Help Springangst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Help Springangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 23:03

Hallo allemaal
Zoals jullie wel al kunnen lezen heb ik springangst. Ik probeer hier al vanaf te komen maar het lukt me niet!

Even wat achtergrond informatie:Ik ging op kamp en ree met een manege paard. Ik stond nooit op tijd in verlichte zit, ik werd gecatapulteerd uit het zadel en lag er dn dit een paar keer na Elkaar maar door nog is te Valle kon ik er juist meer opkruipen en heb zo een angst gekregen.

Toen kreeg ik een verzorg paard het Paard werd nog bereden door iemand van stal maar dan spring gericht mijn paard springt kei graag maar hij bokt altijd na de sprong van plezier want we hebben alles gecontroleerd of hij geen zeer heeft

Ik heb ook eens overwogen om balkjes te rijden met Picasso en in het begin ging dat goed maar na een tijd sprong hij er over en ik werd weer gecatapulteerd en ik lag er....

Sinds dien doe ik het alleen nog maar in stap en longeerik ook met Balkjes

Kan iemand me leren van m'n angst af te helpen? Mensen zeggen van ge moet tellen en da aanvoelen wanneer je in verlichte zit moet gaan staan maar mij lukt dit niet
Hopelijk is het een beetje duidelijk

lisanne2002
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 03:06

Misschien een keer springles nemen? Ik was zelf ook altijd heel onzeker als ik ging springen maar sinds ik begeleiding heb gekregen ben ik een stuk zelfverzekerder.

Verder heb ik de volgende tip gekregen toen ik voor het eerst ging springen, misschien helpt het jou:
Ga in de verlichte zit op het moment dat het paard begint met zijn sprong (dus zijn voorbenen van de grond haalt).

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.
Heel veel succes met het overwinnen van je angst! :j
( Ik weet hoe lastig het soms kan zijn |o )

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 03:20

Gewoon oefenen op een makkelijk paard en dan voel je het meestal uit eindelijk wel aan wanneer je in de verlichte zit moet gaan :o .
Tellen hielp mij dus voor geen meter :')
Bij mij hielp veel steun zoeken op je beugels en je handen naar voren doen, zo werd ik minder snel naar voren getrokken. En je hoeft niet gelijk helemaal naar voren te buigen in verlichte zit, probeer eerst een klein beetje, over een lage sprong.
Veel succes! :)

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Help Springangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:07

Ik denk dat je een fijne instructeur/trice nodig hebt die jou goed leert hoe je moet springen en dan is er niets meer aan de hand

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Help Springangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:09

Instructie zoeken. Ik kan jou hier wel uitleggen hoe je dat ziet/voelt maar heb je niks aan dat duurde bij mij ook x aantal jaar voor ik kon meetellen en afstanden zien.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:13

Oefen zo al verlichte zit in draf en galop.
Je moet zo al het gevoel en de balans hebben hoe je stevig maar toch meegaand verlicht zit.
En dit zonder je vast te houden of te steunen op de hals.
Mooie oefening om mee te beginnen.

Daarna balkjes draven.

Dan na de balkjes 1 klein kruisje. Gewoon in de al verlichte zit nemen, dan kun je niet gekatapulteerd worden.
Afstanden tellen is op dat niveau nog helemaal niet nodig. Zorg altijd voor balkjes voor de goede afstand.

Maar met een goede springinstructeur zou dat dus goed moeten komen.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: Help Springangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 14:50

Bedankt allemaal ok wil wel les nemen maar heb schrik dat ik dan niks doe, dan is het geld ook verloren :+ dat ga ik proberen van de balkjes en verlichte zit! :D maar wat is de afstand van de balkjes voor een paard van 1.72 die ruime stappen zet?