Luizen op stal, hoe kom je er van af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Luizen op stal, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:10

Voor het eerst in de 14 jaar dat ik eigen paarden heb hebben we luizen op stal. Ik kwam er achter omdat ik zelf luizen had, maar mn dochtertje niet (dus mee van school lijkt me niet logisch), en na een luizenbehandeling en helemaal schoonkammen kwam ik met nieuwe luizen terug van stal. Gisteren heb ik dus de schurende paarden bekeken, en bij 1 paard kon ik 1 luis in de vacht ontdekken. Oorzaak gevonden, nu kan ik dus gericht gaan behandelen!

Maar waarmee kan ik dat nou het beste doen? De dierenarts raad wassen met Neocidol (als ik het goed typ) aan, maar liever was ik ze niet.

Googlen/ zoeken op Bokt bracht mij geen centraal topic, en in de andere topics worden diverse methodes besproken waaronder;

- Veerust spray
- Frontline spray
- Butox pour on
- Neocidol
- Tri tec 14 spray
- Veeluispoeder (schijnt niet goed te werken)

Ik heb in totaal 4 paarden, ze staan op vlas/ zaagsel en zonder deken buiten.
Ik wil ze liever niet wassen of scheren, maar bijtende middelen waar ze blaren van kunnen krijgen zie ik ook niet echt zitten. Dan was ik ze liever.
De luis die ik gevonden heb was een vachtluis, zat dus niet in de manen of staart. Ze jeuken ook vooral aan de vacht.


Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:48

Gaan paardenluizen op mensen? Zijn dat dezelfde soort luizen dan? Dat wist ik helemaal niet.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Luizen op stal, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:50

Volgens mij zijn dat 2 type luizen. Ik dacht dat paardenluizen neit overleven op mensen. Ja je kunt ze wel op je krijgen, maar ze houden dacht niet van mensenbloed.

Toen mijn Haflinger luis had, kwam ik er achter omdat ik na het borstel er zelf helemaal onder zat! Echt een explosie aan luizen.
Was gelijk bang dat ik ze ook zou houden, maar dat was niet zo. Die type luizen houden gewoon niet van mensen.
Paarlief heb ik een paar gewassen met cebacil en zijn paardenvriendje ook. Daarna waren ze er beide af.

NinaCharlie

Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Luizen op stal, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:55

Klopt inderdaad Chasey. :j

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:56

Ja dat dacht ik ook. Maar gaan mensenluizen dan wel op paarden of ook niet?
Anders heeft TS gewoon luizen thuis en luizen op stal.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Luizen op stal, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:13

Met mensenluizen heb ik gelukkig geen ervaring, geen idee! Denk het niet. Maar dat is maar een gokje!

NinaCharlie

Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Luizen op stal, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:14

Ik weet het niet zeker maar volgens Google zijn luizen “Gastheerspecifiek” :') dus ik verwacht van niet.

manumol

Berichten: 679
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Luizen op stal, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:33

Heb je kippen in de buurt van je paarden?

Anoniem

Re: Luizen op stal, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:48

Ja we hebben kippen naast de wei looen inderdaad.

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:09

Je hebt de dierenarts toch niet voor niets laten komen dus ik zou gewoon doen wat hij zegt. Hij kent je situatie en heeft ervoor gestudeerd! Toch?

Ik zou het vooral in één x grondig aanpakken. Dus ook al je spullen die in contact komen met je paard (vooral borstels, singels en dekjes) desinfecteren. Ook zou ik de stallen leeghalen en goed behandelen met halamid-d.
Laatst bijgewerkt door Mareintje op 02-01-18 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Luizen op stal, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:10

Ik heb geen idee of kippenluis ook op paarden overspringen, maar ik zou ze zeker ook behandelen.
En alle dekens etc wassen, borstels reinigen (en apart poetssetje per paard). Alles (ook de stallen, zadelkast etc) desinfecteren en de paarden meerdere keren behandelen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

tengeltje11
Berichten: 7079
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Luizen op stal, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:15

mensenluizen,kippenluizen,paardenluizen,....
zijn allemaal anders.

je hebt luizen op je paarden,die kunnen bv op een mens kruipen,maar gaan daar niet blijven en bv zelf gaan vermenigvuldigen in je haar ofzo.

hier altijd heel goeie ervaringen met butox.
meermaals behandelen,niets wassen,geen omgeving behandelen,....

paardenluizen kunnen geen maanden naast een paard overleven.
butox moet je 3x met 4 weken tussen behandelen.
elke luis die in die 3 keer 4 weken op een behandeld paard komt,sterft.

dus er schieten er na die tijd geen meer over.

(hier al veulens,half wilde paarden,.... behandeld en telkens een volledig luis-vrije kudde na de 3 behandelingen,en vooral het niet hoeven te wassen was hier een heeeel groot voordeel,met ingevoerde paarden die niets gewoon zijn,is compleet wassen totaal geen optie,en in de winter is ook wassen niet onmiddellijk handig en ideaal natuurlijk)

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:17

Ik dacht dat de luizen op paarden ook enkel konden overleven op kippen... maar niet op mensen.
Je kippen dus ook best behandelen!!

some horses are worth melting for ♥ Olaf

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:35

Als je niet wil wassen nu is geheel inspuiten met Veerust en dan goed in de vacht masseren tot op de huid een optie. Daarna Veeluis poeder en ook in masseren. Dit een aantal keren herhalen. Er gaan dan wel heel wat bussen Veerust doorheen als het meerder paarden zijn :D

Ik l*l niet met de wind mee nee...

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:38

Wij hebben hier twee keer luizen gehad onder een groot deel van de kuddes, steeds in deze periode, en behandeld met cydectin. De derde keer, sneller herkend en ingegrepen en was het maar bij een paar paarden nodig.
Cydectin spuit je op de rug, en werkt 6-8 weken. Bij de meeste paarden was maar één behandeling nodig. Het eerste jaar heb ik ook alle spullen, schuilstallen, hooikisten etc ontsmet met sebacil, daarna alleen de halsters en borstels.
Het eerste jaar heb ik één pony, een Tinker, eerst behandedl met frontline, dat hielp niet. Daarna helemaal geschoren en meerdere keren gewassen met sebacil, dat hielp niet. Cydectin hielp wel, en is snelle en makkelijke methode, zeker in de winter.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Luizen op stal, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:26

Voor kippenluis (bloedmijt) is het helemaal de tijd niet...

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Luizen op stal, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:34

Butox werkt prima ook al is het niet voor paarden bedoeld. Kan soms wat haarverlies opleveren op de plek waar het op het paard gegoten wordt maar goed, je bent wel heel snel van het ongedierte af. :)

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:02

Ik heb ze nu eerst gewassen met neocidol, wat een pokkewerk om ze tot op de huid nat te krijgen zeg! Als dit niet werkt ga ik de andere opties eens opzoeken. Vooral de cydectin klinkt goed! Is dat op recept of zonder recept te verkrijgen? Krijgen ze daar ook kale plekken van of niet?

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Luizen op stal, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:13

Cydectin Pour on. Het is echt een verschrikkelijk goedje maar het werkt super tegen luizen en mijten bij paarden. Je giet het over de rug en binnen een paar dagen zou je resultaat moeten zien. Het is op recept te krijgen maar van wat ik weet is de Pour on variant alleen voor rundvee bedoeld, maar ik kan het mishebben. Ik weet dus niet of de DA heel happig is op het uitgeven van Cydectin.

SparklingApp

Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:36

Wat vervelend!
Ik heb een paar keer een pony op stal gekregen met luizen, wel alleen verwaarloosde, het heeft volgens mij ook veel met de weerstand te maken, dus ik zou goed in de gaten houden of er niet meer speelt aan tekorten in voeding oid, of dat ze te weinig droog gaan staan.
Altijd hebben ze gewoon naast en bij andere gezonde dieren gestaan en nog nooit heeft een ander het ook gekregen.
Na een ontworming met ivermectine zijn de luizen ook altijd verdwenen.

Sometimes you win en sometimes you learn.

Anoniem

Re: Luizen op stal, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:58

Is dat cydectin pour on dan het zelfde als de butox pour on?

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Luizen op stal, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:13

cydectin : moxidectine (primair ontwormingsmiddel dus)
butox : deltamethrin (dit spul wordt bv ook bij schapen gebruikt ivm blauwtong knutten bestrijding) het is ok inderdaad voor bloedzuigende luis/mijt bedoeld. Op mijn etiket stond voor luis 20ml elke 4 weken (maximale dosis), voor vliegen max. 30ml per 6-8 weken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:33

Hier toen ik er had zitten vorig jaar met een pony die verzwakt was (ingeslapen) heb ik ze een aantal keer behandeld met sanacuran. In een spuitbus en goed door de vacht zeg gespoten, na 10 dagen nog eens. Dit jaar tot nu toe geen gehad en hoop dat het zo blijft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 06:58

LadyMadonna schreef:
Voor kippenluis (bloedmijt) is het helemaal de tijd niet...


Het is mild weer. Reken maar dat ze er gewoon zijn. Een vriendin van mij heeft anderhalve week geleden haar kippenbestand nog moeten behandelen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Re: Luizen op stal, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:02

Volgens mij is butox bedoeld voor runderen, en cydectin oa voor paarden. Cydectin is wel duurder.
Sommige paarden kregen idd kale plekken op de rug helaas. Maar lang niet allemaal. Ik weet niet waardoor dat verschil kwam, want we hadden ze allemaal op dezelfde manier en hetzelfde tijdstip behandeld.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, OmgiliBot en 27 bezoekers