Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:09


Kimalian
Berichten: 123
Geregistreerd: 21-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:49

Vandaag voor het eerst een oefenparcour gedaan. Losrijden en springen ging echt super. Met lessen ook altijd braaf. Maar op de 1e hindernis al uitgebeld omdat ze aantal keer weigerde... wel door mogen springen. Alle enkele sprong ze maar voor alle oxers weigerde ze helaas. Volgende keer beter. We oefenen weer lekker door.

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:26

Vanmorgen de uitslag gekregen van de longspoeling bij Mejicano..
Mex heeft flink Astma (RAO). Stal moet stofvrij, hooi geweekt, buiten niet in een stoffige/droge bak staan.
Nog 2 weken rust en dan proberen weer te longeren, blijft hij hoesten dan moet hij aan een kuur prednison. Maar liever niet ivm kans op hoefbevangenheid..
En hopen dat het dan wat over gaat.
Rijden mag daarna wel weer maar enkel lichte inspanning. Veel stappen om te zorgen dat hij n zo goed mogelijke conditie blijft houden.
En niet in een stoffige/mulle bak...
Al met al niet een heel goed vooruitzicht om nog echt met hem aan het werk te kunnen...

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:58

Wanneer je je stalmanagement er op aan kunt passen, dan kun je hem klachtenvrij krijgen hoor. De C pony van mijn dochter is al jaren klachtenvrij en ze reed tot twee maanden geleden nog intensief inclusief wedstrijden.

Je moet alleen echt heel consequent zijn. Niet in de buurt van droog hooi of stro laten komen, ook voordroog beste even weken ( weken betekent niet uren in water maar plak voor plak onderdompelen tot er geen bubbeltjes meer omhoog komen en dan goed uit laten lekken. Ik gebruik hiervoor een stenenkruiwagen zodat het hooi niet gaat broeien en dek het af met een oude vliegendeken zodat de bovenste plakken niet weer indrogen) Ik week iedere avond voor 24 uur hooi. Omdat ik 4 paarden heb die ik overdag wel bij elkaar zet, is het wel wat werk maar je krijgt er handigheid in.

Met slecht weer altijd een goede deken op buiten, ze zijn erg gevoelig voor kou.

In de stal heb ik stofvrije houtkrul.

Onze pony doet het al jaren prima, heeft een berenconditie en heeft zelfs geen supplementen nodig. Ik voer dieetmix van subli, ze krijgt dus geweekt hooi en ze hebben zo’n witte koeienliksteen. En in de zomer gras op de weide.

Het lijkt nu uitzichtloos maar als je je management kunt en wil aanpassen, kan je paard een normaal leven lijden. Zelfs goed meekomen in de sport. Als je de tijd er maar in wil steken, je kunt niet 1 dag “minder” doen. Dat is soms lastig wanneer je de verzorging niet geheel zelf in de hand hebt. Weet niet of je paard thuis staat of in pension? Want ik moet eerlijk zeggen dat onze pony op een pensionstal waarschijnlijk niet gezond zou kunnen blijven. Daarom durf ik haar ook nooit meer te verkopen. Wanneer je 1 dag verzaakt met de verzorging staat ze de volgende dag te hoesten.

Maar het kan, geef niet op!

Ons Lynn met haar pony op de Brabantse kampioenschappen winter en zomerseizoen:


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Hiervoor reed ze twee keer in de week priveles, een keer in de week les op de club en thuis lekker buiten in het bos of op de wei.

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:27

Chronisch bronchitis paard gehad zelfde dan bij maik goed oppassen en aampassen. Hier staan ze 24-7 buiten. Hooi in netten en in een grote bak water onderdompelen en weer uitlaten lekken
niet vegen in haar buurt en een stoffige bak even sproeien

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:49

Fijn om positieve berichten te lezen, maar zo'n uitslag is natuurlijk niet waar je op gehoopt had he Dekensenzo...fijn in ieder geval dat je nu wel weet wat het is. Weten ze ook hoe hij er aan gekomen is?

Kimalian, jammer van de weigeringen.

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:11

Fijn om ook positieve berichten te lezen. Maar idd Elisa2 geen uitslag waar je op hoopt.
Ik hoop dat t met n goed stalmanagment goed onder controle te krijgen is.

Maar neem aan dat de DA niet voor de lol zegt dat ‘echt’ rijden/trainen er niet meer in gaat zitten. En dat stap/rustige draf ritjes alleen nog kunnen mits in een stofvrije omgeving.
Ik hoop van harte dat hij t ‘voor de lol’ heeft gezegt en dat we met een stofvrij leven we weer echt kunnen trainen en rijden.

Ga van de week nog n keer kliniek DA bellen met welk ‘ naam diagnose kaartje’ er precies aan Mex hangt.
Astma, rijden blijft beperkt tot rustige ritjes, leven lang stof vrij, evt pufjes voor echt benauwd heids aanvallen blijft hangen maar vragen als wat voor gradatie van astma hoe verloop is wat voor ondersteuning qua supplemente oid komen nu allemaal boven..

Hoop dat over n paar weken en alles stofvrij hij weer wat de oude is...

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:00

dekensenzo schreef:
Fijn om ook positieve berichten te lezen. Maar idd Elisa2 geen uitslag waar je op hoopt.
Ik hoop dat t met n goed stalmanagment goed onder controle te krijgen is.

Maar neem aan dat de DA niet voor de lol zegt dat ‘echt’ rijden/trainen er niet meer in gaat zitten. En dat stap/rustige draf ritjes alleen nog kunnen mits in een stofvrije omgeving.
Ik hoop van harte dat hij t ‘voor de lol’ heeft gezegt en dat we met een stofvrij leven we weer echt kunnen trainen en rijden.

Ga van de week nog n keer kliniek DA bellen met welk ‘ naam diagnose kaartje’ er precies aan Mex hangt.
Astma, rijden blijft beperkt tot rustige ritjes, leven lang stof vrij, evt pufjes voor echt benauwd heids aanvallen blijft hangen maar vragen als wat voor gradatie van astma hoe verloop is wat voor ondersteuning qua supplemente oid komen nu allemaal boven..

Hoop dat over n paar weken en alles stofvrij hij weer wat de oude is...


Niet om negatief over da’s te zijn maar ik heb gemerkt dat er maar weinig echte kennis is onder dierenartsen. Ze bagatelliseren wel veel hoor. Dus als ik echt consequent de schimmelsporen en eventueel pollen in het voorjaar kunt elimineren dan kom je een heel eind. Onze pony wordt komend jaar 22 en loopt als een kiviet. Omdat ze JUIST in beweging moet blijven omdat bij stilstand slijm niet goed afgevoerd wordt en mijn dochter nu minder tijd voor haar heeft ivm de nieuwe Spanjaard, zoek ik een nieuw ruitertje. Wij krijgen binnenkort nieuwe buren met een dochtertje die ookhelemaal gek s van paarden dus daar zie ik mogelijkheden. Maar juist beweging doet goed.

Ik zie en hoor zo vaak van medici dat “stofvrij” hooi en stro geen kwaad kan, maar het gaat niet om het stof, het gaat om de schimmelsporen. En hoe mooi je hooi of stro of voordroog ook is, die zijn ALTIJD aanwezig. Dus als je stro elimineert, hooi en voordroog weekt voor je het geeft en dit consequent doet, krijg je controle en zul je zien dat de klachten verdwijnen. Onze pony is al 5 jaar klachtenvrij. Sinds ze bij ons is, heb ik 1 keer sputolysin hoeven geven omdat ze tijdens de BK een koude regen op zich heeft gekregen en ik niet snel genoeg een deken voorhanden had. Want dat is wel: ze zijn ontzettend gevoelig met het oplopen van een koutje. Maar bij de juiste benadering kunnen ze alles net als andere paarden. Ons Lynn is zelfs 3 keer kringkampioen dressuur geweest.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:19

Dekensenzo, ik hoop voor jou dat Mejicano even goed door zijn 'ziekte' komt als de pony van Lynn_Nikita!

Hier een vrolijke Sol die feest viert met al die wind door haar neusgaten. x)
Fijn eindjaar allemaal!

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:26

neile schreef:
Dekensenzo, ik hoop voor jou dat Mejicano even goed door zijn 'ziekte' komt als de pony van Lynn_Nikita!

Hier een vrolijke Sol die feest viert met al die wind door haar neusgaten. x)
Fijn eindjaar allemaal!



Lynn, dochter van maikeltje heeft een pony nikita

Ik ben lynn-nikita maar niet dochter

Toevallig kennen wij elkaar ook nog eens maar het gaat om andere paarden maar beide wel longproblemen. Lekker verwarrend

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:27

Lynn_Nikita schreef:
neile schreef:
Dekensenzo, ik hoop voor jou dat Mejicano even goed door zijn 'ziekte' komt als de pony van Lynn_Nikita!

Hier een vrolijke Sol die feest viert met al die wind door haar neusgaten. x)
Fijn eindjaar allemaal!



Lynn, dochter van maikeltje heeft een pony nikita

Ik ben lynn-nikita maar niet dochter

Toevallig kennen wij elkaar ook nog eens maar het gaat om andere paarden maar beide wel longproblemen. Lekker verwarrend

:D

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:12

Woeps! Excuses! Maar de wensen blijven hetzelfde; een gezonde Mejicano.

happyness

Berichten: 1183
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:40

Mag ik me hier ook even melden? Mijn kwpn merrie staat te koop en ik ben me aan het oriënteren wat ik nu verder eigenlijk wil. Die andalusiers spreken me kwa uiterlijk erg aan en zou me er graag meer in verdiepen om te kijken of dat een paard is wat wel bij me past?! Misschien kunnen jullie mij helpen? Wat zijn betrouwbare adressen, wat juist niet? Waar moet ik voor oppassen? Waar zou ik eens kunnen kijken/rijden om te voelen?

Mag uiteraard ook via pb ;)

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 10:47

Wat is je doel ermee en wat zoek je qua karakter in een paard?

Betrouwbare en onbetrouwbare adressen zijn al veel besproken in dit topic.

happyness

Berichten: 1183
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Lunteren

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:39

Ik wil graag weer met een paard naar het Z (dressuur), misschien als het mogelijk is iets verder maar dat is iets wat ik dan wel zie. Ook wil ik graag lekker het bos in kunnen. Lekker koel en stabiel karakter, geen hysterisch gedoe meer.

Ik heb sinds een aantal dagen contact met een mevrouw van nea.llhor.ses. Zegt jullie dat iets?

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:02

Dat zegt mij niets...houd er rekening mee dat andalusiers soms wel erg sensibel/heet kunnen zijn. Niet iedereen kan daar mee omgaan.

happyness

Berichten: 1183
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:33

Dat is nog tot daaraan toe, dat is m’n huidige merrie ook. Ik kan alleen niet zo goed tegen dat schieterige/schrikkerige op de minste of geringste dingen (als die er überhaupt al zijn) :roll:
Ik heb me laten vertellen dat andalusiers dat doorgaans niet hebben...

Ik heb ook geen idee of een andalusier de juiste match is voor mij. Ik wil de optie gewoon eens onderzoeken. Dommer word je er niet van en wie weet wat eruit voort komt.

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:28

Klopt! wat dat betreft zijn de meesten wel cooler {maar er zijn wel uitzonderingen hoor, kwestie van goed uit proberen tijdens het proefrijden van verschillende dieren}
Maar idd zo schrikkerig/ schieterig als sommige kwpn's zijn dat hebben ze over het algemeen niet.

Gewoon eens gaan proefrijden denk ik,via particulier of stoeterij kun je het meest aan fijne paarden komen. Wellicht weet Cyrina ook nog wel wat.
Met de handelstallen met import andalusiers moet je oppassen.

Els_175
Berichten: 187
Geregistreerd: 07-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:45

@Dekensenzo: hoe gaat het inmiddels? Wordt het al beter? Hopen dat iets andere stalmanagement het verschil kan/mag maken!!

