Vraag over onbeperkt hooi voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Vraag over onbeperkt hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 18:34

Ik heb het idee dat onze paarden teveel eten, alsnog in te korte tijd. Ik wil even naar meningen vragen.

De situatie:

6 paarden
- 3 koudbloed veulens (7 maanden ongeveer. 2 Ijslanders, 1 fjord)
- Jonge IJslander merrie 2.5 jaar
- Lusitano van 3.5 jaar
- NRPS D pony 16 jaar

Momenteel krijgen ze 3 balen hooi per 24 uur. Ze staan op een stuk grond waar we 1 maal per dag komen om te voeren, mesten, water bijvullen, mineralen korrels geven.

Het hooi krijgen ze:
- 1/2 baal los in bakken
- 2 1/2 balen verdeeld 3 grote XXL netten

Het is een tijd goed gegaan, er was altijd iets over. Nu zijn alle weides helemaal dicht en is sinds 3 weken ongeveer het altijd op. Hoelang het op is als we aankomen, weten we niet. Ik heb een x getest en ben ongeveer 8 uur later gegaan, toen hadden ze gewoon nog mega veel over en stonden ze allemaal te dutten. Dus of het op is een uur voordat we komen of 10 uur voordat we komen weten we niet.

Ik vind dat ik al vrij veel geef. Een halve baal per dag voor een volgroeid groot paard is normaal, maar momenteel krijgen ze dus een halve baal per dag per paard, wat ook geld voor de veulens als je het zo berekend. Natuurlijk eet de ene meer dan de ander.

Er zijn genoeg plekken waar ze kunnen eten, het kan niet zo zijn dat 1 paard alles op eet. Ook is er onderling vrijwel geen ruzie en staan ze ook makkelijk met zn 6en van 1 net te eten zonder dat ze elkaar wegjagen.

Ik krijg nu de neiging meer te gaan voeren zodat er over is als ik aan kom, zodat ik zeker weet dat ze niet uren achter elkaar niets hebben, maar ik heb het idee dat ik al genoeg voer. Het zijn grote zware balen.. Ik geloof dat deze balen zeker 20 tot 25kg per stuk zijn. Het gaat om droog hooi, niet ingepakt.

Wat vinden jullie van de hoeveelheid? Hoeveel voeren jullie om onbeperkt te kunnen voeren? Zouden jullie wel meer voeren?

Ik ben heel benieuwd :D


Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Vraag over onbeperkt hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 18:45

Als aanvulling: ze zijn allemaal heel rond en gezond :D. Het zou best ietsje minder mogen. Ik ben dus ook bang dat als ik meer voer, ze dadelijk te dik worden.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:53

In het weekend een keer eerder checken ? Zodat je weet hoe laat het ongeveer op is ? Of een keer een half baaltje meer geven, kijken of er dan nog over is als je komt (als dat zo is, is wat je nu geeft wel genoeg, dat halve baaltje doen ze geen 10 uur over als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik geef 2 balen voor een quarter, een quarter jaarling en een haflinger jaarling. De jaarlingen eten al als een volwassen pony. Bij mij is het genoeg. Soms is het op, soms is er nog een beetje. Soms is er zelfs een halve baal over. Dus als het op is, ga ik er van uit dat het niet al 10 uur op is, want dan zou het iedere dag wel op zijn.

Edit: die van mij waren iets te rond en gezond. Ik kan niet vaker dan 1x per dag. We zijn toen overgestapt op wat armer hooi, wat tegelijkertijd wat goedkoper is. Zo kunnen ze evenveel eten, worden ze niet dikker, en kost het ons niet meer geld. win-win situatie dus.
Laatst bijgewerkt door ClauH op 29-12-17 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

~Turbohoof Solutions ~

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:54

Met 6 maanden eten veulens (qua kcal) al evenveel als dat ze zouden doen als ze volwassen zijn. Daar komt vanaf 12 maanden nog eens 20% bovenop totdat ze ongeveer 2.5 jaar en dan zakt het weer af tot deze hoeveelheid (NRC, 2007).

