Bindingsangst. Ervaringen en oplossingen gezocht.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Bindingsangst. Ervaringen en oplossingen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 18:25

Ik ben erachter gekomen dat ik bindingsangst heb.

Eigenlijk pas net, want ik dacht het wel prima te vinden in mijn eentje en wil mijn vrijheid niet opgeven.
De gedachte aan daten/relatie/huisje boompje beestje maakt al dat ik het ontzettend benauwd krijg.
Maar dat blijken dus onder andere dingen te zijn die bij bindingsangst horen.

Daten ga ik ook uit de weg op een enkele keer na en zoeken naar een date doe ik al helemaal niet.
Relaties heb ik ook nooit gehad op een paar maanden na.

Alleen nu heeft iemand die ik al lang ken me mee uit gevraagd.
Leuke jongen en kan het er altijd prima mee vinden, of er meer in zit weet ik nog niet, dat zal een date moeten uitwijzen.
Ik dacht bij mezelf, laat ik het toch maar eens proberen.

Maar sinds het moment dat hij dat heeft gevraagd voel ik me niet lekker en heb ik geen honger en loop ik me daar heel de tijd druk om te maken.
Ook klap ik helemaal dicht als ik weet dat iemand meer van me wil.

Vandaar dat ik ben gaan googlen en uit kwam bij bindingsangst.

Nu dus de vraag, wat kan ik ertegen doen?
Ervaringen van mensen met bindingsangst die erover heen zijn gekomen hoor ik graag.
Of juist mensen die een partner hebben met bindingsangst, ook die ervaringen zijn welkom.

Ik word alweer bijna 32 dus het word onderhand wel eens tijd om in ieder geval een stapje verder te gaan op het gebied van daten/relaties.


anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Bindingsangst. Ervaringen en oplossingen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 18:53

Je moet niets natuurlijk.Het is niet verplicht om je te binden. Heb je dat ook t.o.v.dieren,dat je je daar ook niet aan kunt of wilt binden? Of alleen aan mensen en dan specifiek mannen?

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re: Bindingsangst. Ervaringen en oplossingen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 19:01

Met dieren geen enkel probleem.
Alleen mensen.

Het hoeft inderdaad niet, maar ik begin er wel steeds vaker toch een beetje over na te denken.
En ook begin ik steeds vaker over kinderen krijgen na te denken.
Dus ik wil het toch graag een kans geven, maar op deze manier is het echt niet leuk om te gaan daten.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 19:02

Hallo lotgenoot ;-)! :D

Ik heb het bij zowat alles: simpel contractje tekenen, nieuwe auto kopen, relaties, enz...

Wat mij helpt is niet te ver doordenken: alles stap voor stap (bv vanavond een fijne avond met een date dan niet verder denken dan vanavond). Kleine stapjes :-)... En als het klikt, wees er dan gewoon open over.

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re: Bindingsangst. Ervaringen en oplossingen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 19:12

Ojee, zo erg heb ik het gelukkig niet Maximus.
Het beperkt zich bij mij tot mensen.

Maar dat is al een goede tip, om niet vooruit te denken.

spoenk
Berichten: 56
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 19:17

Bindingsangst check!

Ik heb er ook super veel last van!

Het daten lukt me wel, na een hele lange tijd van mezelf te pushen.
Date 1 gaat meestal goed, maar dan komt date 2. Je begint de intenties van de andere te voelen en ik panikeer.
Het enige wat ik dan wil doen is vluchten en liefst zo snel ook!
Ik zoek over alles een minpunt en fixeer me daar gigantisch op. Wat het heel makkelijk maakt om andere weg te duwen.

Soms is die actie ook echt terecht, maar soms misloop ik ook geweldige kerels.
Mannen die gewoon de kans niet kregen, om te bewijzen dat ze wel super zijn.

Ik ben best gelukkig op mezelf, maar toch verlang ik naar een relatie.
Misschien zelfs in de verre toekomst kinderen.

