2017 met Sam, wat een avontuur!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

2017 met Sam, wat een avontuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 14:16

Leuk dat je mijn EJL-ITP opent! Allereerst de beste wensen! :)

2017
Het jaar van veel veranderingen!
Het was soms even wennen en schrikken, maar wat heb ik dit jaar veel geleerd zeg! :j

Januari & Februari
Aan het begin van 2017 vroeg de eigenaresse van stal of ik Sam, de pony van haar dochter, zou willen (bij)rijden. Sam is een zwarte New-Forest ruin (Sweet Forest Wizard x Tamira) van 9 jaar oud en 1.51m hoog. Doordat haar dochter in het eindexamenjaar zat, had zij niet zoveel tijd meer voor de paarden. Na het eindexamen zou ze voor een jaar naar het buitenland gaan en zou Sam een jaar stil komen te staan. Op dat moment reed ik Myron ook nog en zou ik Sam gaan rijden als ik tijd over had. Door verschillende omstandigheden heb ik uiteindelijk het besluit genomen om na bijna vier jaar te stoppen met het verzorgen van Myron. Hier nog even een terugblik naar onze leuke tijden:

1.) Myron
Afbeelding

Helaas kon ik nog niet veel rijden toen ik begon met het verzorgen van Sam. Ik heb al een behoorlijke tijd last van een flinke polsblessure aan beide polsen en kon op dat moment eigenlijk bijna niks.. Hierdoor begonnen we vooral met longeren en vrijheidsdressuur.

Maart & April
Langzaam aan ging het beter met mijn polsen en begonnen we met rijden zonder zadel, want opzadelen kon ik nog niet. Eind maart maart begonnen we dan toch echt met rijden, want met bracen om was het wel te doen. In april begonnen we dan ook met lessen. :)

2.) Sam tijdens één van onze eerste lessen
Afbeelding

Mei
In mei bleven we lekker door trainen en begon ik samen met een stalgenootje met het beleren van de drie 3-jarigen van de staleigenaar. Met een van deze pony's was ik eerder in het jaar al begonnen met wat grondwerk en schriktraining.

3.) Een van de 3-jarigen, Mellaer's Looking 4 Lucky Luke (Sulaatik's Versace x Sulaatik's Desire)
Afbeelding

Juni
In juni konden we weer lekker in het land rijden, dus kwam mijn nichtje gezellig een keer langs om foto's te maken.

4.) Lekker uitrazen in het land
Afbeelding

Juli
In juli zou ik met een stalgenoot de bak gaan slepen met Sam. Hij had al vaker met een balk/boomstam en pallet achter zich aan gelopen in de bak, dus we begonnen weer rustig met een balk. Hij deed dit dan ook alsof hij dit al jaren deed, waarna we de baksleep erachter hebben gehangen. Helaas besloot hij na één meter trekken dat hij dit niks vond en trok hij zich bokkend los om in volle galop met de sleep achter zich aan de bak door te rennen.. Uiteraard maakte dit nog meer herrie en was dit nog enger waarna hij door de omheining heen rende en verder begon te rennen in het land. Uiteindelijk brak de sleep los en hebben we Sam gelukkig kunnen vangen. Maar man, wat was dat eng.. :(
Daarna liep hij helaas wel kreupel en moesten we met hem gaan wandelen. Na twee weken wandelen en afspuiten liep hij gelukkig weer goed. Hij kwam alleen echt niet meer in de buurt bij de baksleep en alles wat daarop leek. Hierdoor begonnen we met schriktraining. Eerst met simpele dingen die daar niks mee te maken hadden, maar later ook met herriemakende hindernispalen en de baksleep zelf. Ik ben niet van plan dat ding er nog een keer achter te hangen, maar hij vindt het nu gelukkig niet meer eng :j

5.) Sam aan het begin van de schriktraining
Afbeelding

Augustus
In augustus maakten we lekker veel kilometers en waren de buitenritten ook favoriet. Onderwijl gingen we ook verder met het inrijden van de 3-jarigen. Eind augustus waren ze zo ver dat er ook anderen op konden rijden en begonnen we met de verkoop. Ik was nog nooit eerder zo betrokken geweest bij de verkoop van een paard en vond het erg leuk om het op deze manier eens mee te maken! Inmiddels zijn ze dan ook alle drie verkocht.

