Nog duidelijk pols te voelen na openen hoefzweer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Nog duidelijk pols te voelen na openen hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 17:30

Even een vraagje. Ben deels heel blij dat we eindelijk na zo'n 4 weken wel/ niet kreupel de hoefbult gevonden hebben die de boosdoener was.
Maar hoop zoo dat 't nu ook gauw over is en we weer lekker wat kunnen gaan doen!

Hoefzweer is anderhalve week geleden open gelegd, daarna gips eromheen en dus box rust (ivm gips). Na 1 week gips eraf en helaas nog een hoefbult gevonden dus zelfde verhaal. Nu 3 dagen terug dat de 2e hoefbult eruit gesneden is . Hij loopt super lijkt niks geen last meer te hebben ( voor zover je dat kan beoordelen als hij in de stal gang loopt.
Maar ik voel nog een hele sterke pols bij zijn kootholte.
Is dit normaal nadat er zoveel weg gesneden is en weer herstellende is of is het waarschijnlijker dat er NOG iets aan 't broeien is?

Alvast bedankt

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Nog duidelijk pols te voelen na openen hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:33

Gips voor een hoefzweer?

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nog duidelijk pols te voelen na openen hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:35

Idd,hier dezelfde vraag?
Waarom een gips voor een hoefzweer?

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:36

Arabesk schreef:
Gips voor een hoefzweer?

Vind ik ook raar. Die van ons heeft net 2x een zweer gehad die kreeg echt geen gips.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:40

Gips bij een hoefzweer is voor mij ook nieuw moet ik zeggen.

Als ik hier een zweertje ontdek, dat is vaak pas als ze er boven de hoef uit komen, dan smeer ik het in met trekzalf om het uitbreken te stimuleren en als het eenmaal open is een keer wat betadinezalf erop om te ontsmetten maar verder laat ik het met rust en laat het paard gewoon in de wei lopen. Beweging is beter dan stilstaan bij zulke problemen om het herstel te stimuleren.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nog duidelijk pols te voelen na openen hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:42

Hier gewoon zweer uitsnijden en zo laten,de druk is eraf,de rest geneest zo

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Nog duidelijk pols te voelen na openen hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:47

Gips bij een hoefzweer?
Mijn paard heeft met een diepe hoefzweer in april 2 weken op de kliniek gestaan, wel om de dag verband gewisseld, maar geen gips hoor!

Was wel een flinke gat... Foto is van dag 1, naar mate in de week bleek dat ie nog niet helemaal weg was, en werd het gat groter.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Nog duidelijk pols te voelen na openen hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:55

Ben ook benieuwd naar gips bij een hoefzweer,was er dan niet meer aan de hand?
Normaal is het hoefzweer openmaken spoelen en evt watten in het gat voetje in pakken en met 3 dagen weer in orde.Pijnstillertje /ontstekingsremmer komt er ook wel eens bij te pas.Ligt een beetje aan de zweer.

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 20:59

Hij heeft bijna zijn hele zool weg gehaald om bij de zweer te komen. Doordat de zool dan dus zacht en super gevoelig is gips hij deze in. Bij ons ligt inmiddels een halve meter sneeuw (Zweden) dus naar buiten met gips is geen optie en misschien hard de zool niet snel genoeg wanneer hij zonder gips naar buiten gaat.
Wel besproken dat als 't gips over een paar dagen er vanaf gaat hij (het liefst) niet weer in 't gips gaat maar zonder gips op stal blijft tot dat z'n zool hard genoeg is.

Maar iemand nog antwoordt op mijn vraag :P?
Is het normaal dat ik zijn pols nog steeds duidelijk voel in de kootholte?

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Nog duidelijk pols te voelen na openen hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:14

Ik ben geen dierenarts maar zou dan wel denken aan een ontsteking als het ook warm is.. kan je niet je dierenarts even bellen?

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Nog duidelijk pols te voelen na openen hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:29

Gips? Ik reageer net hetzelfde als mijn voorgangers. Dat heb ik nog nóóit gehoord.

Wanneer de druk eraf is, zou ik veronderstellen dat je ook geen pols meer voelt. Vermits je die nog wel voelt, denk ik aan nog een zweer, of een opgelopen ontsteking. Normaal vind ik het niet. Kan je niet even bellen voor de zekerheid?

