[ENQ] Verwarde mensen op straat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

[ENQ] Verwarde mensen op straat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 16:38

Beste Bokkers,

Voor mijn studie doe ik in samenwerking met de politie een onderzoek naar de bejegening van verwarde mensen op straat, in het specifiek mensen met psychosociale problematiek.
Hier heb ik input voor nodig van professionals die met deze 'verwarde mensen' te maken krijgen. Denk aan psychologen, psychiaters, social workers, maatschappelijk werkers of politie-agenten. Andere beroepen die te maken krijgen met deze problematiek zijn uiteraard ook zeer welkom om de enquête in te vullen!

Jullie zouden mij ontzettend helpen met het invullen van deze enquête!
https://www.thesistoolspro.com/survey/p ... 8d78139d52

Alvast bedankt!

Groetjes,
Anne


JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: [ENQ] Verwarde mensen op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:58

Jammer, ik val niet in je doelgroep - heb je titel verkeerd begrepen.

Mocht je er iets aan hebben, wil ik wel een ervaring met je delen. Nieuwjaarsnacht 1 of 2 jaar geleden, kwamen mijn vriend en ik een verwarde man tegen op straat. Jas open in de kou, half huilend, besluiteloos waar naar toe te gaan (wel of niet oversteken). We maakten ons zorgen om zijn welzijn en omdat hij niet gevaarlijk leek, hebben we aangeboden even met hem mee naar huis te lopen. Politie gebeld en hij liet ook toe dat ze binnenkwamen, ookal was hij daar erg bang voor. Was eerder in aanraking geweest met politie en ggz wegens verward gedrag. Wij vonden het heel confronterend om te zien hoe eenzaam, angstig en verdrietig deze meneer was en dat eerdere hulp blijkbaar niet genoeg was geweest.

Succes met jullie onderzoek!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: [ENQ] Verwarde mensen op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:24

De focus op het onderscheid psychosociale problematiek/verslavingsproblematiek begrijp ik niet in je enquete. Daarbij: het een sluit het ander niet uit. Integendeel.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 17:26

JorineV schreef:
Jammer, ik val niet in je doelgroep - heb je titel verkeerd begrepen.

Mocht je er iets aan hebben, wil ik wel een ervaring met je delen. Nieuwjaarsnacht 1 of 2 jaar geleden, kwamen mijn vriend en ik een verwarde man tegen op straat. Jas open in de kou, half huilend, besluiteloos waar naar toe te gaan (wel of niet oversteken). We maakten ons zorgen om zijn welzijn en omdat hij niet gevaarlijk leek, hebben we aangeboden even met hem mee naar huis te lopen. Politie gebeld en hij liet ook toe dat ze binnenkwamen, ookal was hij daar erg bang voor. Was eerder in aanraking geweest met politie en ggz wegens verward gedrag. Wij vonden het heel confronterend om te zien hoe eenzaam, angstig en verdrietig deze meneer was en dat eerdere hulp blijkbaar niet genoeg was geweest.

Succes met jullie onderzoek!


Bedankt voor het delen van je ervaring!
Fijn dat het in jouw situatie goed is afgelopen en top dat jullie de man te hulp konden schieten :j

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:29

Verslavingsproblematiek valt onder psychiatrische problematiek ;)
Zeker nu in de DSM V
Maar ik ga hem even voor je invullen.
De OVP (opvang verwarde personen, van parnassia en politie haaglanden) is denk ik ook een interessante bron voor jou :)

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 17:34

Prrrr schreef:
De focus op het onderscheid psychosociale problematiek/verslavingsproblematiek begrijp ik niet in je enquete. Daarbij: het een sluit het ander niet uit. Integendeel.


De focus is niet zo zeer gericht op het onderscheid tussen deze problematieken, maar op het eerste contact met specifiek psychosociale problematiek. Wij zijn ons er van bewust dat er grote comorbiditeit is, maar willen een onderscheid maken tussen mensen die bijvoorbeeld een lijntje hebben gesnoven en mensen die door psychoses overlast veroorzaken.
We zijn op zoek naar gedragingen, kenmerken, rode vlaggen, hoe je het ook wil noemen, waardoor een leek kan inschatten of iemand 'gewoon' zijn roes moet uitslapen in een cel of doorgestuurd moet worden naar de GGZ.

Ik hoop dat dit enigszins verduidelijkt?

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:40

Klopt... maar zoals ik ook in je test schrijf:
Beide zijn met elkaar verweven, het is enkel per casus aan te geven waar de verschillen in zitten.

Daarbij moet je niet kijken naar de ziekte of het probleem is mijn mening na 12 jaar ervaring op een gesloten woon en crisis afdeling.

In heftige en acute situaties is het van groot belang contact met de persoon achter de problematiek te krijgen. Of het vanuit een reguliere psychose komt, of vanuit de drugs gerelateerde psychose, of een delier door een ontsteking maakt imo niet uit in wat jouw benadering of handelen zou zijn. In stap 2 zeker wel... maar bij het eerste contact en opvang niet.
Vooral ook niet omdat de kenmerken, gedragingen en symptomen zo vreselijk overlappen en ook weer per casus kunnen verschillen, ook al is de oorzaak hetzelfde :)
Het omgaan met verschilt niet, hoe je in stap twee de behandeling in zet zeker wel, maar dat is niet aan de politie.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:48

Ingevuld.
Al vind ik het erg lastig zo op te schrijven kort hoe je verschil ziet / merkt. :j Dat is echt per situatie verschillend. Na meerdere situaties mee gemaakt te hebben ga je pas 'sneller' zien wat het verschil is. Al is het soms nog vrij moeilijk.

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [ENQ] Verwarde mensen op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:49

ja precies... sowieso lastig onder uit te leggen op papier... ook wat ik bedoel :')

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 17:54

c_alsemgeest schreef:
Klopt... maar zoals ik ook in je test schrijf:
Beide zijn met elkaar verweven, het is enkel per casus aan te geven waar de verschillen in zitten.

Daarbij moet je niet kijken naar de ziekte of het probleem is mijn mening na 12 jaar ervaring op een gesloten woon en crisis afdeling.

In heftige en acute situaties is het van groot belang contact met de persoon achter de problematiek te krijgen. Of het vanuit een reguliere psychose komt, of vanuit de drugs gerelateerde psychose, of een delier door een ontsteking maakt imo niet uit in wat jouw benadering of handelen zou zijn. In stap 2 zeker wel... maar bij het eerste contact en opvang niet.
Vooral ook niet omdat de kenmerken, gedragingen en symptomen zo vreselijk overlappen en ook weer per casus kunnen verschillen, ook al is de oorzaak hetzelfde :)
Het omgaan met verschilt niet, hoe je in stap twee de behandeling in zet zeker wel, maar dat is niet aan de politie.


Ook dit is voor ons ontzettend nuttige info!
En zeker wat je schrijft over dat de benadering in het eerste contact wel vaak hetzelfde is: dat is de kern van ons onderzoek. Want hoe ga je, zonder kennis te hebben van psychiatrische problematiek, nu om met deze 'verwarde mensen' in het eerste contact, dus als politieagent zijnde. De agent heeft geen informatie, alleen een melding van overlast en komt dus blanco bij een dergelijk persoon. Hoe reageer je dan op gedrag passende bij een 'verward persoon' of wel psychosociale problematiek?
Een agent heeft daarbij ook nog eens beperkte tijd per melding, waardoor er relatief snel een inschatting gemaakt moet worden wat de aard van de problematiek is van de 'verwarde persoon' die de agent voor zich heeft.

Bedankt voor de responses!

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [ENQ] Verwarde mensen op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:02

Ik ben filiaalmanager in de detailhandel, maar heb hem toch ingevuld.. Door de jaren heen, ben ik ook al genoeg soorten klanten tegengekomen.. Waaronder ook mensen met zowel psychische, als ook drugsproblemen..

<3 Sneakers <3

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:03

Gestart maar gestopt. Vind het te ingewikkeld en uitgebreid om intevullen. Ik werk in een ggz instelling. En we hebben veel mensen die in aanraking geweest met politie. Ook omdat ze delicten gepleegd hebben, niet alleen verward over straat lopen zeg maar. Ik ben er meestal niet bij als er contact is met de politie dus zou me moeten baseren op de verhalen van cliënten.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 18:34

Newallure schreef:
Gestart maar gestopt. Vind het te ingewikkeld en uitgebreid om intevullen. Ik werk in een ggz instelling. En we hebben veel mensen die in aanraking geweest met politie. Ook omdat ze delicten gepleegd hebben, niet alleen verward over straat lopen zeg maar. Ik ben er meestal niet bij als er contact is met de politie dus zou me moeten baseren op de verhalen van cliënten.


Wij hebben ook met cliënten gesproken als zijnde ervaringsdeskundigen, omdat zij toch kunnen aangeven wat zij als prettig hebben ervaren (op het moment zelf of achteraf, haha). Dit zijn dan vooral cliënten met psychotische/schizofrene problematiek dus op dit moment stabiel zijn. Maar daarmee beweren wij dus ook bepaalde informatie op basis van wat deze cliënten ons vertellen.
Wellicht zit jij in een te gecompliceerde tak van sport hoor, dat kan ik niet voor jou bepalen.
Toch bedankt dat je hebt geprobeerd ‘m in te vullen!


Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 18:35

nine1987 schreef:
Ik ben filiaalmanager in de detailhandel, maar heb hem toch ingevuld.. Door de jaren heen, ben ik ook al genoeg soorten klanten tegengekomen.. Waaronder ook mensen met zowel psychische, als ook drugsproblemen..


Dank je wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:50

Het doel en de vragen vind ik wat onduidelijk, sorry
Vind de vragen te open en doelloos

Kun je uitleggen waarnaar je opzoek bent?

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:53

AnneJ1995 schreef:
Een agent heeft daarbij ook nog eens beperkte tijd per melding, waardoor er relatief snel een inschatting gemaakt moet worden wat de aard van de problematiek is van de 'verwarde persoon' die de agent voor zich heeft.

Bedankt voor de responses!


Vergeet niet de agressie van zulke cliënten. Daar hebben we ook zorgvuldig mee te maken. Niet alleen angstige, maar ook hele agressieve cliënten.

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:13

Ingevuld (als politie inspecteur zijnde) - met veel moeite.

Ik wil je (als socioloog van opleiding :+ ) wel aanraden om een andere vorm van onderzoek te gebruiken. Met de antwoorden van deze vragenlijst ga je erg weinig kunnen, omdat de vragen een te complexe en veel omvattende materie coveren. Mensen gaan je een antwoord geven vanuit een bepaald referentiekader of ervaring, waar jij absoluut geen zicht op hebt. Dus hierbij het advies: ga voor een aantal kwalitatieve diepte interviews, daar ga je veel meer uit halen!

Succes nog!

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: [ENQ] Verwarde mensen op straat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 22:58

Bedankt voor de respons!
Wij doen inderdaad ook nog een x aantal diepte interviews. De enquête is puur aanvullende informatie. Wellicht krijgen we hier niet de informatie uit die we nodig hebben, dan is dat een les voor de volgende keer. Wij hebben helaas maar een zeer kort tijdspan waarin we dit onderzoek kunnen en mogen doen, waardoor we niet alle interviews kunnen doen die we zouden willen doen als we er meer tijd voor zouden hebben.

Toch bedankt voor je input!

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: [ENQ] Verwarde mensen op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 01:42

Ik heb hem ook ingevuld. Ik werk als beveiliger in een psychiatrische inrichting.
Wel ga ik inderdaad met Florenc mee.

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: [ENQ] Verwarde mensen op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 02:06

Ingevuld maar gestopt. Titwl verkeerd begrepen. Ik kom wel in aanraking met mensen met psygische of verslavingsgerelateerde problemen, maar niet op een manier dat ik jouw vragen kan beantwoorden.

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: [ENQ] Verwarde mensen op straat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 10:45

Bedankt! :D

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:40

AmyII schreef:
Ingevuld maar gestopt. Titwl verkeerd begrepen. Ik kom wel in aanraking met mensen met psygische of verslavingsgerelateerde problemen, maar niet op een manier dat ik jouw vragen kan beantwoorden.


Hier ook. Ik kom elke dag verwarde mensen tegen op straat, en heb ze als buren, maar dat ligt waarschijnlijk meer aan de buurt waar ik woon :)

Veel succes TS!

'
☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋ ☋

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: [ENQ] Verwarde mensen op straat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 13:44

Toch bedankt voor de moeite! :j

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: [ENQ] Verwarde mensen op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:39

Wellicht bereik je meer en krijg je meer info door bv je enquete aan te bieden bij psychiatrische klinieken of instellingen. Succes ermee

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [ENQ] Verwarde mensen op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:48

Hai TS, heb je al contact gehad met de GGZ Drenthe? Die hebben een psycho-lance (omgebouwde ambu); laatst een uitleg over gekregen op een congresdag :)

Oy with the poodles, already


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 bezoekers