6.) <3
Afbeelding

7.) Mellaer's Like it or Not (Sulaatik's Valdez x Cinquants Little Brown Baby)
Afbeelding

8.) Mellaer's Lord off the ring (Sulaatik's Peter Pan x Corso)
Afbeelding

Omdat het rijden gedurende de zomer erg goed ging, mocht ik in augustus een startkaart aanvragen. Een enorme stap.. Nadat ik zo'n 7 jaar geleden bij de manege was gestopt en dus ook geen FNRS proefjes meer reed had ik enkel nog eens per jaar een onderlinge wedstrijd gereden.

September
In september reden we onze eerste wedstrijd en met resultaat, namelijk 193,5 en 195 punten! :o

Oktober
In oktober kwam een vriendin van mij weer een keer foto's maken van mij en Sam <3

9.)
Afbeelding

10.)
Afbeelding

Later deze maand zouden we een springles volgen bij een springstal in de buurt. Het was echt rotweer met enorm veel wind, maar we hadden nou eenmaal vandaag afgesproken. Dus toch maar proberen!
Tijdens het opbouwen waaiden de hindernissen telkens om, maar uiteindelijk bleef het staan en begon de les. Sam was lekker fris en had het gas er goed op. Door de wind was het steeds maar gokken wat de instructrice zei, dus echt een succes was het niet. Na een aantal sprongen vielen bij de landing van de laatste sprong met een klap alle hindernissen tegelijkertijd om door een enorme windvlaag. Sam schoot er vandoor met een aantal gekke bochten en na een noodstop in combinatie met een 180 graden draai lag ik op de grond :')
Helaas voor ons was het een open bak en besloot Sam het erf verder af te rennen. Het hek naar de dijk stond helaas ook nog open en aangezien Sam er een handje van heeft om bij enge dingen richting huis te rennen tot iemand hem ergens vangt (de maand ervoor had hij dat maar weer bewezen) liet hij iedereen weer flink schrikken hiermee.. Gelukkig was er een auto van de dijk zo lief om de poort te blokkeren, waardoor we Sam op het grasveldje voor de springstal weer konden vangen. Dat was wel het einde van de springles, dus hier komt zeker nog een herkansing voor. Toch hebben we er wel één springfoto aan overgehouden. Wel een hele charmante met mijn gezicht tegen de wind in, opgebolde jas met een body protector eronder :D

11.) Sam tijdens de springles
Afbeelding

Ook kreeg hij deze maand voor het eerst van zijn leven een deken om. Hij staat 24/7 buiten met een schuilstal en overkapping en met het natte/koude weer leek zijn rug telkens wat stijf en werd hij wat stug. De deken deed goed zijn werk, want kort daarna reed hij weer heerlijk! Hij snapte er eerst niks van, hij bleef maar omkijken of ik niks vergeten was af te doen toen ik hem had teruggezet. :+

12.) Sam voor het eerst met zijn deken
Afbeelding

November
In november ging ik samen met een stalgenoot naar de clinic "Longeren aan de enkele lijn: rechtrichten & balans" van Paard & Professie. Dit was tevens de eerste keer dat we naar een "verre" vreemde locatie gingen en dat ik zelf de trailer reed, maar oh wat was hij braaf! Het was echt enorm interessant en inmiddels gaat het thuis ook steeds beter!

13.) Sam tijdens de longeerclinic
Afbeelding

Omdat ik dit enorm interessant vond en haar manier mij erg aansprak hebben we inmiddels ook thuis wat lessen van haar gehad en daar gaan we in 2018 zeker weer mee verder! We zijn nu vooral bezig met het houden van contact en ritme en daar moeten we (vooral ik) toch echt nog even op oefenen :j

Verder reden we in november onze laatste dressuurwedstrijd van 2017 waarmee we nu na 5 wedstrijden 8 winstpunten in de B hebben. Door het slechte weer in combinatie met alleen een buitenbak hebben we nu even pauze en gaan we in februari/maart weer vrolijk verder met wedstrijden starten.

December
Omdat ik het springen toch altijd erg leuk blijf vinden hebben we in december mee gesprongen in de springles bij de manege bij ons in de buurt. Dit was erg leuk om te doen en ik heb nog nooit zoveel complimenten gehad tijdens het rijden over hoe leuk Sam wel niet was <3

Afbeelding

Twee weken later was er een onderlinge springwedstrijd van 20/30 cm op dezelfde manege waar we toen ook gelijk maar aan meededen. Echter stond er een vrij "imposante" rode muur in de bak en Sam ging het liefst de bak weer uit toen hij die zag. Nadat er iemand een paar rondjes meeliep konden we in de buurt van de muur komen en begon ons parcours. Echter was elke normale hindernis daarna ook eng, dus werden we 2x uitgebeld. Gelukkig mochten we daarna op ons gemakje toch alle hindernissen nog een keer nemen, waardoor we zelfs over de "enge" muur heen kwamen! *\o/*

14.) En daar gaan we dan.. de grote "enge" muur
Afbeelding

De laatste twee weken van 2017 heeft het helaas bijna alleen maar geregend, waardoor de bak erg nat was. Hierdoor zijn we het grondwerk wat verder op gaan pakken en zijn we begonnen met horse agility. Zowel Sam als ik vinden het horse agility super leuk, dus daar gaan we in 2018 zeker mee verder!


Ik heb enorm genoten van 2017 en hoop dat 2018 net zo een leuk jaar wordt! :D
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 03-01-18 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag uit titel verwijderd

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: 2017 met Sam, wat een avontuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:03

Wat een ontzettend leuke pony's heb jij te rijden! Leuk dat het nu zo goed gaat met Sam, foto 6 & 9 zijn plaatjes! Hopelijk in het komende jaar niet zoveel schrik als met het baksleep-drama, wat eng zeg!

Veel plezier komend jaar! En succes met de wedstrijden volgend seizoen ;)

larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 22:51

Unseen schreef:
Wat een ontzettend leuke pony's heb jij te rijden! Leuk dat het nu zo goed gaat met Sam, foto 6 & 9 zijn plaatjes! Hopelijk in het komende jaar niet zoveel schrik als met het baksleep-drama, wat eng zeg!

Veel plezier komend jaar! En succes met de wedstrijden volgend seizoen ;)


Hihi, ja ik had dit jaar zeker mazzel met zo veel leuke paardjes onder m'n kont!

Bedankt! :D

kirsten4

Berichten: 2902
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Overijssel

Re: 2017 met Sam, wat een avontuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:24

Wat een leuk overzicht ! Sam is knap & de andere pony's op de foto's ook! Rijden ziet er fijn uit! Veel plezier in 2018 :D

Watermeloen

Berichten: 1123
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Zaanstad

Re: 2017 met Sam, wat een avontuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:17

Super leuk overzicht Laris! Jij en Sam zijn echt een leuke combi en de wedstrijden gaan super goed. Op naar een succesvol 2018! :)

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: 2017 met Sam, wat een avontuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:25

Wat een sympathieke pony! Hopelijk mogen jullie nog lang van elkaar genieten :)

larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 08:56

Watermeloen schreef:
Super leuk overzicht Laris! Jij en Sam zijn echt een leuke combi en de wedstrijden gaan super goed. Op naar een succesvol 2018! :)


Dankjewel! Ik hoop ook op een succesvol 2018 :D

kirsten4 schreef:
Wat een leuk overzicht ! Sam is knap & de andere pony's op de foto's ook! Rijden ziet er fijn uit! Veel plezier in 2018 :D


Bedankt voor het compliment!

happypaardje schreef:
Wat een sympathieke pony! Hopelijk mogen jullie nog lang van elkaar genieten :)


Bedankt! Ik hoop het ook! :j

Puccini
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-10-17

Re: 2017 met Sam, wat een avontuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:13

Wat een mooi topic. Heel veel succes verder.

larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 20:48

Puccini schreef:
Wat een mooi topic. Heel veel succes verder.


Bedankt! :D