Maar alles is zo verwarrend en pijnlijk.
Durf ik wel iemand toe te laten ( wat nog maar 2 keer gebeurd is) dan komen daar een soort van ‘paniekaanvallen’ bij te pas. Momenten waarbij alles te dicht bij komt en ik enkel nog maar denk aan vluchten.
Het ergste is dat als je toegeeft aan die drang je ook echt opgelucht bent.
Om daarna super teleurgesteld te worden in jezelf.

Iedereen kan een relatie aangaan, waarom ik dan niet? Is zo’n vraag die vaak in mezelf opkomt.

Vergeten is een vorm van vrijheid
Shoot for the moon, even if you miss you will land among stars

Anoniem

Re: Bindingsangst. Ervaringen en oplossingen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:19

Stap 1 heb je al super gedaan, en dat herkennen dat er iets niet helemaal goed gaat in je verbinding met anderen.
Stap 2 is uitvogelen waardoor dat komt. Is er vroeger iets gebeurd? Zijn je ouders bijv afstandelijk geweest naar elkaar of tegen jou? Waar ben je bang voor?
Maak deze zin eens af: 'Als ik een relatie krijg dan... en dan... en dan...'


Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Bindingsangst. Ervaringen en oplossingen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:23

Bedenk dat een date niet meteen betekent dat je een keuze voor het leven maakt en je er voor altijd aan vast zit. Je woont niet meteen samen, hebt niet meteen kinderen etc.
Zie een date gewoon als dat wat het is; gezellig een drankje doen of hapje eten. Meer niet. Ga, klets en heb plezier.

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re: Bindingsangst. Ervaringen en oplossingen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 20:44

Joolien, de oorzaak weet ik wel en heb ook een tijdje bij een psycholoog gelopen vanwege een depressie daardoor.
Maar dit probleem is blijkbaar blijven hangen.

En je zin, als ik een relatie krijg dan:
Moet ik altijd rekening houden met iemand anders.
Kan ik niet elke avond lekker puzzelen, tekenen, schilderen en alles wat ik Savonds doe.
Ik snap ook wel dat je elkaar in een relatie ruimte moet geven om je eigen ding te doen, maar ik kan ook niet verwachten van iemand dat ik altijd mijn eigen ding aan het doen ben en geen tijd vrijmaak voor de ander.
Van op de bank hangen word ik niet gelukkig.
In een relatie deel je veel intieme dingen, ik hou graag wat emotionele afstand.

Goof, bedankt voor de tip.
Ik ga er proberen op te letten.

Spoenk, dat vraag ik me soms ook wel af inderdaad waarom andere dat wel lukt.
Mensen om me heen die gelukkig samen wonen en alles delen. En ik krijg het al meteen benauwd bij die gedachte en ook het gevoel van dat kan ik niet.

Maar ergens wil ik uiteindelijk wel een relatie en mijn eigen zo vrij voelen om alles te kunnen en willen delen met een ander.
Maar me open stellen lukt me gewoon niet.
Ik weet niet hoe.

Ik weet heel goed dat er problemen zijn, maar de oplossing weet ik gewoon niet.

spoenk
Berichten: 56
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:09

KimL86: We moeten er in geloven dat het ons ooit ook lukt!

En ergens doet het me deugd om te lezen dat er mensen zijn zoals mij.
Op zich weet je wel dat er meerdere zijn, maar zo snel kom je ze niet tegen.

Mijn ex had nochtans ook bindingsangst en onze korte relatie was super. Het einde weer wat minder

Vergeten is een vorm van vrijheid
Shoot for the moon, even if you miss you will land among stars

Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:13

KimL86 schreef:
En je zin, als ik een relatie krijg dan:
Moet ik altijd rekening houden met iemand anders.
Kan ik niet elke avond lekker puzzelen, tekenen, schilderen en alles wat ik Savonds doe.
Ik snap ook wel dat je elkaar in een relatie ruimte moet geven om je eigen ding te doen, maar ik kan ook niet verwachten van iemand dat ik altijd mijn eigen ding aan het doen ben en geen tijd vrijmaak voor de ander.
Van op de bank hangen word ik niet gelukkig.
In een relatie deel je veel intieme dingen, ik hou graag wat emotionele afstand.

Goof, bedankt voor de tip.
Ik ga er proberen op te letten.


Jeetje. Wat denk jij veel na. Probeer niet alles van tevoren al kapot te relativeren. Dat is wat ik al bedoelde; je gaat enkel gezellig een drankje doen. Geniet daarvan. That's it!
Mocht je elkaar leuk vinden gaan dingen vanzelf lopen. Een goede relatie zal als vanzelf gaan lopen, maak je niet druk over wat er ooit wellicht zou kunnen gebeuren.

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re: Bindingsangst. Ervaringen en oplossingen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 21:17

Ja, ik denk altijd veel na. Over alles hoor.
Ik heb gesprekken vaak al 10 keer gevoerd voordat ze daadwerkelijk hebben plaatsgevonden.
Maar dat komt vooral door mijn adhd en was vroeger nog veel erger.

purny

Berichten: 27446
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Bindingsangst. Ervaringen en oplossingen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:50

ADHD'er met bindingsangst meld zich ook.
Zou zo graag iets willen opbouwen met iemand maar puntje bij paaltje durf ik niet, bang om mij te binden en mijzelf bloot te stellen aan de ander.
denk ook dat het bij mij voor een groot deel aan het vertrouwen ligt.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: Bindingsangst. Ervaringen en oplossingen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:49

Ik herken ook veel van wat je schrijft... Ik heb dit puur en alleen op relatie vlak.
Wel ben ik ook echt een enorm slechte afscheidnemer. Soms moet ik mezelf echt voornemen: Is dit puur om het afscheid nemen of ga ik die persoon daadwerkelijk echt missen?

Dat enorme nadenken is hier ook echt een uitdaging. Ik herken al jou gedachte over binden en je eigen ding en alles. Het uitschakelen daarvan gaat steeds beter, want he! we leven met de dag he! je kan altijd nog nee zeggen en stoppen, maar waarom niet proberen?

Daten doe ik niet vaak. Ik heb zelfs 2 jaar lang met een aardige kerel geappt voordat ik uiteindelijk de stap durfde te wagen hem te ontmoeten. De ene dag ben ik stoer en denk ik: Ja we gaan het gewoon doen. Puntje bij paaltje heb ik echt ontwijk gedrag. Toch de stap durven zetten en hem uiteindelijk gezien. En weet je? Het viel zo mee! het was echt ontspannen en gezellig. Voor alsnog heb ik geen aantrekkingskracht en denk ik nog steeds dat het niks wordt. Stap 2 om hem nu dat te laten merken vind ik dan weer heel moeilijk, want ja... het contact is toch wel leuk!

Maar aangeraakt worden en echt dichtbij laten komen.... is echt een ding...
Daarin helpt ook niet mee dat ik een handtastelijke huisbaas heb gehad destijds...
Ik denk wel eens dat ik vanuit mijn vrienden kring een relatie moet krijgen, want die omhels ik alsof het de normaalste zaak van de wereld is en dat vind ik dan ook oprecht fijn. Ieder mens houdt van een knuffel op zn tijd.
Zodra een date ook maar zn hand uitsteekt komt de oh nee... en wil ik zo snel mogelijk weg.
Toch weet ik dat het kan.

Al 2x kort mogen ervaren dat het weldegelijk kan! De juiste persoon was dat blijkbaar. De rest zie ik dan maar als niet de juiste persoon....

Maar dat mensen geen kansen geven gevoel ken ik ook heel goed. Ik heb zo snel mijn oordeel klaar en dwing mezelf dan om toch open te staan, maar dat werkt echt averechts. Ik ben een ontzettend gevoelsmens en mijn eerste gevoel is 9 van de 10 keer ook echt de juiste.

Ooit komt dat vast wel goed. Als iemand je echt leuk vind en respect heeft dan helpt hij/zij jou met deze uitdaging en komt er vast iets heel moois uit. Tenminste dat zeg ik altijd tegen mezelf.

Paddock paradise in wording :)

Volg ons op facebook op de pagina: Horsinez

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Bindingsangst. Ervaringen en oplossingen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:59

Even een heel andere vraag: weet je zeker dat je op mannen valt?

Precies dat gevoel van "oh leuke jongen" en dan compleet dichtslaan zodra hij iets meer wil en je daar zelfs misselijk van voelen is iets wat veel vrouwen beschrijven toen ze erachter kwamen dat ze mannen toch niet zo zien zitten. Dat wil helemaal niet zeggen dat je dan maar vrouwen moet daten, misschien krijg je daar wel hetzelfde gevoel van, maar het kan geen kwaad om dat eens na te gaan.

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: Bindingsangst. Ervaringen en oplossingen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:12

Dat is een goede Yellowgray! Precies die vraag is bij mij ook van toepassing geweest.

Dat ben ik in mijn reactie vergeten bij te voegen. Ik heb inmiddels ontdekt dat ik voor beide geslachten echte gevoelens kan ontwikkelen en dat ik met beide geslachten dit dichtslaan kan hebben.

Maar zeker iets om eens na te gaan KimL86!

Paddock paradise in wording :)

Volg ons op facebook op de pagina: Horsinez

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re: Bindingsangst. Ervaringen en oplossingen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-17 13:35

Ik weet zeker dat ik alleen op mannen val.
Daar twijfel ik niet over.
Kan ook wel gevoelens krijgen voor een man (niet vaak), maar dat duw ik dan toch weer weg.

Een paar jaar geleden heb ik het ook een keer een kans gegeven met iemand die ik al heel lang ken. Maar dat koste zoveel moeite om daar aan toe te geven en vervolgens laat hij me zitten na 1 date.
Voordeel was wel dat hij ver weg woonde dus dat benauwde me iets minder, dan iemand die dichtbij woont.

Maar het is al fijn dat ik nu in ieder geval weet waar het probleem een beetje zit.
Dat scheelt al een hoop. Al zie ik er nog steeds een beetje tegenop voor die date zaterdag, maar dat moet dan maar even.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:17

Wat een lastig probleem! Doordat dit in het verleden is ontstaan, is het denk ik wel belangrijk dat je wat in het verleden is gebeurd een plek hebt kunnen geven. Als je daar nog steeds mee zit, blijft het je toch achtervolgen.

Veel van de dingen die je noemt waar je bang voor bent in een relatie, zijn niet helemaal waar.

Er zijn heel veel mensen die niet houden van op de bank hangen. Ook zijn er genoeg mannen die ook graag hun eigen ding doen in de avonden en jou ruimte geven voor je eigen bezigheden.

Verder geef je aan: 'Ik snap ook wel dat je elkaar in een relatie ruimte moet geven om je eigen ding te doen, maar ik kan ook niet verwachten van iemand dat ik altijd mijn eigen ding aan het doen ben en geen tijd vrijmaak voor de ander.'
Maar als jij gek bent op iemand, dan zie je diegene graag. Dus dan voelt het niet als 'ik moet tijd vrijmaken voor jou', maar meer als: 'Yes, we kunnen vandaag weer tijd doorbrengen samen!' En als dat niet zo is, dan is het niet de juiste persoon.

En misschien vind je wel iemand die graag samen met jou gaat puzzelen, tekenen of schilderen.
Als je de juiste persoon vindt, dan gaat veel gewoon vanzelf.

Het afstand willen houden op emotioneel gebied is lastig, maar als je de juiste man vind, heeft hij daar gewoon respect voor. Het openstellen komt vanzelf wel een keer, maar dat hoeft niet binnen een bepaalde tijd! Iedereen doet dat op zijn eigen tijd.

Zelf ben ik ook echt een piekeraar en ben ik heel goed in allerlei doemscenario's bedenken. Wat ik probeer is voor alle negatieve dingen die ik bedenk, ook te bedenken waarom het niet klopt. Probeer bijvoorbeeld voor elk argument wat je noemde 'als ik een relatie krijg dan..' te bedenken waarom dat helemaal niet zo hoeft te zijn - wat ik hierboven dus ook al een beetje deed.

En het is ook zo dat je je eigen gedachten gaat geloven. Terwijl ze vaak helemaal niet kloppen - het zijn maar gedachtes. Als je zorgt dat die gedachten positief zijn, ga je vanzelf ook positiever over een relatie denken. Voor je date zaterdag bijvoorbeeld, schrijf ergens iets op als: 'Zaterdag is alleen maar een date, ik ga het gewoon gezellig hebben en verder hoeft er niks.' En dat houd je jezelf ook voor. Een beetje de stap-voor-stap gedachte die iemand hierboven al noemde.

Overigens heb ik zelf geen ervaring met bindingsangst, dus ik weet niet of mijn tips helpen. ;)
Maar als het echt een groot probleem gaat vormen, zou ik wel eens kijken naar een coach/psycholoog die je hierbij kan helpen.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Bindingsangst. Ervaringen en oplossingen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:22

Erg lastig. Heb door bindingsangst de relatie met mijn ex verbroken, ik moest letterlijk overgeven van de benauwdheid en stress.

Maarrr, ik ben van mening dat je bij de 'juiste' persoon geen bindingangst hebt. Mijn huidige vriend en ik zijn nu bijna 2 jaar samen, en geen moment getwijfeld of bang geweest.

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:25

Ik herken dit echt enorm. Maar ik merk dat ik bijvoorbeeld wel echt snak naar de connectie, de verbinding met iemand. Maar als er dan iemand is die dat ook wel wil klap ik dicht :') Ik heb nu heel leuk contact met iemand waarvan ik weet dat hij mij ook wel ziet zitten. Onze eerste date was heel leuk maar ik heb de nacht vooraf niet geslapen en de hele dag niet kunnen eten...

Ook nu heb ik bij vlagen het gevoel van; waar ben ik mee bezig??? Maar inderdaad probeer ik mezelf dan tot de orde te roepen van; hoe veel kan je nou zeggen na 1 date?? Het was er maar 1 en het was reuze gezellig (dat was het echt). En inderdaad wat een aantal ook al zeggen; als het gevoel blijft is dit net even de juiste persoon niet.

Star <3 † 12-3-2018
Target :+: † 18-9-2012

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:54

Ook ik had bindingsangst. Kwam bij mij door de angst iemand kwijt te raken. Ik ging wel makkelijk een relatie aan, maar kwam vooral niet te dicht bij!
Omdat ik heel erg van live muziek houd ging ik toen uit met een goede vriend. Onze relatie was eerst puur platonisch! Dat veranderde toen ik een keer de stoute schoenen aan deed. Daarna werd ik dus bang en vluchten dus weer in mijn normale gedrag. Toch bleven we vrienden en nu is hij mijn man. Tja en dat kwam toch echt omdat ik mij zelf uiteindelijk liet gaan en vertelde wat ik voelde en mijn ziel bloot legde.
Echter hij heeft wel heel lang op mij moeten wachten.
Maar liefde en vertrouwen heeft zijn tijd nodig. Kijk wat ik wil zeggen waarom meteen een relatie, waarom niet eerst vrienden. Ik geloof echt dat daar de beste relaties uit ontstaan en mijn man wilde in het begin ook best wel meer van me, maar als iemand je de moeite waard vind kan deze ook wachten.

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:11

KimL86 schreef:
Joolien, de oorzaak weet ik wel en heb ook een tijdje bij een psycholoog gelopen vanwege een depressie daardoor.
Maar dit probleem is blijkbaar blijven hangen.

En je zin, als ik een relatie krijg dan:
Moet ik altijd rekening houden met iemand anders.
Kan ik niet elke avond lekker puzzelen, tekenen, schilderen en alles wat ik Savonds doe.
Ik snap ook wel dat je elkaar in een relatie ruimte moet geven om je eigen ding te doen, maar ik kan ook niet verwachten van iemand dat ik altijd mijn eigen ding aan het doen ben en geen tijd vrijmaak voor de ander.
Van op de bank hangen word ik niet gelukkig.
In een relatie deel je veel intieme dingen, ik hou graag wat emotionele afstand.
(....)
Maar ergens wil ik uiteindelijk wel een relatie en mijn eigen zo vrij voelen om alles te kunnen en willen delen met een ander.
Maar me open stellen lukt me gewoon niet.
Ik weet niet hoe.

Ik weet heel goed dat er problemen zijn, maar de oplossing weet ik gewoon niet.


Wat is dit naar: je wilt wel een relatie, er zit 'een' probleem tussen en de psycholoog heeft het niet opgelost.
(Okee - het was een depressie. Dat is geen kattepis, een nare ziekte en 'dus "maar half'" iets voor een psycholoog, en zo te lezen was de depressie een reactie op de oorzaak en niet de oorzaak zelf.)

Ik zou zeggen: hoe het vrijdag ook loopt, als de donder terug naar de/ een andere psycholoog en die oorzaak de nek omdraaien...!

En bedenk: angst is angst.
Je instinct kan bang zijn terwijl je logische verstand terecht zegt dat er niets is.
Maar wees niet teleurgesteld als de angst de kop opsteekt - gebruik je gezonde verstand 'of er gekke dingen gebeuren' en probeer te ontspannen. (Dat laatste staat haaks op angst, vandaar dat 'proberen'... ;) )

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Re: Bindingsangst. Ervaringen en oplossingen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:23

Ben bijna 19 en heb het heel erg gehad. Daarom ook nooit echt relaties aangegaan, werd bij het idee al benauwd. Tot ik een leuke jongen tegenkwam die ik eigenlijk al heel lang kende maar heeeeel lang geen contact meer mee heb gehad. Gewoon geprobeerd en ging redelijk. Wilde niet al te veel samen zijn want daar werd ik benauwd van en als hij daar gewoon rekening mee hield was er niks aan de hand. Hierdoor zijn we 2 weken uit elkaar geweest maar toen miste hem zo dat ik heb gevraagd of hij het weer wilde proberen en sindsdien gaat het wel helemaal goed. Mijn bindingsangst is zelfs overgeslagen in verlatingsangst :') dus weer het andere uiterste maargoed.
Zolang partners maar heel zelfstandig zijn en niet al te klef gaat het volgens mij beter dan wanneer iemand bij wijze van spreken na de eerste date het liefst wil trouwen en 5 kinderen wil.

Eat. Sleep. Ride. Repeat.

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Bindingsangst. Ervaringen en oplossingen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:38

Heb je wel al de juiste man ontmoet?
Ik dacht ook jarenlang dat ik bindingsangst had. Tot ik mijn huidige man ontmoette, het zo gezellig met hem had en totaal geen angst voor de toekomst.
Binnen 1,5 jaar woonden we samen, na 3 jaar waren we getrouwd. Zonder ook maar een moment paniek of angstige gevoelens of het idee 'wil ik dit wel'.
Dit klopte gewoon helemaal.

[o]

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 16:37

verootjoo schreef:
Heb je wel al de juiste man ontmoet?
Ik dacht ook jarenlang dat ik bindingsangst had. Tot ik mijn huidige man ontmoette, het zo gezellig met hem had en totaal geen angst voor de toekomst.
Binnen 1,5 jaar woonden we samen, na 3 jaar waren we getrouwd. Zonder ook maar een moment paniek of angstige gevoelens of het idee 'wil ik dit wel'.
Dit klopte gewoon helemaal.


Dit dacht ik ook. Toen mijn man en ik er allebei echt klaar voor waren en dat was bij mij ook pas op mijn 29ste. Ging het echt super snel! Samen wonen trouwen en ja zelfs kinderen Dat laatste dacht uberhaubt niet aan daarvoor. Maar toen alles gewoon echt goed voelde. Wilde ik ook pas kinderen.
Nu heb ik er twee en ben ik al weer 11 jaar getrouwd met mijn maatje!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, Eskimo, Ipsiedipsie, Jara, Mo_86, OmgiliBot, Schuur_, Traiectum, ViveChopin07, xRoossie95 en 144 bezoekers