Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
mvdende

Berichten: 5639
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 01:07

Hoelang duurt een weekend weg? Van vrijdag ochtend tot maandag avond? Of zaterdag ochtend weg en zondag avond thuis?

Ik heb een paar ratjes. Ideaal in jou situatie. Zijn officieel nachtdieren, maar zijn vaak genoeg ook overdag wakker. Kosten z'n 10 tot 15 euro per maand. Ik ga zelf erg vaak een weekend weg. Van zaterdag ochtend vroeg tot zondag avond. Ik zorg dat de waterfles vol is en geef een extra portie voer. Kan zijn dat ze de eerste x alles gelijk opeten, maar dat doen ze hier maar één keer, dan weten ze donders goed dat ze het eten moeten "bewaren"


Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 02:09

Een hond kan wel, maar houd er wel rekening mee dat hij nooit langer dan 5/6 uur alleen kan zijn. En dat als je es weg wilt zonder hond er altijd oppas geregeld moet worden. Want met hond op pad klinkt misschien gezellig, maar ik had er zelf ook wel es "last" van. Ging hond mee op weekend weg, lekker gegeten en dan toch niet nog een bioscoopje kunnen pakken want tja de hond he. Even kijken of hij niet de hotelkamer bij elkaar blaft of alles gesloopt heeft ;).
Dat zou ook een beetje mijn bezwaar op het werk zijn. Nu had ik een drukke boxer, maar die zou ik nooit zomaar zonder toezicht los kunnen laten op een boerenerf. En als je aan t werk bent, wil je ook niet elke 5 minuten kijken wat de hond uitspookt, of ie niet onder de tractoren loopt, de kippen opjaagt of ruzie maakt met de eventuele andere honden op t erf.
Mijn moeder zei altijd, een hond is net een kind en dat klopt qua tijd een aandacht wel een beetje. Een kat bijv gaat veel zelfstandiger zijn gang. Maar daarvoor ben je wel weer echt veel van huis en een kat ergens mee naar toe nemen is eigenlijk nooit een succes. Ik vind een konijn of cavia en dan bij voorkeur 2 eigenlijk nog niet zo'n gek idee. Cavia's piepen heel leuk als je binnenkomt. En konijnen zijn goed zindelijk te krijgen en kunnen heel leuk los door het huis lopen. Beide tam en je hebt wat gezelligheid voor de avonden. Want dat moet je je misschien wel eerst echt goed afvragen, wil je vooral de aandacht en gezelligheid als je alleen thuis bent? Of wil je de hele dag een druktemaker om je heen ;). Een hondje kost in elk geval ongeveer 15 uur tijd en aandacht. En neem je een pup moet je hem opvoeden en zindelijk maken.

Qua kosten nou een hond valt altijd wat tegen. Dierenartskosten, inenting, ontvlooien en ontwormen, keertje gebit. Ik zou rekenen op 200 euro per jaar aan dat soort dingen en dan moet er echt niks geks zijn. De chihuahua van mn zusje was allergisch ergens voor en had veel jeuk, was ff 800 euro aan onderzoeken en medicijnen. Dat soort dingen heb je dan wel sneller met een hond als met andere beesten. En qua maandelijkse kosten ligt het aan het formaat, maar ik schat tussen de 30-50 euro per maand voor een klein hondje voor voer, botjes, speeltjes enzo. En ook dan geldt, moet je niet te gek doen ;).
Een knaagbeest kost veel minder, ik denk een 10tje per maand en wat sla en groente wat je overhoudt van het eten.
Succes met je keuze in elk geval. En als je echt een hondje wilt, ga ervoor! Maar realiseer je dat je er dan niet bent met 2x per dag wat aandacht en dat dat wat tegen kan vallen als je al een druk leven hebt.

alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 03:26

Een hamster is alles behalve saai. Ik heb een goudhamster gehad, zeer sociaal beestje mits in de juiste leefomstandigheden. Liet zich graag oppakken en kon uren bij me zitten op de bank, wat rondscharrelen.

Was ook zeer actief, tunnels graven, loop randje, voedsel verslepen. En rete lief dat beest heeft me nog nooit gebeten. En is uiteindelijk een jaar of 6 geworden.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 05:44

Mijn honden zijn altijd met me mee naar het werk geweest. Super gezellig. Een friesche Stabij is een echte boederijhond en niet de duurste in aanschaf. Onderhoud is erg verschillend. Ik heb nu een labrador. Makkelijke hond en best sober in onderhoud (zei men).Nou dat viel weer tegen. Door zijn allergie eet hij toch snel voor een e200 per maand. Ik denk met een goeie brok, enten e.d dat je gemiddeld op 100,- in de maand moet rekenen. Tuurlijk kan het goedkoper maar het gaat niet om goedkoop in dit geval het gaat om wat reeel is voor je overweging.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Zinzi_jewel

Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 07:05

Een hond als het mee kan naar werk
De rest van zijn leven
Een kat is ook sociaal , zit ook niet graag alleen .

Heb mijn honden altijd mee naar week gehad .
Super
Momenteel kan dat niet
En vindt t zielig ze zitten 5 dagen overdag alleen thuis
En haast me om naar huis te gaan na werk

Plan na werk ook maar weinig om met de honden bezig te kunnen zijn .

Het is dat ik ze al heb
Opnieuw doen in huidige situatie zou ik niet doen

Chasing Dreams ...

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 07:47

Als je een knaagdier overweegt dan zijn gerbils ook erg leuk. Makkelijk tam te maken. Leuk om naar te kijken en ook lekker actief.

Goof

Berichten: 28610
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 07:54

Vraag je af wat je het dier daadwerkelijk te bieden hebt.
Je bent 6 dageb aan het werk. Dan ga je daarna nog naar je paarden. Hoeveel tijd, zin en energie heb je daarna nog voor een huisdier?
Je hebt 1 dag vrij in het weekend. Ik neem aan dat je dan ook naar je paarden gaat, het huishouden en de boodschappen doet en wellicht een sociaal leven hebt. Hoeveel tijd, zin en energie heb je dan nog voor een huisdier?
Ik denk dat je je moet afvragen of het wel eerlijk is tegenover het dier.

MarjanB

Berichten: 16306
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:34


Life is a balance of holding on, and letting things go…

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:41

Goof schreef:
Vraag je af wat je het dier daadwerkelijk te bieden hebt.
Je bent 6 dageb aan het werk. Dan ga je daarna nog naar je paarden. Hoeveel tijd, zin en energie heb je daarna nog voor een huisdier?
Je hebt 1 dag vrij in het weekend. Ik neem aan dat je dan ook naar je paarden gaat, het huishouden en de boodschappen doet en wellicht een sociaal leven hebt. Hoeveel tijd, zin en energie heb je dan nog voor een huisdier?
Ik denk dat je je moet afvragen of het wel eerlijk is tegenover het dier.


Mee eens! Wat heeft een dier aan jou als je er nooit bent?

Het idee van hond mee naar werk moet ook maar net kunnen, wat als er op de boerderijen al een waakhond rondloopt? Ik zou daar als boer geen zin in hebben, geeft gedoe!

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:43

Een hond (groot of klein) kost aardig wat geld. Wat vergelijkbaar is met een hond is een rat. Klinkt mss heel stom, maar ratjes zijn gek op aandacht! Een rat kun je ook op je schouder mee naar buiten nemen. Ik heb vroeger zelf een ratje gehad en die ging altijd overal mee naar toe. Op de fiets in de trein, naar de winkel noem maar op. Ik had dan wel altijd een colshawl om mn nek zodat ik hem daarin kon verstoppen als ik de supermarkt in moest ofzo. Ratten kunnen ook goed alleen zijn als jij werkt en kosten bij lange na niet zoveel als een hond.


Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:44

Ik zou als eerste even voor jezelf gaan nadenken over wat jij het diertje te bieden hebt met deze werktijden / bezigheden. Maw...hoe flexibel ben jij naar het dier toe ?

xxxmh

Berichten: 3459
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:46

alice0cullen schreef:
Een hamster is alles behalve saai. Ik heb een goudhamster gehad, zeer sociaal beestje mits in de juiste leefomstandigheden. Liet zich graag oppakken en kon uren bij me zitten op de bank, wat rondscharrelen.

Was ook zeer actief, tunnels graven, loop randje, voedsel verslepen. En rete lief dat beest heeft me nog nooit gebeten. En is uiteindelijk een jaar of 6 geworden.


Een hamster die 6 jaar geworden is..

♡ Summer ♡
B+11 L1+3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:49

xxxmh schreef:
alice0cullen schreef:
Een hamster is alles behalve saai. Ik heb een goudhamster gehad, zeer sociaal beestje mits in de juiste leefomstandigheden. Liet zich graag oppakken en kon uren bij me zitten op de bank, wat rondscharrelen.

