Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:18

Dus niet eens een jumbo dingetje. %)

Ik kom bij 3 jumbo's
Voor mezelf net waar ik langs kom en dan 1 bij mijn moeder als ik voor haar wat mee neem.
En daar is het altijd zelf wegen, nooit aan de kassa.
Ga ik naar de aldi hier in de woonplaats is het wel wegen aan de kassa.
Dus ik winkelheld maar denken dat dat in alle jumbo's zo is.

Papieren zakjes voor het fruit zou wel wat zijn :j
Al heb je dan weer meer vrachtkosten.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:36

Kaka schreef:
Nikass schreef:
(Euh daar gaat mijn zelfgemaakte pasta saus?)


In de zomer groot inslaan, veel pastasaus koken en in bakjes/zakjes invriezen. 's zomers zijn tomaten m.i. nog lekkerder ook.

Sinds kort neem ik mijn eigen netjes mee naar de supermarkt voor groenten en fruit. De 1e keer keek het personeel een beetje raar en kreeg ik er vragen over, inmiddels zie ik er meer mensen mee lopen.


Wat een goed idee. Kan je die ingevroren saus dan wel zo lang bewaren?
Ik vind het heel moeilijk om lekkere tomaten te vinden. Er zit tegenwoordig niet veel smaak meer aan.
Oja, en is die (extra?) vriezer dan weer niet een grotere belasting voor het milieu?

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:59

Ik zou in de AH ook graag mijn eigen netjes gebruiken voor groente en fruit. Maar hoe werkt het dan als ze het bij de kassa gaan wegen?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:01

Sheran schreef:
Ik zou in de AH ook graag mijn eigen netjes gebruiken voor groente en fruit. Maar hoe werkt het dan als ze het bij de kassa gaan wegen?

Je kunt het fruit/groente eventueel los meenemen tot aan de kassa en zodra het gewogen is kun je het in je netje doen?
Wij nemen altijd fruit/groente los mee, gaat ook los in de boodschappentas/krat.

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!


Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:06

Maar dan moeten ze die acht appels stuk voor stuk wegen?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:55

Sheran schreef:
Maar dan moeten ze die acht appels stuk voor stuk wegen?

Wij kopen nooit zoveel, maar 4 paprika's krijgen ze toch ineens op het weeg schaaltje.

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:56

Gewoon maar eens proberen dan :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:15

Sheran schreef:
Maar dan moeten ze die acht appels stuk voor stuk wegen?

Nee want bij ons gaat het per kilo.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 11:17

Sheran schreef:
Ik zou in de AH ook graag mijn eigen netjes gebruiken voor groente en fruit. Maar hoe werkt het dan als ze het bij de kassa gaan wegen?

Je kan het toch gewoon in die netjes aanbieden? Hooguit dat we er een uithalen om te kijken welke appels het zijn :)
Ik heb ze al eens voorbij zien komen. Mevrouw had haar eigen zakjes mee. Waren alleen niet doorzichtig dus ik moest even kijken wat erin zat.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:29

Nikass zelf gemaakte saus is zo in pot/geweckt 6 maanden houdbaar en in de vriezer een jaar houdbaar. En als je een A+++ vriezer hebt verbruikt ie maar 107 KWh per jaar.
En (als je het lust) kun je komkommer ook inmaken als zoet/zuur. In schijfjes, geraspt, in parten. Heb je in de winter ook komkommer geschikt voor verschillende gerechten of op brood.

Jumbo hier is ook zelf afwegen en sticker plakken. Er zijn ook mensen die katoenen zakken gebruiken om hun groente en fruit in mee te nemen. Deze zakken maken ze van oude kleding of beddengoed.

Voor mensen die graag wat meer duurzame producten willen hier een link, staan ook netten zakken op voor boodschappen of je lunch. En nog veel tips om duurzamer te leven.
https://www.levenzonderafval.com/

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:01

Sheran schreef:
Ik zou in de AH ook graag mijn eigen netjes gebruiken voor groente en fruit. Maar hoe werkt het dan als ze het bij de kassa gaan wegen?


Ik heb deze netjes: https://www.boweevil.nl/nl/groente-of-f ... stuks.html (geen idee wat ze per stuk kosten, het was een cadeautje). Zijn doorzichtig en wegen nauwelijks iets.

Wij hebben een moestuin met kasje waarin ik o.a. tomaten kweek. De oogst is altijd enorm dus ik moet er iets mee. Ik vries een zakje (a 1 liter) of 7 met kant en klare tomatensaus in en de rest weck ik.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:05

purny schreef:
Sheran schreef:
Maar dan moeten ze die acht appels stuk voor stuk wegen?

Nee want bij ons gaat het per kilo.

?
Ik begrijp je even niet.
Als je 700 gr appels koop betaal je toch geen kilo :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:06

Dan stapelen ze die gewoon op. Op de weegschaal. Kan prima. :)

Heb zelf bij de AH gewerkt ooit.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:24

Oh ja sorry. We wegen dan alles tegelijk af...

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:34

Nikass schreef:
Ik lees hier ook veel ecologische schoonmaak middelen. Er is een uitzending geweest van een consumenten programma waaruit bleek dat het label "eco" niets inhoud.
Dit mag er gewoon op gezet worden en sommige ecologische producten zijn vervuilender dan producten zonder dat labeltje.


Je kan 90% kuisen met bruine zeep, azijn en sodakristallen. Dan werk je met eenvoudige, natuurlijke en goedkope producten :)

C'est quand on est dos au mur, que les meilleurs apparaissent
Dance on every beat -- Follow the rules and you 'll miss all the fun!

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:06

Maat 42, dus netjes. En ik vermenigvuldig mijzelf niet.

Maar die WNF test kan ik niet doen. Het begint al met een vraag over je woning en isolatie:
goed geisoleerd
goed geisoleerd en je gaat zuinig om met verwarming
goed geisoleerd en je let niet op verwarming
slecht geisoleerd.

Mijn antwoord staat er niet tussen: matig geisoleerd en let wel degelijk op verwarming.
De reden van matig geisoleerd is niet dat je niet mee wilt werken aan een voedselafdruk, maar vooral GELD. Ik wil wel, maar de centjes ontbreken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:19

Inderdaad germie.
Won ik nu een miljoen kreeg het huis een complete make over. Nu is het met beetjes beter maken.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:21

bruintje123 schreef:
Inderdaad germie.
Won ik nu een miljoen kreeg het huis een complete make over. Nu is het met beetjes beter maken.

precies. Ik heb nu nog 1 raam enkelglas, de rest is dubbelglas en zelfs 2 ramen zijn al HR++ glas. Ik heb wel een waterbesparende douchekop, maar enkelsteens muren. Dat isoleert ook moeilijk. Zonnepanelen wil ik wel, maar vragen eerst een investering die te hoog is nu. Een warmtepomp en dat soort dingen, leuk, maar 8 jaar geleden was dat er niet toen mijn CV-ketel op gas vervangen moest worden. Ik heb een voor die tijd meest zuinige ketel uitgezocht.
En ik denk niet dat een paardenliefhebber iets met een elektrische auto kan en een paardentrailer. Op het moment dat je er 800km mee kunt rijden, ze minstens 1500kg mogen trekken en laden 3 minuten duurt voor een normale prijs met een levensduur van 500.000 km voor de accus wordt het interessant. Ik rij namelijk een oude auto, die wil ik ook best vervangen voor een nieuwere, maar het is voor het milieu het allerbeste om een oudere auto af te rijden dan vroegtijdig te laten vernietigen.

Ook erg leuk: 1 persoonshuishoudens scoren slecht op wonen in een 1 gezinswoning. Eh, moeten wij in een garage leven ofzo?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:28

Ja en ik had de test ook ingevuld van toen ik nog alleen in mijn 50m2 beneden appartement woonde. Ik scoorde daar hoger dan nu, terwijl: geen vervoer vegetariër, geen vakanties
Alleen wel slecht geïsoleerd huis. Maar daarbij kon ik niet invullen dat dat weinig uitmaakte omdat ik ook geen CV had. Ik had slechts één kacheltje dat één kamer van 3,5 bij 4,5 verwarmde.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:32

Tja, ik woon in een huurhuisje. Heb er geen zeggenschap over. Nergens isolatie behalve dubbelglas, dat helpt >;)

Meer persoonshuishouden lijkt mij vervuilender per adres dan een 1 persoons :?

Ook word er nergens gevraagd naar hoe warm het is in huis. Dat verschild ook per huishouden. En dat speelt ook mee. En het soort verwarming.

Het eten van pot of blik groente/fruit, zomer producten in de winter is net zo iets. Wie weet pot en blik ik zelf mijn eigen groente en fruit uit de tuin. Of droog het in een zonnendroogkast. Dat gaat heel anders dan in een fabriek. Ook daar kan je geen keuze in maken. Wel heel jammer. ;(

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:49

Ik vind het behoorlijk lastig om afval te minderen heb ik gemerkt. Haast alles zit toch in een verpakking >;)

Ik heb nu met mijn barf leverancier afgesproken dat ik hem de bananen dozen waarin hij de spullen levert, terug geef, zodat hij ze kan hergebruiken. Toch voelt dat een beetje als een druppel op een gloeiende plaat als ik weer eens een pak kuil voor de paarden open maak en een grote lap plastic bij het plastic afval verdwijnt.
En waar ik die bananen dozen laat totdat ze weer worden opgehaald is ook nog een vraagstuk :=

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:10

Ik had voorheen een klein afvalbakje met plastic zakje op het aanrecht voor bijvoorbeeld theezakjes en kleine restjes groente die in de wasbak bleven hangen. Nu hergebruik ik hier bijvoorbeeld die blauwe champignonbakjes voor. Of een plastic zakje wat om een usb kabeltje zat o.i.d.

eierdozen gaan ook terug naar de eierboer (verkoopt aan de weg).

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:01

Ik woon nog bij mijn ouders, heb dus geen zeggenschap over een groot deel van die dingen zoals groene stroom, boodschappen enzovoort. Toch scoor ik maar 5.03 op die test. Nu is ons huis wel volledig geïsoleerd, heeft ook dubbele muren, want het is makkelijker om er gewoon een tweede nieuwe muur omheen te zetten dan eerst de oude af te breken. Ik wil later op mezelf graag milieuvriendelijker leven dus ik lees even mee.

Alex en Jorie <3

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:51

De plastic afval is zeker gegroeid :( De gratis tasjes zijn afgeschaft, maar de verpakking om goederen is gegroeid :O Hoezo plasticsoep tegengaan >;) Het is gewoon verplaatst. ^)

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:01

aikon schreef:
De plastic afval is zeker gegroeid :( De gratis tasjes zijn afgeschaft, maar de verpakking om goederen is gegroeid :O Hoezo plasticsoep tegengaan >;) Het is gewoon verplaatst. ^)


Verschrikkelijk he :(
Wij hergebruiken wel bijna alles van plastiek zakjes en bakjes, maar toch als we boodschappen hebben gedaan vloek ik altijd weer over de hoeveelheid plastic!

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: purny, sasja0705 en 54 bezoekers