Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:49

Sowieso is het wel heel heel belangrijk dat je het beeld van hoe laag ze daadwerkelijk loopt en jouw gevoel van waar je denkt dat ze loopt, leert op elkaar afstemmen. Dus hulp daarbij van iemand op de grond die jouw ogen kan zijn, zou denk ik heel helpend zijn. En of ze haar hals voldoende op lengte heeft.
En qua rijden denk ik dat ik dingen zou doen zoals op een volte zetten met haar schouders wat naar binnen en zo om je binnenbeen laten buigen. Daarmee kan je wat makkelijker haar binnen achterbeen aan het werk zetten en zal ze eerder geneigd zijn om zich los te laten en te zakken in de hals. Belangrijk is daarbij dat je wacht met toestaan totdat ze zich echt loslaat. Tijdens dat wachten hoef je verder niets te doen met je handen, dan alleen zorgen dat je haar schouder, met wat stelling en buiging naar binnen gericht houdt. Wat al moeilijk genoeg is als ze zich daaraan wil onttrekken, vind ik. Want voor je het weet ben je weer van je voorgenomen lijn afgeweken en ben je het achterbeen weer kwijt. Dus voor je uitkijken naar waar je van plan bent heen te gaan is handig.
Je voelt wel als ze zich loslaat. Het voelt alsof ze daarvòòr haar adem wat vasthoudt en op het moment van loslaten voel je een knikje en lijkt het alsof ze uitademt, haar adem loslaat.
Als je de schouder er niet goed in krijgt dan kan je contra stelling doen en als ze daarin nageeft, met behoudt van de druk op de teugel die aan de buitenkant bak zit, de stelling omzetten naar binnen. En dan dus weer de schouder naar binnen zetten etc.
Je kan ook op de lange zijden schouderbinnenwaarts rijden met extra veel buiging in het lichaam, dus niet extra schuin maar extra buiging om je binnenbeen zodat je ook daar het binnenachterbeen meer aan het werk zet en je meer druk in je hand krijgt. Die druk rij je er door de oefeningen dus in, maar neem je niet met je hand. Maar je moet je hand niet te snel wegsteken want je wil juist meer verbinding. Dus met behoud van de verkregen vermeerderde druk, haar hals uitschuiven. En ik denk niet dat die van jou snel onder je vandaan zal lopen, maar mocht ze dat wel doen, realiseer je je dan dat ze op dat moment van haar binnenachterbeen af gaat. Dus tempo terug brengen en weer naar je hand toe rijden, binnenachterbeen activeren zonder dat ze dat omzet in een hoger tempo.
Als je dit nog nooit gedaan hebt dan raad ik je aan om het in je les te doen, als je instructrice daar iets in ziet. Want het is allemaal veel handigheid en gevoel en timing leren ontwikkelen. Ben ik ook mee bezig hahaha.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 02:05

@Mirjam, voor jouw zwartje denk ik ook heel goed. Maar dan met als doel er meer buiging in te krijgen. Je kan dan als je op de lange zijde rijdt in die extra gebogen schouderbinnenwaarts, ook vanuit die sb met behoud van die buiging, overgaan in travers. En als die wisseling en de travers soepel loopt, vanuit die sb een appuyement in, waarbij je haar extra krom zet. Dus niet in een te hoog tempo, zodat hij tijd heeft om zich helemaal om je binnenbeen te buigen. (Natuurlijk wel oppassen dat hij dan niet achter je been komt. In dat geval weer voorwaarts maken.) En als je dan appuyeert, vanuit dat appuyement met behoud van de verkregen buiging, naar de andere kant wijken. Dus meer gebogen dan dat er in de L proeven gevraagd wordt. Dus bijv. app naar links en na een x aantal passen wijken naar rechts, gevolgd door weer app naar links. Oppassen dat je de schouder mooi begrensd hebt met je buitenteugel zodat hij niet over de buitenschouder wegloopt en dan dus de buiging in het lichaam verliest. En datzelfde kan je in galop doen.
Waarbij je bij die van jou denk ik heel goed op moet letten dat hij zich niet strak maakt. Maar dat kan ik natuurlijk mis hebben. Net als al het andere wat ik schrijf hahaha.
Oh ja en nog iets wat je kan doen als gymnastische oefening, of had ik dat al eerder gezegd....? De hoeken gebruiken zoals ik hierboven beschreef wat je op de volte kunt doen: Dus elke hoek even de schouder wat naar binnen zetten en hem om je binnenbeen laten buiten. Je schreef geloof ik dat hij een hekel heeft aan de hoeken, maar dat komt denk ik dan omdat hij daar moet buigen en meer moet dragen met zijn binnen achterbeen. Dus juist een reden zou ik zeggen om dat te gaan trainen zodat dat makkelijker voor hem wordt.

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 03:00

Wauw Promisse, wat een geweldige uitleg en visie, zo fijn! Ik ben echt zo blij dit topic gevonden te hebben, alleen dat al is die €300 waard ;) wat kun je fijn en helder uitleggen. Ga hier zeker mee aan de slag, met instructrice inderdaad. Geef je zelf ook les?
Ben nu stiekem ook wel heel benieuwd naar jou en/of je paard!
Interessant wat je zegt over schoudervoor op de volte en laten buigen om binnenachterbeen. Dat zijn dingen waar de moeder van mijn instructrice (vroeger GP gereden) me veel op wijst als ze me eens met rijden helpt. Leuk om te zien hoe alles nu op zijn plek valt en ik eindelijk leer begrijpen hoe paardrijden werkt haha.. Grappig, want 10 jaar geleden vond ik echt wel dat ik het allemaal wel wist ;)

Volgende week zondag heb ik een fijne starttijd, wel stuk of 25 starts in totaal, grote club! Is dat in jullie regio's normaal, zulke grote groepen? Hier ben ik (op niet selectiewedstrijden) gewend om met een stuk of 6-8 in een klasse te rijden, dus nogal een verschil..

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:27

Promisse dat van de hoeken probeer ik al ja. Niet zwartje maar bruintje heeft moeite met hoeken.
Dat hij snel strak word klopt helemaal! Zodra ik er weer op kan zal ik eens het een en ander uitproberen. Lastige vind ik wel dat ik zelf het goede gevoel van buiging niet goed ken. Dus denk al snel dat hij mooi buigt.
Maar eerst beide uit de lappenmand komen. Gelukkig lijkt zijn kreupelheid mee te vallen. :D

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:44

Joyce. Sluit mij grootendeeld bij promisse aan. Zou ook wat vaker 1-2 pasjes wat naar voren vragen. Minimaal dus niet naar voren denderen, maar dat je hem zelf aan voelt spannen en dan alweer terug.
Rechtsom zakt hij er makkelijker in he?

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:35

Even voor de duidelijkheid en dit zeg ik niet om mezelf af te kraken: Ik ben zelf echt geen ster met rijden!!! Echt echt echt niet. Als jullie me ooit op een filmpje gaan zien dan zal je denken: huh??? dat valt tegen!!!
Ik probeer altijd heel goed te begrijpen wat er aan de hand is en waarom, en hoe je het op kan lossen op een rijkunstige manier. Maar ik ben zelf heel erg lerende! Ik heb best veel ervaring met jonge paarden maar nu pas voor het eerst in de gelegenheid een paard wat door te rijden. De merrie waar ik op mag rijden en houden als was ze van mezelf, is van iemand waar ik ooit op stal voor gewerkt heb. Ze is meer een moeder voor mij dan een ex werkgeefster en ik mag haar voor altijd houden. Ik ben nu bijna klaar met Z2 en volop begonnen met trainen voor het ZZ licht. Maar dit is voor mij allemaal helemaal nieuw dus moet ik alles nog uitvogelen en gevoel voor krijgen. Ik weet zeker dat ik van alles verkeerd doe op mijn zoektocht naar het juiste. Maar ik vind het echt super leuk!
Dressuur is mijn passie en ik vind het geweldig om er met andere mensen over van gedachten te wisselen. Mensen die het net als ik ook heel leuk vinden en hun best doen het zo goed mogelijk te doen. Geen ego's en zo. Gewoon lekker bezig zijn met je passie en jezelf niet beter voor hoeven te doen dan je bent.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:45

Ik geef zelf geen les. Ik vind het wel heel leuk om dingen die ik zelf denk te snappen, zo duidelijk mogelijk uit te leggen aan een ander. Omdat ik zelf weet hoe waanzinnig gelukkig ik me kan voelen als ik weer een inzicht gekregen heb. Door net een zinnetje wat ik van iemand hoor, of van iets wat ik bij een ander zie. Het idee dat een ander er iets aan zou kunnen hebben en dan misschien net zo blij is als dat ik soms kan zijn, vind ik leuk! Elkaar helpen.
Maar voor lesgeven voel ik mij niet capabel genoeg. Dus dat trekt me niet. Ik vind dat een hele verantwoordelijke baan en daar ben ik gewoon niet goed genoeg voor. Hoe leuk ik het vind om iemand iets aan te kunnen reiken, zo erg zou ik het ook vinden als ik iemand iets verkeerds aan zou leren!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:43

Haha zo is het bij mij ook. Start dan weliswaar ZZ-licht en heb meerdere paarden. Heb er een zekf zadelmak gemaakt en de rest zelf doorgereden. Maar nog altijd het gevoel dat ik er niets van bak. :')
We zijn allemaal nog lerende. :j

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:02

Ach jullie zijn in ieder geval allemaal verder dan ik ben, maar dat is in dit topic wel handig.

Ben maar 1 x Z2 startgerechtigd geweest met Sjol (nooit gestart) en nu Z1 stargerechtigd met Toobs en Heps moet nog heeeeeel veel leren, bij Toobs ben ik momenteel de beperkende factor in training gaat het wel aardig, maar op wedstrijd is het drama, sowieso is hij lasting te rijden als je niet goed in je vel zit, krijg je dat bij hem meteen terug op je bord. Beige is wat dat betreft veel makkelijker.
Vandaag zwarte laten rijden, fijn te zien dat hij alles gewoon netjes kan, jammer dat ik het dan niet kan, proest, is weer duidelijk wiens fout het is....

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:45

Hoi! Mag ik me hier ook melden? :D

Ik ben de methode van Rien al een tijdje aan het volgen en ga me ook aanmelden voor de online cursus! Iets met goede voornemens, haha! Zeker na het lezen van dit topic lijkt het me de moeite waard.
De methode spreekt me erg aan en past heel erg bij hoe ik wil rijden, maar wat me niet altijd goed lukt.
Ben wel heel benieuwd hoe het zal gaan, want een niet onbelangrijk detail is dat ik alleen IJslanders rijd; zowel recreatief als wedstrijdgericht. Daarnaast geef ik les (al een soort van volgens de methode van Rien eigenlijk) en train ik ook IJslanders voor derden. Ik vraag me heeeel erg af hoe het zal gaan qua gangen rijden, want dat zijn toch echt enkele knopjes die erbij komen, ook al is het allemaal dressuurmatige training. Maar doordat hun benen echt alle kanten op kunnen krijg je veel sneller taktfouten. Bij net te veel spanning gaan sommige paarden meteen over in tolt en telgang, en bij sommige moet je niet relatief veel spanning creeren om uberhaupt maar te kunnen tolten.
Ik had DressagePro dus een berichtje gestuurd hierover, en volgens Rien past de methode voor elk paard dus ook voor IJslanders. Moest ik gangengerelateerd toch een beetje in de knoop komen te zitten willen ze ook zelf ervoor zorgen dat ze hiervoor ook een trainer kunnen contacteren! +:)+

Ben ondertussen wel al even voorzichtig aan het testen gegaan met 2 paarden hier en het rijden op puur contactteugel en ik moet zeggen dat ze hierop eigenlijk echt heel fijn te rijden zijn!
Ik popel echt om aan de slag te gaan en te zien hoe ze allemaal gaan reageren hierop, want ik heb wel wat verschillende paarden:

Reynir: 10-jarige ruin. Relatief ruime gangen die goed gescheiden zijn, gemiddeld temperament en heel licht in de hand, tot hij het moeilijk vindt en gewoon keihard eraan gaat trekken. Die heb ik nog maar een maand en is echt een projectje.

Gaska: 8-jarige extreem onzekere en sensibele merrie. Eentje die het wit in haar ogen laat zien als ze het niet meer snapt... Maar dan heeeel introvert en traag wordt. Of net keihard op de voorhand gaat drammen. Best speciaal dus en moet met veel gevoel gereden worden, hoewel het de laatste maanden echt goed gaat! Ze is extreem stijf in de lendenen en neemt rechts de teugel niet aan. Is erg gespannen in al haar gangen, tolt hierdoor heel stijf (schweinepas vaak) en kan maar heel moeizaam galop (ze is een vijfganger met slechte telgang ook nog eens :Y) ). Rechtergalop gaat behoorlijk (alleen rechtdoor), maar erg vaak gaat ze over naar kruisgalop en linkergalop is onbestaande. Als ze ontspant wordt ze ook erg zwaar op de teugel en de voorhand. Hier moet ik dus echt een evenwicht in zien te vinden. Haar heb ik iets meer als een jaar geleden ook gekocht als projectje. :)

Prudur: 10-jarige ruin. Groot en zwaar paard met stijve bouw, wat het trainen bemoeilijkt. Is na 5 jaar training nog steeds niet goed aan de teugel, maar kan wel verzamelen, zijgangen, enz. heel vreemd. De draf is 1 grote aansluitende taktfout, maar hij heeft een knallende galop en ruime tolt. Stap is een soort lateraal gedoe... :+ Hij Scoort altijd vrij goed op wedstrijden maar hij is enorm zwaar in de hand en ook in het algemene rijden. Een typisch mannenpaard wordt me wel eens gezegd... :+ Hem heb ik als 5-jarige zelf ingereden maar die aanleuning heb ik echt nooit goed gekregen.

Elja: Een 8-jarige temperamentvolle merrie die ik 3 jaar geleden ook zelf zadelmak gemaakt heb. Thuis trainen valt mee, ze heeft wel een hekel aan echt bakwerk dus vaak trainen we buiten. Ze is erg soepel maar nog teveel rechtsgebogen. Blijft nog wat op de voorhand in draf en galop, maar heeft een uitstekende tolt, telgang en stap. Het grootste probleem is nu dat ze thuis en op rit heel licht te rijden is, maar als we op wedstrijd gaan wil ze racen (we rijden met 3 in de baan op wedstrijd, tegelijk) en wordt het echt een gevecht. Ik zou graag leren hoe ik haar luchtiger kan houden en opwaartser rijden.

En daarnaast ook altijd wel een bende paarden in training. :D
Zo... Mijn korte voorstelling is best lang geworden, oeps! :o

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:51

Interessant Raven! Welkom. :D

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:53

RavenIris, welkom hier, IJsco's leuk! Denk dat je groot deel van de training inderdaad wel kan gebruiken en tja, aantal voor jou specifieke zaken komen er uiteraard niet in aan bod.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 17:00

Ik lees met veel interesse jullie reacties in dit topic en vroeg mij af of jullie allemaal wedstrijdruiters zijn of dat er ook recreatie ruiters zich aangemeld hebben voor de online training.
Zijn er een aantal van jullie hierdoor ook van instructie gewisseld?

Wat ik hoor en gezien heb dmv filmpjes op het internet komt het veel overeen met mijn huidig rijden. Ik zit er dan ook serieus over te denken om mij aan te melden, maar dan wel in combinatie met lessen die weer aansluiten op de online training van Rien. Het is nog even de vraag of ik dat samen met mijn huidige intructrice ga doen of dat ik op zoek ga naar iemand anders. Daar ben ik nog niet over uit eerlijk gezegd.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 17:17

Ja hoor, hier een recreatieruiter. Ik reed voorheen op L niveau en nu zijn we al even uit de running.
Ik was al op zoek naar andere instructie, maar toen ik die nog niet gevonden had (inmiddels wel), vond ik dit erg aansluiten bij hoe ik graag zou willen trainen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 17:18

Inxs schreef:
Ik lees met veel interesse jullie reacties in dit topic en vroeg mij af of jullie allemaal wedstrijdruiters zijn of dat er ook recreatie ruiters zich aangemeld hebben voor de online training.
Zijn er een aantal van jullie hierdoor ook van instructie gewisseld?

Wat ik hoor en gezien heb dmv filmpjes op het internet komt het veel overeen met mijn huidig rijden. Ik zit er dan ook serieus over te denken om mij aan te melden, maar dan wel in combinatie met lessen die weer aansluiten op de online training van Rien. Het is nog even de vraag of ik dat samen met mijn huidige intructrice ga doen of dat ik op zoek ga naar iemand anders. Daar ben ik nog niet over uit eerlijk gezegd.


Als je gewoon als recreatie ruiter graag beter leert rijden en je paard wil leren verbeteren zit er denk ik waardevolle info genoeg in die je eruit kan halen, goed rijden doe je niet voor op wedstrijd, dat doe je voor je paard.

Ligt er maar net aan of het past met instructie, vaak bedoelen ze het zelfde, maar zeggen ze het net even anders.
(laatst een clinic en die man zei eigenlijk echt hetzelfde als mijn instructrice me al tijden naar mijn hoofd slingerde, alleen snapte ik zijn uitleg veel beter en viel het kwartje ineens en eerlijk hij zei niets nieuws, was allen wel mislukt Engels van een Portugees, misschien dat dat het verschil was :+ )
Moet zeggen bij sommige instructie gaat het echt niet passen, als ik mensen zie rijden met les, waarbij iemand half uur lang binnenteugel loopt te reopen op een volte, dan gaat dat niet werken nee.
En in hoeverre kan je zelf dingen vertalen?

Oh, goed nieuw jaar iedereen.

Ons motto.. (Bedacht pas later dat het misschien mooier was geweest met to.. maar ach..)
If you're small nothing can hold you back to think big!!
Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 17:57

Wedstrijdruiter en les eigenlijk al heel lang niet meer. :o

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:04

mirjamalvaro schreef:
Wedstrijdruiter en les eigenlijk al heel lang niet meer. :o


Nu indirect van Rien. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:30

Ja ik wil beter leren rijden en mijn paard verbeteren. Dat is ook altijd mijn insteek geweest. Bij mijn vorige instructrice vond ik dit echter niet en verloren wij beide (mijn merrie en ik) het plezier in het gewoon lekker en ontspannen kunnen rijden. Ik vond andere instructie waarbij als eerste gewerkt is aan houding en zit en het afgelopen jaar hebben wij daar dan ook aan gewerkt. Voor mijn gevoel echter blijven we daar nu wat in hangen en raak ik wat afgestompt in de lessen. Ik wil nu dan ook graag meer werken aan mijn merrie (en de combinatie uiteraard) en wel op een goede vriendelijke manier.
Dan kom je ineens dit topic tegen waarbij ik bij het lezen steeds verder op het randje van de stoel ging zitten. Ondertussen heb ik hier en daar wat filmpjes kunnen bekijken en wordt mijn honger en interesse steeds groter.
Dus ja, ik lees graag met jullie mee :j
Ondertussen nog wel steeds op zoek naar filmpjes e.d om een goede indruk te krijgen van Rien zijn aanpak. Groot pluspunt vind ik zijn nuchtere en logische houding. En wat dit topic betreft ben ik aangenaam verrast door de positieve en vriendelijke sfeer _/-\o_

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:01


mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:15

Sjolvir schreef:
mirjamalvaro schreef:
Wedstrijdruiter en les eigenlijk al heel lang niet meer. :o


Nu indirect van Rien. :+


Jaaaa. Nu hopen dat hij mijn filmpje durft te beoordelen, dat het niet TE dramatisch is. :')

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:25

Ach, hij weet het vaak zo te brengen dat het dan nog wel aardig klinkt.
(Ben redelijk gewend om tot aan de grond toe afgebrandt te worden, dan valt Rien nog wel mee, als je geen hele idiote dingen doet en die zag ik nou ook weer niet op het filmpje)

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:21

Ik heb niet alles meegelezen maar: is deze training ook nuttig met een jong paard waar net 8 keer iemand op heeft gezeten? Ik vermoed van wel maar even en dubbelcheck :D

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:57

Pantykous schreef:
Ik heb niet alles meegelezen maar: is deze training ook nuttig met een jong paard waar net 8 keer iemand op heeft gezeten? Ik vermoed van wel maar even en dubbelcheck :D


Zekerweten! Dan kan je het meteen op de juiste manier aanleren :) lijkt me alleen maar een voordeel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:46

Nu heb ik net nog eens Dressagepro door gelezen en kom daar iets tegen van een wachtlijst en aanmeldingsperiode. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik mij ten alle tijde aan kon melden als ik dat zou willen. Of heb ik iets over het hoofd gezien mss?

Nog een vraag welke mij boven komt. Als ik mij aanmeld voor de online training, krijg ik dan gelijk toegang tot alle fases/modules of ...

Kan iemand van jullie mij wijzer maken?

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 00:00

Dan kijk je naar een andere cursus. Voor deze kan je je direct aanmelden. Ik heb mij afgelopen weekend nog aangemeld