groeien als ónkruid.

In het geval van jouw paard zou ik het eigenlijk niet knippen. Enige wat je ermee bereikt is dat de hele boel weer de zelfde lengte is. Maar het duurt langer voordat alles weer lang is. Manen verharen ook, over een tijdje is alles weer zoals het hoort. En als hij met de zelfde paarden blijft staan is het misschien nog een optie om te accepteren dat hij een paard is met een sociaal leven. Toch fijn juist voor 'm dat hij vriendjes heeft om mee te stoeien? :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 18:18

Ik ben inderdaad heel blij dat hij lekker veel kan spelen! Is waarschijnlijk ook puur toeval dat er in de zomer een hap manen weg was, is namelijk bij nog geen enkel paard gebeurd! Maar het is een super vrolijk paardje, dus heb nis te klagen. Dan maar geen manen :)

Afbeelding
Iets duidelijkere foto van hoe het er nu uit ziet. In het midden zie je nog duidelijk welke pluk er toen weg was.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:57

De manen van mijn paard zijn wat langer dan de jouwe, maar verder lijkt het behoorlijk op bovenstaande foto. Het is nu al een paar jaar erg dun, zou het echt voller teruggroeien als je het scheert?

Mijn paard staat trouwens ook 24/7 buiten (met schuilstal), dan is dit waarschijnlijk niet zo'n goed moment om te scheren denk ik? Aangezien de regen nu de manenkam niet raakt maar via de manen ervan af loopt en als ik het scheer dan valt de regen direct op de manenkam. Iemand die daar advies over heeft (argumenten dat het nu best kan of toch beter even wachten)?

koeien op de weg...

AnnetteFlame

Berichten: 1440
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:12

Ik had precies hetzelfde!
Toen Fabian nog hengst was had hij een volle bos en na zijn castratie was er niks meer van over en net zo ongelijk als bij jou. Ik heb toen ok riogoureus de schaar er ingezet (bij gebrek aan scheerapparaat) ben heel blij met het resultaat!

Hengst
Afbeelding
Ruin
Afbeelding
Kortst
Afbeelding
Tussentijd
Afbeelding
Nu
Afbeelding
Het laatste lijkt ongelijk, dat is niet zo, lengte is even lang overal alleen wat vrolijker/meer rechtop dan eerst (en wit, toverbal :+ )

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:27

Afscheren! Ziet er veel netter uit, zowel kwpn als Arabier zijn kaal.

http://www.teamcarlee.nl http://www.endurancebythesea.nl Mijn dochter NK kampioen 2018 young riders ! Trots
[color=#FF8000]

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:32

Hier ook erg goede ervaringen met het afscheren van de manen bij mijn merrie. Doodeng, maar het kwam heel netjes terug. Had niet het idee dat het echt dikker terug groeide, maar het zag er wel veel voller uit dan eerst.

Doen dus! Heb nog nooit gezien dat het er veel slechter van werd.

mooney

Berichten: 7769
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:47

Ik zou er ook de schaar in zetten.

Wel wil ik je even waarschuwen wat betreft de hanenkammen, Arabiertjes hebben vaak heel dun en 'zacht' haar. Daarom hebben ze niet zoveel aanleg om zo'n stoere dikke hanenkam te kweken. Voor het mooiere aangroeien kan je het dus scheren, maar dan moet je niet teleurgesteld zijn als de tussenfase een zielig dun kammetje is dat slecht overeind blijft staan en niet de stoere kammen die hier worden getoond.

Die van mij heeft wel een redelijke bos, dus ik heb geen voorbeeld van een complete kam bij een arabier, maar hier wel een uit de hand gelopen 3e oor dat aan het punken is.
Afbeelding

EDIT: even iets duidelijkere oortjes foto gezocht
Laatst bijgewerkt door mooney op 03-01-18 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt


Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:48

Heb het bij mijn fries ook een keer gedaan. Ergens was het eng maar eigenlijk was het ook best leuk toen het weer wat langer begon te worden. Fjordenkapsel was ook best leuk en het springerig ook best wel. Heb nu ook weer een gedeelte afgeknipt.
Groeit gewoon weer netjes terug. Gaat ook best snel. Ik knip overigens wel. Als je daar weinig ervaring mee hebt kan dat best lastig zijn. Ik knip ze dan zo nu en dan beetje bij. Haar groeit nooit gelijkmatig aan vandaar dat ik het dan een beetje bij houd tot het echt weer een lengte is waarbij het niet meer opvalt.
Verder is er geen verandering. Haar komt van binnenuit dus wat er vanuit de buitenaf mee gebeurt heeft geen effect. Het wordt niet voller. Het kan in het begin voller lijken omdat het haar "nieuw" is en dus minder gespleten punten heeft en weinig afgebroken haren. Maar dat zal na verloop van tijd weer gewoon hetzelfde worden.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.


Valkie12
Berichten: 21
Geregistreerd: 19-10-17

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:26

Ooh wat zonde, manen groeien inderdaad snel dus ik zou het ook afscheren en hopen dat het snel weer aangroeit

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 19:50

Bedankt weer voor alle reacties!
Scheermachine is inmiddels binnen maar moet nog even wachten voor ik deze kan gebruiken.

Nu kreeg ik van iemand anders nog wat te horen over stresshormonen en haar uitval. Zeker wist ze het niet, maar er zou een verband kunnen zijn tussen stress en het uitvallen van haar. Nu heeft hij de laatste tijd veel stress gehad.
Iemand die hier meer over weet toevallig?

Koper

Berichten: 30219
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:56

GDG schreef:
De manen van mijn paard zijn wat langer dan de jouwe, maar verder lijkt het behoorlijk op bovenstaande foto. Het is nu al een paar jaar erg dun, zou het echt voller teruggroeien als je het scheert?

Mijn paard staat trouwens ook 24/7 buiten (met schuilstal), dan is dit waarschijnlijk niet zo'n goed moment om te scheren denk ik? Aangezien de regen nu de manenkam niet raakt maar via de manen ervan af loopt en als ik het scheer dan valt de regen direct op de manenkam. Iemand die daar advies over heeft (argumenten dat het nu best kan of toch beter even wachten)?

Dit dus. Mijn merrie heeft in principe een manenboog alleen vanaf oktober ongeveer laat ik het groeien zodat ze er tegen regen e.d. nog wat aan heeft. Het is nu ongeveer op sportlengte := ('t is een shet met díkke manen). Ziet er niet uit en ik kan niet wachten tot 't voorjaar is, dan gaat 't weer in een boog. Maar comfort voor de pony is me ook wat waard.

Overigens is ze zeer gevoelig voor stress. Maar van haaruitval geen last.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Saul

Berichten: 9647
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:10

Ja wij! En denk er aan om het dit jaar weer te doen.
Ze is nu weer wat dunner bij de schoft door de deken.

Hier was het wel heel rigoureus hoor. :D

Foto's op volgorde :


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

WendyShet
Berichten: 466
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 08:45

Mijn merrie haar manen eind oktober afgeschoren omdat het erg dun was door het schuren. Ze heeft zomereczeem.
Net geschoren
Afbeelding
Vorige week
Afbeelding

MallyBelly

Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:32

Ik heb bij mijn shet heel lang geleden ook vanwege exceem, schuren en dat alles ongelijk was, alles eraf geknipt, en inmiddels 5jr later heeft manen tot op de grond. Veel dikker en mooier.

Bij mijn huidige paardje heb ik ook vorige jaar augustus alle manen er afgeknipt (Knippen gaat ook prima) en die kon is deze week weer voor het eerst mini vlechtjes is maken <3
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 07-01-18 09:36, in het totaal 2 keer bewerkt

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 bezoekers