hoefschoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-17 21:40

Hallo,

Ik hoop dat het hier goed staat zo niet sorry.


Ik heb een vraag want ik heb namelijk een haflinger sinds september en toen ik haar kocht waren de hoeven te lang (niet heel erg) dus de volgende dag al een appje gestuurd naar de hoefsmid, geen reactie, meerdere keren gebeld en vervolgens opgehangen met de opdracht een appje te sturen dan kon hij thuis even in de agenda kijken. Na dit ongeveer 4 weken heeft geduurd een andere smid gevonden en laten komen. De hoeven waren onderhand al aan de (te) korte kant dus niet te veel eraf. Nu is afgelopen dinsdag mijn eigen smid geweest en ik heb ook vermeld dat ze kort en gevoelig liep op de stenen. Hij zei dat ze zo nog net konden. Ik wil het liefst zelf geen ijzers en de smid zei dat het inderdaad lastig is omdat ze 24/7 buiten staat en het pad een en al blubber is (met alle gevolgen van dien, hoefijzers erafgezogen ed.) Dus dat we beter nog even zonder aan kunnen kijken. Maar nu vind ik het toch wel heel sneu want ze loopt echt pijnlijk op de stenen.

Mijn vraag is daarom of iemand me wat meer kan vertellen over hoefschoenen. Ik weet hier namelijk vrijwel niks van maar het leek me een mogelijke oplossing. Zijn hier verschillende maten in of moet je deze laten aanpassen en hoe werk het.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Groetjes, Faith


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:14

Ik verplaats dit topic naar Beweging en hoefverzorging.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-17 22:23

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar Beweging en hoefverzorging.

oke dankjewel!

HHorseA
Berichten: 681
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:39

Daarin ga ik meevolgen!

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Re: hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:20

Ken zelf alleen hoefschoenen tijdens het rijden en die willen echt ook wel eens uitgaan. Die van mij staan ook op ijzers en ook in de blubber maar nog nooit een ijzer afgehad. Een goede hoefsmid doet wonderen

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:48

Ik weet niet hoe erg de modder bij jullie is, maar bij ons verliezen ze de ijzers echt haast nooit. En als ze ze verliezen is het altijd wanneer de smid eigenlijk net te laat is en het ijzer al los zit.

Ze staan bij ons de halve dag op de wei, ligt wel wat modder maar grotendeels nog droog.

Ik zou ijzers dus zeker niet afraden, met een goede smid zouden ze die echt niet zo maar moeten verliezen, en anders eens een andere smid overwegen..

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:51

Ik gebruik Cavallo hoefschoenen voor mijn merrie als we de straat op gaan. Verder loopt ze op blote voeten. Ik heb de simple boots voor en de sportboots achter. Heel blij met de schoenen. Blijven met de bijbehorende sokjes goed zitten en slijten niet te snel.

Gragor van Ravensbos Dressuur Z2 startgerechtigd
Hearty dressuur M2, Springen B+2, SGW oefen
Lancelot van het Rozenhek M1+11 M2+5

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 20:27

vaak duurt die gevoeligheid maar even. het is vervelend maar dat is dan even zo. zo gauw de hoeven weer wat bijgroeien kan ze waarschijnlijk ook zonder grote problemen op harde ondergrond lopen.
en vanaf dan de hoeven regelmatig bijhouden.
en met rijden kun je hoefschoenen aan doen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 22:00

Hartje schreef:
Ik gebruik Cavallo hoefschoenen voor mijn merrie als we de straat op gaan. Verder loopt ze op blote voeten. Ik heb de simple boots voor en de sportboots achter. Heel blij met de schoenen. Blijven met de bijbehorende sokjes goed zitten en slijten niet te snel.

Oke en hoe heb je de maat bepaald? en vanwaar sportboots achter.

Verder laat ik dr het liefst zo natuurlijk mogelijk. Ik hoop dat als ik de hoeven laat wennen ze langzaam beter en sneller gaan groeien.

Iedereen heel erg bedankt voor de tips. Kan iemand nog wat meer tips geven betreft maten uitzoeken en prijzen en merken?

