Whiplash opgelopen na flinke valpartij tijdens een buitenrit

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Whiplash opgelopen na flinke valpartij tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 22:00

Hallo Bokkers,

5 november ben ik een buitenrit gaan maken met een goede vriend van mij.
Nu ben ik, doordat het paard schrok, er behoorlijk hard vanaf gevallen.
(gelukkig had ik wel een cap op) :o



omdat ik heel veel last van mn hoofd en nek had, ben ik afgevoerd naar het ziekenhuis, daar zijn foto's en is een ct-scan gemaakt van mn nek.
gelukkig was er niets raars te zien op die beelden.

ik bleef naderhand nog erg veel pijn houden, dus ben ( wekelijks) bij de huisarts geweest,
waaruit bleek, dat de valpartij een whiplash achtige klachten blijft aanhouden.


nu merk ik, sinds deze valpartij, dat ik in het donker ineens gewoon niet meer goed kan inschatten,
waar ik ongeveer loop
( ik kan geen diepte meer goed zien in het donker,
veel last van mn hoofd nog steeds ook en ook mn nek en schouders blijven erg pijnlijk.)


ik vraag me af, want normaal heb ik heel goede ogen,
of dat ik in het donker nu zo slecht zie, dit door de flinke valpartij kan zijn geweest en of er meerdere bokkers,
hier last van gehad hebben, na zo'n valpartij.


overigens heb ik nog steeds contact met de goede vriend en houdt ik hem ook goed op de hoogte :j


Verder ben ik ook erg moe nog, na de valpartij.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Whiplash opgelopen na flinke valpartij tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:03

Dat klinkt toch zeker wel als een hersenschudding, dus pak je rust ajb!

Zou voor de zekerheid ook even terug naar de huisarts gaan en je klachten uitleggen.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 22:05

Kimbers schreef:
Dat klinkt toch zeker wel als een hersenschudding, dus pak je rust ajb!

Zou voor de zekerheid ook even terug naar de huisarts gaan en je klachten uitleggen.

Het rare was wel, dat ik eigenlijk veel heb meegekregen, bij de valpartij.
sterker nog, ik kon blindelings het telefoonnummer van mn ouders vertellen, aan de mensen die gelijk bij me stonden.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Whiplash opgelopen na flinke valpartij tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 11:23

Niemand meer,die zoiets meegemaakt heeft, of advies heeft?

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Whiplash opgelopen na flinke valpartij tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:29

Het kan heel goed dat je wat wervel verschuivingen oid opgelopen hebt door je val en last hebt van zenuwbeklemming. Dit is niet te zien op foto's maar kunnen wel whiplash klachten veroorzaken.

Ik zou naar een goede osteopaat gaan, ik denk dat die je klachten op kan lossen. Zeker niet te lang mee door blijven lopen.

mala26

Berichten: 5000
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Whiplash opgelopen na flinke valpartij tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:35

Ik heb ook een whiplash gehad na een val. Ik had/heb alleen dat ik gewoon 2 uur van die dag kwijt ben. Ik weet nu wat er is gebeurt maar als niemand mij dat verteld had...
Verder last van concentratie stoornis en moeheid en pijn.
Maar ik ben echt een tijd bij een manueel therapeut geweest. Die heeft mij echt fijn kunnen helpen.
Duurde 4 mnd bij me maar uiteindelijk was alles weer goed

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 11:38

:) Zenuwbeknelling zou ik snappen idd. Maar wervelverschuivig, hoor je dat niet op foto's / scans te zien?
Bij mij was het namelijk goed en waren er geen gekke dingen op te zien. :)

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Whiplash opgelopen na flinke valpartij tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:57

Nee dat kunnen ze niet zien..ik heb 3 ruggewervels verschoven gehad en de hele ribbenkast verdraaid, daardoor ook zenuwbeknelling en whiplash klachten in de nek. MRI en foto's konden ze niets op zien..eindelijk na heel lang zoeken {en veel verschillende hulpverleners} een goede osteopaat gevonden die wel weet wat hij doet en het stukje bij beetje op lost.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 13:03

Elisa2 schreef:
Nee dat kunnen ze niet zien..ik heb 3 ruggewervels verschoven gehad en de hele ribbenkast verdraaid, daardoor ook zenuwbeknelling en whiplash klachten in de nek. MRI en foto's konden ze niets op zien..eindelijk na heel lang zoeken {en veel verschillende hulpverleners} een goede osteopaat gevonden die wel weet wat hij doet en het stukje bij beetje op lost.

oef dat wist ik niet.

heb vanochtend geprobeerd mn fysiotherapeut ( manueel therapeut officieel)
geprobeerd te bellen,maar werkt niet op woensdag, dus morgen opnieuw bellen.

ik ga het hem eens vragen. :)

dank je wel voor de tip

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Whiplash opgelopen na flinke valpartij tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:53

Goed idee, heel veel succes en beterschap ermee.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Whiplash opgelopen na flinke valpartij tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:03

Nou, het verschuiven van wervels is godzijdank echt niet heel logisch, hoor. Als dat zomaar zou kunnen, zou iedereen na een val een dwarslaesie hebben. Je wervels vormen een kanaal voor je ruggenmerg, als dat zou verschuiven, heb je echt andere klachten!

Whiplash kan heel goed nek/schouderklachten geven, maar ook hoofdpijn en dingen als concentratieproblemen. Denk dat het heel goed is om idd even contact op te nemen met je fysio/manueel therapeut.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Whiplash opgelopen na flinke valpartij tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:12

Nou dat is precies de redenatie waarom ik 4 jaar lang met vreselijk veel problemen en klachten heb rondgelopen en waarschijnlijk ook blijvende schade heb opgelopen.

Met alle respect, maar de kennis wbt het lichaam, wervels etc is bij de meeste fyio's, manuele therapeuten etc. te beperkt daar ben ik de afgelopen jaren wel achter gekomen.
{goede uitzonderingen daargelaten}

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Whiplash opgelopen na flinke valpartij tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 14:23

concentratieproblemen heb ik idd ook door de val meegekregen.

dat ik nu veel meer moeite heb, in het lopen als het donker is,

wist ik dus weer niet, na mn valpartij.
overigens is dat pas sinds een kleine 3 weken, dat ik er extreem veel last van heb en de val is bijna 2 maand geleden.
had dat dan ook niet gelijk al gebeurd moeten zijn, dat mn zicht in het donker zo slecht werd?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:24

Elisa2 schreef:
Nou dat is precies de redenatie waarom ik 4 jaar lang met vreselijk veel problemen en klachten heb rondgelopen en waarschijnlijk ook blijvende schade heb opgelopen.

Met alle respect, maar de kennis wbt het lichaam, wervels etc is bij de meeste fyio's, manuele therapeuten etc. te beperkt daar ben ik de afgelopen jaren wel achter gekomen.
{goede uitzonderingen daargelaten}


Die mening mag je hebben, zonde dat je die ervaring hebt. De kennis over het bewegingsapparaat zou juist bij die groep namelijk heel goed moeten zijn.
Maar of je nou gelooft in de kennis of niet, het verschuiven (en dan bedoel ik het verplaatsen van een wervel) zou echt niet zomaar moeten kunnen. De gevolgen daarvan zouden namelijk enorm (invaliderend) zijn.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:26

Ketaki schreef:
concentratieproblemen heb ik idd ook door de val meegekregen.

dat ik nu veel meer moeite heb, in het lopen als het donker is,

wist ik dus weer niet, na mn valpartij.
overigens is dat pas sinds een kleine 3 weken, dat ik er extreem veel last van heb en de val is bijna 2 maand geleden.
had dat dan ook niet gelijk al gebeurd moeten zijn, dat mn zicht in het donker zo slecht werd?


Het slechter worden van je zicht weet ik niet, maar het komt wel veel vaker voor dat de klachten van een whiplash vrij laat na het ongeval komen opzetten. Of beginnen met lichte klachten en in de loop van de tijd erger worden.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:26

Rindin schreef:
Elisa2 schreef:
Nou dat is precies de redenatie waarom ik 4 jaar lang met vreselijk veel problemen en klachten heb rondgelopen en waarschijnlijk ook blijvende schade heb opgelopen.

Met alle respect, maar de kennis wbt het lichaam, wervels etc is bij de meeste fyio's, manuele therapeuten etc. te beperkt daar ben ik de afgelopen jaren wel achter gekomen.
{goede uitzonderingen daargelaten}


Die mening mag je hebben, zonde dat je die ervaring hebt. De kennis over het bewegingsapparaat zou juist bij die groep namelijk heel goed moeten zijn.
Maar of je nou gelooft in de kennis of niet, het verschuiven (en dan bedoel ik het verplaatsen van een wervel) zou echt niet zomaar moeten kunnen. De gevolgen daarvan zouden namelijk enorm (invaliderend) zijn.


Ik kan je vertellen in mijn geval dat dat ook zo was, maar zal verder even niet het topic van de TS inpikken. :)

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:28

In dat geval vraag ik me vooral af hoe je daarachter bent gekomen. Helemaal als het niet op foto's te zien was, want als een wervel verschoven zou zijn, dan zou je dat op foto echt wel zien

Anoniem

Re: Whiplash opgelopen na flinke valpartij tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:33

Wat toevallig. Im heb ook wiplash klachten en had ineens moeite met zien in het donker. Verder geen klap op mn hoofd gehad ofzo.

vaxie

Berichten: 285
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Whiplash opgelopen na flinke valpartij tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:43

Ik heb na een flinke val ook last gehad van concentratieproblemen (kon de dag erop niet onthouden wat mensen zeiden), maar tot maanden later nog misselijkheid (bij traplopen bijvoorbeeld, en 9 maanden later in een achtbaan werd ik bij elke bocht echt helemaal niet goed). Dit maakte voor mij wel enorm duidelijk dat je bij een hersenschudding/whiplash echt goed rust moet houden en goed naar je lichaam moet luisteren (en daar ben ik nooit zo goed in).