Dus je rekent met 1 fjord die ±500kg gaat wegen, 3 ijslanders die ±400kg gaan wegen (gemiddeld tot kleine ijslanders gerekend), 1 lusitano van ±500kg en 1 d-pony van ±400kg.

Bij elkaar kom je dan op zo'n 2600kg paard, en ze eten ongeveer 2.5-3% van hun gewicht aan droge stof bij onbeperkt eten, wat neerkomt op 65-78kg droge stof ruwvoer, *1.2 vanwege het vocht in hooi: maakt 80-90kg bij onbeperkt voeren.

Als ze zo goed op gewicht zijn, krijgen ze waarschijnlijk gewoon genoeg, hoewel ik er wel stro in een net (overdekt ophangen) naast zou voeren om hen de kans op knabbelen in de uren zonder hooi.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Love_Mirra
Berichten: 1249
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:56

Op hele koude dagen met veel wind en regen geef ik elk paard 1 baaltje van ong 16-20kg. Op gewone dagen zitten ze ongeveer op een half baaltje per paard. Als ik dan de volgende dag terug kom, is er nog een heel klein beetje over. Ik voer het in netten van 3,5x3,5cm.
Het is de laatste dagen heel erg winderig en nat. Dus ik vind het hooi dat je paarden eten niet overdreven veel :)

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gehad..
Rust zacht mijn lieve kanjers! Ilja R.I.P. 30-7-2013 en Cayetano 26-6-2014

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Vraag over onbeperkt hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 19:02

In ieder geval goed om te lezen dat ze niet veels te veel eten. Ik vind het helemaal niet erg om veel te voeren, als ik ze maar niet over voer. Als ik dan lees over 90 kg hooi...dan zit ik daar zelfs onder.

Weer speelt zeker mee! In de betere dagen hadden ze soms nog wel een hele baal over. Het verschilt ook inderdaad per dag. Soms liggen er nog restjes op de grond en onderaan in het net, soms eten ze alles tot het laatste sprietje op ondanks dat ik altijd evenveel voer.

Vandaag kwamen we aan, alles hardstikke op. Ze stonden allemaal in hun inloop stal...hadden duidelijk meer energie nodig gehad door het weer. Dus vandaag hebben we maar 4 balen gegeveven to be sure.

Net stro is wellicht een goed idee tegen verveling en dat de darmen aan het werk blijven. Een paar uurtjes zonder hooi vind ik niks zieligs aan maar langer dan 6 uur is ook weer niet goed voor ze.

Ik heb binnenkort vakantie dan ga ik gewoon even wat observatie onderzoek doen en kijken hoe snel het nu allemaal daadwerkelijk gaat :D. Momenteel 2x per dag gaan is echt niet haalbaar..het is niet om de hoek en moet naast fulltime werken en andere paarden die in pension staan. Ik ben blij als 1x per dag lukt...dit is wel een enorm nadeel anders kon ik velen beter op maat voeren.

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 05:20

Komt door het weer inderdaad. Mijn IJslander vreet wanneer het waait gigántische hoeveelheden hooi weg. Is om zichzelf inwendig te verzwaren zodat hij niet wegwaait ;) Samen met mijn shet hachelt hij in de winter normaal gesproken 2/3 baaltje weg per etmaal. In hooinetten.

Als je paarden te dik hebt voer je misschien te rijk. Zorg voor goed vezelig, dus stug, hooi. Liefst van volwassen grassen. Hoe meer pluimen en/of aren er in je hooi zitten hoe beter. Dan kun je meteen ook zien welke grassoorten er in zitten. Vraag ook even bij je hooileverancier na waarmee en hoe vaak het gras bemest is.

Je voert toch wel echt hooi en geen spul uit folie?

