Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Redd
Berichten: 427
Geregistreerd: 07-11-09

Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 17:38

Goedemiddag,

Ik ben me aan het oriënteren voor hoefschoenen voor mijn paard (achter).
Op bokt staan hier natuurlijk al een aantal topics over open, maar ik kon er geen vinden waarbij de hoefschoen echt voor meerdere uren goed moet functioneren. Dus ik ben heel benieuwd of iemand mee wil denken of zijn ervaringen wilt delen.

Ik ben op zoek naar een hoefschoen die mijn paard aan kan als zij op de weide(8 uur) staat. Deze hoefschoenen zal ze niet iedere dag om hoeven, maar het zou prettig zijn als dit wel mogelijk is. Ook is het van belang dat nattigheid niet naar binnen kan. Dus ik denk dat een iets hoger model het praktisch is.

Dus concreet: Ik ben op zoek naar een goed passende, waterproef(tot bepaalde maat natuurlijk) hoefschoenen voor achter waarin mijn paard gewoon haar dagelijkse sprintje kan trekken. Wie o wie heeft de gouden tip? *\o/*


Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 17:45

Waarvoor heeft je paard de schoenen nodig? Moeten er ook zooltjes in kunnen?

Redd
Berichten: 427
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 19:02

Het belangrijkste is dat de hoef droog blijft. Dus hij moet wel dicht zijn. Zooltjes hoeft verder niet

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:12

Hoefschoenen wateren meestal wel af, dus je zult iets creatiefs moeten verzinnen. Sok om de hoef, stuk vijverfolie of waterdicht zeil met ductape op hoefmaat maken, weer een sok erom en dan een oude cavallo simple boot oid?

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:32

De volledige hoef moet droog blijven? Ik denk dat dat lastig wordt, er zijn geen hoefschoenen die de hoef waterdicht afsluiten. Ik zat te denken aan de Easyboot Zip, maar die is niet geschikt voor weidegang en sprintjes trekken en ook niet waterdicht. Improviseren zoals Floortz beschrijft lijkt me de beste optie.

Edit: Ook niet volledig waterdicht, maar wel een schoen die bedoeld is om langdurig te dragen en die de hoef tot hoog inpakt: de Easyboot Cloud. Dat zou best eens goed kunnen werken als je hem met ducttape nog beter kunt afsluiten. Bij de Cloud heb je ook weinig kans op schuurplekken.
Laatst bijgewerkt door Xanne op 01-01-18 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:41

Hoefschoenen zijn niet geschikt voor gebruik in de wei. Daar zijn ze ook niet voor bedoeld.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:47

Paar jaar geleden moest ik wegens medische redenen op zoek naar een waterdichte hoefschoen. Niet echt gevonden. De beste was wel deze: https://www.kramer.be/medische-hoefscho ... &ci=257071
Maar ook daar ging het bij lang gebruik broeien. Plus een sprintje trekken doet je paard beter niet, want eigenlijk zijn ze gemaakt om bij stalrust te gebruiken.
Uiteindelijk voor een oplossing zonder hoefschoen moeten kiezen.

Anoniem

Re: Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:16

Sommige hoefschoenen zijn wel degelijk geschikt voor op de wei, ook voor 24/7 gebruik, sommige zijn daar zelfs speciaal gemaakt.
Zelf heb ik mijn paard eens een week met zijn flexibele Equine Fusion schoenen op de wei/paddock laten staan omdat hij gekneusde zolen/straal had door te scherp opgevroren grond. Met de schoenen aan kon hij perfect lopen. Ook bij peesblessures aan de voorbenen heeft hij lange tijd met deze hoefschoenen gelopen omdat ze flexibel zijn en dus de schokken dempten. Daardoor kon hij weer normaal stappen met zijn geblesseerde been. Deze schoenen zijn echter niet volledig waterdicht, de binnenkant was bij nat weer wel wat vochtig en er lag altijd wel wat klei/zand op de binnenkant van de zool dus helemaal water/zanddicht zijn ze niet.