Was ook zeer actief, tunnels graven, loop randje, voedsel verslepen. En rete lief dat beest heeft me nog nooit gebeten. En is uiteindelijk een jaar of 6 geworden.


Een hamster die 6 jaar geworden is..


?? Wat is daar vreemd aan? Ik heb er ook een gehad die ongeveer zo oud geworden is.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:04

Als ik jou was zou ik me wel goed afvragen wat de toegevoegde waarde van het houden van een dier voor jou is. Als jij 6 dagen per week aan het werk bent, daarnaast nog paarden te verzorgen hebt én dan ook nog eens in het weekend weggaat, vraag ik me af wat een dier gaat toevoegen aangezien je zelf amper thuis bent.

Indien je besluit per se een huisdier te willen, zou ik eerder kijken naar dieren zoals een hamster, ratten, cavia's of konijnen. Tenzij een hond mee kan naar je werk en daar ook gewoon lekker over het erf kan struinen, maar als een hond daar opgesloten moet zitten dan schiet je er uiteindelijk niets mee op dat hij mee kan. Ik houd zelf niet zo van katten en weet er eerlijk gezegd ook niet veel vanaf, maar deze kunnen (denk ik!) makkelijker lange tijd (bijv. een werkdag) alleen blijven. Of je een dier daar gelukkig mee gaat maken is een tweede vraag natuurlijk. :)

Anoniem

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:21

Het was ook gewoon een vraag, omdat ik er zelf ook over twijfel maar wel gezelschap mis s'avonds.

Ik heb al 3 goudhamsters maar toch vind ik dat je daar niet zo mee kunt knuffelen als bijvoorbeeld een hond of kat.

Wbt hond mee naar de boerderij, neospora weet ik van. Ik werk op dezelfde plek en die boer heeft zelf ook een hond. Mijne zou dan samen met de andere hond los op het erf kunnen of als samen niet gaat, apart in de grote afgesloten tuin.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik meer een kattenmens ben maar niet weet of mijn huis geschikt is voor katten. Want dan wil ik er inderdaad wel twee zodat ze zichzelf ook bezig kunnen houden. Ik heb een huurhuis dus weet ook niet of ik zo een kattenluik in de deur mag zetten of dat er andere opties zijn. En het moet natuurlijk goed gaan met m'n hamsters.

Bedankt voor alle reacties! Overigens vallen ratten af, daar ben ik bang voor :o

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:24

Sorry maar ben ik de enige die vind dat ze eigenlijk nooit thuis is?
En dan op een appartement... zo mega is dat niet. Je bent praktisch dag en nacht weg. Voor die paar uurtjes dat je wakker bent en alleen is het misschien beetje egoïstisch om een aaibaar dier te nemen.
Zal bokt wel over me heen krijgen.
Maar ze geeft zelf in de openingspost aan zowat nooit thuis te Zijn. En dat bij nood die hond dan wel mee kan naar t werk....
Wat als blijkt dat de hond dat niet kan of ts het irritant vind. Zit dat arme beest hele dagen alleen en eindigd hij ook in het asiel

Naomie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:38

miesnaom schreef:
Sorry maar ben ik de enige die vind dat ze eigenlijk nooit thuis is?
En dan op een appartement... zo mega is dat niet. Je bent praktisch dag en nacht weg. Voor die paar uurtjes dat je wakker bent en alleen is het misschien beetje egoïstisch om een aaibaar dier te nemen.
Zal bokt wel over me heen krijgen.
Maar ze geeft zelf in de openingspost aan zowat nooit thuis te Zijn. En dat bij nood die hond dan wel mee kan naar t werk....
Wat als blijkt dat de hond dat niet kan of ts het irritant vind. Zit dat arme beest hele dagen alleen en eindigd hij ook in het asiel


Zo he, ga je lekker? Wat een aannames! Ja want mijn pony van 29 waar ik nooit op heb kunnen rijden door blessures vond ik ook irritant en heb ik maar weg gegeven. Nee hoor, die staat al 11 jaar op een pensionstal waar ik om de dag heen ga. Beetje minderen met je aannames mag ook wel. Ik zou nooit een dier wegdoen omdat ik het 'irritant' vind.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:53

Ook ik denk dat je je moet afvragen of het richting het beest wel fair is als je er toch nooit bent. Met een hond moet je ook nog best wat energie in training steken, als je wil dat ‘ie een beetje leuk gehoorzaam is. Een kat is wat dat betreft makkelijker, maar persoonlijk vind ik 2 katten in een klein appartement en waarschijnlijk geen mogelijkheid om naar buiten te gaan erg sneu. Wellicht een oudere asiel kat die al niet naar buiten wil of kan? Maar dan is de kans dat er een andere kat bij kan op zo’n klein oppervlak wel weer een stuk kleiner.

TS als ik jou was zou ik er nog even goed over nadenken of het wel praktisch en eerlijk is.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:09

Ik heb twee katten, wij werken allebei 2 dagen. De katten kunnen overal in het huis rondlopen, slapen. Eten en drinken is er volop en de kattenbak. Er is geen gesleep en geen gedoe met uitlaten.

Ik denk dat ik 20 pm kwijt ben

Nezzie

Berichten: 475
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:14

Citaat:
Sorry maar ben ik de enige die vind dat ze eigenlijk nooit thuis is?


Nee. je bent niet de enige. ik tel er op deze pagina al vier of vijf voor jou met die mening.

TS: Als jouw werkgever het geen probleem vindt dat er een hond mee komt, kun je gewoon eens rustig om je heen gaan kijken of er een geschikt hondje te vinden is. Zit geen haast bij, toch?

Lots of planets have a north! - The 9th Doctor

Angels fall from grace, and sometimes heroes die ~ The Crüxshadows "Dragonfly"

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:19

Moest je overwegen een hond uit het asiel te nemen, kan je op voorhand eventueel al eens bekijken of de hond overeenkomt met de hond van de boer waar je nu werkt. Lijkt mij leuker als dat wel het geval is. Dan kunnen ze overdag in elk geval ook al samen spelen als jij aan het werk bent. Ik heb al vaak gemerkt dat mensen denken dat het voldoende is om een hond een grote tuin te geven en dat hij daar wel genoeg beweging uit zal halen. Een hond gaat niet zo maar op zichzelf rondjes rennen om z'n energie kwijt te kunnen. Moest je dus een hond overwegen, zou ik er echt wel voor zorgen dat die met de hond van de boer overeen komt. Anders zit je hond toch nog hele dagen alleen in een grote tuin...

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:27

Ik denk dat een dier nemen met jouw werkuren een beetje egoistisch is. Ik snap dat je het gezelschap mist wanneer je wel thuis bent en wil je dat toch perse ga dan voor twee katten. En niet voor een hond want je weet niet hoe dat uitpakt op je werk. Maar eerst goed nadenken of je wel aan meer huisdieren moet beginnen, je kunt ook eerst wachten tot je hamsters er niet meer zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:29

Ik vind niet dat je een hond kan nemen. Als ze het later op je werk toch niet zo leuk vinden of het gaat niet, dan zit je daarmee . En je kan een hond niet al die dagen alleen thuislaten. Dan moet je een dagpension regelen, maar ja waarom neem je dan een hond? Zodat je die ene dag dat je thuis bent er wat mee kan doen en ´s avonds? Zou een wat makkelijker dier nemen,

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:30

Ik vind een kat niet kunnen omdat katten meestal niet meer op een kattenbak gaan als die al twee dagen niet is gedaan, denk niet dat het fijn thuiskomen is als de kat ergens anders geplast heeft. De beste optie daarvoor zou een buitenren met een graaf stukje waar ze altijd op kunnen gaan zijn, maar dan moet een kattenluikje ook kunnen natuurlijk.

Alex en Jorie <3

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:36

Amy schreef:
Bedankt voor alle reacties! Overigens vallen ratten af, daar ben ik bang voor :o


Mwah. Als dat in jouw situatie het best passend is dan is het het gewoon waard om die irreële angst te overwinnen, zeg nou zelf. Hup, stoute schoenen aan en een afspraak maken bij een leuke rattery om eens kennis te maken met fijne, leuke en lieve dieren. Als je het dan nog niets vindt is het meer dan vroeg genoeg om ratten af te laten vallen.

Je hebt een ingewikkeld leven met heel wat verantwoordelijkheden, ga daar nou geen hond of kat in plaatsen.

koeien op de weg...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, IASCrawler, Labiesch, MagicBullet en 31 bezoekers