Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-17 19:16

Hallllooo allemaal!

Ik ben benieuwd wat jullie vinden en voor tips hebben.
Het zit zo, ik moet op zoek naar een andere stal voor mijn shetlander. Al een tijdje twijfel ik om een andere stal te zoeken, maar nu is het echt tijd.

De eigenaresse van de stal heeft me verzocht om op zoek te gaan naar een andere plek voor haar. Dit omdat er de laatste tijd teveel speelt op stal. En het momenteel voor alle partijen de beste oplossing lijkt om naar een plek te zoeken die beter past bij mij/ons.

Momenteel sta ik op een pensionstal met een box van 8x4, somers 24/7 weidegang en swinters minimaal 5 uur per dag buiten op paddocks. We hebben warm water en een buitenbak.

Ik weet niet echt helemaal wat ik wil. Wat ik belangrijk vind is dat mn shet goed staat. Veel buiten komt en ik zelf weinig hoef te doen als voeren en mesten etc. Dit omdat ik hier weinig tijd voor heb, dit ivm mijn werk. Verder heb ik op mijn stal momenteel weinig mogelijkheid om “leuk” naar buiten te gaan. We zitten langs een provinciale weg.

Maaar nu de vraag. Hoe kan ik het zoeken van een andere stal het beste aanpakken? En wat is belangrijk om op te letten, hoe zouden jullie de prioriteiten stellen en waarop? Ik zoek iets in de omgeving van Gouda.

Als jullie tips, ideeën of vragen hebben hoor ik het graag. Eventuele tips voor stalling in de omgeving zijn natuurlijk ook welkom!

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh


anjali
Berichten: 14994
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:30

Een box van 8x4 voor een Shetlander? Je bedoelt voor hem alleen? Dat zul je niet gauw weer vinden.Verder denk ik dat voor zo'n klein ponietje echt wel ergens weer een fijn plekje te krijgen is.Ik woon niet in de buurt dus ik kan je helaas geen praktische tips geven.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:41

Ik denk dat je zelf al goed weet wat je wil. :)

Dingen waar je nog extra kan op letten:
-kwaliteit van ruwvoer (let op schimmel, hoe het opgeslagen wordt, geur etc)
-Drinkbakken in de wei/paddock
-hoeveelheid bodem bedekking.
-omheining en of ze er onder kan kruipen

Je kan zoeken op google, Marktplaats en Bokt markt.

Mag ik vragen waarom je moet vertrekken?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:10

Maak een lijst met wat voor jou belangrijk is. Hoe beter je je prioriteiten voor ogen hebt, hoe gemakkelijker het is om te zien wat wel en niet bij je past en welke prioriteiten je bereid bent concessies op te doen en welke niet (alleen staan niet, maar bv warm water wel).

Belangrijk:
- dat mijn shet goed staat (wat houdt dat in, maak een lijst: kudde, ruimte, hoeveel uren binnen/buiten, kwaliteit voer enz)
- veel buiten komt (hoeveel uur/dag is veel of minimaal)
- paard wordt gevoerd/binnen buiten gezet
- leuke buiten mogelijkheden(specificeer)

Om over na te denken:
- hoe belangrijk is afstand/reistijd
- andere stalgenoten
- iets anders?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:23

Waar ik op geleerd heb te letten is vooral het woord te laat doen door de staleigenaar zelf. Het is heel verleidelijk om je eisenlijstje op te dreunen, maar de staleigenaar moet gewoon 'ja' zeggen bij ieder punt, praat je nog even naar de mond en voila, hij is een klant rijker. Achteraf gezien kan die 'ja' dan toch eerder 'ja, maar' of 'ja, tenzij' betekenen.

Ik probeer dus zo weinig mogelijk te zeggen en laat vooral de staleigenaar zijn verhaal doen. Dan merk je heel snel of de gedachtegang overeenkomt met die van jou en dat vind ik het allerbelangrijkste.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:17

Ja, dat is ook heel belangrijk: open vragen stellen. :j

Ipv gaan ze elke dag naar buiten? (ja/nee antwoord), stel een open vraag zoals: Hoeveel uur gaan ze naar buiten? Hoeveel uur gaan ze naar buiten in de winter? Hoeveel uur als het regent of stormt?

Kun je me vertellen hoe de dag er voor de paarden uitziet qua schema (voer/binnen/buiten)? Enz

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-17 22:56

Bedankt voor alle reacties! Er zitten toch tot nu toe wel een hoop goeie punten tussen. De box van 8x4 was idd alleen voor mijn shetje. Vond het heerlijk dat ze ook zo de ruimte had als ze binnen stond.

