Jaarplanning Allround/Eventingpaard: hoe maken jullie keuzes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Jaarplanning Allround/Eventingpaard: hoe maken jullie keuzes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 14:57

Ik ben weer bezig met de globale planning voor het aankomende jaar en kwam tot de conclusie dat ik keuzes moet maken voor bepaalde wedstrijden/doelen. Sommige wedstrijden vallen in hetzelfde weekend of tijdens kringselecties. Daarnaast moet ik keuzes maken tussen het starten in de verschillende disciplines en er natuurlijk op letten dat we niet elk weekend weg zijn.

Hoe maken jullie die keuzes?
Wanneer leg je de focus op een bepaalde discipline?
Waar houd je rekening mee?

Wanneer kies je voor een bepaalde wedstrijd en waarom besluit je een ander links te laten liggen in het zelfde weekend?

Hoe verdeel je dit over het jaar?
Laat je bijvoorbeeld in het zomerseizoen de sgw wedstrijden links liggen en focus je je op het springen? Om vervolgens in het najaar weer te focussen op de sgw?


Ik heb doelen gesteld aan niveau van het paard wat ik wil behalen dit jaar en dan de wedstrijden waarop ze moet 'pieken'. Daarnaast nog bepaalde wedstrijden zoals de kring waaraan ik sowieso wil mee doen.

Ik weet bijvoorbeeld dat mijn paard wat vlakker springt als ik een periode sgw heb gereden en dan wat minder fijn gaat in het gewone springen. Het is dus voor ons niet handig om een (belangrijke) springwedstrijd kort achter een sgw te plannen.

Daarnaast heb je nog de dressuur, mijn bijrijder start mijn paard in de dressuur en rijdt bij een andere kring. Hier moet ik ook rekening mee houden, soms valt een kringselectie van mij in hetzelfde weekend als haar kring dressuur.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en keuzes in de planning

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:19

Mijn man en ik delen samen 1 paard. Ik start momenteel L2 dressuur, mijn man L2 dressuur, L springen en L eventing. De nadruk ligt op de eventing. In het outdoorseizoen worden er weinig andere wedstrijden gestart, ik start dan dus ook amper. Kring en selectiewedstrijden doen wij niet aan. Wij zien de dressuur en het springen vooral als onderhoud (klinkt suf) om te zorgen dat hij op eventingwedstrijden goed kan presteren. Lijkt mij ook dat je niet alles kan doen en keuzes moet maken. In het indoorseizoen starten we beiden dressuur (ik iets meer dan mijn man) en mijn man pakt wanneer hij kan een springwedstrijd mee om een beetje ritme te houden. Tegen het voorjaar gaan we de galoptraining en cross training er weer bij pakken, zodat hij in maart weer van start kan. We hebben niet echt een planning wanneer hij "moet" pieken, wij kiezen wedstrijden uit die we leuk vinden en maken er een gezellig dagje uit van. Uiteraard trainen we er hard voor, en is leuk resultaat mooi meegenomen. Maar het is niet het hoofddoel. Dat is plezier en ontspanning, en natuurlijk paard en ruiter heel houden :j

kikkerdril4
Berichten: 661
Geregistreerd: 08-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:36

Het is inderdaad heel erg lastig om de juiste keuzes te maken. Bij mij ligt voornamelijk de nadruk op de eventing, maar meestal lukt het ook om de selecties springen te rijden. Dressuur start ik af en toe een los wedstrijdje, maar doe ik ook meer voor de km en om het niveau hetzelfde te houden als bij de eventing. Verder weet ik ongeveer nu wel welke eventing wedstrijden ik wel en niet wil rijden dus dan is de keuze al makkelijker. Ik train in de winter wel voor de eventing, maar rij dan voornamelijk spring/dressuurwedstrijden. In de zomer kijk ik maar net wat uit komt ook ivm op vakantie gaan. De paardensport gaat niet altijd voor haha. Is dus denk ik maar net wat jij belangrijker vindt. En inderdaad wat SusanH ook zegt, ik kies de leuke wedstrijden en kijk hier ook echt naar uit, train ervoor maar hou de sport wel leuk :)
Leuk dat je bijrijder ook wil starten, maar ik zou dat persoonlijk niet voor mijn keuzes laten gaan :o Bij mijn vorige paard startte mijn bijrijdster ook en die startte gewoon wanneer ik niet kon en anders niet, mijn paard dus mijn keuzes. Zij mag blij zijn dat ze met mijn paard mocht starten denk ik dan.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:43

Hier is de focus altijd eerst SGW wedstrijden, het hele seizoen door. Bij het kiezen waar ik naar toe wil kijk ik eerst welke wedstrijden ik sowieso wil rijden. Meestal is die keuze gebaseerd op wedstrijden waar ik de cross het leukst vind en die op redelijke afstand liggen.
Vervolgens kijk ik waar er grote gaten in de planning zitten en welke wedstrijd er dan eventueel tussen past.
Spring en dressuur wedstrijden rijd ik nauwelijks, in het voorjaar en in de wedstrijd-vrije weekenden zitten er wel regelmatig crosstrainingen tussen.

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:02

Ik rij tussen maart en november eigenlijk alleen maar eventing, wanneer er tussen 2 crossen meer dan 4 weken tussen zit zoek ik nog wel een naar een leuk springwedstrijdje. Dressuur en springen doe ik in het winterseizoen. Verder keek ik in de tijd toen ik B reed naar welke wedstrijden er waren en ging dan markeren welke ik sowieso wilde rijden (mooie wedstrijd of heel dichtbij) en dan kijken of er wel altijd minimaal 1 weekend vrij tussen zat(vanwege vrije weekenden maar ook omdat ik weet dat mijn paard niet geschikt is voor 2 weekenden achter elkaar cross starten). Overal waar 'gaten' vielen keek ik of er nog een andere cross was welke haalbaar was kwa afstand en anders een springwedstrijdje, of een keer wat langer niks. Nu in het M rijdt ik nog maar 1 cross per maand. Dus ik kijk weer welke ik sowieso wil rijden en ga dan kijken welke in een planning past. Zo plan ik ook het NK en de regio kampioenschappen vaak wel in. Ik kies wel wedstrijden die ik gebruik voor gewoon lekker rijden en beter worden (foutjes zijn dan prima) en wat wedstrijden waar ik gewoon goed mee wil rijden. Maar dat wel allemaal ook gewoon voor de lol, het is onze hobby. Dressuurwedstrijden zouden in mijn ogen er altijd wel tussendoor kunnen (niet zwaarder dan een training in principe, zolang het geen subtop is) dus als je verzorgster dat wil rijden zou ik dat persoonlijk wel best vinden. Maar zelf kan ik de motivatie niet vinden om tussen de crossen een dressuurwedstrijd in te plannen...

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:22

Ik vind het ook altijd lastig om alle disciplines en leuke wedstrijden, clinics en trainingen met elkaar te combineren (en er ook nog een normaal leven naast te kunnen hebben :+ )

In de lente/zomer ligt de nadruk op sgw; 's winters vooral springen. Dressuur doe ik alleen als het heel dicht in de buurt is. Ik kies eigenlijk alle wedstrijden (dress/spr/sgw) uit op afstand/locatie.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:31

Ook bij mij ligt van maart tot november de nadruk op crossen. Ik kies de crossen op welke ik fijn vindt en de reisafstand.

Is er genoeg ruimte tussendoor dan rijd ik een crosstraining of een springwedstrijd of een dressuurwedstrijd.

In de winter gaat de focus op springwedstrijden en dressuurwedstrijden

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:36

In het cross seizoen cross ik voornamelijk. Ik probeer er twee in de maand te rijden. Ik wil niet elk weekend op wedstrijd. Ik kies de crossen uit op de crossbouw. Mag best moeilijk/pittig staan maar wel fair gebouwd!! Daarnaast de omgeving van de cross(boscrossen die alleen uit slingerpaadjes bestaan mijd ik en de bodem. Van sommige crossen weet ik dat de bodem van de dressuur bv drama is. Daar ga ik ook niet naar toe. Afstand kijk ik niet zozeer naar. Mocht er een cross afgelast worden waar ik me voor opgegeven heb, kijk ik wel of ik ipv die cross een springwedstrijdje mee kan pakken. In de winter dressuur en spring ik afwisselend. Selecties dressuur springen rijd ik niet. Te lastig om te combineren. Bij mij ligtde nadruk niet op dress en spring. Dat doe ik er bij voor onderhoud.

Steph__

Berichten: 659
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:35

Zoals de anderen eigenlijk ook omschrijven richt ik me ook vooral op de eventing van Maart tot November en ook zo ongeveer 2 wedstrijden per maand. Naast conditietrainingen en crosslessen vind ik dit genoeg voor mijn paard. Wel mag hij af en toe mee een dressuurproefje lopen, daar blijft hij mooi 'koel' van tussen de oren.
Als een cross niet doorgaat, of om een andere reden spring ik zo af en toe. Maar inderdaad, alleen voor onderhoud.

Wat ik misschien nog anders doe, is na de laatste cross van het jaar train ik hem een week/anderhalve week af en daarna wordt hij 2 tot 3 weken alleen licht bewogen. Dat betekend dat hij afgelopen weekend pas voor het eerst een parcours weer heeft gesprongen.

Hoe maken jullie die keuzes?
- Outdoor nadruk op eventing
Wanneer leg je de focus op een bepaalde discipline?
- Zie boven
Waar houd je rekening mee?
- Wat vinden we leuk!
Wanneer kies je voor een bepaalde wedstrijd en waarom besluit je een ander links te laten liggen in het zelfde weekend?
- Bodem, crossbouwer, eigen ervaringen en van anderen. Afstand kijk ik ook niet zo meer naar, dat went inmiddels in de eventing ;-)

Hoe verdeel je dit over het jaar?
- Van Maart tot November SGW
Laat je bijvoorbeeld in het zomerseizoen de sgw wedstrijden links liggen en focus je je op het springen? Om vervolgens in het najaar weer te focussen op de sgw?
- Nope, wellicht pakken we een wedstrijd (spring/dressuurwedstrijd) mee als het zo uitkomt met de planning maar in principe relatief weinig.

Ik ben een heel eind met mijn crossplanning nummie, wij wonen in dezelfde stad. Als je inspiratie nodig hebt stuur je me even een pb'tje dan kan ik m'n planning wel delen. :)

Edit:
Ook een allround paard; Dressuur L1, Springen vanaf januari M, SGW vanaf juni M.

maximiliano

Berichten: 2906
Geregistreerd: 15-04-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Jaarplanning Allround/Eventingpaard: hoe maken jullie keuzes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:13

In het cross-seizoen cross ik ook alleen. Je bent bezig met conditietraining en af en toe een spring of cross training. Ik wil mijn paard niet overvragen.

S'winters spring en heel af en toe dressuur ik thuis. Ga aankomende week weer beginnen met conditietraining. In maart de eerste cross training weer.

Ik geef haar na de laatste cross 4 weken wedstrijdvrij. Stop wel met conditietraining, maar hou haar wel gewoon in goede basisconditie.