Je kat gezond houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Je kat gezond houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 20:40

Eh ja.. ik heb verstand van paarden en konijnen, maar katten zijn voor mij nieuw. Inmiddels 2 exemplaren, de één voor het asiel behoed en de ander voor een bestaan als zwerver.
Geweldig leuk, dus qua gedrag echt niks op of aan te merken. :)
Anyway... er is natuurlijk genoeg over te vinden! Maar zoveel verschillende info, en vraag je het aan de DA denkt die toch ook aan diens portemonnee. ;)

Hoe doen jullie het qua:
Ontwormen
Ontvlooien
Inenten
Gezondheidsbevordering (zijn gevoelig op de urinewegen toch?)
Overig..?

Groetjes! Lucia
Laatst bijgewerkt door Locanda op 27-12-17 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28774
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Je kat gezond houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:44

Goh, ik vind katten persoonlijk enorm makkelijk te houden en ik doe er vrij weinig aan qua preventie. Ik ontworm en ontvlooi zeer zelden (ze komen wel buiten, maar in 10 jaar nog nooit problemen). Inenten doe ik helemaal niet.
Houd het gedrag van je kat goed in de gaten, ze zijn duidelijk zat.
Ik heb er 1 met gevoeligheid voor blaasgruis, dus mijn katten krijgen speciaal voer. That's it eigenlijk voor mij.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Je kat gezond houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:54

Bij volwassen katten:
4x per jaar ontwormen
1x per jaar enten
Van maart/april tot oktober/november krijgen ze de Serestoband tegen vlooien en vooral tegen teken.
In de winter gebruik ik frontline combo
Ze krijgen een goede brok die past bij hun conditie en levensstijl en wat versvlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:59

Goof schreef:
Goh, ik vind katten persoonlijk enorm makkelijk te houden en ik doe er vrij weinig aan qua preventie. Ik ontworm en ontvlooi zeer zelden (ze komen wel buiten, maar in 10 jaar nog nooit problemen). Inenten doe ik helemaal niet.
Houd het gedrag van je kat goed in de gaten, ze zijn duidelijk zat.
Ik heb er 1 met gevoeligheid voor blaasgruis, dus mijn katten krijgen speciaal voer. That's it eigenlijk voor mij.


Dit eigenlijk.. ik ontworm niet, ontvlooi niet, ent ook niet. Kwestie van je kat leren kennen. Hij is wat later gecastreerd maar de dierenarts stond er versteld van dat een 'kat uit de stad' er zo goed en fit uit zag. Ik voer 'm altijd hetzelfde, weeg het niet af oid, staat gewoon altijd een bak voer voor 'm en hij komt alleen buiten in de zomer, op het balkon (is volledig afgesloten). En ik heb d'r maar 1 dus elkaar aansteken doen ze ook niet :+

Ik heb juist een kat omdat het een lekker makkelijk dier is :')

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Je kat gezond houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:02

Ik ent elk jaar, verder komen ze hier niet buiten dus ontworm 1x in het jaar.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:02

Officieel gezien is het geloof ik iedere maand ontvlooien, 4x per jaar ontwormen en 1x per jaar enten, maar persoonlijk vind ik dit een beetje onzin.
Wij doen wel 2x per jaar preventief ontwormen. Ontvlooien wanneer nodig, gewoon zo af en toe een kam er doorheen halen, vlooien teken etc zie je snel genoeg. Bij ons is het meestal 1 tot 2 keer per jaar nodig, meestal in het voorjaar of de zomer.
Enten hebben wij heel lang niet gedaan, maar omdat er net een nieuwe kitten bij is die van de straat komt hebben we het dit jaar wel gedaan.
Verder kijken naar goede voeding waar veel vlees in zit (dus geen wiskas bijvoorbeeld) zelf voer ik onbeperkt Orijen brokken overdag en 's avond krijgen ze beide een stukje vers vlees.
Nog een kleine tip; als je een halsbandje om doet zorg dat het een is die op druk los kan klikken, katten klimmen over het algemeen graag in bomen en willen zichzelf nog wel is ophangen (voor mij ook een reden om juist geen Seresto vlooienband te nemen, maar gewoon pipetten of tabletten)
Verder zijn katten super makkelijk en gezellig :D
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 27-12-17 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:03

Onze katten wonen binnen maar komen, met name in de zomermaanden, ook graag buiten. Ze kregen hun basisentingen en voor het goed zijn, zouden ze net als de hond op basis van titerbepaling gevaccineerd moeten worden ;) Ze eten vers vlees en daardoor is de wormdruk laag en vlooien hebben ze nog nooit gehad. Hun basisgezondheid is echt perfect, ze hebben een prima conditie, zijn erg levendig (niet zo lui als de gemiddelde kat) en niet te dik. Ik denk dat voer met een hoog vochtpercentage en laag koolhydraatgehalte daar zeer aan bijdraagt.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:05

Volwassen dieren? Ik zou zeker wel laten enten, zelfs als ze niet buiten komen. Hoeft ook niet ieder jaar. Ja, heel slordig, zeker omdat ik in de diergezondheid zit. Maar bijvoorbeeld met een titerbepaling zie je dat sommige entingen wel 3+ jaren effect hebben, waar ze maar getest zijn voor één jaar.

De rest is hier boven wel vermeld. Probeer als het kan wel een kwalitatief goed voer te kopen. Er is geen echt goed of fout, maar vaak zeg ik dat je het supermarktschap beter kan overslaan. Het beste kijk je naar je kat en als ze het goed doen, dan zo houden.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:06

Ik moet ook zeggen dat ik eigenlijk niet ontworm, ontvlooi of inent.
Mijn katten komen niet buiten.
Ik voer sinds bijna een jaar vers vlees dus ontwormen ga ik binnenkort wel weer doen.

Mijn kat die nog in ouderlijk huis zit is 13 jaar, komt zijn hele leven al buiten en is denk ik vanaf zijn 2e jaar niet meer ingeënt.
Ontwormen deden we wel 2 a 3x per jaar. Ontvlooien alleen als hij er last van heeft.

Sar
Berichten: 248
Geregistreerd: 29-12-11

Re: Je kat gezond houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:19

Ontvlooien en ontwormen doe ik enkel wanneer er echt een besmetting is. Preventief bestaat niet. :)
Verder laat ik ze niet zomaar inenten. Ik doe dat aan de hand van een titerbepaling. Dan weet ik zeker dat ze beschermd zijn en dat ik niet onnodige stoffen in ze laat spuiten.
Verder staan ze hier op KVV (kant en klaar vers vlees). Mits goed uitgevoerd is dit in mijn optiek de gezondste voeding die ze kunnen krijgen. De katten die het niet eten krijgen Purizon. :)
Een goede kwaliteit natvoer naast de brok (beide minstens 70% vlees is aan te raden), verkleind de kans op dingen als blaasgruis. Ze krijgen naast hun voeding enkel gevriesdroogde snacks. Nooit iets van Whiskas oid.
Overige dingen.. Ja.. Ze kunnen hier naar buiten in de afgezette tuin, ze kunnen dus niet de tuin uit. Iets wat ik zelf erg prettig vind. :j

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:23

2 binnenkatten hier die 2x/jaar ontwormd worden, van lente t/m herfst elke 6 weken een product tegen vlooien en teken krijgen en 1x/jaar ingeënt worden. Ik moet wel zeggen dat ze samen leven met 2 honden die -uiteraard- wèl buiten komen.
Verder probeer ik kwalitatief goed voer te geven.

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:31

Ik ontvlooi 1x in de 6 weken, ontworm 1x in de 3 maanden. 1x per jaar checkup bij de DA en de inentingen. Ze hebben onbeperkt hypoallergeen brok staan en krijgen 1x per dag een half zakje natvoer. Overdag mogen ze buiten spelen en voor het donker is haal ik ze naar binnen :)

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Je kat gezond houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:54

Wij hebben binnenkatten en ontvlooien in de zomer elke 6 weken en in de winter wat minder vaak.
Ontwormen doen we 2x per jaar. De check-up en inentingen bij de DA is 1x per jaar.
Ze krijgen hier verder onbeperkt droogvoer (voorheen kitten, en sinds ze de 1,5 gepasseerd zijn beiden sterilised voer).
Bij katers is het verder belangrijk dat ze veel vocht binnenkrijgen om problemen met de blaas en nieren te voorkomen. Regelmatig natvoer geven helpt goed. Wij hebben daarnaast ook nog een fontein staan met water en merken dat ze aanzienlijk meer drinken sinds we deze hebben.

Esther_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Je kat gezond houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:08

Mijn kat komt iedere dag wel even in de tuin, vangt af en toe een muis. Daarom ontworm ik zo’n 2-3 keer per jaar. Ontvlooien en teken zo’n 5-6 keer per jaar.
Hij krijgt normaal afgemeten voer van Orijen of Renske. Maar nu helaas toch echt te dik, dus nu op dieetvoer.
Hij wordt geënt omdat hij voorheen in het pension kwam en soms een kat buiten tegenkomt. Helaas is het een stresserd, dus heeft al 2 keer nierziekte gehad.
Slaapt je kat steeds meer, drinkt ie steeds meer, kortademig, niezen of snelle ademhaling dan is een bezoekje aan de dierenarts niet verkeerd. Katten laten slecht zien of er iets mis is.
Maar voor de rest zijn ze best makkelijk :o

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Je kat gezond houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:13

Wij hebben 3,5 kat (ja, lastig verhaal haha) waarvan 3 afwisselen tussen binnen en buiten. Zij worden als er vlooien zitten allemaal ontvlooid, ontwormen doen we bij 2 want die andere die vermoord je echt :+ en enten doen we niet. Aan het begin katten laten enten en deze waren snel ziek, altijd ziek na de entingen. Sinds we ze niet meer laten enten alleen katten verloren aan oa een schot hagel en andere niet-besmettelijke dingen. Wij houden het dus lekker zo ;)

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:32

Hier eigenlijk ook heel simpel. Ontwormen en ontvlooien alleen wanneer nodig. Vaak doe ik het begin van de lente voor de zekerheid (kat is veel buiten), kam haar wel met regelmaat.
Inenten doe ik niet aan, ze heeft haar basis inentingen gehad.

Verder krijgt ze onbeperkt brok, en ze eet dan gewoon wanneer ze honger heeft.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Je kat gezond houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:39

Die van mij ontvlooi ik af en toe, verder krijgt hij alleen inentingen als hij naar het dierenpension moet en dat gebeurt vrijwel nooit.
Hij krijg Felix brokjes van mij, 60 gram per dag en een zakje natvoer van Felix of Jumbo huismerk.
Afgelopen zomer had hij een ontsteking op zijn kop zitten. Ik twijfelde nog om er mee naar de dierenarts te gaan, maar na een week knapte het vanzelf open en ging het na 3 weken uiteindelijk vanzelf weg. Die beesten hebben niet zoveel verzorging nodig.

Leandra

Berichten: 1592
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Je kat gezond houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 03:35

Mijn 2 binnenkatten ontworm ik 3-4 keer per jaar. Vaccineren doe ik 1 keer per jaar en ontvlooien nooit. Ze hebben een hekel aan een pipet in de nek en nooit vlooien.

Verder krijgen ze 2 keer per dag een portie blaasgruis dieet vermengt met speciaal voer voor de tanden van Hill's. Mijn ene kat heeft blaasgruis en de andere is allergisch voor zowat alle andere merken behalve Hill's.

Supervixen

Berichten: 12831
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Je kat gezond houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 08:12

Ontvlooien en ontwormen doe ik met mijn binnenkatten alleen als ze in het pension zijn geweest, anders nooit, dus vaak maar een keer per jaar. Enten 1 keer per jaar, ook alleen omdat ze anders het pension niet in mogen.
Verder royal canin tegen blaasgruis, voor twee katten samen 100gr per dag.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 08:36

theadora99 schreef:
Wij hebben 3,5 kat (ja, lastig verhaal haha) waarvan 3 afwisselen tussen binnen en buiten. Zij worden als er vlooien zitten allemaal ontvlooid, ontwormen doen we bij 2 want die andere die vermoord je echt :+ en enten doen we niet. Aan het begin katten laten enten en deze waren snel ziek, altijd ziek na de entingen. Sinds we ze niet meer laten enten alleen katten verloren aan oa een schot hagel en andere niet-besmettelijke dingen. Wij houden het dus lekker zo ;)


Mocht je toch die anderen willen ontwormen, er zijn ook pipetten voor katten, wij zijn er zelf niet zo handig in om pilletjes te geven(of de katten veel te slim..)

Hier word ook alles gedaan wanneer we denken dat het noodzaak is, enten doen we ook niet.

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 08:59

Hier een binnenkat.
En ze komt in de achtertuin.
Enten doen we nu niet meer.

Vlooienspul wel.
1x in het jaar koop ik het bij de dierenarts.

Ontwormen ook 1x in het jaar.
Gewoon voor de zekerheid.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Je kat gezond houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 09:09

Hier een seresto vlooienband die ook tegen teken helpt. Sinds ik deze gebruik zie ik geen vlo of teek meer.
Daarnaast 4 keer per jaar ontwormenen eens in de zoveel tijd de entingen.
DA controle is ook wel handig. De oudste blijkt een slecht gebit te hebben. Daar zijn laatst 3 tanden en een kies getrokken. Het arme diertje is bijna 15.
Goed voer helpt ook erg bij die van mij. Ik geef Royal Canin. Ik weet dat dat voor en tegenstanders heeft maar als ik iets anders geef zie en voel ik dat direct terug in de vacht van de katten. Dus ik keer toch steeds weer terug naar Royal Canin.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101726
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Je kat gezond houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:22

Ik heb er 4 die binnen zitten maar met mooi weer alleen in mijn eigen tuin kunnen. Ik ontworm en ontvlooi nooit. :+ Ze krijgen gewone normale brok (niets speciaals of duurs) en delen een kuipje vlees per dag. Ze rennen en springen door het huis en spinnen als ze op schoot liggen. Heb in al die jaren dat ik ze heb nog nooit wat met ze gehad. (op de oudste na dan, zij moest wat tanden laten trekken een paar jaar geleden)

*klopt gelijk af*

De ene ontwormt en ontvlooit elke maand en die kat overlijdt vroegtijdig en de ander doet er nooit iets aan en die katten worden 18...je kan er niets van zeggen, elke situatie is anders.

Gewoon doen wat jij wil en waar jij je prettig bij voelt. :j

Evelyne79

Berichten: 4001
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:26

onze kat komt binnen en in onze tuin met het catfence systeem van petsafe

wordt jaarlijks geënt, ieder kwartaal ontwormd en ontvlooid met advantage en profender ( van dierenarts)
krijgt ondersteuning bij zijn voeding van dagelijks een cranberry tablet maar dat komt omdat hij al 2x blaasgruis heeft gehad en hier erg gevoelig voor.
hij staat dan ook levenslang op de high dilution van royal canin, stap ik over op urinary of ander blaasgruisvoorkomend voer vormt hij alweer kristallen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:41

Oh poezen, zo leuk! Ik heb mijn hele leven al katten en tegenwoordig wonen er 4 bij me in huis.

Ze komen wel buiten, maar alleen als we thuis zijn. We hebben een PetFence CatSafe geïnstalleerd, zodat de katten alleen op de eigen grond kunnen komen en niet op de openbare weg. Werkt goed.

Een van de katers is een blaasgruis patient en na 2 verstoppingen hebben we hem om laten bouwen tot een poesje. Je merkt het vrij snel wanneer er sprake is van een verstopping in de urinewegen - de kat zal veel willen plassen en er komt niets uit. Vrij snel zal de kat ziekig gaan worden - wacht dan niet langer, dat is dan wel absoluut een spoedgeval voor de DA.

Ik voer hier iedere dag Royal Canin - High Dilution brokken, vooral voor die omgebouwde kater. Uit puur gemak eten ze dat dus allemaal maar. De bak brokken is hier altijd gevuld, onbeperkte brokken dus. 's Avonds krijgen ze wel allemaal een half zakje Felix natvoer. Leuk moment, zitten ze allemaal op te wachten :D
Water is hier beschikbaar via een waterfontein. Aangeschaft voor de plaskater, maar per saldo drinken ze daar alle 4 graag uit.

Ontwormen doe ik met pilletjes van Milbemax, doe het ongeveer 2-3x per jaar.
Ontvlooien doe ik met Advantage voor katten, wanneer nodig. Het valt mee hoe vaak, meestal ben ik met 2x per jaar (zomermaanden) wel klaar. In ons huis vooral veel laminaat, dat scheelt ook. Toen we overal nog vloerbedekking hadden, was het vaker nodig.
Enten doe ik eens per jaar: de DA die hier de paarden komt enten, komt dan ook even binnen om de poezen te doen. Wel zo makkelijk, want met 4 poezenkistjes op reis gaan, vind ik best wel gedoe.