Beginnende rotstraal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Beginnende rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 15:43

Laatst was de hoefsmid voor het eerst bij mijn nieuwe paard. Ze zei dat hij beginnende rotstraal heeft.. ik heb er geen ervaring verder mee gehad ooit dus ik weet eigenlijk ook niet hoe het er in een beginnende fase uitziet.
Dit is zijn hoef nu:
Afbeelding

Afbeelding

Nu is mijn vraag; is dit beginnende rotstraal? Zo ja, wat moet ik er mee doen?

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Beginnende rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:01

Mijn paard had ook rotstraal. de straalgroef is volgens mij te diep. Ik heb toen met hypozien behandeld en doe het uit voorzorg nog steeds af en toe op. het beste de straalgroef schoonmaken, hypozien erin smeren en met een beetje watten afdekken en dit iedere dag opnieuw. Na 2 maanden was de rotstraal verdwenen.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Beginnende rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:08

Hypozin werkt goed, maar elke dag goed uitkrabben, schoonborstelen en inspuiten met azijn ook, en daarna insmeren met groom away anti fungal hoefolie. En tijdig de straal (laten) bijsnijden steeds, plus natuurlijk een goede droge en schone bodem.

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Beginnende rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:02

Rotstraal ruik je. Het stinkt echt behoorlijk. Daarnaast is het middelste deel van de straal zacht bij rotstraal. Van de foto is het dan ook moeilijk beoordelen. Ik smeer ook Hypozin, het helpt zeker. Preventief kan je daar mee beginnen. Azijn schijnt ook te helpen.

Popstra
Berichten: 13730
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Beginnende rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:44

Wellicht een rare vraag maar komt je paard net uit z'n stal dat z'n voet zo nat en vies is?
Zo ja dan eerst eens wat aan betere hygiene doen anders hebben al die middeltjes geen zin. Voeten moeten gewoon droog zijn als ze de box uit komen mits ze niet net in een verse drol hebben gestaan.

Balou_k

Berichten: 14055
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Beginnende rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:48

Niet teveel uitkrabben, (beschadigd de hoef en maakt deze toegankelijker voor bacteriën) zorgen voor een schone bodem (zo min mogelijk urine en mest).

Ik zweer bij Kevin Bacons hoofsolution!

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:54

Mijn paard had er last van in een zeer vergevorderd stadium aan beide achterbenen. Níks hielp gewoon terwijl ik er gewoon vanaf begin af aan bij was. Elke dag krabben(2x) en wassen en diverse middelen erop, altijd een zeer schone box en het werd echt steeds dramatischer. Totdat ik dus de tip kreeg om Hypozin te gebruiken en Cavalor dry feet. Met nog geen 2 weken al een verschil wat ik niet had durven hopen heel eerlijk! Nu 6 weken verder(3.5 week geleden bij de smid geweest) en het is weer helemaal zoals het hoort te zijn. Doe nu 1x per 4 dagen Hypozin preventief op de straal smeren(enkel achterbenen) en 1x per week voor + achter preventief elke hoef 3 spraytjes van de Cavalor dry feet :j

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:02

Ik ben ook van de school 'niet te veel uitkrabben'.
Met een luchtig gebaar 1x de hoevekrabber er door, eventueel het borsteltje en ik druppel dan 1 druppel 'olie' er in.
Dwz: sesamolie (of kokos of zonnebloem etc)
aangevuld met 2 druppels per 10 cl jeneverbesolie.

Jeneverbes (ook als ingedruppelde olie) heeft 2 functies:
het maakt (te) zacht hoorn harder
en het is bacteriëndodend. (Rotstaal komt ten dele door een bacterie. Net zoals je griep als ziekte meestal krijgt als je en in (ruim) contact bent met het virus - en je eigen afweer niet optimaal is.)

En verder 'gewoon' lekker bewegen, uitgemeste stal en een goede smid (= zodat de straal zich kan openen, een diepe smalle groeve is uiteindelijk ook voor het dier niet fijn en het is/wordt een broeinest waar nieys meer in of uit kan).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-01-18 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:03

Kevin Bacon's Hoofsolution is inderdaad geweldig spul. Werkt enorm snel en goed, en kan nooit kwaad om een keer te veel te gebruiken.

Of het echt rotstraal is, is lastig te zeggen via een foto. Dat moet je inderdaad ruiken en voelen.
Wel lijken de hielen wat lang of ondergeschoven op de foto, zeker voor een paard dat net bekapt is. Dat kan er voor zorgen dat de straalgroeven te diep worden en dat de straal te weinig grond raakt en te weinig beweegt, waardoor het een lekkere plek wordt voor bacteriën.

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Re: Beginnende rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 21:30

Het stinkt niet, maar is wel heel zacht. Zijn stal school houden is bijna onmogelijk, hij is zo ontzettend vies op stal dat die stal nooit helemaal droog is. ik krab zn hoeven weinig uit, hij komt bijna elke dag in de wei en wordt bijna elke dag gereden dus beweging krijgt hij genoeg. Dat de hielen lang of ondergeschoven zijn zou wel kunnen, volgende keer wordt hij bekapt door een andere smid. De smid die hem hier bekapt heeft komt al 8 jaar hier maar zijn er de laatste tijd niet zo over te spreken dus gaan iets anders proberen.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Beginnende rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:39

Ik vind zelf Cavalor dry feet erg fijn spul. Met een week elke eag spuiten was de straal weer droog en stevig. Daarna deed ik om de paar dagen op de straal spuiten en dat was voldoende om de straal goed te houden met een wat nattere stal. Zelf nu niet meer nodig gehad ma stal wisseling waar de stallen schoner blijven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:53

Mijn paard had het in erge vorm. Stralen bijna volledig weg!!

Kevin bacon hoofsolution erop dagelijks en de stralen werder terug rustig. Ik zou de smid ook vragen om over 6 weken de stralen terug schoon te snijden, daarmee voorkom je dat de bacteriën in losse flapjes gaan verder broeien.

Heb geen recente foto van hoe het nu is, maar dit was het voorheen.
Al het zwarte is dus eigenlijk rot.
En stinkende smeurie bah.
Afbeelding
Afbeelding

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Re: Beginnende rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:48

Afbeelding
Afbeelding

Zo zag het hier na 3 weken vanaf hoe het er bij TS nu uitziet. En het is nog erger geweest dan wat Art_Ificious hierboven laat zien. Heb helaas daar geen foto’s van... Ik zou bij interesse eventueel foto’s kunnen maken hoe het er nu uit ziet

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 01:41

De foto's die hierboven staan zijn in het genezende stadium ;)

Maar ben zeer blij dat het dankzij de Kevin bacons hoofsolution voorbij is.
Ik smeer nu wekelijks 1x het product op de hoeven ter preventie omdat de paddock erg nat is en de stal niet dagelijks gemest word dus ook in mest staan wat rotstraal kan veroorzaken.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:28

Art_Ificious schreef:
De foto's die hierboven staan zijn in het genezende stadium ;)

Maar ben zeer blij dat het dankzij de Kevin bacons hoofsolution voorbij is.
Ik smeer nu wekelijks 1x het product op de hoeven ter preventie omdat de paddock erg nat is en de stal niet dagelijks gemest word dus ook in mest staan wat rotstraal kan veroorzaken.


Tis niet mis geweest ook bij jou :(

Popstra
Berichten: 13730
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Beginnende rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:01

Als je paard vies is op stal kun je het beste een zo dik mogelijke laag vlas of anders?? aan brengen. Zo blijft de bovenlaag droog.
Meeste paarden die vies staan hebben te weinig bodembedekking.

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Re: Beginnende rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 15:28

als ik hem op vlas of zaagsel zou zetten, blijft dat droger dan stro?