Hoeveel vlees krijgt je kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Hoeveel vlees krijgt je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 23:16

Hoeveel(gr) vlees krijgt je kat per dag en hoe oud is je kat? :)

MaTuMi

Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Gasselternijveen

Re: Hoeveel vlees krijgt je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:24

Mijn 2 katten delen elke dag een blikje.
De jongste is bijna een half jaar oud en de andere is anderhalf.
Daarnaast krijgen ze ook gewoon brokken maar de DA zei dat ze wel wat meer spek op de botten mochten dus ik vul ze een beetje aan.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Hoeveel vlees krijgt je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:26

Niets. Onze kat is inmiddels 10 en krijgt al haar hele leven droog voer. Met nu en dan een eigen geroofde muisje tussen door :P

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:30

Ik heb er hier 3 rond lopen:

Pooh; tussen de 3,6 en 4,4 kg. Ongeveer 2 jaar ''ideaal'' gewicht; 4 kg
Dexter ; tussen de 6 en 7,7. Ongeveer 2 jaar ''ideaal'' gewicht; Tussen de 6,0 en 6,5
Poohma; tussen de 3,5 en 4,5 Leeftijd onbekend, ongeveer 3 jaar. ''ideaal'' gewicht; ongeveer 4,5 kg

Alles gecastreerd.. van Poohma weten we het gewicht niet precies. ex zwerver en nog niet echt te wegen tenzij we haar in een kooitje krijgen.
Pooh wisselt nog wel eens van gewicht, ook ex zwerver. Maar heeft gewoon van die momenten dat ie wat je hem ook geeft, hij gewoon niets wil eten.
Dexter is van het motto ''alles is voor bassie''. Dus alles wat er aan voer staat/gezet word is voor hem en MOET op. Op zn top woog hij dus 7,7 kg. Nu zit hij op 6.

Pooh krijgt 50 gram KVV per dag en 10 gram brok.
Poohma krijgt 35 gram KVV per dag en 10 gram brok
Dexter krijgt 30/35 gram KVV en 10 gram brok.

Daarnaast nog gewoon snoepjes en ''snoepen'' ze nog met ons mee. Mogen nog wel eens onze borden aflikken, krijgen wel eens stukjes kaas of worst. Of in Dexters geval ; brood. Daar doet ie alles voor.

Ik weeg niet op de gram nauwkeurig wat ze mogen hebben. Dus de ene keer krijgen ze bijvoorbeeld 30 gram en de andere keer 33.
Ze worden allemaal eens in de 12 dagen gewogen om bij te houden of ze veranderen in gewicht. De honden ook.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:31

Geen vlees, alleen brokjes. Royal canin tegen kristallen in de urine, want daar had onze kater last van. Ik weeg het af en ze krijgen samen 100 gram per dag. Geen snoepjes verder. Eigenlijk moeten we nog iets minderen, naar 90gr per dag.
Poes is 3kg, kater ruim 6kg.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Hoeveel vlees krijgt je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 00:08

Ik heb 4 poezen (zie profiel) en ze delen 1 kuipje Sheba per dag. Ze krijgen dus maar een klein beetje. Oudste is 14, dan 12, 9 en 5. Ze hebben de hele dag toegang tot brokjes.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Hoeveel vlees krijgt je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 01:27

Ik stel deze vraag omdat we ons beginnen afvragen of hij wel (nog) voldoende heeft aan de hoeveelheid die hij nu krijgt. Hij is namelijk 13,5 jaar oud en is van 6,5 kg naar 6kg gegaan in zo'n jaartje tijd. Hij krijgt op dit moment 200gr per dag, maar begint steeds meer en meer tussendoor nog eens achter eten te vragen.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hoeveel vlees krijgt je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:36

Het afvallen hoeft geen probleem te zijn. Tenzij hij nu echt mager word. En dan bedoel ik dus onder een gezond gewicht te mager. ( of hij richting die grens gaat)
Je zou eens een ander merk kunnen proberen, eventueel meerdere porties als dat kan en aanlengen met water. Als ie echt meer wil(en dus mager word) gewoon wat meer geven. Eventueel opzoek gaan naar brokjes voor oudjes die wel wat extra mogen hebben dus hogere voedingswaarde.
Je kan natuurlijk ook gewoon kijken wat er gebeurd als je iets meer gaat voeren.
Maar als hij nu dus afvalt terwijl er verder niks veranderd is misschien een bezoekje aan de dierenarts niet gek(gewoon voor een bloedonderzoekje.)

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Hoeveel vlees krijgt je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 01:43

Tandjes zijn nagekeken, verdere lichaamsconditie en bloedonderzoek ook, alles was oke. Wat zijn goede brokjes voor oudere katten?

Kat is qua zich van gewicht wel oke, toont niet mager, heeft alleen een enorme hangbuik gekregen hihi.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:55

0, tenzij ze het zelf vangen of uit een vuilniszak peuteren :+ Ze krijgen droge brokjes en af en toe delen ze samen een zakje natvoer. Waar natuurlijk ook wel vlees in verwerkt zit. Maar dat soort dierenvoer noem ik geen vlees (itt bij voorbeeld een vers muisje).

TS kun je je kat geen voer geven waar hij langer een verzadigd gevoel van heeft? En heb je bij voorbeeld zijn nieren al eens laten onderzoeken? Oudere katten krijgen daar nogal eens problemen mee, en dan kunnen ze vermageren.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 02:19

Prosecco schreef:
Tandjes zijn nagekeken, verdere lichaamsconditie en bloedonderzoek ook, alles was oke. Wat zijn goede brokjes voor oudere katten?

Kat is qua zich van gewicht wel oke, toont niet mager, heeft alleen een enorme hangbuik gekregen hihi.

Ik voer mijn senior nu applaws senior. Er zijn maar weinig seniorenbrokken zonder graan en met een hoog percentage vlees, dit was de beste brok die ik kon vinden (80% vlees).

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:41

Voer je de kat rauw vlees of blikvleesvoeding?

Als de kat afvalt, let dan ook op andere signalen. Zeker bij die oudere beestjes kan het zijn dat er meer aan de hand is. Maar het kan ook zijn dat hij gewoon wat meer nodig heeft op zijn oude dag.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoeveel vlees krijgt je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:44

Geen. Hij krijgt 60g brokjes (Lily's Kitchen) en een half blikje natvoer elke dag. Altijd van brokjes voorzien is helaas geen optie, hij vreet het allemaal binnen 5 minuten op.
Kat is trouwens 7 jaar.

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:55

Die van mij krijgt alleen droge brokjes.
Dat heeft niks met gierigheid ofzo te maken, maar met het simpele feit dat ze geen natvoer lust. 't domme beest zit er alleen maar met haar pootje in te hengelen en stom te staren, dus het hele pak natvoer wat ik voor haar had aangeschaft is naar de poes van mn vriend gegaan, die is er gek op.
Die krijgt ongeveer twee keer per week een zakje, waar ze heel voorzichtig de hele avond over doet :)

Wat vers vlees betreft, dat eet mijn madame ook niet. Gewoon niet. Alles wat ze eet moet kraken, wat er in resulteert dat ze regelmatig een chippie of een crackertje van me steelt. Maar vlees of voer wat zacht is... Nah, niet interessant :Y)

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 16:29

Sassol schreef:
Voer je de kat rauw vlees of blikvleesvoeding?

Als de kat afvalt, let dan ook op andere signalen. Zeker bij die oudere beestjes kan het zijn dat er meer aan de hand is. Maar het kan ook zijn dat hij gewoon wat meer nodig heeft op zijn oude dag.



Blikvleesvoeding. Er zijn eigenlijk geen andere signalen dan afvallen, bloedwaardes etc is allemaal in orde. Enige signaal dat hij geeft is meer 'vragen' achter vlees, waarbij in combinatie met gewichtsverlies, denken dat hij gewoon meer nodig heeft op zijn oudere leeftijd. Hij heeft ook gewoon onbeperkt toegang tot brok/korrels, maar we zijn op zoek naar ander voer, die meer vleeswaarde bevat.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hoeveel vlees krijgt je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:05

Goed dat je bloed en dergelijke al gecontroleerd hebt.
Je kan kiezen om meer te voeren en anders ander voer te proberen.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Hoeveel vlees krijgt je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:07

Onze katten krijgen ook geen vlees, alleen brokjes en af en toe snoepjes. Vinden vlees niet lekker :+ af en toe vangen ze een muis en die eten ze vaak wel half op maar verder niet.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Hoeveel vlees krijgt je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 17:30

We zijn nu vooral op zoek naar brok met een hogere vleeswaarde, als vervanging van de brok die hij nu heeft. Ook krijgt hij sinds eergisteren nu 3 zakjes van 100gr ipv 2 zakjes, hij lijkt ook minder te vragen. Muisjes etc kan hij niet eten, gezien hij al jaren 'huisarrest' heeft, ofja verplicht binnen moet omwille verschillende factoren: gevaarlijke wegen, ouderdom en epilepsie. :P

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hoeveel vlees krijgt je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:34

Ik ben zelf heel tevreden over applaws geweest. Helaas wilde 1 van de katten het minder graag eten dus ben over gestapt.
Als je iets in de winkel wil kopen is Samsfield ook een optie! kun je bij de petsplace halen.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Hoeveel vlees krijgt je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 17:35

Ik woon in België, meer als de maxizoo of dierenarts is er niet vinden in de omgeving.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:53

Prosecco schreef:
Ik woon in België, meer als de maxizoo of dierenarts is er niet vinden in de omgeving.


Applaws en andere merken met veel vlees kan je online bestellen op zooplus, boven de 30 euro gratis bezorging, ook in Belgie. Ze hebben ook blikvoer met een hoog vleespercentage, heb daar alleen geen ervaring mee.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:23

Blikvoeding reken ik niet echt tot onderdeel van de voeding, meer als snack/lekkers. Als je brokken met een hoog vleesaandeel zoekt, is het misschien ook een idee de blikvoeding met kvv (gemalen rauw vlees) te verwisselen?

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:24

Hier delen ze 1 zakje of bakje per dag met zn 2. Ze zijn al dik zat :Y)

Saaarr

Berichten: 1055
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:33

Die van mij krijgen vers vlees, daar ben ik heel tevreden over, vacht is mooi, ruiken niet, ontlasting is goed en stinkt niet.
Ik wil niet meer anders
Ze krijgen 100 gram per dag per kat
Edit ze zijn 3,5 jaar oud
Laatst bijgewerkt door Saaarr op 04-01-18 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Hoeveel vlees krijgt je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:35

Hier een kat van 16/17 en krijgt elke avond een zakje vlees. Dit pas sinds 2 jaartjes.
Toen ze jonger was, was ze veel buiten en nu in de zomer nog steeds dus weet niet wat ze precies aan vlees buiten eet. Weet wel dat ze van de zomer nog een konijntje had opgepeuzeld :')