Hoofdschudden alleen met halster/hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nathaliexd28
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-02-16

Hoofdschudden alleen met halster/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 12:03

Hoihoi,

Ik loop de afgelopen tijd tegen een vervelend probleem aan en vroeg me af of mensen hier me misschien konden helpen.

Mijn paard schudt de laatste maand heel erg met zijn hoofd, maar doet dit alleen als hij een halster of hoofdstel om heeft. Laatst was ik aan het longeren met een halster om, en hij werd er echt zo extreem gek van dat ik het af heb moeten doen en zonder ben gaan longeren. Toen stopte hij gelijk met het schudden. Ook als ik aan de hand stap in bijvoorbeeld de binnenbak doet hij het heel erg en is normaal een rondje lopen eigenlijk niet meer te doen. Met het rijden heb ik het gevoel dat als ik eenmaal bezig ben het uiteindelijk minder wordt. Dit gevoel heb ik dus totaal niet als ik longeer of aan de hand stap. Ik snap echt niet waar ik nu aan moet denken als hij het zonder halster helemaal niet heeft, en er met halster helemaal gek van wordt. Ik heb meerdere halsters geprobeerd en hij doet het met allemaal. Hij wilt soms zelfs met zijn voorbeen richting zijn hoofd slaan. Hij schudt zijn hoofd op een manier alsof er dus echt iets dwarszit en hij het eraf wilt schudden. Dat is dus een beetje een mix van links naar rechts en boven naar onder.

Heeft iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen? En dus iets wat alleen is als hij een halster of hoofdstel om heeft.. Hij heeft voorheen nooit last gehad van hoofdschudden. Het begon zo'n twee maanden geleden en is alleen maar erger geworden.


joey2010

Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:09

Kan het zijn dat het halster of hoofdstel ergens teveel druk geeft waar hij pijn heeft.
Misschien bij zijn oren of kaak.
Ik heb een paard gekend die deed altijd standaard met de oren naar achter rijden en hoofdstel niet aan willen ook geen halster. Soms flipte hij dan onder het rijden zoals extreem schudden met zijn hoofd en hard weg galopperen.
Achteraf bleek hij hoofdpijnen te hebben.
Na dit behandeld te hebben is het gek doen ook weg.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Hoofdschudden alleen met halster/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:15

Als hij het alleen met halster of hoofdstel om doet zou ik ook denk aan pijn/irritatie bij druk...
Misschien eens osteopaath zijn hoofd/hals na laten kijken?

moorcats

Berichten: 353
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zaandam

Re: Hoofdschudden alleen met halster/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:34

Heeft hij rond die tijd een behandeling door de tandarts gehad? Of is hij gaan hangen met vaststaan? Cranio sacraal therapie kan in ieder geval goed helpen hierbij.

Anoniem

Re: Hoofdschudden alleen met halster/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:44

Ik zou ook een osteopaat laten kijken naar met name de atlas.

Nathaliexd28
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-02-16

Re: Hoofdschudden alleen met halster/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 17:30

Bedankt voor jullie reacties!
Dat klinkt logisch, het zal inderdaad wel met de druk te maken moeten hebben. Ik ga er zo snel mogelijk iemand naar laten kijken!

Nathaliexd28
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 23:56

Update:

Mn dierenarts (die ook chiropractor en tandarts is) is langsgeweest en heeft ernaar gekeken. Zijn atlas was echter niet gevoelig en leek ook niet vast te zitten. Hij heeft meerdere mogelijke oorzaken genoemd maar eigenlijk zijn die allemaal onwaarschijnlijk als hij het alleen met halster/hoofdstel doet. Hij adviseerde in ieder geval uit te proberen in verschillende materialen (schapenbont zou het fijnst moeten zijn). Dit heb ik inmiddels uitgeprobeerd en het helpt helaas niks. Echt schapenbont, imitatiebont, anatomisch hoofdstel met zacht leer, het helpt allemaal niet. Wat me erg opvalt is dat het soms lijkt alsof hij jeuk heeft aan zijn neus. Hij slaat met zn voorbenen dan ook naar voren om bij zn neus te komen en na het werk schuurt hij ook erg. Het blijft alleen gek dat hij dat zonder hoofdstel oid niet doet. Ik zit dus nog steeds in een dilemma. Hij werd laatst zo gek bij het rijden dat ik eigenlijk haast moest stoppen en weet nu niet of ik wel normaal kan rijden zo. Het verschilt per dag hoe erg het is, maar het wordt zeker niet minder. Ik zal dit natuurlijk ook weer terugkoppelen aan mijn dierenarts, maar het blijft wel erg vaag en ik weet echt niet meer waar ik aan zou moeten denken. Als iemand nog ideeën heeft hoor ik het graag!