@Happyness is stuur je even een PB ;-)

Oooh zijn jullie ook nog steeds iedere dag verliefd op jullie knappies? Ik wordt nog steeds iedere dag vrolijk van hem.
Afbeelding

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:52

Vandaag weer met Indigo kunnen werken, wat een lekker ding. Tijdens longeren moest ie heel even wat energie kwijt en liet per ongeluk de lijn tussen mijn vingers schieten waardoor ie tussen de benen kwam. Maar geen enkele paniekreactie. Op mijn hooo ging ie rustig stil staan en kon ik de longeerlijn tussen zijn voeten vandaan plukken. Heerlijk dier.

Daarna mijn dochter weer op laten stappen en net toen we 3 rondjes aan de hand hadden gestapt werden er in de wei naast ons twee twenters los gelaten. (Dank je wel voor de waarschuwing {:)-:( ) Maar indigo bleef keurig doorstappen, even een dribbel maar geen gekkigheid. Zo braaf, derde keer onder het zadel. Echt blij met dat dier <3

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:58

Wat een pech met Mejicano, ik heb wel goede verhalen gehoord van nadat paarden echt buiten werden gehouden maar het blijft kl*tenieuws..
Wat braaf van Indigo! Gouden paardje <3

Kim heb ik even door gepakt de afgelopen weken, uiteindelijk maar 3 keer heel duidelijk hoeven zijn en nu liep ze vandaag zo een braaf rondje (de andere kant van de paddock was ineens "eng" als er iemand op zat dus daar gingen we niet heen). Daarna maar meteen de straat over met de potentiële bijrijder (14) en geen centje pijn. Echt een super paard eigenlijk.

Diva is dan weer gewoon een k*tbok, heeft over straat alleen maar met haar hoofd lopen gooien en vinnig lopen doen om alle redenen die ze maar bedenken kon. Enge autos waar de al 100 keer voorbij is gelopen, omdat ze moet niet voorbij mocht lopen of omdat ze geen gras mocht eten. Kreng :roll:

Ze zijn wel beide prachtig :j :')

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:55

Azmay schreef:
Ze zijn wel beide prachtig :j :')


Goed dat je dat toch nog hebt hé Azmay!

Hier een fantastisch werkmomentje met Sol gehad. Gelongeerd en haar frank is gevallen over hoe dat moet. Heerlijk, want zoiets had ik nét nodig!

Super Maikeltje dat Indigo zich zo goed gedroeg!

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:49

happyness schreef:
Mag ik me hier ook even melden? Mijn kwpn merrie staat te koop en ik ben me aan het oriënteren wat ik nu verder eigenlijk wil. Die andalusiers spreken me kwa uiterlijk erg aan en zou me er graag meer in verdiepen om te kijken of dat een paard is wat wel bij me past?! Misschien kunnen jullie mij helpen? Wat zijn betrouwbare adressen, wat juist niet? Waar moet ik voor oppassen? Waar zou ik eens kunnen kijken/rijden om te voelen?


Ik geef lessen op mijn pre's , dus je bent altijd welkom, weet ook het een of ander te koop staan :)

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:28

Wie van hier heeft zijn PRE aan huis staan? Wij hebben een huis gekocht en gaan Sol binnenkort thuis hebben staan. Nu, heb ik vooralsnog maar 1 paard. Ik ben aan het denken om iemand in pension te nemen, want ik wil haar niet alleen hebben staan. We gaan een paddock paradise aanleggen op 1 ha grond, met een picadero en een rijbak bij. Ben alleen wat bang dat ik niemand ga vinden tegen dat ze mag verhuizen, die erbij wil komen staan met z'n paard. Alleen wil ik haar echt niet hebben. Een pony voor erbij kopen vind ik wat sneu... Op termijn zouden we graag een 2e paard nemen, een makkelijk bomproof dier voor mijn vriend en voor therapie met kinderen (liefst PRE) maar daar is het geld nu wel wat voor op gezien we nog wel wat werk voor de boeg hebben in en rond het huis. Hoe hebben jullie je PRE staan?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:37

Ik heb ze aan huis staan, hebben nu helaas niet zo veel ruimte omdat het zo enorm nat is. Kim kan daar heel goed tegen, Diva niet :n
Paddock paradise lijkt me heerlijk, ooit.. <3