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:09

Heb voor mijn IJslander de renegade hoefschoenen.
Op het landgoed waar ik rij, ligt op de doorgaande paden puin en dat loopt niet fijn.
Alleen met sneeuw niet te gebruiken, maar dat is gelukkig niet zo vaak.
Bevalt mij goed! :j

informatie over de renegade op deze site

http://www.equischoen.com/nl/renegadeclassic

als je de maat weet, kun je ook op boktmarkt/marktplaats/Facebook zoeken
staan wel eens te koop door tijdelijk gebruik (nieuw wel prijzig voor 4 hoeven)

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 22:15

missfalki schreef:
Heb voor mijn IJslander de renegade hoefschoenen.
Op het landgoed waar ik rij, ligt op de doorgaande paden puin en dat loopt niet fijn.
Alleen met sneeuw niet te gebruiken, maar dat is gelukkig niet zo vaak.
Bevalt mij goed! :j

informatie over de renegade op deze site

http://www.equischoen.com/nl/renegadeclassic

als je de maat weet, kun je ook op boktmarkt/marktplaats/Facebook zoeken
staan wel eens te koop door tijdelijk gebruik (nieuw wel prijzig voor 4 hoeven)

Groet Karin.

Oke en hoe bepaal ik de maat dan? En helemaal niet bij stilgestaan maar zou alleen voor al genoeg zijn?

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:26

Faitherr schreef:
missfalki schreef:
Heb voor mijn IJslander de renegade hoefschoenen.
Op het landgoed waar ik rij, ligt op de doorgaande paden puin en dat loopt niet fijn.
Alleen met sneeuw niet te gebruiken, maar dat is gelukkig niet zo vaak.
Bevalt mij goed! :j

informatie over de renegade op deze site

http://www.equischoen.com/nl/renegadeclassic

als je de maat weet, kun je ook op boktmarkt/marktplaats/Facebook zoeken
staan wel eens te koop door tijdelijk gebruik (nieuw wel prijzig voor 4 hoeven)

Groet Karin.

Oke en hoe bepaal ik de maat dan? En helemaal niet bij stilgestaan maar zou alleen voor al genoeg zijn?



Op de site staat hoe je de hoef op moet meten.
En bij de renegade schoenen staat bij informatie, aan het eind de maat tabel.
Van de andere schoenen weet ik het niet dit was het meest geschikt voor mij
Kan alleen wel voor, maar ik vind voor en achter geschikter voor ons, met betreft tolt en puin.

Succes!

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:31

Ik heb deze voor mijn Haflinger: https://www.hoofwear.com/hoefschoenen/e ... trail.html
Bij mij is een hoefschoenpasser geweest die de maat heeft bepaald en die verschillende merken bij had. Ik heb er alleen vooraan, omdat we enkel recreatief rijden, achteraan is voor ons niet nodig!

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:33

Ik heb haar hoeven op een vel papier gezet en deze met pen getekend. Daarna lengte en breedte opgemeten. Er zijn verschillende sites die veelinfo geven over de verschillende soorten schoenen en hoe je ze op kunt meten.
Er zijn ook hoefschoenen aanpassers die bij je aan huis/stal komen.

Gragor van Ravensbos Dressuur Z2 startgerechtigd
Hearty dressuur M2, Springen B+2, SGW oefen
Lancelot van het Rozenhek M1+11 M2+5

