Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Anoniem

Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:31

Hoi bokkers,

Ik heb twee paarden, maar die staan niet bij mij thuis. Ik woon op mezelf in een apartementje met klein tuintje. Als ik s'avonds thuis kom voel ik me soms toch best alleen en daarom opzoek naar een dierenvriend.

Alleen werk ik erg veel en ben ik in het weekend vaak niet thuis. Ik werk 5/6 dagen per week, hele dagen. Het dier zou eventueel wel mee kunnen naar t werk als dat niet te ingewikkeld is (werk op melkveebedrijf). Ook in het weekend zou dat kunnen, maar dan moet het ook geen hele verhuizing zijn.

Het enige wat ik me kan bedenken is een hond, maar hoe veel werk heb je daar van en hoeveel kost een hondje ongeveer per maand? En is het 'gesleep' wel te doen voor zo'n beestje?

Kortom, ik zoek een aaibaar, flexibel dierenvriendje!


Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:33

Als een hond echt mee mag naar je werk is dat top voor een beestje! Echter zullen ze dat niet allemaal kunnen.
Ik heb jaren geleden een herplaatsertje genomen,had juist gevraagd om een hond die erf vast was en mee naar stal kon. Mijn hondje was 1,5 en ging hele dagen mee naar stal. Ging helemaal super. Had daardoor ook niet veel beweging s'avonds meer nodig.
Dus het kan,maar het moet wel passen zegmaar...

Karaat_the_newforest op Instagram


cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:34

Een hamster, die slaapt overdag.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:35

cynthiar schreef:
Een hamster, die slaapt overdag.

Dat huisdier staat imo net één stapje boven een " pet rock". En niet een groot stapje...

little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:36

Een goudvis ?
Of een kat die een beetje op zijn eigen is

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:37

Als hij mee kan naar het werk zou ik gaan voor een klein hondje van een gehoorzaam, mensgericht ras zonder jachtinstinct. Een klein hondje eet niet veel, ongediertebestrijding is goedkoper dan voor grotere honden, en niets is zo gezellig als een twee-eenheid vormen met een hondje. :D

Toen ik nog alleen mijn kleine hondje had ging hij overal mee naartoe in een rugzak (hondje van een kilo of acht), en at hij een klein zakje Cavom in een á twee maand.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:40

Baardagaam of zo. dat kan je pakken maar moet hij alleen zitten is het ook niet erg.En een mooi terarium is altijd mooi om naar te kijken.Anders Ratjes of een Cavia maar dan per twee.
Ik ben een grote cavia fan,als ik later oud en bejaard ben wil ik een cavia.Met een heel druk leven is een hond niet ideaal je moet er best wat opvoed werk insteken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:42

Hoe vast is dat werk? Weet je (redelijk) zeker dat je over 5 jaar nog steeds je hond mee kunt nemen naar je werk? En over 10? Het is een nogal langdurige zaak, een hond, en je bindt je er nogal mee.
Imo als je jong bent en je leven nog alle kanten op kan ( ik weet het, veel aanames, maar je geeft niet zoveel info over je situatie ;) ), is het beter te wachten met een hond tot je meer "gesetteld" bent.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:44

Boeren foxje; ideaal boerderijhondje. Zwerft de hele dag om je heen en vangt ongedierte.

theadora99

Berichten: 3624
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:49

Is een kat geen optie?

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:51

Kuggur schreef:
cynthiar schreef:
Een hamster, die slaapt overdag.

Dat huisdier staat imo net één stapje boven een " pet rock". En niet een groot stapje...


Wat een onzinnige reactie zeg. Dan is een goudvis meer een petrock, die kun je niet eens op de hand nemen. Hamsterkooi kun je ook nog eens zo mooi inrichten dat het nog net geen kunst lijkt en daarnaast is een hamster zo ongeveer het enige dier dat het ook prima een paar daagjes alleen redt mits genoeg voer en water. TS kan al geen kat nemen, die doe je geen plezier met gesleep heen en weer en anders wordt het een hond. Die vinden het namelijk wel leuk om mee te gaan overal heen. Volgens mij hebben cavia's, konijnen en reptielen of amfibieën gewoon dagelijks eten en drinken nodig dus die vallen ook af voor in het weekend.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 03-01-18 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Alex en Jorie <3

Nachocheese
Berichten: 780
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:51

Waarom is het enige wat je je kan bedenken een hond? Een kat, cavia’s ..

En kosten ligt er aan wat voor hond je hebt, hoe groot die is dus hoeveel brokken die nodig heeft. En wat voor merk je geeft. Je kan natuurlijk Aldi brokken geven of acana.

Als je een pup wilt zitten er sowieso 2 entingen aan te komen, wat circa 70 euro per enting kost. Daarnaast weet je natuurlijk niet wat er op medisch vlak gaat komen. Zo is die van ons tegen een raam aangerend, waardoor die een groot abces op zn hoofd kreeg. Koste iets van 200 euro in totaal , omdat we eerst niet wisten waar het vandaag kwam. En hij had een binnenbal, waardoor het castreren duurder was dan normaal. Dat koste 450. En dit binnen 1 jaar ongeveer.
Waardoor we dus in 1 jaar rond de 800 euro kwijt waren.

Wat ze daarna per maand kosten, durf ik niet te zeggen om eerlijk te zijn. Ik houd het niet bij.. ook niet qua brokken..

Maar denk een euro of 50/60 per maand aan de brokken. Dan reken ik snacks en speeltjes niet mee.

Als de hond mee mag naar het werk zou het natuurlijk super zijn! Zo niet, en je werkt hele dagen waardoor hij/zij alleen zit, vind ik het tegenover de hond niet kunnen.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:53

Mijn vader heeft ook 2 katten genomen ondanks dat hij totaal geen kattenmens is. Hij wilde liever een Duitse Herder. Maar hij is veel van huis en alleen s’avonds thuis dus waren katten handiger dan een hond die uit moet enzo.

Ik zie alleen veel mensen reageren met goudvissen of reptielen maar ze wilde graag een aaibaar huisdier :D

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:54

Japanse kwartels. Kosten niet veel, hebben niet megaveel ruimte nodig, stinken niet en worden super tam en knuffelig. En je hebt nog leuke eitjes ook. Echt geweldige dierjes

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

theadora99

Berichten: 3624
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:55

De kat hoeft toch niet mee naar het werk? Onze katten zijn ook wel eens 3 dagen alleen geweest.. als het langer is zorgen we dat SR iemand is die ze om de paar dagen wat eten geeft maar ik zie niet in waarom een kat geen optie zou zijn hier?

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:02

Ik denk dat een hond een prima optie is als hij/zij inderdaad mee kan naar het werk, anders maak je de hond echt niet gelukkig.

Een kat is wat dat betreft super makkelijk, die kunnen gerust een dag alleen zit, die vermaken zich wel :+

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:08

Fennadev schreef:
Wat een onzinnige reactie zeg. Dan is een goudvis meer een petrock, die kun je niet eens op de hand nemen. Hamsterkooi kun je ook nog eens zo mooi inrichten dat het nog net geen kunst lijkt en daarnaast is een hamster zo ongeveer het enige dier dat het ook prima een paar daagjes alleen redt mits genoeg voer en water. TS kan al geen kat nemen, die doe je geen plezier met gesleep heen en weer en anders wordt het een hond. Die vinden het namelijk wel leuk om mee te gaan overal heen. Volgens mij hebben cavia's, konijnen en reptielen of amfibieën gewoon dagelijks eten en drinken nodig dus die vallen ook af voor in het weekend.

Ja, een goudvis is inderdaad óók nogal saai.
Mijn mening over hamsters berust op persoonlijke ervaring. Mijn zoontje wilde er één, een paar jaar geleden. Ongeveer net zo spannend als naar drogende verf kijken. Hij mafte het grootste deel van het etmaal, en werd "actief" ( hier rekken we de definitie van dit begrip pijnlijk ver op) tegen zo 11 uur 's avonds. Wat eten, beetje rondscharrelen en weer pitten.
Okay, een pet rock doet ( een beetje) minder, maar daar staat tegenover dat je geen kooi hoeft te verschonen.

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:08

Katten in het wild zijn solitaire dieren, maar gedomesticeerde katten dat is anders.
Als je bijna niet thuis bent, dan zou je nooit een kat moeten nemen die de hele dag in z'n uppie thuis zit en niet naar buiten kan.
Behalve misschien als je een buitenkat neemt, die buiten kan leven en binnen kan komen als jij thuis bent.
Een binnenkat vermaakt zich echt niet 5 a 6 dagen per week alleen thuis.


Een hond, als je die altijd mee kan nemen, dat zou beter zijn.
Dan zou je moeten kijken wat voor hondje hier geschikt voor is.

lor1_1984

Berichten: 12010
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:10

Een groot voordeel van katten vind ik dat ze 's avonds als je kapot bent niet meer uitgelaten moeten worden.
Ff de kattenbak scheppen, voeren, water verversen en verder op de bank liggen knuffelen en wat spelen met een hengeltje en je bent in principe klaar.
Wel zorgen voor genoeg klim- en verstopplekken, krabgelegenheden en indien nodig oppas regelen.
In jouw situatie zou ik dan wel voor 2 katten gaan, een kat alleen heeft veel meer aandacht nodig. :)

Een hond kan natuurlijk ook, zeker als die mee kan naar het werk.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:11

Onze kat gaat ‘s avonds laat naar buiten en staat ‘s ochtends keurig bij de deur, krijgt dan lekker ontbijtje en slaap de rest van de dag en avond binnen :) ideaal. ‘s Avonds liggen we samen op de bank en ‘s nachts zijn er buiten genoeg buurkatten en andere dingen te doen!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:23

Als jij echt zeker weet dat je hondje mee kan naar het werk kun je het natuurlijk overwegen.

Bekijk dan wel wat het hondje heeft terwijl jij bezig bent. Moet hij letterlijk in de auto wachten tot jij koffiepauze hebt of mag hij achter je aan drentelen, door een wei heen struinen en tijdens je koffiepauze gezellig bij je zitten?

Als het laatste het geval zeg ik: doen! Daar worden veel honden heel blij van. Hou er dan wel remening mee dat je de eerste periode tijdens je werk de hond wel zult moeten leren wat wel/niet mag. :) Een pup is dan, imo, geen optie. Maar een leuke herplaatser is vast geen probleem.

En wat is slepen? Hond eet thuis, op het werk staat een bak water en je kunt een kussen neerleggen op een rustige plek. Een hond kan prima leren iedere dag mee te gaan in de auto.

Groot voordeel voor jou: als je hond de hele dag heeft rond kunnen drentelen hoef je daar 's avonds echt geen uren mee te lopen.

Die lange wandelingen kun je bewaren voor de gezamelijke vrije dagen ter ontspanning. :)

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:39

Kuggur schreef:
Ja, een goudvis is inderdaad óók nogal saai.
Mijn mening over hamsters berust op persoonlijke ervaring. Mijn zoontje wilde er één, een paar jaar geleden. Ongeveer net zo spannend als naar drogende verf kijken. Hij mafte het grootste deel van het etmaal, en werd "actief" ( hier rekken we de definitie van dit begrip pijnlijk ver op) tegen zo 11 uur 's avonds. Wat eten, beetje rondscharrelen en weer pitten.
Okay, een pet rock doet ( een beetje) minder, maar daar staat tegenover dat je geen kooi hoeft te verschonen.


Een paar jaar terug hadden ze ook nog niet de kennis van nu over dat hamsters ook ruimte nodig hebben en vooral graaf mogelijkheden. Daar is die van mij echt zodanig van opgefleurd dat ze nu als ze ook al iemand hoort al uit haar holletje komt schieten om opgepakt te worden door wie dan ook. Ze is echt een mensgericht diertje, gelukkig voor haar staat ze niet in de woonkamer. Dan zou ze volgens mij gewoon dagactief worden. Maar voor kinderen kun je beter twee cavia's of konijnen nemen, die zijn overdag ook actief. Mijne is in haar kooi ook heel actief aan het rommelen, ik kan dagelijks verandering bespeuren qua graafwerkzaamheden. Op oudjaarsavond heeft de hele visite haar even bekeken, geaaid en op de hand gehad en dat vond ze alleen maar gezellig. Ze is overigens ook mijn eerste hamster, dus ik weet niet of alle hamsters zo gezellig zijn. Ik weet wel dat Russische dwerghamsters zoals zij veel actiever zijn dan goudhamsters en ze dus op de hand niet stil zitten, maar lekker actief rondsjouwen. Een goudhamster is wat groter en rustiger.

Alex en Jorie <3

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:23

En kat zou kunnen maar dan zou ik 2 volwassen al wat oudere binnen katten nemen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:27

FatCat schreef:
En kat zou kunnen maar dan zou ik 2 volwassen al wat oudere binnen katten nemen.


Maar dan nog, TS is echt heel erg veel van huis dat is voor katten ook echt niet leuk.

TS ik vind je situatie niet geschikt voor een hond of kat(ten), dat kans dat het met een hond helemaal past op je werk is echt niet zo groot en dan zit dat dier de hele week alleen, dat kan echt niet. Ik zou dan eerder kijken naar knaagdieren, ratten bijvoorbeeld.

koeien op de weg...

PowerPoef

Berichten: 1198
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:33

Ik zou denk ik 2 katten nemen, die vermaken zich wel.
bij mij is het in de avond altijd lekker knuffelen en ontspannen.
Ze zijn ook erg zelfstandig en ik denk niet dat ze het erg vinden als ze een dagje alleen zijn :o .

Edit:
Ratten zijn ook heel leuk! Als ze goed opgevoed zijn heel leuk om mee op de bank te zitten.
Ik zou dan wel gaan voor 2 vrouwtjes, mannetjes stinken altijd zo :') .

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Leo, manonutjuh en 39 bezoekers