Dat ze goed staat, dat ze ruimte genoeg heeft in haar stal. Genoeg ruwvoer en genoeg buiten komt. Dat is het hoofdzakelijk. Genoeg buiten is eigenlijk zo veel mogelijk maar toch wel minimaal een uur of 5. De leuke buiten mogelijkheid bedoel ik meer wat natuur etc....heb ik nu totaal niet. Qua reistijd mag het als het kan wat korter dan nu. Is nu ongeveer een half uur. Maar ik vind het belangrijk dat haar welzijn beter is dan dat ik korter moet reizen. Stalgenoten is mooi meegenomen als ik het daarmee kan vinden. Maar ik kom voor mn pony...dus als dat niet zo is is het ook niet heel erg.

Staleigenaar het woord laten doen en veel open vragen stellen is ook zeker een goed idee. Had ik nog niet over nagedacht eigenlijk.

Ik zal je even een PB sturen met exacte redenen Fatcat. Zet ik liever niet zo in detail openbaar.

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 00:34

Als ik een stal zou zoeken in omgeving Gouda voor een kleine pony, zou ik deze bij ruiterclub Bloemendaal zetten. Pony's staan lekker buiten in een kudde. Weet natuurlijk niet of dit ook iets voor jullie is. Veerstalhoeve en dan een stal met uitloop zou ook nog iets kunnen zijn. Ik zou in ieder geval niet voor de bijerschehoeve kiezen, zeker swinters niet. Succes met de zoektocht.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-17 02:21

Top thnx voor je tips! RC Bloemendaal wilde ik inderdaad ook even informeren. Dat zit denk ik zo een 300 meter bij mijn huis vandaan namelijk. Heb jij daar zelf toevallig ook ervaring verder?

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 07:28

Heb daar jaren met plezier gereden en paarden verzorgd. Alles is prima geregeld en echt hart voor de paarden.

Mri

Berichten: 15297
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 09:23

Richie, mocht je voor rc bloemendaal gaan dan weet ik nog wel een heel lief meisje dat denk ik graag helpt met poetsen enzo.

En stiekem erg benieuwd wat de reden van vertrek van de vorige stal is en waar die stal is.

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-17 11:40

Ik denk dat de Ruiterclub wel een grote kanshebber is. We houden er wel even contact over! Zal je zo wel even een pb doen!

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

Mri

Berichten: 15297
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:05

Hopelijk kan je iets geschikts vinden! Succes!

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-17 23:22

Nou, bedankt allemaal voor de tips en adviezen! De nieuwe stal is gevonden! Zaterdag gaat de verhuizing plaatsvinden als het goed is.

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:04

Ben wel benieuwd, waar is de keus op gevallen?

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:33

Ben idd ook erg benieuwd naar welke stal je gaat?

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 10:17

Het is de Veerstalhoeve in Gouderak geworden. Eerst een ponybox binnenbox. Ook ga ik gelijk op de wachtlijst voor een buitenbox met uitloop. Dus er komt over een tijdje nog een kleine verhuizing binnen de eigen stal.

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:26

wat leuk dat je een update plaatst. Veel success!

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:30

Fijne stal! Zou mooi zijn als je in stal met uitloop kan.
Toch niet voor de ruiterclub gekozen? Kan pony wel hele dag lekker met kudde naar buiten?
Wat is de rede van je keuze als ik vragen mag?


Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 16:14

Jaaa ik dacht zal even laten weten hoe het is afgelopen. De uitloopstal komt vanzelf als ik aan de beurt. Staan geloof ik 3 wachtende voor me op de wachtlijst. Dus ligt een beetje aan het verloop. Zolang ze in de binnenbox staat kan ze overdag de kudde in op de paddock. Als ze in de buitenbox met uitloop kan staat ze in een stuk uitloop met redelijk open stukken er tussen en staat er minimaal aan 1 kant een paard naast. Somers kan ze wel gewoon het land op 24/7 in de kudde.

De rede van mijn keuze is dat ik het fijn vind dat ze zelf kan bepalen of ze binnen of buiten gaat staan straks als ze in de uitloopstal staat. Daarnaast vind ik de facaliteiten hier iets beter dan bij de ruiterclub en heb ik er een beter gevoel bij. Wel iets verder van huis dan de RC maar dat vind ik wat minder belangrijk. Vanavond de trailer halen. Morgen middag verhuizen, ben benieuwd hoe het haar gaat bevallen.

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:47

Heel veel plezier op de nieuwe stal, en succes met de verhuizing. De stallen met uitloop zijn inderdaad heel fijn, zeker voor een kleinere pony.

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:48

Succes met de verhuizing. Veel plezier op je nieuwe stal.Dat gaat wel lukken denk.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:47

Aan jouw beschrijving en 1 foto uit je profiel te zien heb ik getwijfeld om contact op te nemen met ik denk de stal waar je nu staat. Zag advertentie van ik denk die stal. Misschien wil je mij pb doen over gang van zaken?

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 01:58

Ooh dat kan kloppen. Ik hoorde dat er al een advertentie stond en er morgen ook al iemand komt kijken. Ik zal je morgen even een PB sturen!

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Een hele klus, het zoeken van een andere stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 05:57

Veel plezier op je nieuwe stal. Goed begin van het nieuwe jaar!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, beegee, miereneter, Symke en 106 bezoekers