[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:48

Bij ons krijgen de paarden hooi in grote tractorbanden. Waait er helaas wel regelmatig uit maar een net erover is weer niet handig omdat sommige paarden de banden ook gebruiken als krabpaal voor hun benen :') . Opzich is het een prima manier over het algemeen.

Niets moet,
paarden wel!
Loesje


Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:38

Wij hebben van die grote vierkanten hooibakken, 1 per groepje paarden. Op stal krijgt ieder individueel een portie gewoon op grond.

Mijn Fjorden:
Meline (Havstad) moeder van:
Celony┼ en Djambo (Balony) - Ferro, Hindra, Indre, Jilco (verkocht) en Luco┼ (Karant) - Gino (Rudsmo Råssar) - Kayo (Anton, verkocht) - Mirko (Topas), grootmoeder van: Leneke (HindraxKventin) - Mara en Nolan (IndrexTopas) - Marinde en Nivar (HindraxTopas)
Topas staat bij ons ter dekking

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 00:47

Hier ook in hooinetten. 2 over elkaar heen zelfs om de vaart wat uit de vreetsnelheid te halen.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 23:54


❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 03:26

Afbeelding


Op naar een nieuw fjordenjaar!

Marcella

Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 10:18

Gelukkig Nieuwjaar.

Hopelijk mag pony er weer een jaar bij krijg. Ik eindelijk een plekje om op mezelf te woon en een vruchtbaar jaar voor de moestuin.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Maris_

Berichten: 1447
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 01:22


Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:23

maris_
super leuk.
ben benieuwt naar de veulens.


voor iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar

line18][ let aub niet op spellings fouten heb dyslexie

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:42

Gelukkig nieuwjaar iedereen! Ook van mij en Shadow! Afbeelding
Wij zijn het jaar wat in mineur geeindigd, Shadow heeft verbening van het hoefkraakbeen in ernstige mate, dus mijn dromen moeten wat aangepast worden.

Ik heb nog een andere vraag. Ik knip Shadow's manen steeds in een boog, maar wat een vreselijk werk, zo een stugge boel. Is er iemand die de boog in model "scheert"? Het lijkt mij gemakkelijker om door het harde haar te geraken, maar misschien is dat in praktijk toch niet zo.

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

Marcella

Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:14

Met scheren moet je rekening houden dat het steeds breder word en uiteindelijk word daarvan de manen ook steeds dikker en stugger.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:19

Voor jullie ook de beste wensen allemaal nog! Maak er een geweldig jaar van met onze (nu nog ;) ) pluizige gouden vriendjes, vol mooie momenten om nooit meer te vergeten <3

Jules zijn manen zijn lang, dus ik kan je niet helpen met je vraag Jessol. Wat jammer van de verbening, heeft hij er veel last van zelf? Hoe is de prognose dan? Ben er verder niet echt mee bekend.

Over het voeren, Jules krijgt nu een aangepast rantsoen natuurlijk, hij krijgt 2x per dag 2 handjes slobber (soms met een worteltje erbij) dat wordt later terug gewone onderhoudskorrel 2x 1 handje + SANDEX om het resterende zand uit zijn darmen te halen. En 3à4 keer per dag ruim voldoende hooi. 's ochtends in een gewoon hooinet, 's avond in een slowfeed net van de EJ, zodat hij 's nachts wat langer toekomt. Tussendoor krijgt hij het los op de grond.

Vanmiddag komt de DA, om de draadjes van de operatie te verwijderen, ik laat ook ineens bloed prikken om insuline resistentie uit te sluiten (of vast te stellen, maar dat hoop ik niet!) zijn er van jullie Fjorden die last hebben van IR? Laar het kleintje hier ook gelijk testen op IR en cushing, nu we toch aan het dokteren zijn, gaan we gelijk 'all the way'.

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Marcella

Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:23

Nooit laten testen op IR, maar wel behandelt als IR paard. Hij heeft ook Cushing.

Jullie ook de beste wensen. :o

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:32

Marcella schreef:
Nooit laten testen op IR, maar wel behandelt als IR paard. Hij heeft ook Cushing.

