[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:41

Oh, prachtig die aparte kleur fjordjes!

Lekker harige tietjes, die van Vien zijn juist flink kaal.
Op het moment elke avond rond etenstijd een overactief veulen, voel hem aan alle kanten bewegen. Zou het dan een vent zijn, dat die actief wordt rond etenstijd :P ?

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018


droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:41

Oh LinSa dat is helemaal minder, ik bedoel onze merries schelen bijna 100 dagen. Verder wel alles in orde met haar?

Jonne zit nu elke dag onder de 37,0 graden Maris. Vandaag op zn laagst met 36,5 graden. Normaal gesproken zat ze altijd rond de 37,6.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:43

Oh die fjorden zijn gaaf zeg!

Leuk al die tietfotootjes, het schiet zo toch al een eind op bij sommige merries hier!

Heb het er af en toe wel even lastig mee hoor, voor sommigen al zo dichtbij, terwijl ik ook zo graag een veulen gehad had dit jaar... Maar goed, het is niet anders, en kijk toch ook stiekem wel met jullie uit naar de veulenspam :D

IJslanderstal Efnisstaðir - http://www.efnisstadir.nl

Maris_

Berichten: 1446
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:46

@ Droversrun, dat is idd wel aan de lage kant ja.. Hopelijk krijgt ze haar temperatuur snel weer normaal.
@ Bernadette, kan me voorstellen! Vanwaar geen veulen voor dit jaar als ik vragen mag? :) (hoezo nieuwsgierig haha)

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:46

Seven, was dat dit afgelopen jaar?

Ff, klopt. Maar het is natuurlijk de vraag of dat ook echt zo is.. Ik ken voor dit jaar geen drachtige merries van hem. Mocht ik hem gebruiken dan vraag ik wel eerst even het onder de microscoop te bekijken bij mijn hh/ insemineerder.

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:58

Maris_ schreef:
@ Droversrun, dat is idd wel aan de lage kant ja.. Hopelijk krijgt ze haar temperatuur snel weer normaal.
@ Bernadette, kan me voorstellen! Vanwaar geen veulen voor dit jaar als ik vragen mag? :) (hoezo nieuwsgierig haha)


Dat mag je zeker vragen ;) ik heb helaas mijn drachtige merrie afgelopen oktober moeten laten inslapen aan de gevolgen van een verdraaiing van de dunne darm. Er was echt geen andere keus meer dan haar laten inslapen. Echt ontzettend zuur, die merrie was echt mijn droompaard, en hadden we ook nog eens de kans om te fokken, om haar dan daarna op te leiden tot rijpaard en dan misschien over een paar jaar nog eens een veulen te fokken. Het heeft helaas niet zo mogen zijn.

Inmiddels hebben we wel een nieuw rijpaard gekocht, maar dat is een ruintje, dus fokken zit er even niet in! Misschien dat we over een paar jaar weer een jonge merrie kopen,aar daarin is nog niks zeker ;)

IJslanderstal Efnisstaðir - http://www.efnisstadir.nl

Maris_

Berichten: 1446
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:00

Oh dat is idd wel heftig ja en echt flink zuur! Lijkt me ontzettend moeilijk.

Naja wellicht idd in de toekomst dat het er wel weer in zit :) En dan idd maar meegenieten via dit topic met iedereen.

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:02

fokfanaat schreef:
Toen was hij ziek geweest toch? Volgens mij bevrucht hij vererder prima


Wat ik weet bevrucht Spielberg normaal ook prima, maar hij was dit jaar ziek geweest met hoge koorts en dat zou de reden voor zijn slechte zaad zijn geweest.

Ik heb even opgezocht wie er problemen had gehad dit jaar, dat was Moratoetje;

Moratoetje schreef:
Ze hadden gewoon moeten zeggen dat hij ziek was geweest .... nu voelde ik me gewoon een soort van opgelicht. Als de man van de KI het niet gezien had, had ik het niet eens geweten van het sperma :(

En wat doen ze nu, ze verschuilen zich achter het feit dat niet iedere hengst een match is met iedere merrie en ik moet blij zijn dat ze de gust-kosten van Spielberg niet in rekening hebben gebracht :(

Als ze dit niet netjes oplossen, dan is dit meteen de laatste x dat ik bij hun dek :o

Waar ik nu ergens wel benieuwd naar ben: zijn er meer mensen die met Spielberg gedekt hebben in de periode juni/juli en dit probleem hebben gehad?


Moratoetje schreef:
De man van de KI heeft het zaad onder de microscoop gehad en telde geen levende/bewegende cellen. Ik heb dit met eigen ogen ook gezien, maar dit staat natuurlijk niet op papier. Wel is er meteen contact geweest met het dekstation en de volgende dag werd er nieuw vers sperma opgestuurd. Toen werd ook verteld dat de hengst ziek was geweest. Het nieuwe sperma was niet van hele goede kwaliteit. Je telde onder de microscoop slecht enkele traag bewegende cellen. Probleem is wel dat alles telefonisch is gegaan .... maar ik hoop altijd dat mensen niet zo zijn, misschien achteraf naïef ;(

Maris_

Berichten: 1446
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:08

Oei dat klinkt mooi k*t zeg van Spielberg.. Ben benieuwd of het as dekseizoen wel weer oké is en dat het idd was doordat hij ziek was.

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:13

Ah dat is super mooi maris!!

Hopelijk is Spielberg aankomend seizoen gewoon goed. Zou zonde zijn!

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:26

Maris was toen helemaal verliefd op Toot maar vind Gio ook te gekke hengst . Maar die grijze is ook gaaf

Gillmore (Sorento / Graham) paard van mij dochter Anouk (M2)en nu Z1 startrechtig
Cantodea (Calvino Z) sinds 13 mei mama van Nielson (van Dallas VDL)en nu drachtig van Nia domo"s Bolero
Na jaren weer wedstrijden rijden weer B+10 en ja hoor L startrechtig
Kayliegh onze nieuwe ster (Ampere/Sorento)
Lilly onze eigenwijze shetlander 100% van Anouk!
Zorba, Yfke, Gio uit het oog maar niet uit het hart <3
Figo en Cain vriendjes samen in de hemel rip

Seven

Berichten: 21188
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:28

@Vulina
Dat was in 2015 en 2016, alles geprobeerd waaronder vers van de hengst in de merrie maar helaas niet gepakt. Erg jammer ben alsnog erg van hem gecharmeerd ook op stal vreselijk vriendelijk en mens gerichte hengst <3

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:57

Soms past het ook gewoon echt niet. Maar even over nadenken nog.. En dan gelijk de eerste portie maar even na laten kijken :)

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:14

Welkom nieuweling met oh zo knappe fjorden

Die harige tietjes _O-

Mmm uiervorming altijd goed opvolgen en dat doen jullie ook.
Droversrun misschien kan het ook wel zijn dat jouw merrie gewoon een lage temp heeft van zichzelf of niet?

Oh suzie ziet er goed uit
Da komt vrijdag opnieuw voor flo haar neus als zwelling wat weg is.

Amai ik dacht dat ik vroeg was, mijn combi voor dit jaar is al eind december op contract vastgelegd maar jullie zijn ook al volop plannen aan het maken.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:17

Hihi, sommige merries moeten nog veulenen en daarvoor is de hengst voor de volgende dekking al uitgezocht! Dekken jullie dan altijd direct in de veulenhengstigheid weer? Of wachten jullie een cyclus?

Oh ja, dat verhaal van Spielberg herinner ik me nog wel! Zou mooi zijn als hij dit jaar weer zonder problemen merries drachtig maakt.

IJslanderstal Efnisstaðir - http://www.efnisstadir.nl


Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:21

Hihi bij mij gaat het over andere merrie dan deze die in mei moet bernetteO :')
Vorig jaar geïnsemineerd als veulen een maand oud was dus tweede hengstigheid. Ze moeten ook wel mooi schoon zijn om in veulenhengstigheid te dekken en een makkelijke bevalling gehad hebben.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:24

als mijn merries bevallen zijn kan mijn eigen hengstje erbij, maar ik kijk wel even aan of iedereen , merries en veulens, fit en gezond zijn :j

Sprinkle kindness around like confetti <3

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:26

Onze eerste merrie is over 55 dagen uitgerekend.
Ik begin met 1 merrie vroeg (eind febr) voor embryo's en 1 merrie van klanten ivm moeilijk drachtig krijgen. Daarna de 3 jarige eind maart/ begin april. En verder eerst veulens afwachten!

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Maris_

Berichten: 1446
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:33

Haha thanks Fotsy! :P

Ik dek altijd de cyclus na de veulenhengstigheid :j Hanne en Hinde verwachten dit jaar hun 4de veulen en as seizoen krijgen ze een jaartje vrijaf :) Zal wel even gek zijn haha!
Preben denk ik dat zij wel weer gedekt wordt en Lysne wordt dan 3 dus denk dat zij ook mag! Maar even kijken hoe ze er straks bij loopt :j

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

Maris_

Berichten: 1446
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:34

Vulvina, oh dat gaat al snel zeg!! Welke datum is het over 55 dagen :P ?

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:52

Ik probeer een cyclus erna pas te dekken. Als ze een laat veulen hebben laat ik ze liever een jaartje leeg. Probeer daar sowieso altijd rekening mee te houden. Max 2 veulens achter elkaar liefst.
Af en toe een jaartje geen veulens is ook wel leuk. Meer aandacht in het algemeen van de paardjes

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse
[KS-MK] Mijn Baby krijgt een baby

Maris_

Berichten: 1446
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 01:03

Luna2006 schreef:
Ik probeer een cyclus erna pas te dekken. Als ze een laat veulen hebben laat ik ze liever een jaartje leeg. Probeer daar sowieso altijd rekening mee te houden. Max 2 veulens achter elkaar liefst.
Af en toe een jaartje geen veulens is ook wel leuk. Meer aandacht in het algemeen van de paardjes


Ja dat doe ik idd ook qua cyclus :j en idd liever een jaartje leeg dan dan een laat veulen.

Ja is ook zo. Hanne en Hinde blijven sws leeg wat ik al zei en verder wellocht Preben en Lysne wel maar dat duurt toch nog even :P

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 01:50

wij doen ook zo nu en dan een jaartje leeg, vorig jaar geen veulens gehad, dit jaar wel en volgend jaar hopelijk van onze eigen hengst, daarna zien we wel verder, misschien is saphira dan wel aan de beurt, maar daar moet ik een specifiek hengstje voor zoeken :D

Sprinkle kindness around like confetti <3

linda2008

Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 06:11

Hier blijven de merries die dit jaar een veulen verwachten, allemaal leeg :) en dan mogen er andere dames op date :j maar in principe zou ik wat meer veulentjes achter elkaar van dezelfde merrie ook prima vinden, zo lang de merrie maar niet gaat tonen dat zehet zwaar krijgt want dan vind ik dat je een jaartje rust moet inlassen...
Bucks heb ik in 2017 wel in haar veulenhengstigheid gebracht omdat het me anders te laat werd... := merrie was in blakende gezondheid en veulen was sterk genoeg om mee te gaan, dus waarom niet :)

Sara, ah dus jij bent degene die wish al heeft vastgelegd voor 2019? ;) of nog niet?
Tja ik vind het persoonlijk niet nodig die lijnteelt, zo veel leuke hengsten en dan precies Darko-nakomeling kiezen terwijl jouw hengstje ook Darko bloed heeft. Maar dat ben ik, iedereen is anders natuurlijk.

Wat zonde van Spielberg, kan me dat verhaal van Monatoetje nog wel herinneren, maar hoe het precies is afgelopen eigenlijk niet meer :o

Edit; fotsy was er vroeg bij, maar bij mij liggen de dekkingen voor dit jaar ook al vast. Bij sommige hengsten moet je gewoon ook op tijd reserveren. En ik ben zelf ook type die graag alles gepland heeft :o hihi!

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:51

Hiet staat 1 hengst vast voor de oudere merrie (terugdekking), de sabino ben ik nog niet overuit. :?

Probeer zelf "schoon" papier te fokken dus geen inteelt, lijnenteelt of wat dan ook.

Soms kom je er niet onderuit dat er in de 6de of 7de lijn een keer wat overeen komt. Het hengstenaanbod mee Welsh-B is weliswaar groot maar veel van hetzelfde. Zit er steeds meer over te denken om een keer Engeland te pakken en nieuw bloed weer terug te halen in mijn merries.

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Manieki, Selente, YvonneV en 43 bezoekers