Anoniem

Re: Hoofdschudden alleen met halster/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:01

Ik zou denk ik een foto van de eerste paar halswervels willen zien, geen reactie op druk hoeft niet direct niks te zijn.

Malenka

Berichten: 7516
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:03

Hoe strak heb je de neusriem zitten? En op welke hoogte? En zijn de oren vrij van druk?

Het klinkt echt als een zenuwprobleem.

Maddy_Paola

Berichten: 1325
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Hoofdschudden alleen met halster/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:34

Reageert hij ook zo als je met een hoofdstel zonder neusriem rijdt? Of heb je dat nog niet geprobeerd, of misschien andere neusriem, dus juist lage als je hoge hebt of andersom. Heb je ook al touwhalster geprobeerd heel toevallig, omdat die kleiner oppervlak van druk hebben, gewoon voor t lopen aan de hand dan :)*

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: Hoofdschudden alleen met halster/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 05:03

Jouw paard klinkt als een heel goede klant voor een cranio-sacraal behandeling.
B.v. hoofd stoten, vastliggen, vallen, waardoor er spanning tussen de schedeldelen ontstaat, wat je paard ervaart als hoofdpijn. Pasvorm harnachement of rijstijl kunnen ook een rol spelen.
Welke regio zit je ts? (mag via pb, ik ben cs therapeut in opleiding, wellicht een mooie casus voor mij, en jij weer een blij paard)

♥♥♥ ๑۩۞۩๑ Chakra Mansolein ๑۩۞۩๑ ♥♥♥ Onze zwarte fluwelen schoonheid is gefokt door stoeterij Mansolein

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoofdschudden alleen met halster/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 07:44

Ik denk eerder dat de trigemius nerv overprikkeld is.
Afbeelding
De neuszenuw komt uit de schedel op de plek van de neusriem vaak ligt.

Een cranio sacraal behandeling kan helpen

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Nathaliexd28
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-02-16

Re: Hoofdschudden alleen met halster/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 11:10

Bedankt weer voor jullie reacties! Ik heb de neusriem niet bijzonder strak, zit sowieso nog ruimte tussen. En met een los halstertje doet hij het dus ook. De oren zouden vrij van druk moeten zijn. Had ook een anatomisch hoofdstel aangeschaft die de oren vrij zou laten en met een gebogen neusriem die de belangrijkste zenuw vrijlaat. En ook als ik het halster wat naar achter schuif blijft hij het doen. Zonder neusriem was ik idd van plan uit te proberen (had er wel al even mee aan de hand gestapt en het leek minder, maar hij deed het alsnog wel en aangezien het per dag verschilt moet ik het een paar keer uittesten) en zo'n touwhalstertje lijkt me ook een goed idee, bedankt voor de tip! Een foto van de halswervels zou inderdaad prettig zijn om te zien.. De kosten lopen nu alleen weer snel hoog op, maar als dat uiteindelijk echt nodig blijkt te zijn dan wil ik daar natuurlijk graag voor gaan.
Mocht hij het zonder neusriem ook blijven doen, dan neem ik aan dat ik kan uitsluiten dat het aan die neus zenuw ligt?

Nathaliexd28
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 11:13

MarChak schreef:
Jouw paard klinkt als een heel goede klant voor een cranio-sacraal behandeling.
B.v. hoofd stoten, vastliggen, vallen, waardoor er spanning tussen de schedeldelen ontstaat, wat je paard ervaart als hoofdpijn. Pasvorm harnachement of rijstijl kunnen ook een rol spelen.
Welke regio zit je ts? (mag via pb, ik ben cs therapeut in opleiding, wellicht een mooie casus voor mij, en jij weer een blij paard)


Dat zou inderdaad ook kunnen. Ik zal het sowieso eerst met mn dierenarts overleggen en dit voorstellen. Zou het logisch zijn dat hij die hoofdpijn dan alleen heeft als hij iets om heeft? Ookal zit het dus losjes, met bont, gewoon puur als hij iets om heeft

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:16

Wat je even tijdelijk zou kunnen doen is hoofdstelloos rijden, enkel met een leren bitje. Heb ook ooit een paard gereden wat ontzettend gevoelig was achter zijn oren, en die liep fijner op het lederen bit als met een normaal hoofdstel..