De Cavallo Trek is trouwens speciaal ontworpen om ook op de wei gebruik te worden doordat ze een gat boven de zool hebben hebben waar het water door naar buiten kan lopen. Dat is alleen precies wat jij niet zoekt. ;)
Als je de schoenen 24/7 wilt gebruiken dan is het belangrijk dat de achterkant van de schoen niet te hoog in de koot zit en voldoende zacht is. Mijn paard heeft weke koten en dus kan hij alleen de Equine Fusions aan omdat dat de enige zijn met een superzachte achterkant waardoor hij gewoon door zijn koten kan zakken tijdens het bewegen. De Cavallo achterkant was te hard. Als je een paard hebt dat gevoelig is voor wondjes rondom de koten dan kun je trouwens ook altijd een sok omdoen (Cavallo heeft ze in het assortiment) waar je de schoen weer overheen doet. De sok zorgt er dan voor dat het schuiven tussen schoen/huid niet voor schaafwondjes zorgt.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:36

Moet het echt een hoefschoen zijn? Ik weet natuurlijk niet wat er aan de hand is met de hoef en waarom hij droog moet blijven. Als alleen de zool droog moet blijven kun je ook een verbandijzer overwegen. Of je gebruikt watten, equiwrap en ductape erover, dan blijft de hoef ook droog. Is dat geen optie?

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:14

Equine fusion jogging inderdaad. Heeft mijn paard bij tijdelijke problemen soms een week aan (wel uiteraard dagelijks controleren, luchten en schoonmaken etc!)
Zijn niet 100% waterdicht, maar weet niet waarom ze voor jou waterdicht moeten zijn, deze gaan wel een eind die kant op.
Succes!

Anoniem

Re: Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:21

Ik kan ook niet zeggen of de Equine Fusions nou van binnen nat worden van de regen of dat het gewoon zweetvoetjes zijn, want ook in de zomer voelen ze altijd wel wat vochtig van binnen.

Waarom moeten ze waterdicht zijn?

faunty

Berichten: 1790
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:45


https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

mooney

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:49

Equine fusions zijn inderdaad bij mij toch vaak wel op zijn minst vochtig van binnen als we door nat gras of plassen hebben gelopen. Nadeel met dit weer is ook dat ze (bij mij) voor geen meter drogen buiten, na 2 dagen drogen in de kast zijn ze eigenlijk nog steeds vochtig. Binnen in warme omgeving drogen ze wel. Maar lijkt me voor dit gebruik dus niet ideaal (als de hoef inderdaad echt droog moet blijven).


Redd
Berichten: 427
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-18 22:07

Bedankt allemaal voor jullie inbreng en meedenken.

Ja, de reden van aanschaf is juist dat het paard naar buiten kan met licht vochtig weer/natte grond. De hoeven(alleen de onderkant) moeten droog blijven om medische redenen. Helaas ook voor langer termijn, waardoor ductape en etc. denk ik geen oplossing is.

Maar wie weet is zo'n optie met een sok, met daarover heen zijl en een hoefschoen wel iets.
Ook kwam ik via de link van faunty bij deze onderstaande. Deze lijken alleen aan de zijkant wat doorlaten en van de onderkant droog. Iemand ervaring met de onderkant qua vochtigheid, zou dit doorzakken :?
http://www.equischoen.com/nl/Equine-Fusion-All-Terrain

Het is me in ieder geval duidelijk geworden dat het een moeilijkere zoektocht wordt als gedacht :P


mooney

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:15

Dat zijn de schoenen die ik gebruik Redd (nouja, ander type zool, maar dezelfde bovenkant en materialen). Mijn ervaring (zoals hierboven te lezen) is dus dat er geen plassen water in blijven staan, maar dat de gehele schoenen wel vochtig worden van binnen en het materiaal wel een beetje water vasthoudt.
Daarbij loop ik bij dit type bovenkant ook ertegenaan dat het klittenband slijt na verloop van tijd en daardoor tijdens het lopen het buitenste flapje vaak los getrapt wordt. De schoenen zitten dan nog prima vast verder, maar het is wel irritant en voor lange termijn misschien minder handig (ik gebruik ze voor trainingen).


Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:53

Idd, de equine fusion jogging die hebben een waterdichte zool, deze dus denk ik ook. Maar door zijkant/bovenkant kan wel vocht naar binnen. Mijn ervaring is dat het wel iets vochtig is, maar heel minimaal. (Dat is wellicht anders als de modder er echt van de bovenkant in kan of het heel hard regent.) Ik deed er ook wel eens wat van dat poeder tegen rotstraal in dan (op de straal). Je kan dat zien als van dat talkpoeder dat mensen ook in hun schoenen doen.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 02:20

Ik denk eerlijk gezegd dat het nog steeds een natte bedoeling wordt, zeker als je ze 8 uur om moet houden in een natte wei. Op een stuk wat bestraat is, zal het al beter gaan verwacht ik. Ik kwam deze ook nog tegen, voor om het hoefverband. Ook een noodoplossing, maar op zich wel bedoeld om de hoef te beschermen, alleen hoe lang het verband blijft zitten is natuurlijk de vraag. Ik ken het alleen bij paarden met stalrust en dan gaat het prima ;).

https://www.dochorse.nl/hoefverbandbesc ... crocz.html

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:10

Als het alleen om de onderkant van de hoef gaat, zou de Easyboot Glove ook een goede schoen kunnen zijn. Daarbij komt de pasvorm wel veel nauwer dan bij andere schoenen, maar daardoor sluit hij heel goed aan waardoor hij water buiten houdt.

Redd
Berichten: 427
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 23:10

Oke, bedankt voor de nieuwe inzichten.
Om me nog duidelijker te maken. Mijn paard zou ze alleen omhouden bij een licht vochtige wei. Dus met echt nat en modder niet. (dan heeft ze een ruime inloopschuur ter beschikking). Maar omdat ze zo geniet van in de wei staan en ze drachtig is, wil ik kijken voor een alternatief voor erbij.

Daarbij lijken zowel de jogging fusion en de easyboot glove wel redelijk dicht in de buurt te komen.
@Xanne: heb jij zelf ervaring met deze schoen? Klopt het dat dan zoveel malen vaker de hoefsmid moet komen?

Anoniem

Re: Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:59

Over de easyboot glove hoor je inderdaad wel dat je de hoeven dan echt wekelijks/tweewekelijks bij moet houden omdat ze anders niet meer in de schoen passen. Die wordt namelijk behoorlijk strak aangemeten om te voorkomen dat ze los gaan of gaan draaien. Dat hele strakke passen en bijbehorend lastiger aan/uitdoen als de hoeven net weer iets langer zijn was voor mij een reden om die niet te nemen, omdat ik dan in geval van nood ook nog eens iemand anders kan vragen om ze om/af te doen. Wel vind ik het een heel erg mooi ontwerp.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Advies hoefschoen, meerdere uren (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:29

Ik vind zelf dergelijke modellen voor meerdere uren op de wei minder geschikt dan equine fusion. Mijn paard kreeg eerder schuurplekken/blaren van dergelijke modellen.
En de equine fusion is net zo waterdicht aan de onderkant


tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:51

Zou het voor wat jij aangeeft niet simpeler zijn om op die dagen de zool goed in te teren? Geen ellende met blaren/wondjes/verliezen en 100% droog gaat niet lukken op een gezonde manier, zeker niet omdat ze ook weer regelmatig af moeten. Er is een easyboot variant die wel geplakt wordt bv voor tijdens (meerdaagse) endurance wedstrijden, maar dat is geen optie voor 8 uurtjes.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 01:06

Voor de mijne had ik equine fusions all terrain voor overdagd weidegang. Hij kwam net van de ijzers af en liep erg gevoelig. Hij had wel altijd wat nattigheid in de schoen maar ik woon dan ook op een iers / engels eiland met veel regen. En ik had waterproof niet als eis, het was puur de demping en comfort voor langere periode. Wat dat betreft waren ze top!

Je kan ook je paard elke dag een schoon verband geven (ik heb geleerd met groot formaat watje op de zool of daar waar de wond zit, en dan vetwrap om de hele hoef wikkelen tot in de kootholte). En dan eventueel nog ductape erom. En dan kan je daar de schoen overheen doen! Even oefenen maar dan word je er handig in.

Succes iig!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:27

Jaime_ schreef:

Zie nu dat mijn bericht is weggevallen en enkel de link er nog staat, maar TS ik denk dat deze boots zeer geschikt zijn voor hetgeen jij ze wil gebruiken. Als je paard regelmatig sprintjes trekt en gekke sprongen maakt op de wei kan je overwegen om er ter bescherming nog een paar springschoentjes om te doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 30 bezoekers