Paard huren overgewicht

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Kimberley_10
Berichten: 7
Geregistreerd: 30-11-17

Paard huren overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 20:03

Hallo!

Ik wil dit voorjaar (als het weer het toe laat) met een vriendin paarden huren om een buitenrit te maken. Het liefst zonder begeleiding.

Nu ben ik wel een ruiter met overgewicht. Namelijk ruim 105 kilo. Ik rij momenteel een breed gebouwde fries van 1.72m.

Op veel sites staat een max gewicht van 90 kilo. Wat ik helemaal begrijp! Maar ik vraag me af of er bedrijven zijn die wél geschikte paarden heeft staan. Zo niet, jammer dan. Zo wel, dan zou dat erg leuk wezen!

Voor een ontspannen ritje van circa 2 uur.
Regio Groningen/Friesland/Drenthe

Iemand tips, ervaringen, ideeën?


KimD

Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Paard huren overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:05

Nee, met dat gewicht moet je gewoon niet op een paard willen stappen. ;) Daar doe je het paard geen plezier mee.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Anoniem

Re: Paard huren overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:08

Je vraagt naar bedrijven met paarden die wel 'geschikt' zijn ervoor. Dan neem je toch je 'breed gebouwde (verzorg)fries mee?

Want euh, heel eerlijk, met dat gewicht gaat niemand z'n paard verhuren. Dat is heel cru maar gewoon keiharde realiteit. Misschien tot die tijd toch kijken of gewichtsverlies een mogelijkheid is. Daar heeft je huidige rijpaard ook profijt van.

Anoniem

Re: Paard huren overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:10

Ik stap bij 90 kilo max op een paard ,paard kan niet praten en vind boven de 90 kilo toch teveel belasting.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:11

In mijn ogen bestaan er geen geschikte paarden voor jouw postuur op dit moment... Heel hard, niet zo bedoeld, maar ik ben het eens met Rachelle.

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:17

swartbeessie schreef:
In mijn ogen bestaan er geen geschikte paarden voor jouw postuur op dit moment... Heel hard, niet zo bedoeld, maar ik ben het eens met Rachelle.



Ik ben het ook eens met wat hierboven staat.

En 2 uur lang is wel erg lang voor een paard met iemand op de rug met flink wat overwicht.

Maar je zei dat je een verzorgfries hebt waar je wel op kon rijden, wees daar heel blij mee dat je daarop mag en kan rijden en die is gewend aan jou. Vraag of je die mee mag nemen en zo nee, wees dan gewoon blij dat je een verzorgpaard hebt waarop je rijden mag.

Nienkje_H

Berichten: 417
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard huren overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:42

Beste allemaal,
Ik lees in de achtergronden over Fell ponies, dat deze 100kg kunnen dragen. Felletjes zijn max 142 groot. Dan denk ik (misschien niet juist) dat er vast grotere paarden zijn die iets meer kunnen hebben.
Belgen of percherons misschien?
Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met het draagvermogen van je paard of pony.

Fell "Rufus" (Linnel Ronald)

Anoniem

Re: Paard huren overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:49

Van oorsprong zullen ze het ongetwijfeld kunnen dragen. Vergeet alleen niet dat er naast lichaamsgewicht er ook nog het harnachement bij komt kijken én dat het zadel ook nog op de rug moet passen om het voor iedereen comfortabel te houden.

Met alle respect, maar met 105kg zal je iets meer nodig hebben dan een leuk 17 inch zadeltje.

Daarnaast betekent groter niet per sé sterker.

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:52

Bel na wat maneges die weten wat ze hebben en kunnen betekenen voor je.

The end

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:00

Het is misschien niet helemaal ideaal, met dit gewicht op een paard te gaan rijden.
Maar als ik zo op de wedstrijd velden rond kijk zijn er vele ruiters bij die minder gewicht hebben maar als een zandzak te paard zitten.
Dus een recreatie ritje hoeft niet een heel groot probleem te zijn, lijkt me.
Ga er niet van uit dat ze een heel parcours wil gaan springen.

Eens een New Forest pony altijd een New Forest pony.

beneral
Berichten: 32
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:04


connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Paard huren overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:06

wat denk je van een zeeuwse knol of belgisch trekpaard? kunnen jou met gemak dragen!!

_Ekenna
Berichten: 2802
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:08

Nienkje_H schreef:
Beste allemaal,
Ik lees in de achtergronden over Fell ponies, dat deze 100kg kunnen dragen. Felletjes zijn max 142 groot. Dan denk ik (misschien niet juist) dat er vast grotere paarden zijn die iets meer kunnen hebben.
Belgen of percherons misschien?
Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met het draagvermogen van je paard of pony.


Die felletjes kunnen vast meer dan 100kg dragen, maar of het goed is is een ander verhaal. Ook voor grotere paarden is het niet goed. Niet alles wat je leest is waar.
Voorbeeld: Iemand zonder overgewicht die aan het lichtrijden is gaat iedere pas van het paard staan en zitten. Zodra deze persoon gaat zitten in het zadel is er geen vet wat aan het lichaam vast zit dat daarna ook nog eens ‘in het zadel’ neer ploft, want; vet komt altijd nog na de beweging mee. Dit is bij mensen met (veel) overgewicht dus wel het geval. Dit is zeer slecht voor paardenruggen en brengt ze sneller uit balans.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard huren overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:10

Misschien een huifkar huren, ook gezellig.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard huren overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:12

Ik denk dat discussieren over overgewicht en paardrijden niet hoeft in dit topic, volgens mij is ts zich zeker bewust van de nadelen voor paarden.

Advies van een huifkarrit is wel een leuk idee.

[o]

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paard huren overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:17

Ga inderdaad op zoek naar een alternatief, zoals een huifkar tocht, of maak kennis met het mennen, bij iemand op de bok. Wel weg met een paard in een andere omgeving, maar het paard niet overbelasten.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paard huren overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:20

Ook belgen kunnen niet zomaar meer gewicht dragen, zij zijn namelijk helemaal gebouwd op trekken van zware last, niet dragen van zware last. Tips van de huifkar of mennen zijn dus helemaal super, daar heeft zo'n belg geen enkele moeite mee :D

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Paard huren overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:29

een paard wat 1000 kilo weegt kan heus een persoon van 100 kilo dragen.

geen enkel probleem


Anomien

Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:31

astrea schreef:
Het is misschien niet helemaal ideaal, met dit gewicht op een paard te gaan rijden.
Maar als ik zo op de wedstrijd velden rond kijk zijn er vele ruiters bij die minder gewicht hebben maar als een zandzak te paard zitten.
Dus een recreatie ritje hoeft niet een heel groot probleem te zijn, lijkt me.
Ga er niet van uit dat ze een heel parcours wil gaan springen


wat de rest doet telt eigenlijk niet.

Ik vind een recreatie ritje van 2 uur wel intensief.
Paard wat je niet kent, daar ben je gewoonweg niet op ingespeeld zoals sommige combinaties dat al wel zijn.

Dus TS ik zou het niet doen. Zelfs je brede verzorg fries niet berijden. Heel gemeen.. je zult ongetwijfeld je best doen. Maar soms kan het gewoon niet. 105 kilo is gewoon veel.

En ja. Ik was te zwaar voor mijn pony en dus heb wel degelijk met dat bijltje gehakt. Ze is nu gelukkig bij een kleine ruiter.

Ontzettend goed dat je er wel over nadenkt!

Mama van mijn lieve meisjes

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:31

Floriske schreef:
Ook belgen kunnen niet zomaar meer gewicht dragen, zij zijn namelijk helemaal gebouwd op trekken van zware last, niet dragen van zware last. Tips van de huifkar of mennen zijn dus helemaal super, daar heeft zo'n belg geen enkele moeite mee :D


Eens!
Een olifant kan niet eens pijnloos één persoon dragen, (daarintegen wel probleemloos 1000 kilo trekken). Ze zijn gewoon niet gebouwd voor het dragen.
Wat ik hiermee wil zeggen: Het uiterlijk van het dier, of hoe sterk ze zijn als ze iets moeten trekken, wil niets zeggen over de kracht die ze hebben om gewicht te dragen.

Eigenwijs is ook wijs.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Paard huren overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:44

Niet aan beginnen..... Eens kijken of je wat beter in je vel kunt komen te zitten voordat je gaat rijden. Dat is voor jou en je paard vele malen fijner, en gezonder.
Er zijn jou al heel wat dames op Bokt voorgegaan die flink wat gewicht kwijt zijn en weer kunnen rijden, misschien kun je daar wat ideeën op doen en steun vinden.
Er is namelijk geen paard dat dit gewicht verantwoord kan dragen, dit is zeer schadelijk voor het dier.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:05

Nienkje_H schreef:
Beste allemaal,
Ik lees in de achtergronden over Fell ponies, dat deze 100kg kunnen dragen. Felletjes zijn max 142 groot. Dan denk ik (misschien niet juist) dat er vast grotere paarden zijn die iets meer kunnen hebben.
Belgen of percherons misschien?
Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met het draagvermogen van je paard of pony.


Maar dat zal inclusief zadel etc zijn. Dus dat moet je wel bij je eigen gewicht nog optellen.

thequeensmum
Berichten: 3493
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Paard huren overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:33

bigfieldshires.nl wat voor jou?

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:35

Bij de draaggewichten moet er veel worden meegenomen, zo in ieder geval:
de bouw van het paard;
hoe goed zit paard in bespiering;
wat is niveau van paard;
wat is niveau van ruiter;
en ook het gezond gewicht van het paard (een paard met 50 kilo overgewicht kan juist minder dragen want draagt eigen overgewicht ook al mee).

Daarnaast moet je inderdaad bij je eigen gewicht ook je kleding (nu dus met zware winterjas) en zadel ook meetellen. Een ruiter van 90 kilo zal dus al snel op een kleine 100 kilo aan draaggewicht komen met alles erop en eraan.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:40

Ik denk ook dat je dit niet moet willen, het is te zwaar voor een paard.

ik schrik eigenlijk ook dat je op een fries rijdt. Dit ras is zeker niet zo sterk als hij lijkt. Bij friezen is vooral bekent dat ze te kampen hebben met zwakke knieen. En dan met 105 kilo op een fries? Ik zou het bij grond werk houden, of idd op de kar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GoogleAdsense, juniper en 28 bezoekers