[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:11

Als hij het qua vacht niet nodig heeft zou ik de hoeveelheid grammen zo laag mogelijk houden. :)
Als ik het zo lees gaat het vooral om in de wind staan en en lang aanhoudende regen. Als hij het dan niet koud heeft zou een simpel regendekentje genoeg moeten doen.


SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:29

Dat denk ik ook!

Nou meiden. Komt ie :D
Gisteren alle 3 de dekens binnen gekregen, dus vanmorgen meteen gepast allemaal. Te beginnen met de Wug; ik plaats deze omdat jullie het misschien weer leerzaam vinden om te zien. Deze trok helaas strak op de schouder, schoft was mooi maar schouder echt te strak. Deze wordt het dus niet:
Afbeelding
Afbeelding

Dan deken 2, de Original Lite, deze zit naar mijn inzien wel goed. Wat vinden jullie? Ik heb er géén liners onder gepast, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat de deken blijft passen met liner of niet. Of zijn er andere ervaringen mee? Ook als paard haar hoofd naar beneden deed geen knelling op schoft in hoever mijn kennis gaat:
Afbeelding
Afbeelding

Dan de laatste, de duo:
Afbeelding
Afbeelding


Jullie advies is dus geslaagd en de keuze wordt tussen de duo en de lite. Welke denken jullie dat écht het beste past? En de liner geeft geen verschil in de ligging toch? Alvast super bedankt voor het werpen van een kritische blik op de ligging van de dekens!
(Singels zijn nog niet strak genoeg gemaakt, ze is dus niet dik :p)

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:46

Mooi om te zien ja!

Super mooie dekens zijn het toch.
Wat een verschil met je bucas dekens als je de foto's naast elkaar legt.

Ik zou denk ik kiezen voor de Original. De deken blijft goed met liners. Pasvorm blijft gelijk.
Ik denk dat 0 grams praktischer is; kun je ook in voor en najaar vaker dragen.

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:53

Roos_M schreef:
Mooi om te zien ja!

Super mooie dekens zijn het toch.

Ik zou denk ik kiezen voor de Original. De deken blijft goed met liners. Pasvorm blijft gelijk.
Ik denk dat 0 grams praktischer is; kun je ook in voor en najaar vaker dragen.


Dankjewel Roos, precies, denk ik inderdaad ook aan. Ik wacht de andere bokkers ook nog even af en dan ga ik beslissen!
Ik ben ook al héél blij met het (positieve!!) verschil tussen bucas en Rambo, waar ik door jullie achter gekomen ben :D

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:14

Ik zou voor duo gaan. Heb je ook hals bij, maar vind de duo sowieso al super fijn!

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:27

Ik zou ook voor de duo gaan :)

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:38

Als je het kan missen zou ik ze allebei houden :D
Je kan ze allebei goed gebruiken denk ik.
Van dekens heb je niet gauw te veel. Ik heb meerdere zelfs dubbel en dan nog heb ik wel eens iets extra nodig. 1 deken heeft bijvoorbeeld een flinke scheur opgelopen. Dan wil je gelijk een andere op kunnen doen in plaats van eerst nog naar de winkel te moeten (die op dat moment waarschijnlijk dicht is).

This is my design

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:46

Dankjulliewel allemaal! Begin ik toch weer erg te twijfelen. De duo is inderdaad ook een fijne deken omdat je denk ik groot deel van de winter 100 gram op hebt, en dan dus niet met een liner onder de lite hoeft te werken. 1 deken blijft het fijnst vind ik.
Máár dan zit ik inderdaad met het probleem dat ik geen regendeken heb.... :( twijfel twijfel twijfel!
Ik kán ook nog een original medium kopen ipv de duo. Wat is slim? En dan de lite, medium en een 100 gr liner houden.
Ipv lite, duo en 100 en 200 gr liner kopen.