qua oogproblemen: zie je ook lichtflitsen? Zie je vlekken (wazig deel in je gezichtsveld bijvoorbeeld?) En is je zicht overdag ook slechter? Als dit zo is, zou ik je ogen even laten controleren voor de zekerheid. Bij een val/trauma kan oogletsel evt. ook later optreden of verergeren.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Whiplash opgelopen na flinke valpartij tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 14:46

ik zie idd vaak lichtflitsen, prikkels moet ik zoveel mogelijk uit de weg gaan, van mn huisarts.

ik heb idd ook dat ik wazig zie.

morgen bel ik mijn huisarts toch nog even, omdat ik lichaamlijk ook nog heel veel pijn heb, en dus verdewr behandeld moet worden :)

Joolien, hoe heb jij whiplas klachten gekregen?

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:48

Ketaki schreef:
:) Zenuwbeknelling zou ik snappen idd. Maar wervelverschuivig, hoor je dat niet op foto's / scans te zien?
Bij mij was het namelijk goed en waren er geen gekke dingen op te zien. :)

ik heb een verschoven nekwervel/whiplash na een zwaar auto ongeluk... en dat zagen ze ook niet op de eerste foto's.
Door vocht en het later verder verzakken van de wervel. Nu is het wel goed op een foto te zien vanaf de goede hoek, maar het is ook wel te voelen dat die wat uit het lood staat :')

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:08

Ketaki schreef:
concentratieproblemen heb ik idd ook door de val meegekregen.

dat ik nu veel meer moeite heb, in het lopen als het donker is,

wist ik dus weer niet, na mn valpartij.
overigens is dat pas sinds een kleine 3 weken, dat ik er extreem veel last van heb en de val is bijna 2 maand geleden.
had dat dan ook niet gelijk al gebeurd moeten zijn, dat mn zicht in het donker zo slecht werd?


Mbt lopen in het donker en nekklachten: dat is goed te verklaren - en met wat mazzel te verhelpen.


Moeder Natuur gaf ons 3 evenwichtssystemen om niet om te vallen.
Een systeem zit in je binnenoor.

Een 2e systeem heeft te maken met je ogen. "De diersoort 'mens' komt uit de Afrikaanse steppe", onze ogen willen de horizon zien. (Of bij gebrek aan beter: rechte wanden, haakse hoeken etc.)

Het 3e systeem "zit in je spieren, pezen en banden". Enne: 80% van de relevante informatie is afkomstig uit hals en nekspieren (plus pezen en banden)(voor een groot deel kleine spiertjes met vooral een 'voel en tast functie').

Waarom precies 3, kunnen we 'Moeder Natuur' niet vragen.
Maar feit is: 3 is oneven en 'de meeste stemmen gelden'.
Maar zeggen alle 3 systemen iets anders - hoei...!!

Bij een whiplash is je 3e systeem per definitie ontregeld en ten dele moet dat met tijd genezen. Spieren, pezen, banden hebben een optater gehad - dat is niet meteen weg.
(En kleine verschuivingen worden niet altijd direct door de diagnosticus herkend - die kijkt naar dwarslaesie, botbreuk etc. etc.)

In het donker 'is systeem nummer 2' min of meer buiten werking.
Je moet je dan oriƫnteren, zorgen dat je niet omvalt en wat al niet aan de hand van 2 systemen: dat in je binnenoor en het systeem dat het voor 80% hebben moet van spiertjes, pezen en banden in je nek...

...dus dat dat 'wiebelig is' als ik me zo mag uitdrukken geloof ik grif.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-01-18 15:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 15:17

Janneke2 schreef:
Ketaki schreef:
concentratieproblemen heb ik idd ook door de val meegekregen.

dat ik nu veel meer moeite heb, in het lopen als het donker is,

wist ik dus weer niet, na mn valpartij.
overigens is dat pas sinds een kleine 3 weken, dat ik er extreem veel last van heb en de val is bijna 2 maand geleden.
had dat dan ook niet gelijk al gebeurd moeten zijn, dat mn zicht in het donker zo slecht werd?


Mbt lopen in het donker en nekklachten: dat is goed te verklaren - en met wat mazzel te verhelpen.

kun je dat verklaren dan, in het donker.

nekklachten ja dat is idd normaal, dat weet ik :)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Whiplash opgelopen na flinke valpartij tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:22

...ik heb de posting van '12 minuten geleden' hierboven aangepast.
:o
Er was nogal een stuk tekst uit weggevallen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:48

Ketaki schreef:
ik zie idd vaak lichtflitsen, prikkels moet ik zoveel mogelijk uit de weg gaan, van mn huisarts.

ik heb idd ook dat ik wazig zie.

morgen bel ik mijn huisarts toch nog even, omdat ik lichaamlijk ook nog heel veel pijn heb, en dus verdewr behandeld moet worden :)

Joolien, hoe heb jij whiplas klachten gekregen?


auto ongeluk 4 weken terug. Ben met 80kmpu op een auto geklapt die me niet zag en af sloeg.