2017 met Spaanse patser Igneo

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zasread

Berichten: 2464
Geregistreerd: 28-03-05

2017 met Spaanse patser Igneo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 19:41

2017 met Igneo!

Afbeelding

Igneo is een Spaanse patser van inmiddels alweer 9 jaar. En stoere vent (maar stiekem een held op sokken), met gekke fratsen (zo verliest mijn longeersingel nog weleens een ring op de een of andere manier), maar een klein hartje (hij gaat altijd voor me door het vuur). 2017 was een jaar van mooie momenten, genieten, leuke dingen doen en veel leren. Kijk je mee?


... januari, de maand waarin het begon met veel vrieskou, waardoor we weinig konden trainen. Maar we lieten ons niet weerhouden. Met wandelingetjes, buitenritjes en staptrainingen in de bak bleven we toch een beetje in beweging.

Afbeelding


... februari, de maand waarin we weer een beetje kunnen beginnen met de echte training.

Afbeelding

Afbeelding


... maart, de maand waarin we de stoute schoenen aantrokken en ons aan een sprongetje waagden. Maar ook de maand waarin we meededen met een onderzoek van zes weken. Tijdens het onderzoek werd gekeken welk effect drie keer per week 'Equibootcamp' heeft op de beweging en de bespiering van het paard.

Afbeelding


... april, de maand waarin we zeker het effect merken van de Equibootcamp. Igneo heeft meer balans, ritmegevoel en spant zijn buikspieren beter aan. Hierdoor gaat ook het trainen onder het zadel met sprongen vooruit.

Afbeelding


... mei, de maand waarin we rustig verder trainen en Igneo steeds stoerder wordt bij het buitenrijden. We kunnen daardoor nu ook alleen wat langere ritten maken.

Afbeelding


... juni, de maand waarin we op trainingsweekend gaan bij Atletische Rijkunst. Een weekend waarin we veel leren en we weer met veel inspiratie naar huis gaan.

Afbeelding


... juli, de maand waarin we uittesten of bitloos bij ons past. Voor de buitenritten vind ik het ideaal, maar in de bak merk ik dat hij zwaarder in de hand is dan ik prettig vindt. Daarom besluit ik voor de trainingen toch met bit te blijven rijden.

Afbeelding

Afbeelding


... augustus, de maand waarin we veel buitenritten maken. Alleen, maar ook samen met Igneo zijn kleine grote vriend.

Afbeelding


... september, de maand waarin we weinig bijzonders doen. We trainen lekker verder, rijden buiten samen met onze hond en het is weer tijd voor Igneo zijn regenjas.

Afbeelding


... oktober, de maand van de laatste keren. Nouja, voorlopig dan. Ik ben namelijk al een aantal maanden zwanger en stop deze maand met rijden. We maken onze laatste buitenrit en trainen de laatste keer onder het zadel in de bak. Als alles goed gaat zullen we in mei 2018 de training onder het zadel weer oppakken.

Afbeelding


.. november, de maand waarin we wel nog lekker door blijven trainen aan de dubbele longe. En ook de maand waarin ik Igneo zijn manen afknip en hij weer met een sportcoupe door het leven gaat.

Afbeelding


... december, de maand waarin ik door mijn zwangerschap niet altijd evenveel energie heb en het weer ook niet altijd meewerkt. De trainingen staan op een lager pitje. Zo nu en dan maken we een wandeling samen of trainen we nog wat aan de (dubbele) longe.

Afbeelding


In 2018 zal Igneo zijn jaar rustig starten. Ik blijf hem nog zo lang mogelijk doortrainen aan de dubbele longe. Zodra mijn lijf het weer toelaat zal ik na de geboorte van mijn kindje weer met hem aan de slag gaan en daar heb ik nu al zin in. Dat 2018 ons ook maar weer veel mooie momenten mag brengen!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 19:50

Wat een prachtig paard! <3 Maar ik heb dan ook iets met Spanjaarden :o . Proficiat trouwens met je zwangerschap!

Anoniem

Re: 2017 met Spaanse patser Igneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:13

Wat is hij mooi! <3

lemonyellie
Berichten: 313
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Haps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:33

Wauw wat is dat een gaaf paard! <3

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: 2017 met Spaanse patser Igneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 08:14

Wat een prachfig dier! Ziet eruit als een heerlijk jaar.

Leuk ook dat equibootcamp. Hoe werkt het precies als ik vragen mag? Lijkt me leuk om ook met die van mij op te pakken!

zasread

Berichten: 2464
Geregistreerd: 28-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 21:30

@MoppieFilou, bedankt voor je felicitatie en je compliment :)

@Koudbloedkim, dank je :o

@lemonyellie, bedankt! :)


freetorun schreef:
Wat een prachfig dier! Ziet eruit als een heerlijk jaar.

Leuk ook dat equibootcamp. Hoe werkt het precies als ik vragen mag? Lijkt me leuk om ook met die van mij op te pakken!

Bedankt voor het compliment.
Bij een Equibootcamp train je met balken vanaf de grond aan de hand (maar ik doe het zelf ook wel onder het zadel of in combinatie met longeren). Op de onderste foto van maart kun je een van deze oefeningen zien (Balken in een wiel). De normale cavaletti of de balken achter elkaar is ook één van de oefeningen. Daarbij kun je afwisselen met balken in een zogenaamde V- vorm neerleggen waarbij de ene pas groter moet zijn dan de anderen. Maar je kunt ze ook 'lukraak' neerleggen, waarbij geen enkele afstand hetzelfde is. Daardoor moet het paard nog meer zijn best doen om zijn paslengte goed in te schatten, zijn lijf in balans te houden en verbetert de coördinatie. Nog één van de oefeningen is de balken in een vierkant leggen en daar kun je op verschillende manieren doorheen lussen, bijvoorbeeld voltes maken op de hoeken of een klaver vier stappen (zie filmpje hieronder). Je kunt ook slalommen tussen de balken door. Tussen de balken kun je halt houden en rechtuit een stuk achteruit stappen. Met Equibootcamp daag je het paard mentaal en fysiek uit. Uiteindelijk verbeterden alle paarden in het onderzoek op de aanspanning van hun buikspieren, losheid/bespiering in de bovenlijn en losheid in het schoudergewricht en bekken.

Voorbeeld oefening balkjes in een vierkant:
https://www.facebook.com/myhappyathlete ... 593458761/

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: 2017 met Spaanse patser Igneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:40

Bedankt voor je uitgebreidde antwoord! Kljnkt heel leuk om mdd op te pakken :)

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:01

Leuk jaar San! Je hebt ook best veel foto's zo :D.

Op naar 2018! Hopelijk kunnen we dan toch eindelijk dat weekendje weg met z'n allen plannen *\o/*

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: 2017 met Spaanse patser Igneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:29

Hee, bijna-buurpaard! Leuk overzicht! Mooi dat het bootcampen jullie ook geholpen heeft!

Moirin

Berichten: 1368
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Middelburg

Re: 2017 met Spaanse patser Igneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:27

9 jaar?! Ik kan me nog zo het topic herinneren waarin hij geboren werd...
Wat een prachtig dier is het. Mooi overzicht zo!

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: 2017 met Spaanse patser Igneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 16:35

Wat een onwijs gaaf beest, hij heeft wel iets weg van de mijne.
Jullie zijn een leuk stel samen, jullie hebben zo te zien een goede band.

En gefeliciteerd met je zwangerschap :)

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:17

Hey Igneo! Wat leuk, ik volg jullie al heel lang op Instagram. Super leuk jaaroverzicht! Gefeliciteerd met jouw zwangerschap.
Jullie zijn echt een mooie combinatie :D

zasread

Berichten: 2464
Geregistreerd: 28-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 20:03

@Jasmijn, ja! dat zou super leuk zijn. Eindelijk met z'n 5-en met onze paarden op pad.

@Moirin, wat leuk dat je hem nog kent van zijn geboortetopic. Dat is inderdaad alweer 9 jaar geleden! De tijd vliegt voorbij.

@Keeyzie, bedankt voor je felicitatie en compliment :) Ik heb even in je post gespiekt en ze hebben inderdaad wel wat van elkaar. Jouw paard is ook een leukerd!

@EdkinEnzo, ah, het baasje van Vigo :) Dank voor je compliment en je felicitatie!

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: 2017 met Spaanse patser Igneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:55

He wat leuk! Ik zag eerst de omgeving, toen last ik Equibootcamp en toen was het duidelijk, jij staat inderdaad vlak bij ons :)) Nou ja, soort van dan.

Equibootcamp is leuk he? Wij hebben het ook een paar keer meegepakt, Claudia heeft een tijd bij ons op stal gestaan en is een oude bekende.

Je hebt werkelijk een prachtig paard, mooi om jullie voortgang dit jaar zo te zien!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: 2017 met Spaanse patser Igneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:56

Wat een prachtig dier!

zasread

Berichten: 2464
Geregistreerd: 28-03-05

Re: 2017 met Spaanse patser Igneo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 22:08

@Imre, bedankt :) heb jij ook de bootcamp geprobeerd met jouw witje?

@Berdien, wat leuk dat je Claudia ook kent en equibootcamp hebt gedaan! Bedankt voor je compliment :) :)

@speedfiets_2, bedankt!

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: 2017 met Spaanse patser Igneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:28

Iggy!!! Knapperd! Leuk overzicht zo!