Mijn opa gaat euthanasie plegen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Mijn opa gaat euthanasie plegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 21:45

De titel zegt het al wel. Hij is voor mij een hele grote steun geweest op vlak van mijn studies, zowel als supporter als financierder.
Hij gaat de 9e januari dus euthanasie plegen en daar zijn enkel zijn kinderen bij. Morgen ga ik hem voor de laatste keer zien.
En hoewel ik het natuurlijk heel erg vind, hoop ik ook dat zijn dood een last van de schouders van mijn oma gaat zijn. Zij zit in een depressie door de zorg die opa nodig heeft en daar zou ze dan vanaf zijn.

9 januari is de dag voor mijn 2 examendagen, daarna ben ik nog 3 dagen in België en daarna vertrek ik op uitwisseling naar Zweden. Daarmee heb ik het geluk dat ik de begrafenis wellicht kan bijwonen.
Alleen zit ik met het probleem dat ik bang ben dat ik nogal ongevoelig ga reageren en ik heb geen idee hoe ik me moet gedragen of mijn moeder moet troosten.
Mijn moeder is altijd vrij afstandelijk geweest en is amper thuis nu ze een nieuwe vriend heeft. We geven elkaar ook nooit een knuffel dus om dat nu te doen lijkt me raar. Dus ik weet echt niet hoe ik dit moet aanpakken. Hebben jullie tips?

(Zoals jullie wel merken blijf ik ook zeer rationeel in dit bericht. Ik vermoed dat de emoties later wel komen als ik alleen in bed lig.)

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:50

Ik wil je heel veel sterkte wensen. Afscheid nemen van iemand die je lief hebt is moeilijk.

Tips in je communicatie met je moeder. Doe waar jij je goed bij voelt maar verwacht niet te veel. Dan kun je ook niet teleur gesteld raken en dat wil je er niet ook nog bij hebben.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijn opa gaat euthanasie plegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:01

Veel sterkte alvast.

Inderdaad niet te hoge verwachtingen, ga je niet anders gedragen omdat je denkt dat je dat moreel verplicht bent. Iedereen verwerkt dit op zijn manier en niemand heeft verplichtingen naar een ander toe.
Als jullie je er beide goed bij voelen geef je gewoon een knuffel, is dat niet zo dan hoeft dat niet. Niks moet :) Ze zal het fijn vinden dat je er bent.

WithinGirl96
Berichten: 263
Geregistreerd: 12-11-14
Woonplaats: Nederland

Re: Mijn opa gaat euthanasie plegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:07

Veel sterkte Y;(

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Mijn opa gaat euthanasie plegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:10

Sterkte de komende tijd. Doe wat voor jou goed voelt en dus bij jou past. Richt je op je opa (en je oma).

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:13

Veel sterkte, dat op de eerste plaats. Ik hoop dat je de kans hebt om zijn begrafenis bij te wonen, omdat ik bij mij zelf heb gemerkt dat dit het begin van het afsluiten van een hoofdstuk betekend. Al kan dat laatste voor ieder persoon natuurlijk anders zijn.
Voor je moeder heb ik enkel het advies wees jezelf. Je steun gaan "opdringen" door bijvoorbeeld te knuffelen terwijl je dit eigenlijk nooit doet is meestal niet bevorderend. Als iemand behoefte heeft aan een knuffel of een goed gesprek komen ze daar meestal wel zelf mee.

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:14

Heel veel sterkte met alles eromheen. Y;(

Vergeet niet dat alle reacties op het overlijden van iemand 'normaal' zijn. De een huilt uren achter elkaar, de ander niet. De een kropt het op, de ander praat erover. De een wordt boos, de ander is verdrietig of zelfs opgelucht. Rouwen is in geen enkele vorm fout. Als jij niet gelijk jouw rouwproces in kan zetten. Is dat oké. Vertrouw op je gevoel en blijf inderdaad rationeel denken. Daar kom je het verst mee. Succes met alles

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:23

Sterkte alvast. Mijn oma heeft dat een aantal kaar geleden ook gedaan, en vond het juist mooi. Het was haar beslissing die al heel lang vast stond. Wanneer ze 'dit' niet meer kon, was het klaar. Daar heeft de familie ook altijd achter gestaan dus het was heel mooi. Haar kinderen waren erbij.

Een knuffel oid is niet nodig als je dit al nooit doet. Komt zo geforceerd over. Je kan het altijd vragen? Net als wat je hier doet, kan je het haar ook vragen. Nu dus vantevoren, dat is het fijne van dat je weet wanneer iemand gaat. Misschien stelt ze berichtje op z'n prijs, maar misschien juist je ff persoonlijk zien. Of even rust, kan ook nog. Dat je een dag later ff op de koffie gaat.

Emoties is een lastig ding. Ik heb er geen traan om gelaten, maar mijn oma was echt een topvrouw. Maar puur omdat het zo 'af' was, heb je er vrede mee. Mooie tijden gehad, maar aan alles komt een einde. Maar daar zal iedereen andere mee omgaan en reageren.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Mijn opa gaat euthanasie plegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:32

Jeetje, veel sterkte!

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 22:40

Marocje schreef:
Sterkte alvast. Mijn oma heeft dat een aantal kaar geleden ook gedaan, en vond het juist mooi. Het was haar beslissing die al heel lang vast stond. Wanneer ze 'dit' niet meer kon, was het klaar. Daar heeft de familie ook altijd achter gestaan dus het was heel mooi. Haar kinderen waren erbij.

Een knuffel oid is niet nodig als je dit al nooit doet. Komt zo geforceerd over. Je kan het altijd vragen? Net als wat je hier doet, kan je het haar ook vragen. Nu dus vantevoren, dat is het fijne van dat je weet wanneer iemand gaat. Misschien stelt ze berichtje op z'n prijs, maar misschien juist je ff persoonlijk zien. Of even rust, kan ook nog. Dat je een dag later ff op de koffie gaat.

Emoties is een lastig ding. Ik heb er geen traan om gelaten, maar mijn oma was echt een topvrouw. Maar puur omdat het zo 'af' was, heb je er vrede mee. Mooie tijden gehad, maar aan alles komt een einde. Maar daar zal iedereen andere mee omgaan en reageren.

Daar ga ik me ook aan proberen vasthouden denk ik. Hij is helemaal versleten.

Danku aan iedereen voor de steun!

Jupinkle

Berichten: 302
Geregistreerd: 12-06-15
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Mijn opa gaat euthanasie plegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:55

Heel veel sterkte...

Meestal voel je dat op het moment zelf aan of een knuffel oid nodig is. Ik zou je vooral niet verplicht voelen en gewoon jezelf zijn.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Mijn opa gaat euthanasie plegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:29

Als eerste heel veel sterkte gewenst de komende tijd. Zo’n beslissing is niet niks. Probeer er zo goed mogelijk voor je opa en oma te zijn, meer kun je (helaas) niet doen.

Tips over communicatie met je moeder, wees vooral jezelf en forceer jezelf niet te veel. Ik weet zeker dat het vanzelf wel ‘los’ loopt zonder problemen.

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Mijn opa gaat euthanasie plegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:37

Weet je alles mag en het is oké
Afscheid nemen rouwen het geeft geen handleiding
Het is jouw proces.
Heel veel kracht en liefde gewenst

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:43

Heel veel sterkte. Ik heb in dezelfde situatie gezeten met mijn moeder toen mijn vader overleed. Gewoon niet teveel over nadenken hoe je moet reageren. Vaak wijzigt zich dat zelf.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Mijn opa gaat euthanasie plegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 01:10

Je voelt je zoals je voelt. Er zijn geen verplichte gedragscodes of uitingen bij een begrafenis of verlies van een persoon. Je kunt je moeder troosten door bv naast haar te staan en met beide handen haar schouders vast te pakken en met 1 hand te wrijven of juist je arm inhaken bij haar als ze verdrietig is. Misschien valt het mee en uit ze haar verdriet in stilte.

Het maakt echt niet uit wat je doet, alles is goed ondanks dat je bang bent dat je niet emotioneel wordt.
Er zit ook een 'positief' gedeelte aan wat ook zwaar weegt en dat is dat oma het fysiek en psychisch wellicht makkelijker krijgt. Het verlies van haar man en de eenzaamheid is ook niet makkelijk dus zoiezo gaat er veel veranderen. Bied je hulp aan. Meer kun je niet doen.

Bonnyyyyyy
Berichten: 1934
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Mijn opa gaat euthanasie plegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:25

Als je opa is overleden en je erna 2 examen dagen heb, zal dit zeker niet fijn zijn voor je! Misschien kan je hier nog iets mee doen? Denk niet dat je erg goede examens zal gaan maken..

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Mijn opa gaat euthanasie plegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:36

Euthanasie gebeurt niet zomaar.
Je opa en oma zullen er goed over hebben nagedacht.

Jouw reacties is nooit verkeerd. De een huilt, of wordt boos, kropt op, jet kan allemaal.
Maar als je denkt dat je het niet kan verwerken zoek dan hulp.

Veel sterkte.

Voor mijn opa was euthanasie een zegen.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:06

Mijn vader heeft 2 jaar geleden ook euthanasie gehad (was niet meer te redden van kanker) en ook al was het heel verdrietig, de tijd dat we nog met hem hadden was zo waardevol.

We hebben ieder op ons eigen manier afscheid kunnen nemen, je weet nu dat jouw opa straks gaat. Dat geeft je de mogelijkheid hem nog even vast te pakken, uit te spreken wat je nog wilt zeggen en gewoon bij hem zijn.

Je emoties zijn jouw emoties, dat komt echt vanzelf. Misschien niet nu of straks maar pas later. Voel je je daar niet schuldig over, rouwen is een proces die iedereen anders doorgaat.

Heel veel sterkte, en tussen jou en je moeder vormt het zich vanzelf :(:)