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:36

Hoi Faith

Wat een vervelend probleem! Kijk eerlijk naar je paard. In deze tijd van het jaar groeien hoeven minder hard, dus de kans dat ze voldoende bij kunnen groeien is wat kleiner dan in het voorjaar en de zomer. Loopt hij in de wei niet gevoelig? Of liggen daar ook stenen waar hij overheen moet/kan lopen. Maw, slijten de hoeven alleen omdat je op straat gereden hebt, of slijten ze ook op de wei waar hij nu staat? Als ze alleen van het rijden op straat slijten, kun je hoefschoenen proberen. Ik heb er zelf niet zo goede ervaringen mee, ze draaiden snel en ik verloor ze constant. Dus ik heb zelf ijzers. Maar wel geprobeerd dus ik zal mijn ervaring delen:
Je hebt verschillende modellen hoefschoenen. Kort gezegd modellen die hoog sluiten, zeg maar boven de kroonrand en lage modellen die rond de hoef sluiten. De hoge modellen blijven meestal beter zitten, maar geven ook eerder wondjes en drukplekken. Ook gaat het niet altijd goed met zand, als dat erin komt en gaat schuren krijg je ook lelijke wondjes. Je moet de lengte en breedte van de hoef opmeten als hij net bekapt is en dan voor die maat hoefschoenen bestellen. Dan kom je er ook achter dat bepaalde merken bij jouw paard niet passen. Mijne had bijv ronde voeten, lengte en breedte waren op 5 mm na gelijk. Dus bij mij vielen een hoop modellen daardoor al af. Het lastige is dat de modellen vaak een halve tot hele cm speling hebben. Dit houdt ook in dat je zelf de hoeven wat bij moet gaan veilen, anders passen de schoenen niet meer na 2 of 3 weken. En als hij nu vrij kort is en je dit graag wat langer wilt, heb je ook kans dat de passende maat voor nu over 6 maanden niet meer past. Dus eventueel 2e hands via markplaats is ook zeker een overweging waard. Allemaal overwegingen ;). Succes met je keus!

Eline_S_S

Berichten: 3520
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:44

Ik heb ook een haflinger met precies hetzelfde probleeem. Zij staat van ongeveer juni tm september voor op ijzers en in de winter lekker op blote voeten (omdat ik dan toch minder buiten rij). Normaal komt de hoefsmid voor mijn paarden elke 8 weken, maar voor mijn haflinger toch meestal elke 6 weken. Ze is al snel te kort en daarom heel gevoelig op het harde. Mijn hoefsmid haalt er daarom net iets minder af dan eigenlijk zou moeten. Hierdoor moet ze wel sneller weer naar de smid, maar ze is niet gevoelig meer na het bekappen. Kost wel wat meer geld ja, maar je hebt er ook wat aan.
Mijn ervaring met hoefschoenen is, dat als ze net bekapt is, ze prima passen. Maar zodra een paar weken later de hoef wat langer is, de hoefschoenen gaan knellen. Of je krijgt het probleem dat ze te groot zijn als het paard net bekapt is...

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 00:46

Doordat mijn paardje op een gedeelte bestrating loopt, houdt hij zelf de hoeven bij. En blijven de schoenen goed passen. Ook blijven ze goed zitten en draaien ze niet. Ook kan door het model Renegade het zand er makkelijk uit en geen schuurplekjes. Voor hem eigenlijk maar 1 x de hoefsmid gehad en dat is nu 4 jaar geleden, toen zijn ijzers eraf gingen. (Hij controleert wel altijd als hij voor mijn shetje komt)
Hele goede ervaringen dus!

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-17 01:09

Iedereen bedankt voor de reacties hier kan ik echt wat mee!

Diddykong schreef:
Hoi Faith

Wat een vervelend probleem! Kijk eerlijk naar je paard. In deze tijd van het jaar groeien hoeven minder hard, dus de kans dat ze voldoende bij kunnen groeien is wat kleiner dan in het voorjaar en de zomer. Loopt hij in de wei niet gevoelig? Of liggen daar ook stenen waar hij overheen moet/kan lopen. Maw, slijten de hoeven alleen omdat je op straat gereden hebt, of slijten ze ook op de wei waar hij nu staat? Als ze alleen van het rijden op straat slijten, kun je hoefschoenen proberen. Ik heb er zelf niet zo goede ervaringen mee, ze draaiden snel en ik verloor ze constant. Dus ik heb zelf ijzers. Maar wel geprobeerd dus ik zal mijn ervaring delen:
Je hebt verschillende modellen hoefschoenen. Kort gezegd modellen die hoog sluiten, zeg maar boven de kroonrand en lage modellen die rond de hoef sluiten. De hoge modellen blijven meestal beter zitten, maar geven ook eerder wondjes en drukplekken. Ook gaat het niet altijd goed met zand, als dat erin komt en gaat schuren krijg je ook lelijke wondjes. Je moet de lengte en breedte van de hoef opmeten als hij net bekapt is en dan voor die maat hoefschoenen bestellen. Dan kom je er ook achter dat bepaalde merken bij jouw paard niet passen. Mijne had bijv ronde voeten, lengte en breedte waren op 5 mm na gelijk. Dus bij mij vielen een hoop modellen daardoor al af. Het lastige is dat de modellen vaak een halve tot hele cm speling hebben. Dit houdt ook in dat je zelf de hoeven wat bij moet gaan veilen, anders passen de schoenen niet meer na 2 of 3 weken. En als hij nu vrij kort is en je dit graag wat langer wilt, heb je ook kans dat de passende maat voor nu over 6 maanden niet meer past. Dus eventueel 2e hands via markplaats is ook zeker een overweging waard. Allemaal overwegingen ;). Succes met je keus!



In de schuilstal liggen rubberen matten, dan een klein stukje buiten de stal (1 bij 2,5 ong) bestraat, dan is er een pad met weer rubberen matten naar de hoek waar de hooiruif staat (om de ruif ook rubber) en dan is er een pad naar achter in de wei en de wei en het pad zijn hele diepe blubber. Ze slijten dus eigenlijk alleen van het rijden, ik rij eigenlijk al minimaal over de stenen, maar op de weg naar de bak zijn er wel stukken waar we over steen moeten (ong. kwartiertje stappen waarvan 5 min. over de stenen gok ik). Maarja elke dag 5 minuten is toch 35 minuten in de week natuurlijk.

Ik ben zelf ook van wat moet dat moet, dus als ijzers beter zijn voor haar doen we dat natuurlijk. De rede dat ik liever geen ijzers heb is omdat het me voor haar fijner lijkt en ook veiliger ivm. gladheid onderweg naar de bak. Maar nogmaals, ik doe wat het beste is voor haar.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:14

De hoeven te kort van een paar buitenritjes, dat is wel raar. Onze paarden staan dag en nacht op zand en beton én rijden buiten.

Alles valt of staat met goede hoefkwaliteit. Goede huisvesting (buiten) goede voeding (ruwvoer, geen biks) en regelmatig bekappen (www.natuurlijkbekappen.nl). Als je dán nog problemen hebt en de slijtage groter is dan de groei, zijn scootboots wel een aanbeveling.

Veel mensen denken dat de hoeven te kort worden, maar ze zijn zelden écht te kort.


Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 23:34

Arabesk schreef:
De hoeven te kort van een paar buitenritjes, dat is wel raar. Onze paarden staan dag en nacht op zand en beton én rijden buiten.

Alles valt of staat met goede hoefkwaliteit. Goede huisvesting (buiten) goede voeding (ruwvoer, geen biks) en regelmatig bekappen (http://www.natuurlijkbekappen.nl). Als je dán nog problemen hebt en de slijtage groter is dan de groei, zijn scootboots wel een aanbeveling.

Veel mensen denken dat de hoeven te kort worden, maar ze zijn zelden écht te kort.

Ik zal morgen anders wel even kijken of ik een foto kan maken! Dan is het wat makkelijker te beoordelen voor jullie. Ik weet niet zo veel van hoeven maar ik vind ze eerlijk gezegd ook niet heel kort, maar ze loopt gevoelig en dat moet natuurlijk niet. Het zou ook prima kunnen dat de hoeven moeten wennen, goede huisvesting is in orde (24/7 buiten) goede voeding ook (zomers lang uitgegroeid gras winter onbeperkt hooi uit slowfeeder, verder krijgt ze een mineraal brokje en momenteel wat lucerne voor de spieren en soms een schepje gluco balance omdat we het nog hebben staan en nooit kwaad kan, oh en nog lijnzaadolie om uit te testen hoe ze daarop reageerd) en regelmatig bekappen ja, ik vind natuurlijk bekappen nogal lastig omdat dat met een flinke regelmaat moet, de hoefsmid komt nu gewoon elke 6 a 7 weken. Maar ik heb haar nog niet zo lang en bij de vorige eigenaar werd ze niet bijgevoerd dus het zou goed kunnen dat ze tekorten heeft gehad, ook liep ze daar alleen maar over bospaden en vrijwel niet over steen. Zou het dan kunnen dat ze zich nog aanpassen?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 39 bezoekers