Ervaringen supplementen voor nerveus/stress gevoelig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MaaikeNathan

Berichten: 83
Geregistreerd: 20-01-13
Woonplaats: Nieuwegein

Ervaringen supplementen voor nerveus/stress gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 23:52

Ik heb een paard die snel gestresst is bij nieuwe en "enge" situaties.
Nou was ik benieuwd wat jullie geven qua supplementen. Ik zoek iets waardoor mijn paard minder stress ervaart en/of stress sneller afvloeit.
Ik zit te denken om nervcontrole van Pavo te gaan proberen. Heeft er iemand hier ervaring mee? Of misschien een ander supplement wat ook zou kunnen helpen? :)

Ait en Eros! <3


Ezza43

Berichten: 43
Geregistreerd: 01-12-17
Woonplaats: Hengelo

Re: Ervaringen supplementen voor nerveus/stress gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:00

Hai. Dat van pabo zou ik zeker gaan voeren, is een goed merk. Vermijd haver, van haver worden ze juist fris en energiek. Ik heb veel ervaring met hete paarden in training en gaven magnesium in poeder vorm. Dat worden ze rustig (er) van. Succes !

NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:02

Ik heb een lange tijd pavo nerv control gebruikt bij mijn stress beest en daar merkte ik wel echt verschil mee in tegenstelling tot allemaal kruidenmengsels die ik uitgeprobeerd heb. Na een tijd at hij de korrels alleen niet meer zo goed en toen ben ik overgestapt naar cavalor pianissimo. Hier krijgt hij nog wel magnesium bij omdat vooral in de winter hij heel gespannen is.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:06

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

hoogendroog
Berichten: 3281
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:12

Pavo nerv control is een fijn product. Wat wij hier ook nog wel eens geven is gewoon valeriaan tinctuur (flesje zuivere tinctuur o.a. te koop bij de Etos en het Kruidvat, beide van hun huismerk). Ik begin met 30 druppels in een spuitje in een schone mond, kwartiertje voor aanvang werk. Sommige paarden hebben iets meer nodig, even uittesten. Ze zijn net met de valeriaan net iets relaxter, en zodoende leren ze sneller. Wij gebruiken het een paar keer en dan is het eigenlijk niet meer nodig. Ik heb de indruk dat ze de smaak zeker niet vies vinden.

MaaikeNathan

Berichten: 83
Geregistreerd: 20-01-13
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 00:15

Ezza43 schreef:
Hai. Dat van pabo zou ik zeker gaan voeren, is een goed merk. Vermijd haver, van haver worden ze juist fris en energiek. Ik heb veel ervaring met hete paarden in training en gaven magnesium in poeder vorm. Dat worden ze rustig (er) van. Succes !


Op het moment krijgt hij gewone basis muesli. Hier zit inderdaad geen haver in en is ook suiker arm. Ik zit wel te twijfelen om hem op basis-sportbrok te gaan zetten. Maar daar wil ik nog even mee wachten. Magnesium heb ik bij het begin gegeven en dit heeft inderdaad goed geholpen toen. Nu is hij al een stuk rustiger geworden en geef ik hem geen magnesium meer. Merk nu geen verschil meer namelijk als ik het wel geef of niet.

Ait en Eros! <3

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:16

Mijn merrie wordt op stal erg nerveus (zeg maar rustig paniekerig) als er een paard weg gaat. Soms escaleerde dit tot over de deur heen willen komen. Ik geef haar nu ook nervcontrol en hoewel de problemen niet helemaal verdwenen zijn, doet dit spul bij haar zijn werk zeer goed. Van over de deur heen naar buiten willen komen en zichzelf verwonden in de paniek is het nu nog wel hinniken en rondjes draaien, maar zeker niet zo heftig meer. Moet wel zeggen dat zij ook wel een flinke dosis magnesium krijgt, die kreeg ze al voor de pavo en hielp vooral met kijkerigheid. Maar ik kan beiden zeker aanraden, geven goede resultaten tot nu toe.

