Hoe lange tijd je lederen spullen bewaren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Hoe lange tijd je lederen spullen bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-17 21:28

Beste medebokkers,
Ik ga van de zomer voor 3 tot 5 jaar naar Phoenix Arizona in de USA. Ik heb mijn paard weggegeven en veel van mijn spullen verkocht en weggedaan, maar ik heb nog mijn laarzen en twee prachtige hoofdstellen, plus een lederen kaptoom en wat teugels. Deze spullen wil ik houden voor mijn eventueel ooit aan te schaffen nieuwe paard... Alles is nog heel mooi en goed verzorgd maar.. hoe hou ik dit zo? Wie heeft ook voor langere tijd zijn harnachement opgeslagen en hoe kan ik dit het beste doen? Qua vochtigheid, hitte/ droogte etc? We verkopen ons huis en alles gaat mee naar Amerika. Het is daar vooral zomers heel erg warm dus in huis heb je veelal je airco aan. Iemand tips?


little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Hoe lange tijd je lederen spullen bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:30

Koel bewaren en niet in de zon, eens in de 3 maanden even checken en evt invetten

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:30

Gewoon om de zoveel tijd eens invetten? Zo doe ik het met het lederen spul wat ik niet gebruik, maar ook niet weg wil doen.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Hoe lange tijd je lederen spullen bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:38

Dikkere laag vet en dan goed opbergen. Beetje schimmel zal niet het leer beschadigen maar de stiksels dus vettigheid ook goed op naden en stiksels

Diana (Oscar X Paddox)
B+13, L1+21, L2+20, M1+11

LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Re: Hoe lange tijd je lederen spullen bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-17 21:44

Zouden jullie het luchtdicht opbergen? Of juist wel zuurstof erbij? Ik heb van die plastic dozen met deksel en wieltjes, dat stapelt lekker makkelijk in opslagruimtes maar mijn gevoel zegt dat leer wel zuurstof nodig heeft omdat het natuurlijk materiaal is?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Hoe lange tijd je lederen spullen bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:54

gooi alles in een oliebad (niet je laarzen) ongeveer een nacht, laat het uitlekken, ongeveer een dag.
Poets het op en wikkel het in flanel (laken), zodanig dat het zonder knikken en bogen ligt in een kist (geen plastic want dat ademt niet)

dan kan het rustig 5 jaar of langer bewaard blijven (mijn spul kwam na 8 jaar ongeschonden van de zolder, ik had het in een ouderwetse koffer liggen)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Sunnevalover

Berichten: 121
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:30

LHS_80 schreef:
Zouden jullie het luchtdicht opbergen? Of juist wel zuurstof erbij? Ik heb van die plastic dozen met deksel en wieltjes, dat stapelt lekker makkelijk in opslagruimtes maar mijn gevoel zegt dat leer wel zuurstof nodig heeft omdat het natuurlijk materiaal is?


Ik zou er wel zuurstof bij laten indd, maar dan moet je wel oppassen voor eventuele schimmel. Dus eens in de zoveel tijd schoonmaken en invetten :)

-Spotted L1+7 L+2 M+2
-Sunneva frá Röðli
-Fenna
-Carrowbawn Dutch X "Love is immortal"

LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Re: Hoe lange tijd je lederen spullen bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-17 14:57

Thanks so far!


xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe lange tijd je lederen spullen bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:01

Mijn tuig heeft ook in zulke plastic bakken gezeten :j . Voor een krappe 3 jaar. Heb het voorafgaand helemaal schoongemaakt en ingevet. Tussentijds verder niets mee gedaan maar ziet er nog als nieuw uit :) .

LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Re: Hoe lange tijd je lederen spullen bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 18:07

Bedankt!

Monique1963

Berichten: 8579
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Hoe lange tijd je lederen spullen bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:20

Wat spannend dat jullie voor een tijd gaan emigreren. Heftig om je paard weg te geven! Had je hem niet mee willen nemen voor 5 jaar?

Over het leer. Niet van te voren natmaken, wel goed in het vet zetten en in ruim plastic verpakken, liefst zonder dingen op te rollen. Het plastic zorgt ervoor dat het vet of olie uiteindelijk niet kan verdampen. Het blijft ook stofvrij.

Alles wat rubber is in talkpoeder zetten en ook in plastic inpakken.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 21:57

Monique1963 schreef:
Wat spannend dat jullie voor een tijd gaan emigreren. Heftig om je paard weg te geven! Had je hem niet mee willen nemen voor 5 jaar?


Was idd heftig ja.. hij was ook pas 8 en ik had hem zelf gefokt.. moeilijk.. maar omdat hij een blijvende blessure heeft en daardoor maar maximaal 80% belastbaar is wilde ik er geen geld voor vragen. Gelukkig heeft hij een prachtig plekje gekregen met een fantastische vaste ruiter op een grote stal voor Gelderse paarden (zijn soortgenoten) midden op de Veluwe!

Bedankt voor je tips! Ik heb alles nu schoon en met dressing ingesmeerd, het ziet er weer als nieuw uit al vind ik het oudere spul (een set teugels en een kieffer hoofstel) wel wat droog nog. Zou je aanraden het allemaal nog eens in de echte lederolie te zetten?

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Hoe lange tijd je lederen spullen bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 18:36

De optimale temperatuur is 18 graden celcius ongeveer en niet te vochtig ivm roestvorming en schimmel. En zorg dat je de gespen vrij hebt liggen en dat je leer zo min mogelijk gekruld ligt. Ik heb nooit mijn hoofdstellen door de gespen heen. Desnoods het leer wel door de passantjes, maar niet ingepikt, daar krijg je roestvorming van. De meeste gespen hebben geen roestvrijstalen pinnetjes. Verder 1x per jaar nalopen en behandelen. Ik ben zelf fan van Rapide en voor leer heb ik ook speciaal spul van een looier uit Engeland waar bijenwas in zit. Dit zorgt dat je leer goed beschermd is.

Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daiswees en 13 bezoekers