Welke Mattes bontsingel? Of toch Christ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Welke Mattes bontsingel? Of toch Christ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 16:20

Mijn paard heeft kale plekjes in zijn oksels. Ondanks dat de singel er tijdens het opzadelen achter ligt, moet de singel toch de oorzaak zijn. Zadelmaker komt regelmatig langs, dus als het goed is, ligt zadel gewoon goed. Zijn wintervacht (ongeschoren) is altijd gevoelig voor schuurplekken. Ook de randen van sommige dekjes zorgen in de winter voor een schuurplek.

Genoeg achtergrondinfo :P Ik wil gaan proberen of een bontsingel de oplossing is. Heb met wat zoekopdrachten al het een en ander gelezen. Zo lees ik bijvoorbeeld positieve dingen over de bontsingels van Mattes. Ik kom daar echter twee versies van tegen (als ik alleen kijk naar anatomisch gevormde dressuursingels).
Bij de ene lijkt er een stoffen singel in de bonthoes te zitten (zie bv https://m.kramer.nl/asymmetrisch-dressu ... &ci=257103)
Bij de ander is de singel van leer en wordt er ook nog gesproken over een plastieken inleg (zie bv https://m.kramer.nl/Slim-Line-dressuurs ... &ci=257103)
Bij veel van de positieve ervaringen die ik heb gevonden over een Mattes bontsingel kan ik helaas niet zien om welk type singel het gaat.

Over de bontproducten van Christ lees ik ook veel positieve dingen. Zij hebben ook een bontsingel (zie bv https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-3 ... el-singel/). Maar de positieve ervaringen gaan meestal over andere producten. Over de bontsingel 1 duidelijke ervaring gelezen en dat was iemand die de singel te breed vond.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een van deze singels en me op weg kunnen helpen bij het maken van de juiste keuze? Ik heb helaas nog geen verkooppunt in de buurt kunnen vinden waar ik de singels zou kunnen bekijken.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:46

Ik heb een hele tijd een mattes anatomische singel gebruikt voor mijn paard, die had ook altijd van die schuurplekken. Dit hielp goed bij mijn paard.

Ik had een stoffen (katoen) singel voorzien voorzien van een bonten buitenkant. Omdat hij anatomisch gevormd was zat er in het brede stuk in het midden een stukje plastic voor de stevigheid. Na een aantal wasbeurten heb ik die eruit gehaald, qua stevigheid niet echt nodig naar mijn mening.
Tegenwoordig is het bont afneembaar waardoor het makkelijker wasbaar is en veel sneller droog.

De singels blijven lang goed als je ze regelmatig wast met speciaal wasmiddel. Na verloop van tijd bleekte de wol een beetje op daar waar het paard veel zweet, dit wat voornamelijk aan de binnenkant en viel dus niet op tijdens het rijden.

Ik heb destijds mijn eerste singel verkocht (overgestapt naar bruin tuig) en na 7-8 is deze nog steeds in gebruik bij die mensen.

Ik heb ze destijds bij Hipponet.be gekocht, daar kon je de singel helemaal zelf samenstellen qua kleuren.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Welke Mattes bontsingel? Of toch Christ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:55

Ik ben hier ook erg benieuwd naar TS! Ik kan je in ieder geval de singel van Horze (type harleigh) afraden, die had ik onlangs besteld door de gunstige prijs, maar de kwaliteit vond ik teleurstellend (was te verwachten voor dat geld haha) en de maatvoering klopt van geen kant. Dus die heb ik retour gedaan.

Nu biljven voor mij ook de Mattes en Christ over. Maar volgens mij is die ene Mattes niet van leer?

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Welke Mattes bontsingel? Of toch Christ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:20

Een ander merk maar ik heb die van BR waar ik heel tevreden over ben :j

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Welke Mattes bontsingel? Of toch Christ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:24

Ik heb een BR bontsingel, wil niet meer anders, echt heel fijn

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:51

Ik heb tot 2x toe een BR singel na het wassen stuk gehad, bont liet gewoon los...

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:28

Mijn stalmaatje heeft een 'gewone' bontsingel van Mattes en die bestaat inderdaad uit een combinatie van katoen en bont/wol. Dat is de singel die bij de Duitse testen zo goed uit de bus komt. Zelf heb ik n.a.v. haar singel bewust gekozen voor de slimline-versie, een combi van leer en bont/wol. Die is namelijk een stuk minder dik en grof. Ook heb ik de versie besteld waarbij de gespen afgedekt worden met een flap, heel blij mee! Beide zijn goede en degelijke singels en onze pony's hebben nergens last van (maar zijn ook alletwee niet erg gevoelig op dat gebied).

Ik heb trouwens zelf rechtstreeks bij Mattes besteld m.b.v. de 'konfigurator'(http://www.lammfell.net) en mijn stalmaatje heeft de hare op een Nederlandse site besteld

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 18:37

Heel erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Anoniem

Re: Welke Mattes bontsingel? Of toch Christ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:27

Mijn vorige pony liep zich op alle singelsnkapot.
Enige die goed gingen waren de mondgurt van mattes en de prolite.

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:29

Prolite met een lemieux singelbontje eraan werkt ook voor heel veel paarden die er last van hebben!

Door de goede vorm voorkomt het bij veel paarden al (deels) de kale plekken. Met daar overheen nog een bontje helemaal top!

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Welke Mattes bontsingel? Of toch Christ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:36

Hier een anatomische leren singel (prestige vgm) met een bontje van lemieux. Echt een fantastisch ding. Heb m al ruim een jaar, gaat ongeveer 1x in de 2 weken in de was en is nog steeds super!