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt

MaaikeNathan

Berichten: 83
Geregistreerd: 20-01-13
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 00:17

NoLimit_93 schreef:
Ik heb een lange tijd pavo nerv control gebruikt bij mijn stress beest en daar merkte ik wel echt verschil mee in tegenstelling tot allemaal kruidenmengsels die ik uitgeprobeerd heb. Na een tijd at hij de korrels alleen niet meer zo goed en toen ben ik overgestapt naar cavalor pianissimo. Hier krijgt hij nog wel magnesium bij omdat vooral in de winter hij heel gespannen is.


Die van mij is qua voer ook nogal kieskeurig, dus dat is wel een goede!

Ait en Eros! <3

MaaikeNathan

Berichten: 83
Geregistreerd: 20-01-13
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 00:25

hoogendroog schreef:
Pavo nerv control is een fijn product. Wat wij hier ook nog wel eens geven is gewoon valeriaan tinctuur (flesje zuivere tinctuur o.a. te koop bij de Etos en het Kruidvat, beide van hun huismerk). Ik begin met 30 druppels in een spuitje in een schone mond, kwartiertje voor aanvang werk. Sommige paarden hebben iets meer nodig, even uittesten. Ze zijn net met de valeriaan net iets relaxter, en zodoende leren ze sneller. Wij gebruiken het een paar keer en dan is het eigenlijk niet meer nodig. Ik heb de indruk dat ze de smaak zeker niet vies vinden.


Weet jij toevallig of het komt doordat ze een goede ervaring krijgen dat het na een paar keer niet meer nodig is?
Ik heb namelijk 1x voor op wedstrijd confidence gebruikt. Merkte toen duidelijk verschil qua stress. Alleen zoek ik eigenlijk iets waardoor die ook op eigen terrein gewoon minder gestresst is. Ik vind het niet erg als hij nog wat scherp is, maar hoe wij nu door de wedstrijdring gaan en soms op eigen terrein, is gewoon niet leuk meer :+

Ait en Eros! <3

MaaikeNathan

Berichten: 83
Geregistreerd: 20-01-13
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 00:31

Pluisje1998 schreef:
Mijn merrie wordt op stal erg nerveus (zeg maar rustig paniekerig) als er een paard weg gaat. Soms escaleerde dit tot over de deur heen willen komen. Ik geef haar nu ook nervcontrol en hoewel de problemen niet helemaal verdwenen zijn, doet dit spul bij haar zijn werk zeer goed. Van over de deur heen naar buiten willen komen en zichzelf verwonden in de paniek is het nu nog wel hinniken en rondjes draaien, maar zeker niet zo heftig meer. Moet wel zeggen dat zij ook wel een flinke dosis magnesium krijgt, die kreeg ze al voor de pavo en hielp vooral met kijkerigheid. Maar ik kan beiden zeker aanraden, geven goede resultaten tot nu toe.


Welke magnesium geef jij en hoeveel? Ik gaf de magnesium van PUUR en gaf dan de dosering dat aangegeven werd. (Samenstelling per 5 gram: 800 mg Magnesium (als citraat), 2x daags 1 maatschep)

Ait en Eros! <3

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:31

Heb hier een haflinger die krijgt fiber force.

Die is momenteel even soms in de les afgeleid en niet meer gefocust. En begint te hinniken.

Kan ik dan mss beter overstappen naar die pinamassimo?

hoogendroog
Berichten: 3281
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:33

Ik denk/meen dat het inderdaad zo werkt. Confidence is trouwens top spul! Goede ervaringen mee (de paarden dan :D ).
Je kunt de valeriaan ook langduriger gebruiken. Het is niet verslavend (je kunt het voor jezelf ook langere tijd gebruiken).

tienus63

Berichten: 12002
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:42

Ik gebruik magnesiumolie bij ons paard.
Werkt snel, is goedkoop. Maak het zelf, magnesiumvlokken oplossen in gekookt water.
Koop de vlokken bij pedicure.
Online is magnesiumolie ook wel kant en klaar te koop.
http://www.bio-ron.com/producten/verzor ... -olie.html

Spray het op huid van paard na arbeid.
Wel opletten dat het vocht aantrekt, dus bij regenachtig weer niet bovenop rug doen. Ook niet als de onder een deken staan.
En vacht kan verkleuren.

Magnesium over voer wordt minder goed opgenomen dan via de huid. En paard vreet het niet.

