Do’s and dont’s leren rijlaarzen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Do’s and dont’s leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 12:05

Hoi! Ik heb net mijn eerste rijlaarzen aangeschaft! Ze zijn van echt leer... ik heb er een flink budget voor betaald dus ik wil ze super goed onderhouden! Wat zijn De DO’s en DONT’s groetjes *\o/*

Good things are coming down the road, just don’t stop walking


rien10
Berichten: 14618
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Do’s and dont’s leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:07

Do not: bij de verwarming drogen.
Do not: stal uitmesten met je rijlaarzen aan.
Do: goed schoonmaken als ze vies zijn. Gewoon in het algemeen zuinig/netjes op zijn.
Do: heb veel plezier en geniet van deze dure aanschaf!

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Do’s and dont’s leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:33


Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Do’s and dont’s leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:47

Do’s: na het rijden even schoonmaken
Do’s: optijd invetten/behandelen
Do’s: goed opbergen met laarzenspanners (voor de vorm)

Don’t: in een modderige paddock lopen
Don’t: bij de verwarming drogen

Maar vooral heel veel plezier er mee hebben

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Do’s and dont’s leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:50

Do: laarzen aantrekken vlak voor het rijden en direct weer uittrekken na het rijden.
Don't: hele wandelingen maken in je laarzen.

MoOtJuHh

Berichten: 962
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:57

Snadrem schreef:
Do: laarzen aantrekken vlak voor het rijden en direct weer uittrekken na het rijden.
Don't: hele wandelingen maken in je laarzen.


Waarom is het niet goed om ze vlak voor het rijden aan te trekken? En meteen na het rijden uit?
Ik trek ze zelf pas aan na het opzadelen (en loop aan de hand 5-10 minute warm) en na het afzadelen trek ik ze meestal uit (nog voor het opruimen van alle spullen).

Edit: Ik maak mijn laarzen na het rijden wel altijd schoon. Eerst met een borstel het ergste zand eraf en daarna met de action doekjes even afnemen (pakje kost 80 cent).
Verder goed in de spanners en niet meteen na het rijden in een dichte laarzentas stoppen.

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Do’s and dont’s leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:00

Ik denk dat ik zowat alles doe wat hier bij don't staat :+ Ik doe alles wat op gevoel :) Verzorging ed

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Do’s and dont’s leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:04

Schoenpoets gebruiken ip vet. Erg belangrijk. Anders worden ze te slap

Be your best self

marlouhusson
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-11-16

Re: Do’s and dont’s leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:10

Ik maak ook iedere keer na gebruik mijn laarzen schoon, maar hoe doen jullie dit?
Ik heb het idee dat elke keer met ''lederzeep'' (doorzichtige spuitbus, naam kwijt) het leer redelijk aantast. Dus misschien beter met water en een doekje en om de zoveel tijd een keer goed ontvetten?

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:13

MoOtJuHh schreef:
Snadrem schreef:
Do: laarzen aantrekken vlak voor het rijden en direct weer uittrekken na het rijden.
Don't: hele wandelingen maken in je laarzen.


Waarom is het niet goed om ze vlak voor het rijden aan te trekken? En meteen na het rijden uit?
Ik trek ze zelf pas aan na het opzadelen (en loop aan de hand 5-10 minute warm) en na het afzadelen trek ik ze meestal uit (nog voor het opruimen van alle spullen).

Edit: Ik maak mijn laarzen na het rijden wel altijd schoon. Eerst met een borstel het ergste zand eraf en daarna met de action doekjes even afnemen (pakje kost 80 cent).
Verder goed in de spanners en niet meteen na het rijden in een dichte laarzentas stoppen.

Ik trek ze expres zo laat mogelijk aan en zo vroeg mogelijk weer uit om ze te sparen. Ik ben zo iemand waarbij het paard op dr nieuwe laarzen gaat staan en zo.

MoOtJuHh

Berichten: 962
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Re: Do’s and dont’s leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:24

O thanks. Ik las het als don't, maar het is een do. Sorry! Dan doen we denk ik hetzelfde :)

xxmiss
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:44

Don't: Aan doen tijdens het werken in de stal
Do: Met een doekje afnemen na het rijden

Bernaatje
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 23:05

Do: als de laarzen nat zijn geworden: niet bij de verwarming zetten. Wel in een open ruimte en krantenpapier erin doen. Tijd geven om te laten drogen. Als je dag erna wil rijden, maar laarzen zijn nog niet droog: trek ander paar aan... of verzin iets. Ik heb voor dergelijke situatie een paar rubberen Aigles als reservelaarzen.

Do: Spanners. Hangt van je merk laarzen af, maar een stel goede houten spanners houdt je laarzen levend.

Do: Als je nieuwe laarzen hebt: ze ‘inbreaken’ door er zoveel mogelijk mee te lopen. In en om huis. Desnoods doe je ze aan tijdens het boodschappen doen. Mijn methode is met natte kousen aan. Als ze eenmaal zitten/passen: dan alleen rondom rijden. Net voor je opzadelt de laarzen aantrekken.. Na afloop zo snel mogelijk uittrekken en goed opbergen. Ik ben geen voorstander van een laarzentas. Voor het opruimen van de stal enzovoort zijn rubberen Aigles de uitvinding.

Do: na het rijden en uittrekken: kijken of de laarzen droog zijn. Zo niet: zie boven. Ik veeg ze vervolgens af met een borstel en/of een vatendoek. Voor poetsen gebruik ik ‘gewoon’ schoensmeer en wrijf uit met een sponsje in pantykousje, zodat de glans erop komt. Soms een likje ‘gewone’ vaseline erop.

Do not (of Do): NOOIT NOOIT NOOIT iets aan de buitenkant van de laarzen met water doen. NOOIT NOOIT NOOIT bij een kachel/haard/verwarming zetten.

Is mijn persoonlijke ervaring.

anne_1999

Berichten: 54
Geregistreerd: 20-11-18

Re: Do’s and dont’s leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:09

Mijn vorige rijlazen waren erg stroef en ik kreeg continu blaren, hoewel ik ze al heel veel had ingelopen en ingereden. Voor de buitenkant gebruikte ik nooit vet omdat dit je laarzen slap maakt, maar je kan wel een beetje vet aan de binnekant smeren (wonderbalsem van Dr martens <3 ) hierdoor wordt het leer iets soepeler, maar nog steed stevig!! Hierna heb ik nooit meer blaren gehad :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers