Tandarts met verdoving of zonder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mirtje83

Berichten: 78
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: hengelo(ov)

Tandarts met verdoving of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-18 18:13

Hallo bokkers,

Ik wil voor mijn bijrijd haflinger een tandarts laten komen alleen nu zit ik te piekeren of ik een tandarts laat komen die met verdoving doet of 1 die zonder doet. Aangezien ze al 17 jaar is ben ik bang dat het fout kan gaan met de verdoving. Of ben ik nu te bang?

Ook weet ik niet hoe ze op de tandarts reageert. En hoe der tanden zijn. Volgens mij zijn die al jaren niet nagekeken.

Dus misschien kom ik er zo ie zo niet onderuit dat het met verdoving moet. Maar ben bang dat ze te plat word gespoten. En dan hen ik het gedaan.


En weten jullie nog goede tandartsen in de omgeving van Hengelo /delden

Groetjes miranda


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:19

Elke goede tandarts kan de mogelijkheid tot verdoving bieden.

Hij/zij kan altijd zonder proberen te beginnen en als ze merken dat het beter met verdoving kan- moet dat kunnen.

Britta31

Berichten: 13125
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Tandarts met verdoving of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:23

Ik zou eerst zonder doen om te kijken of behandeling nodig is.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Tandarts met verdoving of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:13

Ik heb alleen maar top ervaringen met Annelous Kist van dierenkliniek de woldberg in Tuk. Ze komt gewoon bij je op stal ook al woon je in het uiterste puntje van Nederland.

Ze is heel geduldig en legt precies uit wat ze gaat doen en laat je ook meekijken en voelen.

Ze is naast gecertificeerde tandarts ook paardenarts. Ze werkt op verschillende manieren, handmatig en machinaal. Ze kijkt wat er nodig is en gaat van daaruit verder. Als ze zonder verdoving kan,doet ze dit.

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:21

Een goede gebitsbehandeling kan enkel met verdoving worden gedaan. Zonder verdoving kan er nooit goed achterin de mond gewerkt worden, het paard is dan te sterk met zijn tong en daarmee zullen evt haken op de achterste kies van de onderkaak en scherpte punten aan de kiezen niet worden weggehaald.

Uiteraard kan er wel eerst zonder verdoving gevoeld worden of dat het nodig is.

Laatstejaars diergeneeskunde student in Gent!

Ulrike <3(Gribaldi x Amethist)

Shenavallie
Berichten: 11549
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:48

Mijn ervaring met tandartsen die zonder verdoving werken is erg goed. :j Een goede tandarts kan de meeste paarden ook zonder verdoving rustig houden en evengoed netjes werken. Voordeel is dat een paard dan niet onnodig verdoofd hoeft te worden (niet elk paard reageert daar even goed op) en gelijk daarna weer kan eten en los naar buiten kan. Een verdoofd paard moet meestal nog een poosje op stal blijven tot de roes verdwenen is.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Tandarts met verdoving of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:51

Wanneer paarden al ouder zijn is mijn ervaring dat ze vrij voorzichtig zijn met verdoven, dus eerst controleren of het dier gezond genoeg is.
17 is voor een paard niet oud, en voor een haflinger al helemaal niet, dus wat dat zou ik me niet direct zorgen maken.
Normaal is controle eerst zonder verdoving(of het paard moet daar ook al zeer negatief op reageren..) en dan wordt besloten of het wenselijk is met of zonder verdoving

Niet alle dwalers bennen verdwaald

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:56

Mijn voorkeur gaat uit naar handmatig en heb ondervonden dat de juiste gebitsverzorger ook de achterste tanden kan behandelen.

Nu lag het waarschijnlijk aan mijn paard, maar die reageerde heel slecht op de verdoving en hing zich bijna op tijdens de electrische behandeling. Ze had ook veel tijd nodig om daarvan te herstellen. Niets ten nadele van de behandelaar want we wisten beide niet hoe ze zou reageren op de verdoving. Maar het eindresultaat was vergelijkbaar met de handmatige behandeling en het comfort voor haar een stuk hoger bij een handmatige behandeling.

"Een draver, is gaver" :D

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Tandarts met verdoving of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:00

Huub Rietberg werkt handmatig en onder verdoving en is ontzettend goed. Mijn paard moet ongeveer iedere 4 maanden vanwege een ernstig tandprobleem. De dierenartsenpraktijk had met verdoving zijn tanden al een paar keer gedaan maar kreeg hem niet proploos, maar dankzij Rietberg kan hij nu gewoon (aangepast) ruwvoer eten. Er is een kans dat hij over zijn probleem heen groeit, vandaar dat er niet uitgebreider ingegrepen wordt. En het lijkt nu ontzettend goed te gaan, hij maakt nu helemaal geen proppen meer *klopt af*.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Christiene
Berichten: 7714
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Tandarts met verdoving of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:04

Zorg dat de tandarts ook dierenarts is als je verdoofd met injectie spuit.

Meestal geven ze een klein beetje hier ook ouderen gedaan.

The end

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Tandarts met verdoving of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:09

Ik ga voor een tandarts die zonder verdoving werkt. Hij geeft zelf ook aan dat wanneer het echt niet anders kan hij wel de controle stopt en aangeeft dat verdoving noodzakelijk is en het in combi met de DA moet. Tot nu toe bevalt het heel goed.

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Re: Tandarts met verdoving of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:53

http://www.stijnteysen.be/index.php/nl/ ... -verdoving
http://paardentandarts-ines.be/dierenar ... verzorger/

Het paard is al lang niet nagekeken, het lijkt mij belangrijk dit meteen goed te doen. Je bezorgdheid siert je, je wilt het beste voor je paard, in mijn ogen is dat kwalitatieve zorg door een deskundige met ervaring. Als je eerst een gebitsverzorger ipv tandarts laat komen loop je het risico dat je paard veel stress ervaart door de handelingen, deze persoon niet bevoegd is een lichte sedatie toe te dienen waardoor er maar vluchtig gecontroleerd wordt en jij na de controle het idee hebt er goed voor te staan terwijl dit niet zo kan zijn. Uit je zorgen bij de (op tandverzorging toegespitste) dierenarts, deze weet wat hij of zij doet en gaat je paard niet platspuiten. Heb je de eigenaar van het paard al eens gevraagd of het paard al eerder werd gesedeerd? Misschien dat dat je kan geruststellen. Er lopen oneindig veel meer paarden rond met een slecht gebit door onvoldoende zorg door een 'tandarts' zonder da-diploma (jammer genoeg met eigenaren met de beste bedoelingen), dan paarden die slecht reageren op een lichte sedatie.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:53

PreciousViva schreef:
Een goede gebitsbehandeling kan enkel met verdoving worden gedaan. Zonder verdoving kan er nooit goed achterin de mond gewerkt worden, het paard is dan te sterk met zijn tong en daarmee zullen evt haken op de achterste kies van de onderkaak en scherpte punten aan de kiezen niet worden weggehaald.

Uiteraard kan er wel eerst zonder verdoving gevoeld worden of dat het nodig is.


Ondanks dat ik weet wat je bedoelt, ligt dit ook aan de behandelaar. Ik heb zelf écht achterin de voor- en natest mogen doen bij mijn paard, daar zat echt niks fout meer

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:56

Christiene schreef:
Zorg dat de tandarts ook dierenarts is als je verdoofd met injectie spuit.

Meestal geven ze een klein beetje hier ook ouderen gedaan.


Enkel dierenartsen zijn wettelijk toegestaan om dieren te verdoven. Dus paarden tandartsen die dit aanbieden moeten zelf ook diergeneeskunde gestudeerd hebben en erkende dierenarts zijn, anders mogen ze het bij wet niet eens aanbieden en dus ook niet uitvoeren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tandarts met verdoving of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:42

Niet elke tandarts mag verdoven, dus daar moet je van tevoren goed naar kijken. Meerdere tandartsen werken samen met veeartsen die dan vooraf komen verdoven, maar heb je een probleem en moet er wat bij, sta je wel.

De een is voor verdoven en de ander tegen. IK zie liever met verdoven, ondanks hele relaxte paarden.

Onze paarden zijn 19, 20, 20 en 25 nu en worden gewoon verdooft nog wanneer nodig. Ben er ook niet zo bang voor. Worden ze echt heel oud, zien we wel weer verder wat plan van aanpak is. Dat zal tegen die tijd ook afhangen van het gebit. Als dat netjes is bij ze zoals nu, kan het evt ook wel zonder verdoving.

Maris_

Berichten: 1445
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:25

PreciousViva schreef:
Een goede gebitsbehandeling kan enkel met verdoving worden gedaan. Zonder verdoving kan er nooit goed achterin de mond gewerkt worden, het paard is dan te sterk met zijn tong en daarmee zullen evt haken op de achterste kies van de onderkaak en scherpte punten aan de kiezen niet worden weggehaald.

Uiteraard kan er wel eerst zonder verdoving gevoeld worden of dat het nodig is.


Hier sluit ik me bij aan.
Mijn merries konden niet met verdoving omdat ze drachtig zijn, maar as jaar worden ze niet gedekt dus wanneer de veulens gespeend zijn komt de tandarts weer om idd achterin de mond goed te kunnen werken..

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

Shenavallie
Berichten: 11549
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:09

khirshanta schreef:
PreciousViva schreef:
Een goede gebitsbehandeling kan enkel met verdoving worden gedaan. Zonder verdoving kan er nooit goed achterin de mond gewerkt worden, het paard is dan te sterk met zijn tong en daarmee zullen evt haken op de achterste kies van de onderkaak en scherpte punten aan de kiezen niet worden weggehaald.

Uiteraard kan er wel eerst zonder verdoving gevoeld worden of dat het nodig is.


Ondanks dat ik weet wat je bedoelt, ligt dit ook aan de behandelaar. Ik heb zelf écht achterin de voor- en natest mogen doen bij mijn paard, daar zat echt niks fout meer

Bij degene die bij ons op stal de paarden deed (zonder verdoving!) mocht je ook voor- en navoelen: duidelijk verschil en geen narigheid meer.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:22

Ik doe altijd zonder verdoving. En heb er prima ervaring mee.
Paarden zijn ontspannen, werken goed mee. en eten daarna prima.

Ik heb 1 maal een dierenarts laten komen, omdat met spoed een tand bij paard eruit moest. Toen beide onder verdoving laten gaan. Nou... pony klapte bijna om. Was te veel gespoten. Dat echt NOOIT meer!!
DA vond wel dat de paarden "zo goed meewerkten, alsof ze wisten wat er ging gebeuren". Ze had schijnbaar slechte ervaring met Friezen want ze vond hem echt zo relaxed en hoefde hem minder te spuiten dan ze gedacht had... (Waarna ze de pony dus bijna plat spoot... GROM)

Mooiste was dat ik, zonder gezegd te hebben dat ze altijd zonder verdoving werden gedaan, heb gevraagd hoe de gebitten eruit zagen. was PRIMA!! OOK de achterste kiezen??? waarvan iedereen altijd zegt dat dat zonder verdoving nooit kan?? Ja hoor... OOK de achterste kiezen waren keurig onderhouden.... toen heb ik verteld wie ze altijd deed.. en tsja toen kon zij niks negatiefs meer zeggen over mijn tandenverzorger! Dus voor mij: altijd onverdoofd en handmatig!

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Tandarts met verdoving of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:08

Wil je goed, secuur en veilig werken dan is sedatie wel een must. Sedatie hoeft niet per se via een injectie. Domosedangel werkt ook goed, wordt ook gebruikt voor scheren.

Het is zaak dat de TA zo rustig mogelijk werkt en niet snel snel. Wij nemen altijd de tijd voor een paard, stellen hem op z'n gemak, zodat er zo min mogelijk sedatie nodig is.

Verdoven is wat anders dan sederen he ;-). Verdoven is wat een menselijke TA doet, dat je mond als een dood rotsblok aan voelt. Sedatie is zoiets als een pilletje nemen zodat je lekker rustig bij de kaakchirurg kunt blijven zitten. :+


mirtje83

Berichten: 78
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: hengelo(ov)

Re: Tandarts met verdoving of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 20:40

Dank jullie wel voor al jullie suggesties en ideeën.

Ik weet niet of ze allergisch ka reageren erop en dan ben je verder van huis. Het is ook niet mijn eigen pony dus misschien daarom wat huiverig met sederen. Mocht er wat gebeuren met de pony dan is het mijn schuld en is de eigenaar zijn pony misschien wel kwijt.


Weet iemand een goed tandarts die dus ook mag verdoven/sederen in de buurt van delden?

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Tandarts met verdoving of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:06

Annelous kist komt door het hele land, dus maakt niet uit waar je paard staat


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dazai en 58 bezoekers