Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Elicious

Berichten: 742
Geregistreerd: 05-10-09

Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 21:45

Ik hoop dat ik het hier goed plaats..

Wij hebben 3 kids, waarvan de oudste 2 op de basisschool, de jongste wordt 2.
Zowel mijn man als ik zijn dol op ze en ook de kids op elkaar.
Al langere tijd kriebelt het om te proberen of we een vierde kindje mogen krijgen.
Echter zijn er ook genoeg redenen te bedenken om het niet te doen. En dat is wat ons nog steeds niet tot een keus heeft kunnen brengen.

We hebben genoeg ruimte en beide een goede baan. Maar... je kunt niet in de toekomst kijken.
Blijft dat zo?
Er komt toch een extra kostenpostje bij. Vooral over 18 jaar....
Je leeft op een bepaalde voet en wil ik hier (indien nodig?) op inleveren?

Daarbij moet er nu een grotere auto komen, maar kunnen we ook nooit in een normale personen auto mee.

Kan ik mn aandacht over 4 kids verdelen?
En kan ik dat ook nog wanneer ze wat groter zijn en allemaal hulp nodig hebben met huiswerk. Of opgehaald moeten worden na een avondje uit? ( jaja puntje ;))

Willen we geen vierde kindje omdat zwanger worden, zijn, bevallen en babytijd zo prachtig is?
Om dit nog één keer mee te mogen maken? Ik krijg deze vraag niet beantwoord voor mezelf.. maar het programma met de 19 kinderen op tv onlangs bracht me dit.

Ik hoor heel graag jullie mening, maar ook eigen ervaringen..
Laatst bijgewerkt door Elicious op 01-01-18 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt


othelloster

Berichten: 2303
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:49

Ik ben van een tweeling, en ik heb nog een broer en zus. die zijn ook een tweeling!
We zijn dus met 4 kinderen thuis(ondertussen 19 en 23).
het is vaker heel druk maar wel gezellig!

Elicious

Berichten: 742
Geregistreerd: 05-10-09

Re: Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 21:51

Hoe heb jij de persoonlijke aandacht van je ouders ervaren othelloster?

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:52

Al die onzekerheden blijven, of je nou 3 of 4 kinderen hebt. Persoonlijk lijkt het mij heel fijn als je een ‘even’ aantal kinderen om je heen mag hebben. Zo valt er nooit een kindje buiten de boot.
Heb je het idee dat jullie 3 kinderen nu aandacht en liefde te kort komen? Dat je ze tekort doet? Als je dat gevoel niet hebt, dan heb je vast nog genoeg over voor een 4e :)

Luxorvalkje
Berichten: 1927
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:54

Kun je het mentaal, fysiek en financieel aan?

Dat zou ik me afvragen.

Tk: Harry Horse cap, witte rijbroek Eurostar (nooit gedragen in plastic), bruine broek eurostar, Blauwe broek met lederen zitvlak enkele keer gedragen. Kerstmuts

Tilmar

Berichten: 3299
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:57

Ik vind het moedig... Ik heb 2 grote kinderen en vind dat wel prima.
Is te overzien qua kosten, past in de auto, past in het huis.
Als je een 4e krijgt:
wéér naar zwemles..
Het heen en weer gesjees tussen school en kinderdagverblijf pffff.
Maar als ik je zo hoor heb je in je hart de beslissing al genomen en dan volgen de practische zaken vanzelf wel.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+3

Annikab

Berichten: 452
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:58

Ik vind dit een hele interessante om te volgen. Wij zitten soort van in hetzelfde schuitje. We zijn een samengesteld gezin met een zoon van acht uit m’n mans vorige relatie en we hebben samen een zoontje van 2. Nu zitten we erg in dubio of we willen proberen of er nog een kindje kan komen. Ik twijfel inderdaad of ik echt nog een kindje wil of dat ik gewoon de magie van de zwangerschap en babytijd opnieuw wil beleven.

1 juli 2015: Enzo

Elicious

Berichten: 742
Geregistreerd: 05-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 22:00

Dankjewel dieselpaard.

Onze oudste doet graag dingetjes alleen met ons, heeft graag persoonlijke aandacht en haar interesses liggen natuurlijk heel ergens anders als die van de jongste.
Ik hoor dat wel eens van haar terug en baal soms dat ik haar niet altijd de persoonlijke aandacht kan geven welke vraagt.
Als kan dat natuurlijk nooit met meerdere kinderen, of dat er nu 2,3 of 4 zijn. Dat zal ze ook moeten leren..

Luxorvalkje, dat denk ik wel. Maar ik weet niet wat ne te wachten staat.
Stel dat we een kindje met extra zorg krijgen? Wat dan? Kunnen we dat ook.
Ik ga daar niet vanuit.. maar het zal je maar gebeuren.

Misschien denk ik teveel en tever... maar jeetje het is ook geen goudvisje he

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:02

Ik werk als nanny en de afgelopen jaren heb ik in verschillende gezinnen (fulltime in 1 gezin tegelijk) gewerkt. Mijn laatste gezin bestond uit 4 meiden en mijn huidige gezin uit 4 meiden en 1 jongen (de jongste van 4).

Mijn ervaring is dat het heel erg van jullie als gezin afhangt of het te doen is. Als jullie kinderen allemaal iets anders leuk vinden qua sport, dan wordt het al snel ingewikkeld. 4 kinderen vraagt sowieso om een strak schema. 3 kinderen zijn wat eenvoudiger te managen en laten doordeweeks wat meer ruimte om adem te halen.

Elicious

Berichten: 742
Geregistreerd: 05-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 22:02

Tilmar.. wat lief dat je dat zegt
En inderdaad, mijn hart zegt JA! En mijn gevoel vraagt ja??????

En wat dan?
Een kind kiest er niet voor om geboren te worden zei mijn vader altijd. Ik wil ze kunnen geven wat ze nodig hebben.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:03

Wij twijfelen zelf ook over een 4e.
Wij leven nu al niet met een enorm ruim budget. Maar onze kinderen komen niets te kort.
Wij hebben dit voorjaar een Opel Zafira van 2003 aangeschaft. We moesten een andere auto en dachten laten we dan maar direct één doen waar meer kids in passen.

Wij, ik, twijfel vooral om lichamelijke en geestelijke reden.
Ik heb wat lichamelijke kwaaltjes die erger kunnen worden (problemen met baarmoeder en rug).
En vind het eerste jaar altijd enorm pittig.
Mijn jongste is net 2 de oudste twee gaan naar school. Ik ben 28 dus wij hebben besloten over een jaartje ofzo er rustig nog eens over na te denken.

Geld maak ik me eerlijk gezegd niet druk over. Ik kan nu wel rijk zijn en over 10 jaar arm. En andersom. Wel maken wij financieel bepaalde keuzes door bijvoorbeeld af te lossen op onze hypotheek en we wonen bewust in een goedkoop maar net koophuis zodat de vaste lasten laag zijn.
Ik werk niet (ben huismoeder) dus we leven van mijn man zijn loon. Maar wil wel gaan werken als de kinderen ouder zijn.


Nou was ik laatst erg overtijd en officieel kon ik niet zwanger zijn maar hey je hoort van die bijzondere verhalen. En toen zeiden we allebei 'als je zwanger bent ben ik er super blij mee dan is de keus voor ons gemaakt en hoeven we niet zelf te kiezen' ik denk dat het hier wel ooit een ja wordt maar dat het meer de vraag is wanneer
Laatst bijgewerkt door blokje op 01-01-18 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

<3 <3 <3 <3

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:04

Mijn kids zijn al een heel stuk groter, heb er twee. Toen ze nog kleiner waren, wilde ik altijd nog graag een derde erbij. Tot ik bij een collega op kraamvisite ging. Kreeg de baby natuurlijk in handen gedrukt en dat was geen probleem, tot het begon te huilen want honger, en ik in een klap bewust werd van het feit dat je met een kleintje weer gebroken nachten had, weer veel meer gebonden etc.
Voor mij was dat het moment waarop ik besloot dat twee wel genoeg was, waar mijn man het gelukkig helemaal mee eens was, en ik ben erg blij dat we er 'maar' twee hebben!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Elicious

Berichten: 742
Geregistreerd: 05-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 22:06

Annikab.. echthe? En hoe onderschijdr je dat??

Fjordnina, dankje.. zeer nuttig om te horen.
Waarin ervaar je die ademruimte tussen 3 en 4 dan?
Onze kids sporten allemaal anders inderdaad ( ofja, de oudste 2).
Maar dat combinereb we nu al met ouders van meesportende vriendinnetjes. Scheelt een ritje...

Kim_Evendi
Berichten: 812
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:07

Wij zijn hier ook met 4 ''kinderen'', waarvan ik de oudste ben (23) en de jongste bijna 17 is. Ik kan geen antwoord geven op je vraag, maar vanuit mijn perspectief, als in: opgegroeid in een tegenwoordig groot gezin, heb ik het als leuk ervaren en zou ik er zelf ook voor kiezen als dat zo mag zijn.
Natuurlijk zijn er wel wat lastige dingen soms, dagjes uit zijn snel duur, je moet een grote auto hebben of meerdere kleinere auto's en op vakantie of in een restaurant, bios, vliegtuig o.i.d. moet je net iets beter zoeken naar een plekje of even wachten.
Qua aandacht ben ik nooit iets tekortgekomen en nu we ouder worden is het gezellig om met meerdere te zijn vind ik zelf.
Wel heb ik veel respect voor mijn ouders in hoe zij ons alle vier hebben opgevoed en ondersteund. We zijn allemaal heel verschillend zowel qua karakter als qua behoeften (sociaal, studie ondersteuning, hobbies). Dat kost tijd en toewijding.

'Love never fails, Character never quits & with patience & persistence dreams do come true.' - Pete Maravich

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:11

Ik heb er 2 en die zullen altijd zorg nodig hebben, dus 2 is eigenlijk genoeg. Je weet van te voren nooit of ze gezond zullen zijn, natuurlijk ga je van het beste uit maar toch weet je het niet. Ik had er ook graag meer gehad, Als jullie een 4e kind alles kunnen bieden zou ik er voor gaan. En als je twijfels heb waar komen die dan vandaan?

Corelli

Berichten: 9991
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:12

Ik ben de oudste van 4 kinderen (ben nu 27) en ik weet van vroeger nog wel dat ik het soms echt helemaal niet leuk vond om nog 3 broertjes/zusjes onder me te hebben. Er was er altijd wel 1 die de meeste aandacht opeiste en ik vond het soms erg druk in huis (ik had bijvoorbeeld heel lang ook geen eigen slaapkamer). Ik heb vooral met mn 2 jaar jongere broertje veel gespeeld en mn 2 jongste zusjes deden ook veel met elkaar; er was echt een beetje een tweedeling wb optrekken met elkaar.

Hoe zouden je kids het vinden?

_Nadia_

Berichten: 2649
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:13

Wij hebben 8 kinderen (leeftijd 0-10 jaar) en daar van hebben er een aantal special needs. Wij wonen in Engeland, en hebben geen familie dichtbij om op te passen oid. Op 1 kind na krijgen de oudere kinderen allemaal thuisonderwijs, 2 van hen met behulp van een tutor die via de gemeente komt, de andere kinderen onderwijzen mijn man en ik zelf.
Mijn man werkt als zelfstandig ondernemer,grotendeels van uit huis in de avonduren.We hebben geen groot inkomen, maar genoeg om van te leven. We wonen niet groot, we hebben 3 slaapkamer, dus eentje voor ons (en baby) en een meiden en jongenskamer. Volgend jaar krijgen we een andere woning, met 4 slaapkamer zodat er uitwijk mogelijkheden zijn (de oudste twee zouden graag een kamer willen delen zonder jongere broertjes)

Qua individuele aandacht, mijn man en ik zorgen er voor dat wij regelmatig 1 op 1 wat met ieder kind doen, de andere ouder is dan thuis bij de rest van de kinderen.

Een auto hebben we niet, we wonen in oost London en hier is een auto niet nodig, alles kan met het OV, sterker nog, een auto is alleen maar lastig.

Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:19

Ik kom ook uit een gezin met 4 kinderen. Ben de tweede in de rij :)
De oudste is nu 27 en de jongste 21. Iedereen woont op zichzelf.
Ik ben het met kim_evendi eens.
Alhoewel vroeger hadden wij onderling veel ruzie. Maar vanaf puber leeftijd is dat verandert :)

Wij hadden eens in de zoveel tijd een papa of mama dagje (vaak een papa dag omdat hij veel op zakenreis was). Dit was dan een dag waarbij je 1 op 1 op pad ging. Hierdoor had je volledige aandacht van 1 van de ouders. Dit heb ik altijd wel als prettig ervaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:26

Het belangrijkste blijft in mijn ogen of jullie als gezin genoeg te bieden hebben. Zowel op emotioneel vlak als op financieel vlak.
Gezinnen waarbij er baby na baby wordt verwekt terwijl ze echt krap bij kas zitten kan ik met mijn hoofd niet bij.
Jullie hebben dit volgens mij, en hoe leuk is het om met 4 kinderen thuis te zijn!

Prettig voor kinderen uit grote gezinnen lijkt mij dat ze genoeg (1 op 1 aandacht) krijgen en allemaal een eigen slaapkamer hebben.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:32

Ik kom zelf ook uit een gezin van 4 .ben de jongste (28 en de oudste is 34) allemaal meiden. Hou super veel van ze. Had echt niet met minder zussen willen wonen.
Wel met meer

Mijn man komt uit een gezin van 9
De eerste 6 zaten heel dicht op elkaar en de laatste twee zijn beide nakomertjes tussen de twee nakomertjes zit ook nog eens 7 jaar en daarboven 10 jaar
Mijn man is de jongste en vond het erg naar om een nakomertje te zijn. Wil daardoor ook geen enorme leeftijdsverschillen hebben tussen onze kids.

<3 <3 <3 <3

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:36

Ik heb 5 kinderen, oudste is 21 en de jongste 11. Het is zeker ingewikkelder dan 2 of 3 al wordt dat minder nu ze ouder worden. Het is vaak heel gezellig als iedereen thuis is (oudste studeert en woont op kamers en 1 na oudste is ook vaak van huis voor zijn opleiding).

De eerste jaren zijn absoluut druk, maar verder valt het mee. Maar is denk ik ook hoe je er zelf mee om gaat. Ik speel niet continu taxi voor mijn kinderen. We doen sowieso bijna alles op de fiets (wij zelf ook, ondanks dat we in het buitengebied wonen). Natuurlijk wordt er soms gemopperd als het regent of waait, maar toen mijn oudste vorige week thuis was en ‘savonds eens ergens op de fiets heen was geweest, zei hij dat hij het zo gemist had. Fietsen in het echte donker en het licht van wel 5 vuurtorens in de verte kunnen zien. Ik dacht juist dat dat iets was wat ze juist als negatief zouden onthouden van hun jeugd, maar bruikbaar juist niet :) .

robbie88

Berichten: 2077
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:46

Ik kom uit een gezin van 4 als jongste. ( Nu 35)
ik vond 4 druk, en had 3 moeders
Zelf hebben we 1 zoon, en voor mij is het goed. ( Zwanger worden, zwangerschap en pittig eerste 2 jaar) maakten het voor mij makkelijker niet weer het zh traject in te stappen, en zijn we heel gelukkig met 1 kind.
nu mijn vader ernstig ziek is komt die zorg toch vooral op mijn oudste zus en mij aan. De andere 2 wonen verder weg, en spreek ik soms weken/ maanden niet.

Grappig is wel dat 1 dus 4 kids heeft en broer ook 4 kids, volgens mij maakt 3 of 4 kids geen reusachtig verschil, en hobbelt die 4 e zo mee in het gezin..als je het financieel trekt lekker je hart volgen.

Cranio sacraal therapeut
Tante rikie : dressur L1 springen 120 +13 cross L +1
Siem : L1+1
Vinted kast : https://www.vinted.nl/member/37950822-marjon1982518

Ianrowan2009

Berichten: 1487
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:03

Ik haal uit je verhaal dat jouw moederhart nog ruimschoots genoeg liefde en aandacht over heeft voor een 4e kindje.
Dat je onzeker bent, en ook nadenkt over de praktische dingen, is ook niet zo gek. Maar als ik het allemaal zo lees... :o :o volgens mij hebben jullie een prachtig mooi gezin, je praat zo vol liefde over de kinderen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:04

Ik kom uit een gezin van 3, ben de oudste met een leeftijdsverschil van 8 en 12 jaar. Ik ben 21.
Door het leeftijdsverschil merkte ik wel dat de aandacht erg verschoof. Toen ik een moeilijke leeftijdsfase in ging, (middelbare school) kreeg m'n moeder m'n broertje en ging haar aandacht daar heen. Dat vond ik erg moeilijk. Ik merk nog steeds verschil, maar dat komt ook wel omdat ik uit huis ben.

Voor mij zou later de max 2 kinderen zijn, zodat ik ze beide voldoende aandacht kan geven. En met niet teveel leeftijdsverschil als dat mogelijk is...


Elicious

Berichten: 742
Geregistreerd: 05-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 23:42

Ianrowan2009 schreef:
Ik haal uit je verhaal dat jouw moederhart nog ruimschoots genoeg liefde en aandacht over heeft voor een 4e kindje.
Dat je onzeker bent, en ook nadenkt over de praktische dingen, is ook niet zo gek. Maar als ik het allemaal zo lees... :o :o volgens mij hebben jullie een prachtig mooi gezin, je praat zo vol liefde over de kinderen :o


Ohhh wat super lief!! <3
Ik bloos ervan.

Super fijn om al jullie reacties te lezen.