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:39

StephanyM schreef:
Hij heeft bijna zijn hele zool weg gehaald om bij de zweer te komen. Doordat de zool dan dus zacht en super gevoelig is gips hij deze in. Bij ons ligt inmiddels een halve meter sneeuw (Zweden) dus naar buiten met gips is geen optie en misschien hard de zool niet snel genoeg wanneer hij zonder gips naar buiten gaat.
Wel besproken dat als 't gips over een paar dagen er vanaf gaat hij (het liefst) niet weer in 't gips gaat maar zonder gips op stal blijft tot dat z'n zool hard genoeg is.

Maar iemand nog antwoordt op mijn vraag :P?
Is het normaal dat ik zijn pols nog steeds duidelijk voel in de kootholte?



Foto toevallig, ik ben wel erg benieuwd hoe dat er uit ziet eigenlijk! :oo

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:50

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een hele zool verwijderd is om bij een zweer te komen :oo ben inderdaad zeer nieuwsgierig naar foto's.

Ik zou je dierenarts even contacteren. Die heeft het immers gezien en zou moeten weten of dit normaal is of niet.

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 10:13

Stamper schreef:
StephanyM schreef:


Foto toevallig, ik ben wel erg benieuwd hoe dat er uit ziet eigenlijk! :oo


Als 't gips eraf gaat maak ik wel een foto.
Misschien heb ik wat overdreven met 'hele zool'. Maar bijna de gehele linkerkant van de zool is weg gesneden zo diep als kon aangezien daar de zweer zat.

Maar misschien toch nog maar kuurtje antibiotica ophalen bij de DA...
(DA en hoefsmid hebben al contact gehad met elkaar)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Nog duidelijk pols te voelen na openen hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:20

Maar heeft hij buiten de gips geen ontstekingsremmer of AB gehad? Het nadeel is natuurlijk van gips dat je de wond opsluit en de boel lekker heeft kunnen broeien dus ik kan me voorstellen dat zich nog een infectie gevormd heeft.Wij voelen de pulsatie ook niet in de kootholte maar net boven de kogel tussen de pezen in dus ik weet ook niet wat jij voelt in de kootholte.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:36

Bij een hoefzweer voel je idd vaak pols in de kootholte. Mijn paard heeft afgelopen herfst twee weken op de kliniek gestaan door een woekerende hoefzweer die maar niet uitbrak. Na twee keer uitsnijden en tien dagen antibiotica liep hij weer goed en mocht hij meer naar huis. Of hij toen nog pols had weet ik niet, maar het been is nog weken gezwollen geweest en was stukken warmer dan het andere been. De zwelling zakte af na beweging, maar vulde enorm na een nachtje stal. Ik heb daar echt slapeloze nachten van gehad :o

Inmiddels is het been weer strak, maar ik heb me lang zorgen gemaakt of er toch niet nog wat zat. De behandelend arts en hoefsmid zeiden dat dit bij het genezingsproces hoorde en echt de zweer nu wel weg moest zijn. Licht sceptisch toch maar aan het werk gegaan met mijn paard en het been is inmiddels helemaal strak en koel.

Wat mij destijds mentaal geholpen heeft, is de gedachte dat als er toch nog een zweer zit, mijn paard vanzelf weer kreupel wordt. Hoe graag je ook wilt, je remt het toch niet. Je kunt ze juist beter laten bewegen om de hoefgroei te stimuleren. Maar ik begrijp dat dat bij jouw paard lastig is... Hoop dat bovenstaande je een beetje gerust stelt en wens je veel succes!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Nog duidelijk pols te voelen na openen hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:40

Misschien is een hoefschoen een optie ipv gips? Dan kan hij ook naar buiten en gewoon lopen.

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 13:22

beatje schreef:
Maar heeft hij buiten de gips geen ontstekingsremmer of AB gehad? Het nadeel is natuurlijk van gips dat je de wond opsluit en de boel lekker heeft kunnen broeien dus ik kan me voorstellen dat zich nog een infectie gevormd heeft.Wij voelen de pulsatie ook niet in de kootholte maar net boven de kogel tussen de pezen in dus ik weet ook niet wat jij voelt in de kootholte.


Ow wat stom van mij!! Ik wist het Nederlandse woord niet voor ' die' plek en zag vaak de term kootholte voorbij komen bij 't Google naar info. Maar ik voel idd op de plek die jij beschrijft!! Oww echt heel stom {:)-:(. Heeft de plek boven de kogel en tussen de pezen nog een specifieke naam?

Hij heeft een aantal dagen metacam gehad. Maar nog geen AB kuur. Ik ben daar zelf ook geen fan van een hoefsmid vond het i.o.m. DA ook niet direkt nodig in dit geval.
Laatst bijgewerkt door StephanyM op 31-12-17 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 13:23

Floortz schreef:
Misschien is een hoefschoen een optie ipv gips? Dan kan hij ook naar buiten en gewoon lopen.


Dat was ook mijn eerste reactie! Maar kwam evengoed te veel vocht bij zij de hoefsmid. Thanx in elk geval voor de tip!

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 13:29

shirleyp schreef:
Bij een hoefzweer voel je idd vaak pols in de kootholte. Mijn paard heeft afgelopen herfst twee weken op de kliniek gestaan door een woekerende hoefzweer die maar niet uitbrak. Na twee keer uitsnijden en tien dagen antibiotica liep hij weer goed en mocht hij meer naar huis. Of hij toen nog pols had weet ik niet, maar het been is nog weken gezwollen geweest en was stukken warmer dan het andere been. De zwelling zakte af na beweging, maar vulde enorm na een nachtje stal. Ik heb daar echt slapeloze nachten van gehad :o

Inmiddels is het been weer strak, maar ik heb me lang zorgen gemaakt of er toch niet nog wat zat. De behandelend arts en hoefsmid zeiden dat dit bij het genezingsproces hoorde en echt de zweer nu wel weg moest zijn. Licht sceptisch toch maar aan het werk gegaan met mijn paard en het been is inmiddels helemaal strak en koel.

Wat mij destijds mentaal geholpen heeft, is de gedachte dat als er toch nog een zweer zit, mijn paard vanzelf weer kreupel wordt. Hoe graag je ook wilt, je remt het toch niet. Je kunt ze juist beter laten bewegen om de hoefgroei te stimuleren. Maar ik begrijp dat dat bij jouw paard lastig is... Hoop dat bovenstaande je een beetje gerust stelt en wens je veel succes!


Bedankt voor je opbeurende bericht! Ik moet idd ook echt vertrouwen hebben. Vandaag ook al veel minder pulsatie te voelen **\O/**. Dus moet goed komen. Maar wordt inderdaad wel beetje moedeloos van alle verhalen van ' hoefzweer, openen , 3 dagen later weer als vanouds ouds '. Belangrijkste dat hij nu geen pijn heeft!! Been is wel iets dikker bij de pezen en iets warmer maar pulsatie is nu dus minimaal.

Nog even geduld hebben! Hoop dat 't er goed uitziet onder 't gips denk dat ik dit dinsdag of woensdag ga verwijderen

Rocamor

Berichten: 10852
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:35

Mijn hoefsmid geeft juist aan geen ontstekingsremmers te gebruiken bij zweren.

Ze blijven toch aanwezig, moeten eruit. Na stoppen van die medicatie rijpt de zweer alsnog.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 31-12-17 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Nog duidelijk pols te voelen na openen hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:01

Meestal als de zweer eruit is gaat het wel snel beter, hier iig wel.
Vorig jaar ook een op 3 benen uit de wei gehaald, 2 dagen later opengebroken en hij liep meteen al beter. Voor de zekerheid nog even op stal gehad maar volgende dag weer op de wei gezet en is alles er langzaam maar zeker weer uit gegroeid.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Nog duidelijk pols te voelen na openen hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:14

Dit is een heel raar verhaal.
Een hoefzweer is soms idd moeilijk te lokaliseren, maar ook dan gaat men niet zomaar heel de hoefzool weghalen om die blein te kunnen vinden, wand dan is het probleem eigenlijk nog groter gemaakt dan het al was.
Een gips er onder is ook iets dat normaal niet gebeurd en als het wel nodig zou zijn dan is één week zoals jij het beschrijft onzin, want de nieuwe zool hersteld zich niet op zo'n korte tijd. Nog steeds pulsatie voelen is niet normaal en wijst op nog steeds een ontsteking, dus heel dit grapje heeft eigenlijk nog niet veel verbetering opgeleverd. Ik zou vermoeden dat je op deze manier niet juist bezig bent, en dat je voor dit probleem eigenlijk je paard naar een kliniek zou moeten brengen en ze het daar stapje voor stapje en idd al zoekend naar de juiste manier van behandelen elke dag kunnen aanpassen al naargelang hoe het paard er op evolueert.
Ik ben zelf Hoefsmid , en zoals jij het hier verteld , dit klopt niet.

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 16:36

aeolusnr1 schreef:
Dit is een heel raar verhaal.
Een hoefzweer is soms idd moeilijk te lokaliseren, maar ook dan gaat men niet zomaar heel de hoefzool weghalen om die blein te kunnen vinden, wand dan is het probleem eigenlijk nog groter gemaakt dan het al was.
Een gips er onder is ook iets dat normaal niet gebeurd en als het wel nodig zou zijn dan is één week zoals jij het beschrijft onzin, want de nieuwe zool hersteld zich niet op zo'n korte tijd. Nog steeds pulsatie voelen is niet normaal en wijst op nog steeds een ontsteking, dus heel dit grapje heeft eigenlijk nog niet veel verbetering opgeleverd. Ik zou vermoeden dat je op deze manier niet juist bezig bent, en dat je voor dit probleem eigenlijk je paard naar een kliniek zou moeten brengen en ze het daar stapje voor stapje en idd al zoekend naar de juiste manier van behandelen elke dag kunnen aanpassen al naargelang hoe het paard er op evolueert.
Ik ben zelf Hoefsmid , en zoals jij het hier verteld , dit klopt niet.


Dank voor je bericht. Om mijn verhaal wat completer te maken. 't begon zo'n 5 weken terug, stok kreupel haalde ik hem uit de wei. Paar dagen rust gegeven in de paddock. ( had niet direkt aan een hoefzweer gedacht maar weet nu dus beter!) Toen DA gebeld die gaf aan hoefsmid te bellen. Smid kwam zelfde dag nog langs maar niks geen pijn prikkel bij druk met de tang. Afspraak bij DA gemaakt. Volgende dag kwam er pus uit bij zijn hoefbal. Hij liep eigenlijk nog niks beter daarvan. DA zijn we niet geweest omdat deze verhinderd was. Daarna zo'n 2 weken lang hoef in de week gezet en schoonmaken maar hielp niet veel. Niks doorgebroken en nooit helemaal kreupel vrij geweest.
Toen weer de smid gebeld, zijn zool was ook wat stuk gegaan en vanuit daar is hij gaan snijden en heeft hij 2 zweren gevonden.

Mag ik vragen wat jij doet als de zweer onder de zool zit en dus niet doorbreekt? Toen ik vroeg of deze zweer heel diep zat viel dat wel mee zij hij?! 't was in elk geval geen extreem geval.

En gips tsja ik vind het ook een beetje een vreemd. Geen idee of ze dat hier vaker doen. Toch twijfel ik niet aan de kennis van mijn smid. En raar of niet, gelukkig loopt mijn paard wel weer pijnvrij en kreupel vrij na al die weken.

Nu fingers crosst!

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:46

Rocamor schreef:
Mijn hoefsmid geeft juist aan geen ontstekingsremmers te gebruiken bij zweren.

Ze blijven toch aanwezig, moeten eruit. Na stoppen van die medicatie rijpt de zweer alsnog.


Klopt, wordt idd meestal juist niet aangeraden. Bij mijn paard moesten ze tot in het leven uitsnijden en om te voorkomen dat de infectie naar binnen zou slaan heeft hij toch op antibiotica gestaan.

Ik dacht tot deze ervaring ook dat een hoefzweer gewoon opensnijden en klaar was, maar helaas kunnen er toch wel complicaties optreden waardoor je de aanpak moet wijzigen...