Jullie ook de beste wensen. :o


DA stelde zelf ook al voor om Jules dan eerst op cushing te testen, en daarna op IR, ben benieuwd wat eruit gaat komen eigenlijk, vind het wel een beetje spannend...
Voer jij dan heel anders voor de cushing + vermoedelijke IR? Ik voer nu ook al vrij 'taai' hooi en bijna geen krachtvoer (met weinig koolhydraten) maar 2 x 1 klein handje per dag, voor het idee. Dat komt volgens mij vrij goed overeen met een IR dieet al, of sla ik de bal daar volledig in mis?

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:42

Ik voer mijn fjord met cushing bijna niets. Alleen hooi en een handje metazoa brokjes.

IG: @arabierjoep

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:52

Isabel_k schreef:
Ik voer mijn fjord met cushing bijna niets. Alleen hooi en een handje metazoa brokjes.


Dat is dus ook wat de mijne normaal krijgt, alleen krijgt hij dat handje brokjes dan 2x... Nu ziet zijn dieet er iets anders uit, maar dat is omdat hij nog herstellende is van zijn koliek operatie 2 weken geleden, hij krijgt slobber (ook met een laag suiker gehalte) om het zijn darmen iets makkelijker te maken, zodat het resterende zand makkelijker mee weg spoelt, in samenspraak met de kliniek.

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Marcella

Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:07

Ben geen fan van metazoa vanwege het hoge ijzer gehalte en de scheve calcium/fosfor verhoudingen. Hooi heb ik niks over te zeggen op pensionstal, maar nadat die van mij ooit een aantal keren te mager is geweest in de winter kijk niet zo heel krap met voer.

Die van mij krijg trouwens fiber force waar hij het heel goed op doe en makkelijk eet (4% suiker/zetmeel geloof ik). 1x In de week ongeveer slobber (3 handjes) met beetje gemalen lijnzaad wat smullen is volgens pony.

Als je paard positief test op cushing kan je er eigen zo goed als zeker vanuit gaan dat IR ook aanwezig is. Is iets wat vaak wel samen met elkaar hangt.

Betreffende hooi voeren weten is meten dus dan moet je het echt gaan afwegen betreffende gewicht.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:12

Ik hoor inderdaad ook wel eens mindere verhalen over Metazoa. Ze krijgt het nu een jaar of drie, zonder enige problemen. Ze doet het er super op. Dus why change a winning team? :D

@S_v vervelend dat hij koliek had! Snap ik dat je dan lekker slobber voert. Dat krijgt die van ons ook af en toe. Gewoon als een ‘snoepje’.

Wat voor hooi ze krijgt weet ik niet precies. Maar het ruikt lekker en vers en dat is ook heel belangrijk :+
Afbeelding

IG: @arabierjoep

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:20

De DA is net weg. Die vond hem helemaal niet zo overdreven dik voor zijn ras, hij was juist netjes in conditie volgens hem. Hij zei 'ik heb er andere tussen mijn cliënteel zitten'. Al is Jules natuurlijk wat afgevallen van de operatie (zijn gras/hooi buikje) maar ook in zijn hals e.d. was hij niet overdreven vet volgend hem, dus dat was al positief nieuws!

Kleintje is een ander verhaal, bij haar wel vermoeden van cushing, niet zo zeer owv haar gewicht, wel omdat ze een shettie is en al wat ouder (als in 30+) + in het verleden wel bevangen geweest... Even hopen dat het niets is, en anders een aangepast dieet + medicatie voor madamme, zodat ze nog lang mee kan gaan!

Draadjes zijn uit de wonde gehaald, wonde zag er heel goed uit, net zoals het paard. Volgens de DA herstelt hij bijzonder goed (had nog met de kliniek gebeld voor hij kwam, ook daar hadden ze nog eens gezegd hoe goed hij het al deed :) ). De draadjes eruit halen was een heel preciesie werkje, een gepriegel voor de DA, zo onder de buik van een paard, zag er wel spannend uit.
Maar wat was mijn mannetje flink!! Hij stond er gewoon bij te slapen, is niet eens een beetje opzij gestapt. Zelfs de DA was er verbaasd over, normaal moet hij paarden altijd verdoven om dit te doen en zelfs dan is het vaak nog een spannende onderneming. Knap paard <3 !

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Marcella

Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:30

Zo kreeg ik vorig jaar ook een complimentje over mijn fjord toen de DA er was wegens de wond op zijn schoft vanwege de deken. Maar die van mij werd wel even boos, maar stond los in de stal en deed alleen een paar passen achterwaarts en keek even boos om. Daarna gewoon braaf los blijven staan hoe lief en braaf dat hij was. :D

Ze heeft toen nog heel even staan kroelen met hem en ik was uit de gratie. _O-

Isabel_k je oude dame ziet er goed uit hoor en het hooi zit vast wel goed daar waar je staat. :j :D

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:32

@Marcella Toch wel he :)) Er komen wel steeds raardere dingen, maar goed dat hoort als je bijna 22 bent. En dat hooi zit inderdaad goed :D Hoe gaat het met jou gele vriend?

IG: @arabierjoep

Marcella

Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:43

Ik heb halster afgeschaft moet nog wel even komen halen, maar loop tegenwoordig zonder halster naar hem even kroelen en heb een schaduw die mij volgt. Voor nu de track nog dicht is wegens te nat ben ik nog interessant die zal zodra track weer open is wel weer niet zijn en dan heeft hij ook geen tijd meer voor mij. Dus die geniet van het goede leven. :D

En voor de rest ben ik heel druk op de moestuin bezig voorbereidingen voor het nieuwe kweekjaar.

Foto's invoegen wil even niet. {:)-:(

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:11

Zo! ik heb gisteren een Fiskars schaar gekocht om Bente haar manen te knippen (niet mijn hobby.. laten we t daar op houden) maar wat ging dat goed! het heeft er nog nooit zo strak uitgezien en ben nog nooit zo snel klaar geweest... ik knip nooit meer met een goedkoop/bot schaar

Helaas geen foto gemaakt, zal straks mn telefoon mee naar achter nemen

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Marcella

Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:01

Knip gewoon helemaal niet. :+

Had vandaag helemaal een makkie ik werd uiteindelijk opgewacht voor de deur. :')

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:17

Marcella schreef:
Knip gewoon helemaal niet. :+

Had vandaag helemaal een makkie ik werd uiteindelijk opgewacht voor de deur. :')


Tsja, tis knippen of vlechten voor de endurance wedstrijden. Dus kiezen uit twee kwaden ;)

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:59

Pff knippen, ik zou het niet aandurven, ziet er bij mij vast schots en scheef uit dan :+ Maar goed, ik rijd ook geen endurance, dus ik heb makkelijk praten natuurlijk :j

Ik laat die van mijn manneke ook lekker groeien, vlecht ze wel week om week (normaal gezien dan toch, schema is een beetje in de war gelopen met heel het rug gebroken - koliek gedoe van de afgelopen weken O:) ) daar doen ze het goed op, hoop dat ze tegen de zomer toch op zijn minst zijn hals voorbij zijn, dat hij met mooie lange manen op onze trouwfoto's kan staan <3

Die van zijn vriendinnetje zijn aardig lang ondertussen, ben ik heel fier op, aangezien die exceem heeft, is het best een uitdaging om haar mooie bos te behouden, meestal schuurde ze er hele happen uit, waardoor knippen de beste optie was uiteindelijk :(:) Gelukkig dit jaar wel heel goed gelukt :)

Hij mist trouwens wel een stukje manen na zijn avontuur in de kliniek 3 weken geleden, nu hangt er dus één korter vlechtje tussen, gelukkig groeit het weer bij :D

Ooit, wil ik ook een grote moestuin Marcella, hoe ziet de jouwe eruit? Heb je ook een bijzondere indeling (qua vormen enzo) of 'gewoon' rechttoe rechtaan? Ben wel benieuwd nu eigenlijk!
Jules liep ook altijd lekker los mee naar binnen, lekker rustig en flink, maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat hij weet dat hij eten krijgt in zijn stalletje :Y)

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 6 bezoekers