Edit: stro zou ik mee uitkijken. Stro is een restproduct van gewassen die meestal nogal grondig worden gespoten. 't Zijn eigenlijk net gifstengeltjes. Als je toch stro wil voeren kies dan een goed voederstro. Dus haver-, gerste- of erwtenstro. Géén tarwestro.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Vraag over onbeperkt hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 05:26

Idd een net stro ophangen, daar knabbelen ze pas van als het hooi op is, en niet zomaar omdat ze lekkere trek hebben. Kun je met die laatste paar uur overbruggen.

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Vraag over onbeperkt hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 06:15

Hier eten ze de laatste weken ook meer.. het weer is voor de paarden zwaarder, ze hebben meer nodig.
Ik zou in het weekend proberen om een paar uur voor de normale voerbeurt te komen en te kijken hoe ver ze zijn of ze gewoon meer voeren.
Hooi worden ze niet direct modder vet van, zeker niet als ze gewend zijn om onbeperkt te krijgen ;).
Wij voeren in netten die vast liggen in bakken om verspilling tegen te gaan (zijn grote mazen, maar anders gooien ze alles uit de bakken).
Mijn paarden eten nu een goede 30 tot 35 kilo weg momenteel (normaal rond de 25 kilo) met zijn 3e waarvan 1 een shet is.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 10:21

Koper schreef:
Komt door het weer inderdaad. Mijn IJslander vreet wanneer het waait gigántische hoeveelheden hooi weg. Is om zichzelf inwendig te verzwaren zodat hij niet wegwaait ;) Samen met mijn shet hachelt hij in de winter normaal gesproken 2/3 baaltje weg per etmaal. In hooinetten.

Als je paarden te dik hebt voer je misschien te rijk. Zorg voor goed vezelig, dus stug, hooi. Liefst van volwassen grassen. Hoe meer pluimen en/of aren er in je hooi zitten hoe beter. Dan kun je meteen ook zien welke grassoorten er in zitten. Vraag ook even bij je hooileverancier na waarmee en hoe vaak het gras bemest is.

Je voert toch wel echt hooi en geen spul uit folie?

Edit: stro zou ik mee uitkijken. Stro is een restproduct van gewassen die meestal nogal grondig worden gespoten. 't Zijn eigenlijk net gifstengeltjes. Als je toch stro wil voeren kies dan een goed voederstro. Dus haver-, gerste- of erwtenstro. Géén tarwestro.


We hebben momenteel hooi van eigen land. Ik dacht eerst dat dit ideaal zou zijn maar als ze op zijn ga ik zelf hooi uitkiezen. Dan kan ik mooi zelf kiezen wat ik wil!

Ik denk dat het hooi zeker rijk aan voedingsstoffen in. Het was een hele rijke wei. Het zijn wel droge baaltjes.

Wat betreft stro heb ik inderdaad ook verschillende meningen gelezen. Graszaadhooi ook. Ik zou graag nog iets vinden wat gewoon buikvulling is en verveling tegen gaat...

crow
Berichten: 2425
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:26

Het blijft lastig. Onbeperkt hooi is vanuit de visie dat het spijsverteringstelsel van een paard erop ingesteld is om continu (minimaal 16 uur per dag) te eten, maar dan wel vanuit de situatie dat het arme vegetatie is en ze er kilometers voor moeten lopen op een dag. Dat is wat anders dan je neus alleen maar in kwalitatief goed hooi kunnen stoppen en eten.
Voor veel paarden in onze habitat is onbeperkt hooi dus gewoon te veel.

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:52

Moos99 schreef:
Ik zou graag nog iets vinden wat gewoon buikvulling is en verveling tegen gaat...

Iets met veel vezels dus. Dat hoeft helemaal niet iets te zijn wat in een hooinet past, takken zijn bij voorbeeld heel geschikt. Of iets als zo'n structuurmix van Agrobs ofzo maar dat is wel heel duur om aan 6 paarden in grote hoeveelheden te voeren :=

Als ik veel land had zou ik ze in de winter "standing hay" geven. Van dat lange, uitgebloeide, schrale gras waar in de winter niet veel voedingswaarde meer in zit.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 13:39

Koper schreef:
Moos99 schreef:
Ik zou graag nog iets vinden wat gewoon buikvulling is en verveling tegen gaat...

Iets met veel vezels dus. Dat hoeft helemaal niet iets te zijn wat in een hooinet past, takken zijn bij voorbeeld heel geschikt. Of iets als zo'n structuurmix van Agrobs ofzo maar dat is wel heel duur om aan 6 paarden in grote hoeveelheden te voeren :=

Als ik veel land had zou ik ze in de winter "standing hay" geven. Van dat lange, uitgebloeide, schrale gras waar in de winter niet veel voedingswaarde meer in zit.


Takken zou ik super graag willen, weet niet of het aan mij ligt maar ik kan er niet aankomen. Heb op internet veel gezocht en ook oproepjes geplaatst. Ik denk dat ze dit erg lekker zouden vinden want ze beginnen ook al aan mijn houten steel van de riek als ik even niet op let :7

ThioroJarig

Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:46

Hier eten de paarden ook meer dan gewoonlijk. Ze hebben het nodig met het vieze weer.

Ze staan hier met 5 paarden, 2 volbloeden, 2 e-pony's en een dikke b-pony.
Momenteel werken ze een baal van 300kg (ze krijgen van die grote ronde balen) weg in 3 dagen, max 4.
Normaal houdt zo'n baal het een week vol met 4 paarden.

Hoor wel van meer mensen dat de paarden/dieren nu een pak meer eten dan gewoonlijk.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 13:54

crow schreef:
Het blijft lastig. Onbeperkt hooi is vanuit de visie dat het spijsverteringstelsel van een paard erop ingesteld is om continu (minimaal 16 uur per dag) te eten, maar dan wel vanuit de situatie dat het arme vegetatie is en ze er kilometers voor moeten lopen op een dag. Dat is wat anders dan je neus alleen maar in kwalitatief goed hooi kunnen stoppen en eten.
Voor veel paarden in onze habitat is onbeperkt hooi dus gewoon te veel.


Zeker waar dit...
In het wild moeten ze soms natuurlijk kilometers lopen voor een paar sprietjes.

We zijn bezig om naast de wei ook de boerderij te gaan huren die nu sinds kort leeg staat. Dan komen er gewoon overdag verschillende voerbeurten met een paar uur er tussen, en snachts volle netten.

Ze kunnen tussen de voerbeurten prima een paar uurtjes zonder staan, maar omdat we maar 1x komen krijgen ze natuurlijk alles in 1x. Ze zijn allemaal wat te dik, maar omdat het voornamelijk om jonkies gaat en de oudere pony die met pensioen is normaal wat moeilijker op gewicht blijft, maak ik me minder druk. Ze hebben hun vet hard nodig omdat ze 24/7 buiten staan en ook in slecht weer vaak buiten de stal blijven.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Vraag over onbeperkt hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 14:03

Fijn om te horen dat het blijkbaar rond deze tijd alle paarden wel meer eten! Ik ga eerst eens even checken hoe lang ze zonder hooi zitten gemiddeld. dus ik ga een keer smiddags geven en dan sochtends kijken hoe ver ze zijn. Mocht het nu echt al in de ochtend vroeg op zijn terwijl wij pas einde middag komen, ga ik meer voeren. Gaat het om 2 -4 uurtjes zonder, dan vind ik dat ze dat prima kunnen overleven.

Ik ga ook nog kijken voor iets extra's naast hooi wat geen dikmaker is!

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 14:18

Thioro schreef:
Hier eten de paarden ook meer dan gewoonlijk. Ze hebben het nodig met het vieze weer.

Ze staan hier met 5 paarden, 2 volbloeden, 2 e-pony's en een dikke b-pony.
Momenteel werken ze een baal van 300kg (ze krijgen van die grote ronde balen) weg in 3 dagen, max 4.
Normaal houdt zo'n baal het een week vol met 4 paarden.

Hoor wel van meer mensen dat de paarden/dieren nu een pak meer eten dan gewoonlijk.


Dus bij jullie gaat er momenteel ook snel 100kg per dag aan hooi door! Zijn wel wat grotere paarden natuurlijk maar toch.

Bizar hoeveel voer er doorheen gaat en hoeveel mest er ook uit komt. De paarden die we daar hebben staan zijn natuurlijk te jong om iets mee te doen dus hoeven echt alleen te genieten van jong zijn. Als je dan ziet wat een werk je eraan hebt :Y) Ze zouden is moeten weten wat we allemaal voor ze doen haha. Maar wel heel fijn om het gewoon lekker in eigen beheer te hebben!

tengeltje11
Berichten: 7079
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vraag over onbeperkt hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:27

hier afgestapt van onbeperkt omdat ze gewoon te vol waren en werden(ze komen altijd als te zwaar uit de weides na het weide-seizoen,ideaal is dan dat ze in de winter wat kilo's kwijtraken om dan zonder gevaar weer wat te kunnen aankomen in de weides,zo gaat het uiteindelijk 'in de natuur ook',daar zelfs tot het extreme,wat natuurlijk zeker niet de bedoeling is).

je kan ook makkelijk gewoon de netten vullen met een mengsel van hooi en stro.
zo zijn ze veel langer beter om eerst het hooi van tussen het stro te plukken en als alles op is,en ze willen nog knabbelen,hebben ze nog altijd het stro over.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:55

Paarden kunnen zichzelf alleen op temperatuur houden door te eten en hebben ze genoeg dan stoppen ze wel. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Je kunt best meer geven, juist onbeperkt voorkomt dat ze alles achter elkaar opeten. Wanneer ze het ophebben en nog willen eten dan krijg je dus dat ze meteen dooreten wanneer er wel wat is.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:09

Bij ons krijgen 2 grote paarden minimaal 2 balen hooi per dag :o
En die zijn zeker niet te dik.

Alles is ook vaak op.
Staan overigens op stro

L2+3

tengeltje11
Berichten: 7079
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:54

bigone schreef:
Paarden kunnen zichzelf alleen op temperatuur houden door te eten en hebben ze genoeg dan stoppen ze wel. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Je kunt best meer geven, juist onbeperkt voorkomt dat ze alles achter elkaar opeten. Wanneer ze het ophebben en nog willen eten dan krijg je dus dat ze meteen dooreten wanneer er wel wat is.


Het gros van de paarden hier staat gewoon ongezond te dik,dat vergeten mensen vaak.
Tuurlijk hebben paarden baat bij zo lang mogelijk kunnen knabbelen,maar zoals iemand reeds zei krijgen ze van ons,de mens,enkel kwalitatief voer,iets wat ze bv zelf in de winter nooit zouden vinden als ze plots op onbeperkte plaatsen zonder menselijke tussenkomst zouden staan,en daarom kan je het ook niet vergelijken.

In de zomer staan paarden semi wild,vaak loddervet.
Hebben ze ook nodig,want dat vet gebruiken ze deels om de winter door te komen.
Zo zot de natuur ook in elkaar en hier kunnen gezonde paarde ook prima tegen.
Hier staan onze paarden vaak winter zomer met een stevige speklaag rond de ribben,en dat is een stuk minder gezond.
Paarden eten omdat hun darmen daar beter bij gedijen,niet omdat ze perse de voedingswaarde van ons,vaak vaal te rijk hooi,nodig hebben.

Dat zijn enorme verschillen waar geen rekenening mee gehouden wordt in,de vergelijking van 'paarden eten van nature x-aantal uur.
Ja,dat doen ze,maar vaak is dat enorm mager en amper voedingsstoffen-houdend voer in de winter.

Ik ken bv mensen in Frankrijk die hun paarden winter zomer op enorme weides lopen hebben,nooit bijvoeren.
Hun paarden vermageren elke winter fel,eten bv de humuslaag van de grond,omdat dit voedzaam is,ze starten het voorjaar met allemaal ribben zichtbaar(niet vel over been,maar wel mager waarbij meerdere mensen hier al met beschuldigende vinger zouden wijzen),maar hun hebben bv nooit een bevangen paard,nooit eentje met een allergie of eender welk voedselprobleem.

En dat is volgens mij een stuk idealer dan de kilo's kwaliteitshooi die er hierin gepropt worden om aan alle uren eten te voldoen.
Die paarden daar knabbelen bijna constant,maar alles is arm en oud.
Toch zie je daar geen enkel paard bibberen,rillen,.....

Dus paarden hebben gewoon knabbel materiaal nodig om zich warm te houden,niet zozeer de 24-u rijk hooi regel die hier zo in lijkt te zijn....

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:07

tengeltje11 schreef:
Het gros van de paarden hier staat gewoon ongezond te dik,dat vergeten mensen vaak.
Tuurlijk hebben paarden baat bij zo lang mogelijk kunnen knabbelen,maar zoals iemand reeds zei krijgen ze van ons,de mens,enkel kwalitatief voer,iets wat ze bv zelf in de winter nooit zouden vinden als ze plots op onbeperkte plaatsen zonder menselijke tussenkomst zouden staan,en daarom kan je het ook niet vergelijken.

En dus is het aan ons, de mens, om voer te zoeken wat ze wel onbeperkt kunnen eten :)*

Zo lang mensen massaal hun paarden als koeien blijven voeren gaat er ook niks veranderen natuurlijk :)*

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

tengeltje11
Berichten: 7079
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vraag over onbeperkt hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:16

Tuurlijk,maar het gros van de mensen doet dat ook helemaal niet.
Die kopen mooi hooi die lekker ruikt en wat paarden graag eten.
Wat erin zit qua voedingsstoffen,weet amper iemand.

Dan hoor je dingen als 'het is natuurhooi' en 'het is 2de snede' en ......,maar dat is nog altijd ver boven het voedingswaardepeil van wat paarden in de winter uit een natuurlijke voeding zouden halen.

Dus hoe je het ook draait of keert,onbeperkt hooi voeren die hier groeit en gemaaid is,is nooit een natuurlijke voedingsbehoefte die een paard heeft.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vraag over onbeperkt hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:11

Hier hebben 3,5 pony onbeperkt hooi. Ze zijn vol, maar niet TE dik.

Wij letten er vooral op dat we goed hooi hebben en afwisseling. Als ik een aantal uren bij ze ben, zie ik dat ze ook vaak wat rondlopen en niet eten. Staan op een stuk bestraat en grote zandpaddock.

Ik doe er ook weleens stro bij en we hebben wilgentakken. We hebben meerdere voerplekken.

Ze eten niet elke dag evenveel, maar ik merk dat doordat er altijd hooi is, ze minder aanvallen op het eten en ook lekker staan te rusten en kroelen samen.

3 staan zonder deken, dus hebben wel wat nodig, hoewel het nu imo niet koud is.

In welke regio zit je? Ik heb een berg wilgentakken over, regio Ermelo. ( gratis )

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Vraag over onbeperkt hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:26

Je veulens hebben als ze alleen hooi krijgen zeker onbeperkt hooi nodig. Het is moeilijk genoeg om ze tot de 2 jaar op gewicht te houden en voldoende voer er in te krijgen. Ze gaan gigantisch in de groei als het gaat zoals het moet en moeten dan zoveel eten als dat ze op kunnen. Ik vind het weinig wat ze krijgen samen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers