Het gaat nog steeds goed met 'Black Beauty'

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Het gaat nog steeds goed met 'Black Beauty'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 17:43

*Bokt.nl / Horse & Hound
Overige

Afbeelding
Foto via wikipedia


Van de vijf zwarte paarden die in 1994 in de film Black Beauty hebben meegespeeld, is er slechts een nog in leven. Billy, gekocht door zijn toenmalige groom op de filmset, is inmiddels 28 jaar en staat van zijn pensioen te genieten in Wales.

Louise Maryon is na haar school gelijk gaan werken bij de film, ze was toen 16 jaar. "Ik heb er zes maanden over gedaan om neppe manen te naaien en sterren op te plakken, maar de film is zo zielig dat ik hem niet kan zien," zei Maryon, die nu Arabische paarden fokt, showt en beoordeelt.

De in Moskou gefokte Billy is een Orlov Draver. Hij heeft nog enkele keren geraced voordat hij door de Russian Horse Society gekocht werd en naar Groot Brittanië verhuisde. Warner Brothers hadden een paard nodig dat beleerd was voor de wagen en kocht Billy, of Blindaj hoe hij officieel heette. Ze kochten nog twee andere paarden van de society: Vandal en de vos Gidrap.
De overige drie zwarte paarden kwamen met een trainer uit de Verenigde Staten.

In de film wordt Billy bereden door Sean Bean en werd er met hem geraced door Alun Armstrong, die de dronken Reuben Smith speelde.

"Ik werd verliefd op Billy," weet Maryon nog, die nu 40 is. Het paard zou in eerste instantie verkocht worden aan een filmpaardenhandelaar, maar ze haalde het bedrijf over zodat zij hem kon kopen. Ze betaalde 750 pond voor Billy, die vier werd toen hij in de film speelde. Sindsdien is hij nooit meer van iemand anders geweest.

"Hij is mijn rijpaard geweest, heeft een paar shows gedaan in rubrieken voor buitenlandse rassen en nog wat filmwerk," zegt ze.
Billy's acteercarrière omvatte ook een commercial voor Guiness en verschillende muziekvideo's. Het is echter zijn rol in Black Beauty waar hij altijd voor herkend zal worden.

"Toen we hem drie jaar geleden meenamen naar de Arab National Horse Society show, werd hij omringd door fans", herinnert Maryon zich.
Hoewel het de eerste keer in 15 jaar was dat Billy in het openbaar was geweest, zette hij geen stap verkeerd.

"Billy is erg stoïcijns, hij is nergens bang voor. Veel mensen herinneren hem daarom als een bijzonder deel van hun jeugd," zei Maryon.

Het paard is nu 28, kraakt een beetje maar heeft nog altijd genoeg Facebook fans en zelfs een vospaard als gezelschap, zoals Black Beauty ook had.


Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Kinke

Berichten: 20476
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Het gaat nog steeds goed met 'Black Beauty'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:48


Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Het gaat nog steeds goed met 'Black Beauty'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:55

Weet iemand waar ik hem nu kan volgen op Facebook ? Ik ben wel benieuwd hoe hij eruit ziet nu :)

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:55

Die begintune van de serie... Elke keer weer tranen over mijn wangen. Wat een herinneringen heb ik daar aan.
De film heb ik ook wel gezien en ook daar heb ik, zeker op het laatst, heerlijk om zitten janken. Daarom zal ik hem ook nooit meer kijken, omdat ik weet hoe het eindigt en hoe emotioneel ik daarvan word. :=

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Em_

Berichten: 2174
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:58

Wat leuk zeg!
Door deze film ben ik een enorme paardengek geworden! Ik was toen 7 jaar. En 19 jaar ben ik nog steeds gek op de film en natuurlijk paarden :)

Monique1963

Berichten: 8559
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Het gaat nog steeds goed met 'Black Beauty'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:05

och ja die begintune. van de serie dan in de jaren 70, helemaal mooi! Film heb ik geloof ik ook gezien. En alle versies van de boeken gelezen. Leuk nieuwsberichtje, weer eens wat anders!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.


Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Het gaat nog steeds goed met 'Black Beauty'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:25

o, hoe heette dat kleine witte paardje ook al weer? Merry lex of zoiets?

Em_

Berichten: 2174
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:27

Isabonny schreef:
o, hoe heette dat kleine witte paardje ook al weer? Merry lex of zoiets?


Merrylegs <3

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:45

Oh, die begintune van de serie <3 . Dat is de enige echte Black Beauty. Mijn liefde voor paarden is daar in geluid uitgedrukt, tranen kunnen me nog spontaan in de ogen sprongen als ik de muziek hoor. Dat paard wat de berg af kwam gerend en net voor het hek stopte....prachtig!

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

alex66

Berichten: 1770
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:46

Kinke schreef:
Black Beauty uit de film ken ik niet, maar met de serie rond 1974 begon mijn liefde voor paarden :D Wat een machtig paard was dat en die begintune is nog steeds prachtig :D
https://www.youtube.com/watch?v=8u5NgC4lZ8s


Anky heeft deze tune verwerkt in haar kuur op de OS2000 , tijdens de stap en ondanks dat Bonfire een bagger stap had, had ik kippenvel :o

Oeleborg 19-05-1994 13-10-2014 Bedankt voor 20 geweldige jaren, ik mis je mijn held

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Het gaat nog steeds goed met 'Black Beauty'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:58

Wat leuk om te lezen <3


Garbiloke
Berichten: 18
Geregistreerd: 23-12-14

Re: Het gaat nog steeds goed met 'Black Beauty'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:05

toch is 'docs keepin time' de enige echte black beauty voor mij. de andere paarden, Zoals billy, waren toch meer 'stunt dubbels'. wel leuk dat deze er nog is.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Het gaat nog steeds goed met 'Black Beauty'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:10

Docs Keeping Time is eigenlijk de 'echte' Black beauty. Hij is vooral gebruikt in de film en ook het enige paard dat genoemd wordt in de credits van de film.
De overige zijn idd meer stunt doubles waarbij deze Billy als ik het goed begrijp gebruikt is voor de scènes waar hij voor de koets staat.

Dus voor iemand die op zoek is naar info over de 'echte' Black beauty uit de film, moet zoeken op Docs Keeping time. Hij heeft ook als dekhengst gefungeerd, het is een quarter horse.

100% Reiner

Slieke

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:10

Ik ben inmiddels 47, maar heb de begintune van Black Beauty als ringtone op mijn telefoon :o zo’n goede herinneringen aan :D

Ennasil92

Berichten: 1581
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:11

Ik heb toevallig vorige week de film weer eens gekeken. Blijft een mooie film

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:11

Ah wat maakt het uit wie de echte is. Elk paard dat heeft bijgedragen tot de rol van Black Beauty is toch een beetje 'Black Beauty' voor mij!

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:12

Kinke schreef:
Black Beauty uit de film ken ik niet, maar met de serie rond 1974 begon mijn liefde voor paarden :D Wat een machtig paard was dat en die begintune is nog steeds prachtig :D
https://www.youtube.com/watch?v=8u5NgC4lZ8s


Ik heb hier 3 dvd boxen van en kijk ze nog vaak , echt verliefd op al die oude afleveringen <3

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:14

Wat een leuk stukje! Ik kan de film niet kijken. Moet dan meteen huilen dus jeb ooit een heel klein stukje gezien maar die begintune prachtig ook <3

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:02

Kinke schreef:
Black Beauty uit de film ken ik niet, maar met de serie rond 1974 begon mijn liefde voor paarden :D Wat een machtig paard was dat en die begintune is nog steeds prachtig :D
https://www.youtube.com/watch?v=8u5NgC4lZ8s


Dit komt helemaal overeen met mijn herinneringen aan Black Beauty: als meisje op de bank, geen aflevering missen..net als velen hier, als ik al aan de begintune denk komen de tranen al..gek dat muziek je zo enorm kan raken. Ik heb zelfs de LP met de volledige tune, en heel af en toe zet ik hem nog op.
Voor mij leeft deze BB dan ook niet zo als de originele serie uit de jaren '70.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:07

xbelieveitx schreef:
Kinke schreef:
Black Beauty uit de film ken ik niet, maar met de serie rond 1974 begon mijn liefde voor paarden :D Wat een machtig paard was dat en die begintune is nog steeds prachtig :D
https://www.youtube.com/watch?v=8u5NgC4lZ8s


Ik heb hier 3 dvd boxen van en kijk ze nog vaak , echt verliefd op al die oude afleveringen <3


Ik ken deze idd ook en de films niet alleen de serie. Kan me nog een aflevering herinneren dat een man hem reed en hem helemaal opentrapte met zijn sporen.. vreselijk.. mijn moeder en ik waren nog net niet door de tv gegaan om die man er vanaf te trekken :')

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Het gaat nog steeds goed met 'Black Beauty'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:09

Ben altijd zo benieuwd hoe ze dat paard zo getraint hebben enzovoorts.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

rockwitch

Berichten: 11705
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Het gaat nog steeds goed met 'Black Beauty'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:27

Ik ben nog steeds op zoek naar de dvd van deze film.

5/8/14 is onze mooie zoon Morgan geboren. Megatrots!!
21/3/17 is onze prachtige dochter Phoenix geboren. We zijn compleet.
5/8/16 ☆Orlando mijn zwarte parel. Ik mis je.☆

Em_

Berichten: 2174
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:41

rockwitch schreef:
Ik ben nog steeds op zoek naar de dvd van deze film.


Ik heb wel de videoband :+
Hele film is trouwens ook op YouTube te vinden ;)
Edit: ik keek um vroeger altijd via YouTube maar kan um helaas niet meer vinden!

Cinnepin

Berichten: 8900
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:52

quarterH schreef:
Docs Keeping Time is eigenlijk de 'echte' Black beauty. Hij is vooral gebruikt in de film en ook het enige paard dat genoemd wordt in de credits van de film.
De overige zijn idd meer stunt doubles waarbij deze Billy als ik het goed begrijp gebruikt is voor de scènes waar hij voor de koets staat.

Dus voor iemand die op zoek is naar info over de 'echte' Black beauty uit de film, moet zoeken op Docs Keeping time. Hij heeft ook als dekhengst gefungeerd, het is een quarter horse.



In de horse whisperer speelt hij gulliver


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, K_nolan, MariskaFally, Marjo84 en 43 bezoekers