Op die manier kan ik met beide tot 300..
Laatst bijgewerkt door SBravour op 04-01-18 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:58

SBravour schreef:
Dankjulliewel allemaal! Begin ik toch weer erg te twijfelen. De duo is inderdaad ook een fijne deken omdat je denk ik groot deel van de winter 100 gram op hebt, en dan dus niet met een liner onder de lite hoeft te werken. 1 deken blijft het fijnst vind ik.
Máár dan zit ik inderdaad met het probleem dat ik geen regendeken heb.... :( twijfel twijfel twijfel!
Ik kán ook nog een original medium kopen ipv de duo. Wat is slim?


Ik heb zelf de orginal lite en heb een 100 grams liner erbij. Het is welgeteld 1 extra sluiting die je dicht moet doen.

(ik ben een 0 grams fan ik weet het haha)

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:02

Roos_M schreef:
SBravour schreef:
Dankjulliewel allemaal! Begin ik toch weer erg te twijfelen. De duo is inderdaad ook een fijne deken omdat je denk ik groot deel van de winter 100 gram op hebt, en dan dus niet met een liner onder de lite hoeft te werken. 1 deken blijft het fijnst vind ik.
Máár dan zit ik inderdaad met het probleem dat ik geen regendeken heb.... :( twijfel twijfel twijfel!
Ik kán ook nog een original medium kopen ipv de duo. Wat is slim?


Ik heb zelf de orginal lite en heb een 100 grams liner erbij. Het is welgeteld 1 extra sluiting die je dicht moet doen.

(ik ben een 0 grams fan ik weet het haha)


Snap ik, liner systeem is super makkelijk. Ik ga de 300 gr liner en de hals van de duo niet gebruiken, ze is ongeschoren en heeft een binnenstal als ze binnen staat.

Er schijnt wel iéts verschil te zijn tussen original en duo. Maar dat zien jullie niet in pasvorm op mijn paard toch?

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:22

Ik zou de lite nemen hoor. Een liner doe je er zo onder en kost geen moeite.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:26

Ik zou ook voor de duo gaan, een hals gebruik je vaker bij een dikkere deken en ik vind die lange klittenband aansluitingen voor de hals echt veel idealer dan die met de ringen zoals de original ze heeft, maar dat is persoonlijk.

Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:30

Ik ben ook Duo fan maar veel vinden 0 grams ook praktisch. Is toch persoonlijk denk ik en wat je het meeste gebruikt.


Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:43

Nouvel schreef:
Ik zou ook voor de duo gaan, een hals gebruik je vaker bij een dikkere deken en ik vind die lange klittenband aansluitingen voor de hals echt veel idealer dan die met de ringen zoals de original ze heeft, maar dat is persoonlijk.



Hier ga ik in mee, fan van de Duo!


Lady

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:11

Goh, wat een luxe.... :D ik ga de Lite houden voor het voor/najaar of zomers buien én de duo voor de winter. Daarbij moet ik wel onderdekens gaan gebruiken, maar voor nu heeft ze genoeg aan de duo en eventueel een 100 gram liner er onder als het echt koud wordt. Dan ben ik sowieso voor deze winter klaar, en kan er volgend jaar als ze misschien wel geschoren wordt, een 200 liner bij worden gekocht en ligt de hals voor slechte dagen alvast klaar. Ik denk dat ik er dan voor nu uit ben... :) Super bedankt meiden, voor jullie advies!!!

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:15

Super toch!

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:26

upendo schreef:
Als hij het qua vacht niet nodig heeft zou ik de hoeveelheid grammen zo laag mogelijk houden. :)
Als ik het zo lees gaat het vooral om in de wind staan en en lang aanhoudende regen. Als hij het dan niet koud heeft zou een simpel regendekentje genoeg moeten doen.
Dankjewel voor je reactie , ik denk dat ik dan voor een betaalbaar regendeken met fleece van Waldhausen ga mbt die kan ook erop , als ik goed begrepen heb als hij niet geheel droog is.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:33

Svadilfari1 schreef:
Hallo ik kom het topic binnen vallen met een vraag over regendekens. De bedoeling is dat het deken alleen maar op gaat bij slag regens, aanhoudende regen aantal dagen en zoals gisteren met de storm. Paard ( Tinker) staat 24 uur buiten. Kan goed tegen de kou. Heeft een mooie wintervacht. Echter heeft hij wel last v heftige waterval. Dit is duidelijk waar te nemen. Ik wil wel een gevoerd deken maar twijfel tussen fleece gevoerd of een 50 g of 100 g. Wat is jullie ervaring?


Als ze niet de mogelijkheid hebben tot schuilen is het wel de moeite waard naar de waterdichtheid te vragen. Sommige goedkope (en sommige dure) dekens kunnen niet dat extreme weer hebben en dan staat je paard met een doorgelekte deken..

"Een draver, is gaver" :D

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:36

Je hebt toch voor beide gekozen, zie ik? :)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:46

Super goede keuze, beide nemen!
Kun je liners onder doen en ben je voorlopig helemaal voorzien!

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:09

Klopt! Beide gaan we houden, het is wat he :D
Deken in gebruik, extra naar achteren getrokken voor extra check of het drukte op schoft of borst, en nee hoor. Voldoende ruimte. ik ben blij!!! :D
Nogmaals dank voor de tips, ons probleem is opgelost. Nu lekker 100 gram op, dat is ruim voldoende voor nu.

Afbeelding
Afbeelding

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:14

Hier ook onder de Rambo met 100 gram, paardjes staan er toch maar mooi comfortabel bij! :D

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:18

Die van mij staat nu onder een smartex medium. Ze begon weer als een malle vacht aan te maken en ik wil eigenlijk voorkomen dat ik een tweede keer moet scheren..

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:34

Wijslander schreef:
Hier ook onder de Rambo met 100 gram, paardjes staan er toch maar mooi comfortabel bij! :D


Zeg dat wel, mogen zeker niet klagen ;)

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:51

RianneH schreef:
Svadilfari1 schreef:
Hallo ik kom het topic binnen vallen met een vraag over regendekens. De bedoeling is dat het deken alleen maar op gaat bij slag regens, aanhoudende regen aantal dagen en zoals gisteren met de storm. Paard ( Tinker) staat 24 uur buiten. Kan goed tegen de kou. Heeft een mooie wintervacht. Echter heeft hij wel last v heftige waterval. Dit is duidelijk waar te nemen. Ik wil wel een gevoerd deken maar twijfel tussen fleece gevoerd of een 50 g of 100 g. Wat is jullie ervaring?


Als ze niet de mogelijkheid hebben tot schuilen is het wel de moeite waard naar de waterdichtheid te vragen. Sommige goedkope (en sommige dure) dekens kunnen niet dat extreme weer hebben en dan staat je paard met een doorgelekte deken..

Eens. Daarnaast is mijn ervaring dat ook goede dekens op een gegeven moment erg zwaar worden van de regen, of gewoon domweg doorlekken na 3 dagen gehoos met storm (of aan de binnenkant nat worden doordat je paard er mee in een plas gaat liggen, wat dan ook) en dat 2 het minimaal vereiste aantal dekens is voor buitenpaarden.

Een regendeken moet je ook niet op een nat paard leggen. Als je 'm ergens binnen kan zetten met een zweetdeken tot hij droog is is er natuurlijk geen probleem. Als dat niet kan kies dan een deken waar hij wél nat onder kan. Zoals de modellen van Bucas met stay dry voering.
Bovenstaande is overigens de reden dat die van mij min of meer permanent onder dekens staan in de winter. Mijn ruin (IJslander met bijbehorende wintervacht) kan ook prima tegen kou maar minder goed tegen nattigheid en wind. En omdat hij in de miezer wel ook nat wordt, en ik er dan dus geen regendeken op kan leggen wanneer er hoosbuien aankomen, ligt die deken er van tevoren al op, zelfs als het alleen miezert. Zodat hij droog is. Vind 't zelf overdreven, en hij ook, maar we beginnen er aan te wennen en het heeft z'n voordelen.
Overigens heeft hij ook een deken met stay dry-voering maar die is vaak te warm := Dat ding draagt hij pas als het vriest, of als het net boven nul is met venijnige wind of mist/waterkou.

SBravour super dat je geslaagd bent +:)+

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers