Paard heeft dagelijks wonde aan spronggewricht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Paard heeft dagelijks wonde aan spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 23:57

Beste bokkers,

Mijn paard ligt sinds kort zo goed als dagelijks open aan haar rechter spronggewricht.
Dit had ze ervoor nooit!

Het is een schaafwond achteraan op haar spronggewricht, elke ochtend ligt het weer open.

Paard kan zich in de stal nergens aan kwetsen en ligt op krollen.

Heb het aantal krollen al verdubbeld en dit haalt niets uit, telkens worden deze naar de zijkant geduwd. ik denk met het liggen en opstaan.
Paard ook al van stal gewisseld met mijn andere en deze heeft nergens wondjes dus ergens iets in de stal waar ze zich aan kan bezeren is uitgesloten.

Ik denk dat dit dus enkel kan komen door het schuren over de beton tijdens het opstaan maar wat doe ik hier nu aan????

Ik dacht aan het inbandageren maar als dit tijdens de nacht lost ben ik er niet om deze los te maken en ben bang dat ze hierin verstrikt geraakt en misschien zelfs panikeert en zo zichzelf erger verwond.

Dacht ook al aan een back on track Hakbeschermer maar hierbij staat dat dit niet bij drachtige merries mag en mijn merrie is drachtig dus geen optie...

Wie oh wie heeft tips?

Hopend op een oplossing want dit kan niet blijven duren!

Alvast bedankt!

Mvg

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:00

Hoe staat je paard op dan?
Ik heb eigenlijk in een goed ruime stal met voldoende bedekking nog niet van zulke herhalende verwondingen gehoord.

Waar zit de wond? Kan ze zichzelf niet verwonden met haar achterhoef?

Misschien wel een idee om een camera te lenen en te kijken wat er gebeurt?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard heeft dagelijks wonde aan spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:01

Op de hak is vaak van tegen de muur hangen of schuren.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard heeft dagelijks wonde aan spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:03

Openhalen bij het opstaan op beton??? Lijkt me niet goed, betonnen bodembedekking en verder, ijzers onder?? Dan daar eens goed naar kijken.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard heeft dagelijks wonde aan spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:06

Hoe dik is je laag krullen? Maak er maar eens 20 cm van. Dan heeft je paard geen last meer van de bodem. De laag is te dun w.s.

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:07

Stalmatten, enige veilige oplossing. Bandageren is echt levensgevaarlijk.

We saw brilliance when the world was asleep

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:07

Als ze drachtig is dan kan het helemaal goed zijn dat ze tot de groep behoort die met hun doos tegen de muur staan :+

Als het echt van het liggen is dan leg je er toch gewoon rubber matten onder?

SafierZ
Berichten: 111
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:10

Ons nieuwe paard had het ook. Dit kwam door het opstaan. Ze heeft een ruime stal met een dikke laag stro. Maar door het liggen en opstaan verschuift het stro. Als er eenmaal een wondje zit, blijft het een gevoelige plek. Wij hebben een rubberen mat in de stal gelegd. Probleem was daarmee meteen opgelost.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:27

Komt idd door het opstaan en het verschuiven van de bodembedekking. Oplossing is rubberen matten eronder of een hakbeschermer omdoen op stal.

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: Paard heeft dagelijks wonde aan spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 09:23

Ik ga kijken voor rubberen matten, hakbeschermer die ik online had gevonden mocht niet bij drachtige merries gebruikt worden.

Gewoon krollen op de matten doen of laten jullie deze dan zo?

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:30

Ik denk at je met rubber matten evengoed zulke schuurplekken kan krijgen, ook als je er weer houtkrullen op doet. Naar mijn idee is het beter om een dikke onderlaag te creëren en niet aldoor het natte eruit te halen. Als je eenmaal een laag hebt van zo'n 10 centimeter blijft het beter liggen met rollen en opstaan. Soms willen wij mensen ook te schoon zijn... Maar als het echt op de achterkant van de hak zit en niet op de zijkant, denk ik ook dat het eerder van tegen de want aan staan of schuren komt. Wat voor ras is jouw paard eigenlijk? Paarden met meer behang kunnen ook vaak last van jeuk aan hun achterbenen hebben, die staan zelfs te schuren met het ene been over het andere been en kunnen daar ook wondjes van oplopen..

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: Paard heeft dagelijks wonde aan spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 09:32

Merrie is bwp

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Esther_r20

Berichten: 2412
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:32

deze hakbeschermer is van neopreen. Kan gebruikt worden bij drachtige merries. En dan gebruiken tot het netjes genezen, daarnaast de oorzaak proberen weg te nemen

https://www.dochorse.nl/premiere-hakbes ... gLDVvD_BwE

en daarnaast inderdaad kijken voor stalmatten eronder. Ik zou daar wel krollen op doen, lijkt me anders zo kaal


Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: Paard heeft dagelijks wonde aan spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 09:34

Vond het zelf ook maar kaal lijken en ga ik doen! Danku! Hopelijk is zo alles opgelost!

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:34


Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:35

Mary_X schreef:
Ik ga kijken voor rubberen matten, hakbeschermer die ik online had gevonden mocht niet bij drachtige merries gebruikt worden.

Gewoon krollen op de matten doen of laten jullie deze dan zo?

en zo'n ouderwetse hakbeschermer dan zonder BoT-gedoe er in?

Op de rubber matten wel nog strooisel leggen ja.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: Paard heeft dagelijks wonde aan spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 09:38

Ga ook voor de hakbeschermer kijken zodat dit goed kan genezen. Wil geen dik been of infctie!

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:40

Jet schreef:
Ik denk at je met rubber matten evengoed zulke schuurplekken kan krijgen, ook als je er weer houtkrullen op doet. Naar mijn idee is het beter om een dikke onderlaag te creëren en niet aldoor het natte eruit te halen. Als je eenmaal een laag hebt van zo'n 10 centimeter blijft het beter liggen met rollen en opstaan. Soms willen wij mensen ook te schoon zijn... Maar als het echt op de achterkant van de hak zit en niet op de zijkant, denk ik ook dat het eerder van tegen de want aan staan of schuren komt. Wat voor ras is jouw paard eigenlijk? Paarden met meer behang kunnen ook vaak last van jeuk aan hun achterbenen hebben, die staan zelfs te schuren met het ene been over het andere been en kunnen daar ook wondjes van oplopen..


Mee eens, zorg voor een dikke onderlaag en haal de natte plekken er maar 1x p/w uit terwijl je het goed aan blijft vullen zodat er echt een bodem ontstaat zeg maar.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Esther_r20

Berichten: 2412
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Paard heeft dagelijks wonde aan spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 00:19


sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:01

Ik vroeg me af of het opgelost is bij jou TS? Mijn ene pony heeft een vergelijkbaar probleem, alleen als het nat weer is. Hij heeft zand in zijn stal maar ligt meestal buiten... dat is nu natuurlijk niet mogelijk. Voordat het zo nat werd, had hij ook meer dan voldoende zand omdat hij buiten mest en urineert, nu heeft ie besloten dat buiten mesten wel erg nat is voor zijn voetjes, dus doet ie dat in zijn stal. Urineren doet ie gewoon buiten. Ik zit zelf ook als tijdelijke oplossing te denken aan hakbeschermers, tot het weer weer beter is en het geen probleem meer is...

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:49

Het paard van een vriendin van me had dat ook, maar die is er dankzij duct tape vanaf gekomen. Uiteraard niet om het been heen, maar gewoon een klein vierkantje over de plek heen. Als je Googled op: horse hock sore duct tape, vind je meer goede ervaringen ermee.

Kerstmuts

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Paard heeft dagelijks wonde aan spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:48

ah okay, ja ik zag laatst een post over van die speciale tape voor paarden zoals fysio ook bij mensen gebruiken om spieren te ondersteunen en had al zoiets van... misschien zoiets zoeken... ik ga googlen

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Paard heeft dagelijks wonde aan spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:00

Trouwens ik had zelf heel lang last van een wrat onder mijn voet... advies van een bevriende huisarts: duct
-tape...

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Paard heeft dagelijks wonde aan spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:37

Na op de verschillende internationale forum te hebben gelezen, nu net sudocreme op de plekjes gedaan, stukje inlegkruisje erop en daar overheen een stukje duct-tape, ben benieuwd of het morgen nog vastzit!
En nog belangrijker, of het zo opknapt.

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Paard heeft dagelijks wonde aan spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 08:40

Het zat nog vast. Ik had ook extra bedding (zand) in de stal gedaan, voor het eerst sinds lang heeft ie weer in zijn stal geplast, dus dat helpt niet echt. Het duct-tape aan het ene been was nog als nieuw, bij het andere been was er een gaatje ingeschuurd. Nu eraf gehaald, vanavond weer even aan denken. Hoopvol.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Anneloes___M, LiannePuthzy en 140 bezoekers