Gebruik het zelf ook, in ziekenhuis is gebleken dat magnesium gehalte bij in het bloed behoorlijk gestegen is.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 04-01-18 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

#trotsoponzeboeren

MaaikeNathan

Berichten: 83
Geregistreerd: 20-01-13
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 00:48

hoogendroog schreef:
Ik denk/meen dat het inderdaad zo werkt. Confidence is trouwens top spul! Goede ervaringen mee (de paarden dan :D ).
Je kunt de valeriaan ook langduriger gebruiken. Het is niet verslavend (je kunt het voor jezelf ook langere tijd gebruiken).

Ik ga er naar kijken, bedankt! :D
Confidence werkte inderdaad top! Met een stuk minder stress de baan rond :j

Ait en Eros! <3


Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:53

MaaikeNathan schreef:
Pluisje1998 schreef:
Mijn merrie wordt op stal erg nerveus (zeg maar rustig paniekerig) als er een paard weg gaat. Soms escaleerde dit tot over de deur heen willen komen. Ik geef haar nu ook nervcontrol en hoewel de problemen niet helemaal verdwenen zijn, doet dit spul bij haar zijn werk zeer goed. Van over de deur heen naar buiten willen komen en zichzelf verwonden in de paniek is het nu nog wel hinniken en rondjes draaien, maar zeker niet zo heftig meer. Moet wel zeggen dat zij ook wel een flinke dosis magnesium krijgt, die kreeg ze al voor de pavo en hielp vooral met kijkerigheid. Maar ik kan beiden zeker aanraden, geven goede resultaten tot nu toe.


Welke magnesium geef jij en hoeveel? Ik gaf de magnesium van PUUR en gaf dan de dosering dat aangegeven werd. (Samenstelling per 5 gram: 800 mg Magnesium (als citraat), 2x daags 1 maatschep)


Ik geef ook de magnesium van PUUR twee schepjes per dag. Ze krijgt het alleen 's avonds, 's ochtends eet ze lastig en ik wil dat ze het allemaal goed binnenkrijgt. Heb hiervoor de magnesiumchelaat van paard natuurlijk gehad, maar die weigerde ze stelselmatig om te eten. Van de puur had ik haar eerst op 1 schepje staan, maar daar deed ze het toch minder goed op.

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt

MaaikeNathan

Berichten: 83
Geregistreerd: 20-01-13
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 00:56

tienus63 schreef:
Ik gebruik magnesiumolie bij ons paard.
Werkt snel, is goedkoop. Maak het zelf, magnesiumvlokken oplossen in gekookt water.
Koop de vlokken bij pedicure.
Online is magnesiumolie ook wel kant en klaar te koop.
http://www.bio-ron.com/producten/verzor ... -olie.html

Spray het op huid van paard na arbeid.
Wel opletten dat het vocht aantrekt, dus bij regenachtig weer niet bovenop rug doen. Ook niet als de onder een deken staan.
En vacht kan verkleuren.

Magnesium over voer wordt minder goed opgenomen dan via de huid. En paard vreet het niet.

Gebruik het zelf ook, in ziekenhuis is gebleken dat magnesium gehalte bij in het bloed behoorlijk gestegen is.

Interessant! Heb dit nog nooit gezien, ga mij hier in verdiepen. Bedankt!

Ait en Eros! <3

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Ervaringen supplementen voor nerveus/stress gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 01:04

Wij hebben hier alle (ja, echt alle :+ ) supplementen geprobeerd voor onze hete, snel gespannen en gestresste merrie en echt niks heeft gewerkt. Wat wél werkt is veel afwisseling en genoeg afleiding in het werk.

NAFF Magic
Kamille
Magnesium

Zou je ook nog eens kunnen proberen. :)

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 01:06

Ik heb een heel stress gevoelig paardje die snel schrikkerig en nerveus is. Kan ook soms erg moeilijk de stress afvloeien en blijft er dan in hangen. Sowieso kan hij niet tegen alle soorten voer. Hij doet het alleen goed op speciefiek voer (moet vooral de Gastro van Havens hebben als brok, geen andere brok).
Daarnaast heeft die van mij he veel baat bij het supplement InFocus van de paardendrogist. Hierdoor een hele grote verandering in gedrag gezien, het hele gestreste is nu weg en hij vloeit veel beter af. Ook voer ik standaard kamille door zijn voer. Voor de extra spannende dingen/dagen voer ik evt valeriaan wortel. Maar heb dat nu sinds de InFocus eigenlijk niet meer gebruikt. (ook omdat ik nu even geen extra spannende dagen had met paardje)

tienus63

Berichten: 12002
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 01:09

Het kan tintelen of prikkelend aanvoelen. Ook bij paarden.
Het werkt oa ontspannend op de spieren, dus veel minder spierpijn en spierkrampen na inspanning, paard zal daardoor veel ontspannener lopen.

Afwisseling en genoeg afleiding in het werk is in ruime mate aanwezig bij ons paard.
Merkte geen verschil met de naf magic.

Aanvulling:
Ruiter van het paard wist niets van toediening van de olie af, maar die merkte na eerste gebruik al op dat paard anders was.
Toen niks gezegd, na 14 dagen of zo gezegd dat ik wat deed.
Maar ruiter wilde toen niet weten wat.
Inmiddels weet ruiter wat ik gebruik en merkt het ook als ik het eens vergeet of oversla.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 04-01-18 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt

#trotsoponzeboeren

MaaikeNathan

Berichten: 83
Geregistreerd: 20-01-13
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Ervaringen supplementen voor nerveus/stress gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 01:20

Hoeveel kamille geven jullie dan? Daar ga ik mij ook even in verdiepen, bedankt! :)

Ait en Eros! <3

LindyTH

Berichten: 572
Geregistreerd: 07-09-09

Re: Ervaringen supplementen voor nerveus/stress gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 01:31

Het verschilt echt per paard denk ik.

Pavo NervControl deed niks voor de mijne, maar ik zweer bij NAF Magic (poeder variant). :)
Ik geef 25 gram per dag, hiermee kan hij zijn spanning veel sneller laten afvloeien.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 01:45

MaaikeNathan schreef:
Hoeveel kamille geven jullie dan? Daar ga ik mij ook even in verdiepen, bedankt! :)

Ik voer volgensmij 30 gram per dag ongeveer. Van de kamille. Dit is de max dosering die op de emmer staat bij die van mij.

Sunshinee
Berichten: 1553
Geregistreerd: 26-11-09

Re: Ervaringen supplementen voor nerveus/stress gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 03:26

Mijn paard is mega zenuwachtig als haar vriendinnetje weg is, ook niets hielp, behalve 1 product. En dat was van de Paardendrogist, InFocus!

Ulla <3 B+10 L1+11 L2+10 M1 startgerechtigd!
Bylottie <3 B+12 L1+12 L2+11 M1+6

NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:36

Stamper schreef:
Heb hier een haflinger die krijgt fiber force.

Die is momenteel even soms in de les afgeleid en niet meer gefocust. En begint te hinniken.

Kan ik dan mss beter overstappen naar die pinamassimo?


Ik weet niet of het zal helpen tegen afgeleid zijn.

Die van mij rende altijd in paniek door de bak als hij iets "engs" zag zoals de koeien die langs liepen als ze de wei weer op gingen na het melken of iemand die over het erf loopt. Nu doet hij meestal gewoon een sprong opzij of alleen zijn hoofd in de lucht en kan ik na het enge stuk hem gewoon weer sneller ontspannen krijgen.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:34

NoLimit_93 schreef:
Stamper schreef:
Heb hier een haflinger die krijgt fiber force.

Die is momenteel even soms in de les afgeleid en niet meer gefocust. En begint te hinniken.

Kan ik dan mss beter overstappen naar die pinamassimo?


Ik weet niet of het zal helpen tegen afgeleid zijn.

Die van mij rende altijd in paniek door de bak als hij iets "engs" zag zoals de koeien die langs liepen als ze de wei weer op gingen na het melken of iemand die over het erf loopt. Nu doet hij meestal gewoon een sprong opzij of alleen zijn hoofd in de lucht en kan ik na het enge stuk hem gewoon weer sneller ontspannen krijgen.


Ah okee, bedankt! Dan blijf ik maar bij de fiberforce dan!
de Consedence hielp bij haar totaaaaal niet :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers