2017 met Boelie, vele stapjes vooruit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaVaLaPhoto

Berichten: 1618
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Heythuysen

2017 met Boelie, vele stapjes vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 02:51

Goh, 2017 is dan toch echt voorbij nu. Het leek een heel rustig jaar, maar wat heb ik met Boelie weer dingen van de 'to do-list' af kunnen strepen!

Voor wie Boelie nog niet kent:
BullForce, aka Boelie/Zwoelie/Kroelie/Woelie | 11-03-2012 | Ruin | 1.51 m. | New Forest | Kantjes Bolivia (v. Linde's Rob) x Oosterbroek François

Januari

In januari werd vooral gelongeerd. Eind januari een kleine fotoshoot gehouden dat ik Boelie 30 januari alweer 4 jaar in mijn bezit had!
Het topic, met mijn FAQ er in :))
[ITP] 4 jaar, het vliegt voorbij
1.
Afbeelding

Februari

Februari was wederom een rustig jaar. Verzorgstertje reed Boelie rustig en we kregen les van bevriende mensen. In februari zijn we ook naar FHE geweest en hebben we een knalgroen setje gekocht. Moest uiteraard mee gereden worden O:)
2.
Afbeelding

Maart

Maart was de maand dat verzorgstertje verder reed en les had, ik wandelde met Boelie er op los en kroop ook voor het eerst bij mijn eigen pony in het zadel. Eerlijk is eerlijk, het voelde van geen kant goed. Ik heb mij laten overhalen voor we er beiden klaar voor waren. Dus hier was het ook bij gebleven voor ons.
3. Een foto van het wandelen, het oefenen van selfies was ook zeker iets dat we dit jaar meer gedaan hebben :)
Afbeelding

April

In april heeft het verzorgstertje nog gereden. Daarna is de osteopaat langs geweest en heeft ons even goed wakker geschud. Ik hoor haar nog zo vragen of Boelie onder een trein was gekomen, want hij had zo veel blokkades. Omdat meneer zo braaf was heeft hij de hele behandeling gehad die op dat moment mogelijk was en kregen we mee dat we echt heel, maar dan ook echt heeeeel rustig aan weer op moesten bouwen. Eerste 2 weken liefst zelfs gewoon laten staan in de paddock of wei, daarna kijken hoe erg hij 'zwabbert' als we weer eens een rustig en kort longeermomentje mee namen.
Het was ook de maand van een verhuizing, voor mijn en Boelie's rust, en wandelen. Veel rechte stukken, op Boelie's tempo.
4. Aan de wandel met verzorgstertje!
Afbeelding

Mei

In mei wandelden we verder en keken we uit naar een blijvend plekje waar we lekker met Boelie aan de slag konden gaan.
5. Ondanks alles bleef hij heel blij kijken!
Afbeelding

Juni

In juni gingen we eindelijk weer aan het werk. Stapje voor stapje. We gingen ook naar een ander zadel kijken en mochten tot we een eigen hadden eentje van de manege lenen waar we later deze maand ook naar toe verhuisden.
6.
Afbeelding

7. Meneer had gelijk fans op de manege :))
Afbeelding

8. Ook fans onder zijn soortgenoten 8-)
Afbeelding

Juli

In juli bouwden we rustig verder op met rijden, longeren, wandelen, etc. Juli was ook de maand van een eigen zadel, via een fijne zadelmaker! Juli was ook de maand dat ik weer eens zelf probeerde op te stappen. En het voelde goed. Boelie leek het aan te kunnen, ik had niet het idee dat ik op een dun breekbaar plankje zat. Dus ik kon zelf af en toe al eens opstappen.
Waren niet echt hele interessante foto's gemaakt deze maand :Y)

Augustus

Augustus was de maand van ponykamp. Verzorgstertje deed mee met Boelie, ik als begeleiding en hulp. Enkel de 3 uur durende buitenrit hebben we overgeslagen. Maar ze hebben de maandag dressuurochtend samen gereden, de dinsdag springochtend en op de donderdag was het voordrachtje waarin Boelie een pas de deux mee reed en wat vrijheidsdressuur showde tijdens een kleine show. Stom genoeg geen beeldmateriaal gemaakt van de show of andere ponykampmomenten |o

Maar helaas ook de maand dat ik via anderen moest horen dat het verzorgstertje tegen hun haar angst voor het bitloos rijden bekend had. Ik wist van niets, ik wist niet wat er aan de hand was, ondanks dat ik er naar vroeg en aangaf niet boos te zijn. Maar het was heel wisselvallig. Ene moment zat ze huilend van angst er op, ander moment reed ze volle galop met 1 hand in de lucht door de rijbak. Tot haar vader uiteindelijk de knoop doorhakte en het verzorgstertje stopte met de verzorging, het rijden en alles om Boelie heen. Ze reed wel nog op dezelfde manege, dus we zouden elkaar wel gewoon nog tegen blijven komen en eventueel samen rijden met de auto.
Inmiddels is het weer helemaal koek en ei tussen ons en longeert ze Boelie af en toe nog wanneer ik minder tijd heb. Maar rijden doet ze helaas niet meer.

September

September was de maand waar ik door zo nu en dan eens op te stappen naar toe gewerkt had. Een onderling dressuurwedstrijdje in de buurt. God o god wat vond ik het spannend. Normaal met verzorg- en manege paarden was ik de rust zelve en nu, zenuwen van hier tot en met. Boelie vond alles maar leuk en geweldig, al die nieuwe paardenvriendjes :wow:
Maar we hebben de 1e 3 doelen bereikt. Binnen de ring bijven, alle figuren kunnen rijden in minimaal stap en draf en niet laatste worden :+ En toch best netjes gescoord ondanks de spanning en het missen van de galop, 162 en 177,5 punten.
9.
Afbeelding

En nee, ik was nog lang niet op mijn streef gewicht, maar het kon volgens velen en mijn eigen gevoel. Zeker na de eerste keer met slecht gevoel liet ik mij niet zo maar weer ompraten.

Helaas in september met beste vriendinnetje Kiara wel moeten laten gaan, die al bijna 2 jaar met melkkliertumoren rond liep, maar altijd vol energie bleef. Tot haar laatste week en ik zeker wist dat dit niet een dipje van 2 dagen was, had ik het besluit genomen mijn lieve vriendinnetje uit haar lijden te verlossen. Ik was kapot, maar Boelie was er gelukkig wel voor mij!
[BB-ITP] Voor de laatste keer, Kiara

Oktober

In oktober deden we het weer rustig aan. Een eerste buitenritje, Boelie gooide zijn charmes opnieuw succesvol in de strijd bij de merrie-pony's van de manege en gewoon genieten.
10. De charmeur :Y)
Afbeelding

11. Zeiknat geregend, maar dat mocht de pret niet bederven.
Afbeelding

12. Ook de maand dat ik meneer zijn kont 'kunstig mishandeld' had. Iets met oefening baart kunst, maar dan moet er wel geoefend worden :')
Afbeelding

Deze maand ook voor de 2e keer in een groepsles meegereden, en kei hard er af gevallen. Maar niet Boelie's schuld. De merries met veulens begonnen op de wei te rennen voor het een of het ander en langs de korte zijdes staan hoge struiken. Net op een korte zijde reed ik, de rennende paarden verdwenen achter de struiken in en Boelie wist zich geen raad. Voor ik snel genoeg was om hem gerust te stellen en rustig weg te rijden, begon een andere pony in de rijbak te rennen en besloot Boelie dat voorbeeld te volgen. Een pirouette-galop-spring-moment volgde, ik raakte uit evenwicht en viel. Want (donker)blond als dat ik ben had ik 4 singels in de kast liggen en net die gepakt te hebben die te groot is. *leermoment, nooit meer meerdere singels in de kast*. Boelie heb ik nooit de schuld gegeven en zo braaf als hij was bleef hij op een gepaste afstand wachten tot ik overeind kwam. We hebben even rondgewandeld voor ik mij weer goed genoeg voelde en Boelie weer gerustgesteld was om weer in het zadel te stappen. Heb echter hierna nog een week pijn geleden en na een week een kwartiertje gereden tot mijn rug het weer opgaf en vanaf dan niet meer er op gezeten. Niet uit angst, maar uit lichamelijk ongemak.

Blijft wel een mooi uitzicht, dit was van de laatste keer rijden
https://boktimg.nl/img/m/qz8TQg.jpg

November

November was voor mij een hele drukke maand. Nieuwe baan, eigen appartementje, hele boel geregel en gedoe. Boelie kreeg wel zijn aandacht en longeerbeurten, maar ik kon het niet opbrengen door alle drukte nog volop met Boelie bezig te blijven. Plus de kortere dagen.
13. Uiteraard wel zo onze fun-momentjes in de paddock
Afbeelding

Kiekeboe
https://boktimg.nl/img/m/EmrdVP.jpg

December

December was vooral de maand van opnieuw dingen oppakken. Ondanks de feestdagen en drukte hierdoor op het werk, heeft het ex-verzorgstertje nog een paar keer gelongeerd.
Sneeuw viel en ook ik glibberde de weg op om sneeuwfoto's te maken van Boelie. Boelie dacht er het zijne van :=
[ITP] Sneeuw'fun' met Boelie
14.
Afbeelding

Stalgenootje had aangeboden Boelie qua rijden op te pakken en dat aanbod heb ik aangenomen. Daarbij probeer ik met longeren nog wat bij te houden en zelf weer nog meer kilo's af te vallen. (werk helpt mij daarbij met een kantine met kluisjes en wc's te hebben waar je eerst 34 traptredes voor moet beklimmen :Y) , en verplicht 3x pauze moeten nemen en met binnenkomen alles in kluisje achterlaten en met weggaan weer meenemen, laat staan als je tussendoor nog naar de wc moet _O- )
Verder blijf ik uiteraard genieten van Boelie's aandacht en Boelie van mijn aandacht voor hem, en snoepjes, en wortels, en extra plukjes hooi, en ander eten :x Ben niet te beroerd toe te geven dat ik hem enigszins verwen, maar dat moet kunnen vind ik O:)

In 2018 hoop ik weer nog meer kilo's kwijt te raken, Boelie die weer helemaal op en top is na een behandeling van de osteopaat en tandarts die in januari al gepland staan en stiekem hoop ik ook officieel te kunnen starten in het buitenseizoen met Boelie. Dat laatste lijkt voor nu nog ver weg, maar wie weet hoe snel het gaat nu de feest(vreet)dagen met familie achter de rug zijn en ik 2 januari gelijk met overuren op het werk mag beginnen.

Gewoon van elkaar genieten en weer nieuwe stappen vooruit zetten, dat worden de echte doelen!
15. Wij wensen iedereen een heel gelukkig nieuwjaar!
Afbeelding

Ook maar even kijken dat ik voor dit jaar meer foto's maak, zodat ik in het volgende jaaroverzicht niet zo veel hoef te vertellen :))

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Re: 2017 met Boelie, vele stapjes vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 03:16

Leuk overzicht :j ook goed om te lezen dat je bezig bent met afvallen want voorzover ik kan oordelen vanaf de foto’s vind ik je wel aan de zware kant voor je ranke paardje. Hoop dat je snel je kilo’s kwijt raakt en goed dat je werk ook mee doet +:)+

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: 2017 met Boelie, vele stapjes vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 08:35

Wat heb je een mooi dier! Is er iets geneurd dat de osteopaat vroeg of hij onder een trein is gekomen? Of verkeerd trainen? Ik ben stiekem wel benieuwd.

Heel veel plezier, geluk en succes in 2018 :).

CaVaLaPhoto

Berichten: 1618
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 11:35

@Lizzyy
Stalgenoten gaven aan dat hij qua bewegingen geen last leek te hebben. Stuiter gelukkig ook niet als een beginnertje op zijn rug. En ondanks het vele eten tijdens en rondom de feestdagen ben ik qua gewicht redelijk gelijk gebleven, mede door het werken gok ik zo. 4x in de week in dat magazijn met dat vele traplopen en dan nog 2x in de week uren achter elkaar op weilanden uitmesten. Beweging zit wel in orde voor mij, nou de draad weer oppakken met normaal en gezond eten. In theorie zouden de kilo's goed af moeten nemen vanaf nu :))

@freetorum
Ik had eigenlijk geen idee dat hij zo veel blokkades had. Dat hij niet heel lekker kon ontspannen dat lag natuurlijk ergens aan, maar dat het zo erg was wist ik niet. Dus ik schrok best van die woorden!
Ik had een tweedehandszadel gekocht die zijn rug scheef bleek te drukken, omdat de kamer achteraan te smal werd. Dat was al 1 punt dat ik door een zadel aan te schaffen via een zadelmaker aangepast heb voor Boelie.
Verder gok ik het ruwe spelen dat hij gedaan heeft met de Shet, waarbij Boelie meerdere keren onderuit gehaald is. Misschien ook de achterstand die hij had van het niet gelijk fatsoenlijk ontwormen bij de fokkers en vorige eigenaar en moeizaam aankomen.
Het is niet zeker wat er precies mis gegaan is, buiten het zadel. Dat verkeerde zadel had ik ook pas een half jaartje in gebruik en zo intensief werd Boelie niet gereden, dus ik gok (nogmaals weet het niet zeker) dat dat niet alle blokkades veroorzaakt had.
Maar osteopaat gaf al aan dat ik al veel goeds veranderd heb qua zadel en rijmogelijkheden (grotere bak, dus meer rechtuit kunnen rijden), dus die is heel benieuwd hoe Boelie er nu aan toe is. Dat hij een kleine terugval zou krijgen zou niet meer dan logisch zijn na zo'n intensieve behandeling vorig jaar.
Laatst bijgewerkt door CaVaLaPhoto op 01-01-18 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: 2017 met Boelie, vele stapjes vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 11:39

Ik kan me voorstellen dat het schrikken is zoiets te horen! Top om te lezen dat je met alle puntjes zo aan de slag bent gegaan!

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: 2017 met Boelie, vele stapjes vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 13:04

Aan je mentaliteit gaat het in ieder geval niet liggen.

Heel veel plezier in 2018!

Balou_k

Berichten: 14058
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: 2017 met Boelie, vele stapjes vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:24

Knappe Boellie! Ik blijf verliefd op dit ventje.
Als je hem nou ooit weg moet doen, denk dan een beetje aan mij!

Ik hoop dat 2018 prachtig wordt voor jullie!

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: 2017 met Boelie, vele stapjes vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:55

Komt helemaal goed met jullie in 2018 +:)+

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: 2017 met Boelie, vele stapjes vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:20

Jullie zijn een leuk team! Ik ben benieuwd naar jullie toekomst :D

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:42

Waarom kon/kan je vorige verzorgster haar niet rijden met bit als ze moeite heeft met het rijden zonder bit? Is er iets mis met haar mondje?

CaVaLaPhoto

Berichten: 1618
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 20:29

Dankjewel Kim, Daphne, Lisanne en Céline!

@Riel
Boelie kan niet met bit gereden worden, omdat hij een lastiger mondje heeft met een smalle neus en korte mondhoeken. Ik heb ook meerdere bitten geprobeerd, maar de spanning werd steeds erger hoe vaker hij met bit gereden werd. Een vriendin kwam langs met 2 bitloos hoofdstellen en toen we die testte zag ik vanaf de grond een hele last van Boelie af vallen.
Wie weet later dat we weer met bit gaan rijden, wie weet nooit, maar bitloos sidepull werkt super voor hem, en ik als eigenaar sta open voor bitloos zonder anti-bit te zijn. Voor Boelie dus geen bit zo lang het bitloos super gaat.
En mocht ik terug naar bit willen, dan wil ik kijken voor een bitfitting sessie, zodat ik zelf niet nog eens 50 bitten aan moet schaffen om te kijken wat meneer fijn vindt. Juist omdat hij een wat lastigere mond heeft.

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 00:57

Raar verhaal van het verzorgstertje, jammer ook voor jou.. toch wel leuk om met iemand iets te kunnen delen :) Jullie zien eruit als dikke vrienden!
Ik wil absoluut niet brutaal of onaardig overkomen, maar ik vind eigenlijk niet dat je op die pony moet gaan zitten.. tis maar een smalle pony, en pas 5 jaar.. ik hoop dat je mijn eerlijkheid kunt waarderen.

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 01:03

DiscoDipp schreef:
Raar verhaal van het verzorgstertje, jammer ook voor jou.. toch wel leuk om met iemand iets te kunnen delen :) Jullie zien eruit als dikke vrienden!
Ik wil absoluut niet brutaal of onaardig overkomen, maar ik vind eigenlijk niet dat je op die pony moet gaan zitten.. tis maar een smalle pony, en pas 5 jaar.. ik hoop dat je mijn eerlijkheid kunt waarderen.


Ben ik het ook mee eens. Ook al geven stalgenoten aan dat het wel “kan”. Sorry dat ik het zeg maar inderdaad, je paardje is vijf en in de groei. Dit belemmert ook zijn groei! Ik zou het absoluut niet doen. Lijkt me sterk dat je paard dit prettig vind en goed voor hem is. Ik zou lekker een nieuwe verzorger zoeken en gaan afvallen. Het moet voor beide leuk zijn. Vergeet niet dat je harnachement er ook nog bij komt.. en als je gaat lichtrijden komt je gewicht steeds op en neer zijn rug. Ik vind het niet kunnen, sorry.

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 01:04

Lizzyy schreef:
DiscoDipp schreef:
Raar verhaal van het verzorgstertje, jammer ook voor jou.. toch wel leuk om met iemand iets te kunnen delen :) Jullie zien eruit als dikke vrienden!
Ik wil absoluut niet brutaal of onaardig overkomen, maar ik vind eigenlijk niet dat je op die pony moet gaan zitten.. tis maar een smalle pony, en pas 5 jaar.. ik hoop dat je mijn eerlijkheid kunt waarderen.


Ben ik het ook mee eens. Ook al geven stalgenoten aan dat het wel “kan”. Wat weten die er van? En nee, ik kan ook slecht oordelen vanaf de foto’s maar ik zie wel een te zwaar persoon voor een pony, ander verhaal als het een Belg oid was. Sorry dat ik het zeg maar inderdaad, je paardje is vijf en in de groei. Dit belemmert ook zijn groei! Ik zou het absoluut niet doen. Lijkt me sterk dat je paard dit prettig vind en goed voor hem is. Ik zou lekker een nieuwe verzorger zoeken en gaan afvallen. Het moet voor beide leuk zijn. Vergeet niet dat je harnachement er ook nog bij komt.. en als je gaat lichtrijden komt je gewicht steeds op en neer zijn rug. Ik vind het niet kunnen, sorry.

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Re: 2017 met Boelie, vele stapjes vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 01:05

Sorry quote gekloot :D

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 01:18

Wat een super leuke pony heb je! Ik ben helemaal dol op vosjes <3 . Ik wilde je complimenteren over het feit dat je goed bezig bent met afvallen +:)+ .
Wel ben ik het met mijn voorgangers eens. Ik zou adviseren om zelf niet meer op te stappen tot je op het streefgewicht zit. Ik weet dat het lastig is omdat je natuurlijk graag zelf ook eens wilt genieten van het rijden, maar het is echt niet goed voor een pony om te veel belast te worden, zeker een pony in groei. Misschien is het dan een extra motivatie om af te vallen als je pas op stapt wanneer je op streefgewicht zit? :j
Ik hoop dat mijn woorden niet als neerhalend gelezen worden, maar meer als begrijpend en hopelijk stimulerend. :o

Heel veel succes in 2018!

CaVaLaPhoto

Berichten: 1618
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Heythuysen

Re: 2017 met Boelie, vele stapjes vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 06:55

Staat er ergens dat ik binnen 2 weken weer er op wil? :)
In theorie, als ik mijn eetpatroon na alle feestdagen weer oppak waar ik daarvoor gebleven was, in combinatie met 6 dagen werken, waarbij ik van de 4 dagen minimaal 8 uur sta of in beweging ben, en de andere 2 dagen minimaal 4 uur achter elkaar door weilanden loop, schep en hark, lijkt het mij dat als ik weer opstap, later in het jaar, ik dat met weer minder kilo's doe dan dat ik nu mee zeul ;) Dus als het in de praktijk mee wilt werken, zou geweldig zijn O:)
Qua rijden scheelt het ook heel wat of ik maar wat in het zadel stuiter of mee ga in de bewegingen, mijn mening en die van stalgenoten en paardenmensen buiten de stal. Laatste keer dat ik reed, dat kwartiertje, stuiterde ik in de draf ook meer dan dat ik meeging in de beweging door pijn van de valpartij. En daarna niet meer opgestapt, ook omdat Boelie stil kwam te staan door de drukte van het werken en ik dat ook niet eerlijk vond om op een 'ongetraind' beestje op te stappen.
Plus dat ik niet voor niets een stalgenootje met Boelie laat rijden en tussendoor met longeren probeer Boelie's conditie en bespiering te verbeteren en goed te houden. Niet alleen ik moet afvallen, Boelie heeft ook kracht nodig om überhaupt een ruiter te kunnen dragen :)

En wie weet, wie weet, heb ik binnenkort weer een leuk verzorgstertje. Er zijn berichtjes verstuurd geweest aantal dagen terug, maar wil eerst zeker weten dat Boelie lichamelijk in orde is bevonden door de dierenarts die zijn tanden komt doen en de osteopaat :)

Maar bedankt emilyslaluna voor het complimenteren voor met het bezig zijn met afvallen.