Maar ik zou het zeker even verder gaan onderzoeken..
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... 3yEALw_wcB

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.


Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:18

Wat apart zeg! Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Doet hij het ook wanneer je hem met een halster in de wei/bak/ paddock zou zetten? Dus zonder dat hij ook maar iets van werk hoeft te doen?
En wat doet hij als je alleen een bit+ bakstuk+ kopstuk hebt? Als een westernhoofdstel dus zegmaar (Dus zonder neusriem)? En als je hem hiermee in de bak laat zonder dat hij iets qua werk hoeft te doen, je kan hem er zelfs hooi mee laten eten? Wel zorgen dat hij zichzelf er niet mee kan ophangen ergens..
edit; oh ik zie al dat je zonder neusriem nog niet hebt uitgeprobeerd. Maar het zou zeker een goed iets zijn om uit te proberen! ben ook wel benieuwd hoe hij reageert als je alleen een touw om de neus doet en druk geeft.. Of als je je hand op z'n neus legt en er druk mee geeft?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:25

Dat deed mijn paard ook.
Ik ben begonnen met rechtrichten en inmiddels zo goed als vrij van schudden.

Nathaliexd28
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 11:37

Eileen_ schreef:
Wat apart zeg! Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Doet hij het ook wanneer je hem met een halster in de wei/bak/ paddock zou zetten? Dus zonder dat hij ook maar iets van werk hoeft te doen?
En wat doet hij als je alleen een bit+ bakstuk+ kopstuk hebt? Als een westernhoofdstel dus zegmaar (Dus zonder neusriem)? En als je hem hiermee in de bak laat zonder dat hij iets qua werk hoeft te doen, je kan hem er zelfs hooi mee laten eten? Wel zorgen dat hij zichzelf er niet mee kan ophangen ergens..
edit; oh ik zie al dat je zonder neusriem nog niet hebt uitgeprobeerd. Maar het zou zeker een goed iets zijn om uit te proberen! ben ook wel benieuwd hoe hij reageert als je alleen een touw om de neus doet en druk geeft.. Of als je je hand op z'n neus legt en er druk mee geeft?


In de paddock etc staat hij altijd zonder halster. Maar als ik hem een halster om heb en voor mn stal gezet heb, en hij dan gewoon rustig hooi eet terwijl ik hem poets kan hij het ook doen. Het lijkt als hij moet bewegen sowieso meer, maar dus ook als hij gewoon hooi staat te eten en niks hoeft te doen doet hij het. Met druk heb ik al aardig uitgeprobeerd en hij lijkt nergens echt gevoelig te zijn... Ik ga in ieder geval zonder neusriem uittesten!

Annienke

Berichten: 581
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Re: Hoofdschudden alleen met halster/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:07

Mijn paard heeft jaren geleden ook met zijn hoofd lopen schudden, zo uit het niets. Ook alleen met halster en hoofdstel, met bewegen werd het erger.
Die bleek gewoon domweg teveel haar in zijn oren te hebben, hij had echt lange plukken die naar binnen groeiden. Wanneer er iets om zijn hoofd zat, irriteerde dat blijkbaar. Oren geknipt en nooit meer geschud.

Ben er toen achter gekomen nadat ik de dierenarts had laten komen om op oorontsteking te onderzoeken, daar kunnen ze ook van gaan schudden.

Things are only impossible until they are not

Banyu
Berichten: 12460
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Hoofdschudden alleen met halster/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:15

Mijn paard schud vaak alleen tijdens het rijden met der hoofd. Als ze stilstaat.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:52

Nathaliexd28 schreef:
In de paddock etc staat hij altijd zonder halster. Maar als ik hem een halster om heb en voor mn stal gezet heb, en hij dan gewoon rustig hooi eet terwijl ik hem poets kan hij het ook doen. Het lijkt als hij moet bewegen sowieso meer, maar dus ook als hij gewoon hooi staat te eten en niks hoeft te doen doet hij het. Met druk heb ik al aardig uitgeprobeerd en hij lijkt nergens echt gevoelig te zijn... Ik ga in ieder geval zonder neusriem uittesten!

Misschien kan je in de paddock/ wei eens een halster om doen en kijken wat hij doet.. Liefste met andere paarden erbij zodat hij wel echt beweegt. Even een uurtje laten staan en toezicht houden. Je kan ondertussen gewoon nog iets anders doen (stal uitmesten of ander klusje, of met ander paard bezig bijvoorbeeld).. Het zou kunnen zijn, al verwacht ik het niet, dat het aangeleerd gedrag is.. Dat hij in het begin ergens last van had en uiteindelijk is het een gewoonte geworden of hij heeft elke keer dat hij zijn hoofd schudde (voor jou onbewust) zijn zin gekregen bijvoorbeeld. Hoofdschudden is best vaak aangeleerd gedrag, ken wel een aantal paarden. In jouw situatie denk ik het niet, maar ik zou toch proberen om te kijken wat hij doet wanneer hij zonder jouw bijzijn op het halster reageert! En dan natuurlijk kijken hoe ze het doet met een hoofdstel zonder neusriem (je zou zelfs nog ook zonder keelriem kunnen proberen, om alles uit te sluiten)
Kan ook een combinatie zijn dat ze gevoelig is op de neus en het een gewoonte is geworden om zo heftig te reageren wanneer je met haar bezig bent..
Of het is helemaal een gevoeligheid aan het hoofd of misschien zelfs ergens anders in het lichaam. Wervels, spieren, neus, kopstuk etc het kan allemaal.. Maar daar heb ik helemaal geen verstand van dus kan ik geen zinnig woord over zeggen :D

Nathaliexd28
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 01:18

Ja dat ga ik inderdaad ook is uittesten, of hij het doet met halster in de paddock wanneer hij speelt met een maatje. Ik heb inmiddels ook alweer contact gehad met mijn dierenarts en we hebben een heel plan opgesteld. Een aantal mogelijke oorzaken kunnen zijn: jeuk in neus door stofdeeltjes, afwijking in schedel (bijv cyste), ontstoken luchtzak in oor, prikkeling in de zenuw van het hoofd. Aangezien hij ook telkens zo zijn neus aan dingen wilt schuren, gaan we als eerste testen of een neusnetje + vaseline bij zn neusvleugels helpt. Als dat het niet is moeten we waarschijnlijk foto's laten maken en naar de kliniek..
Aangeleerd gedrag had ik ook aan gedacht maar zal het niet zijn, aangezien ik sowieso de afgelopen tijd gewoon door ben proberen te gaan in het werk en hij echt gefrustreerd raakt dus er zelf echt last van heeft. Vandaag ook nog getest zonder neusriem, en het leek eerst goed te gaan maar helaas begon hij het toch weer erg te doen.
Toen ik de reactie las over dat haar in de oren dacht ik meteen dat ik de oorzaak misschien had aangezien hij wel aardig behaarde oren heeft. Had het wat afgeknipt maar er leken niet echt haren naar binnen te steken. Wel zitten erbinnen natuurlijk gewoon haren maar daar durfde ik niet teveel aan te komen..

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoofdschudden alleen met halster/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 07:18

In het topic headshaking kun je vragen stellen aan eigenaren van headshakers. Helaas zijn de oorzaken divers en is ht uittesten wat voor jouw paard het beste werkt.
Dat wiebelen met de neus en het headshaken hoort bij de symptomen.
Allergie voor vroeg in bloei staande hazelaars zou kunnen maar ook de overprikkelde neuszenuw geeft deze reactie.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Malenka

Berichten: 7516
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Hoofdschudden alleen met halster/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 08:29

Juist omdat hij het alleen heeft met iets aan zijn hoofd vermoed ik dat het geen allergie is. Al hoop ik uiteraard van harte voor jullie dat een neusnetje dn vet voldoende zijn.

FCSA

Berichten: 6378
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 08:56



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers