Persfotografen verzamelen!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Persfotografen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 23:26

Hallo allemaal,

Sinds een ruime maand heb ik een bij baantje als persfotograaf naast mijn fulltime baan.
Ik vind het erg leuk om te doen, maar ben echt nog beginnend en nog lang niet alle foto's zijn goed genoeg om aan te bieden aan de media.
Ik hoop dat er meer persfotografen op bokt zitten en misschien is het leuk om hier tips en ervaringen uit te wisselen.


_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:29

Ik meld me.
Ik maak foto's voor de lokale online stadskrant als vaste fotograaf en verder voor nog wat lokale media en nieuwswebsites :)
Enkele foto's zijn ook al verkocht aan landelijke media.

Why do we only rest in peace? Why don't we live in peace too?

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Persfotografen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 08:01

Ohh wat super leuk!! Had niet verwacht eigenlijk dat er iemand zou reageren :D

Waarvan maak jij foto's? Vooral evenementen of ongevallen e.d.? Doe je het al lang?

Samy

Berichten: 11074
Geregistreerd: 16-07-02

Re: Persfotografen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 08:18

Voordat ik 24/7 met mn paard bezig was ging ik wel eens naar persmomenten. Voornamelijk film premières maar ook lanceringen van nieuwe spelletjes. Zo heb ik Bassie & Adriaan op de foto gezet en ook de cast van American Pie. Laatste tijd kriebelt t wel weer, maar vaak is het om 19.00 uur en moet ik tot 18.00 werken...

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Persfotografen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 08:21

Kun je je op het werk niet omkleden dan zodat je vandaaruit meteen door kunt? Even een broodje mee voor onderweg.... Als het weer kriebelt zou ik dat weer eens doen, zodat je kunt bekijken of je het ook echt weer leuk vind en of je dat geren en gevlieg er voor over hebt.

Samy

Berichten: 11074
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 08:25

idylle schreef:
Kun je je op het werk niet omkleden dan zodat je vandaaruit meteen door kunt? Even een broodje mee voor onderweg.... Als het weer kriebelt zou ik dat weer eens doen, zodat je kunt bekijken of je het ook echt weer leuk vind en of je dat geren en gevlieg er voor over hebt.


Reistijd is op dat moment niet te doen. Vanuit Utrecht naar Amsterdam en dan vaak midden in de stad :( ga ik niet redden in 50 minuten. Ik krijg nog genoeg mails binnen met uitnodigingen dus wie weet zeg ik wel een keer ja! Maar dan moet het wel de moeite waard zijn

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Persfotografen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 09:05

Oh wat jammer zeg! Hopelijk komt er weer eens wat op je pad!

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-17 11:08

Nog meer persfotografen hier?
Zelf fotografeer ik vooral bij branden/ ongevallen/ overvallen e.d.

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Persfotografen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 14:18

Ik ben persfotografe geweest maar ben er mee gestopt wegens een conflict met de organisatie waar het voor was.

We saw brilliance when the world was asleep


idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Persfotografen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 14:29

Dat herken ik. Mijn man is begonnen met persfotografie. Heel af en toe leverde ik ook eens wat in tot we er achter kwamen dat we niet echt netjes behandeld werden. We zijn toen overgestapt naar een ander en daar gaat het super. Misschien kun jij ook bij een ander terecht?

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Persfotografen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 15:04

Ik ben niet meer geïnteresseerd omdat ik in de praktijk merk dat het met name gaat om andermans leed vastleggen en dat wil ik niet meer.

Rode loper fotografie vond ik op zich wel geinig maar ik wil tegenwoordig heel ver van de randstad.

Fotograferen jullie op vrijwilligersbasis of worden jullie er ook voor betaald?

We saw brilliance when the world was asleep

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Persfotografen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 17:59

Ik wordt ervoor betaald.
Wat je zegt, andermans leed fotograferen klopt.... In het begin vond ik dit ook lastig en heb ik regelmatig bij een ongeval gestaan met mn camera in de hand, maar dan kon ik geen foto's maken. Inmiddels denk ik, als ik de foto's niet maak, maakt een ander ze wel... Ik fotografeer geen betrokkenen en alleen foto's van bv wrakstukken of politie of ambu personeel in actie (zonder gewonde erop) want ondanks dat er een hoop kritiek op dit soort fotografen is, is dit toch hetgeen wat verkocht word aan kranten en wat mensen willen zien.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:12

Ik ben geen persfotograaf, maar ben eigenlijk wel heel benieuwd naar jullie werkwijze / denkwijze. Hoe gaan jullie om met ongevallen of ongelukken? En hebben jullie bv wel eens bekende Nederlanders gefotografeerd? Of is dat niet de rol van een persfotograaf?

Ik vroeg me nog wel wat af, ik zie namelijk regelmatig op nieuwssites en in filmpjes e.d. dat een fotograaf de ideale foto/filmpje wilt maken, terwijl de persoon in kwestie nog lijdt. Denk dan aan de beelden van 9/11 waarbij mensen gewond zijn en de fotografen er tussendoor rennen voor een mooie foto. Hoe gaan jullie daarmee om? En wat wordt er vanuit de media van jullie verwacht?

Ik ken geen enkele persfotograaf, maar ben altijd wel heel benieuwd hoe een persfotograaf daarmee om ‘moet’ gaan of wilt gaan. Vandaar dat ik ze hier stel. :o

:+

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Persfotografen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 20:24

Ik fotografeer alleen gebeurtenissen waar een politie/brandweer/ambulance of traumahelikopter heen moet. Er is een ongeschreven regel dat je geen slachtoffers oid op de foto zet. Je wilt de impact van bv een ongeval laten zien. Je maakt overzichtfotos zodat mensen in het nieuws kunnen zien wat er precies gebeurd is (b.v. voorrangsfout of bij een eenzijdig ongeval macht over stuur verloren en tegen boom aan gereden) dat wil je in 1 foto laten zien. Verder maak ik nog wat close ups van de schade aan de voertuigen. Ook probeer ik ambulance medewerkers in actie te fotograferen, maar wel zo dat het slachtoffer niet in beeld komt.
Afbeelding
Dit dus, staan ambu medewerkers op, maar geen slachtoffer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers