Jeuk op m'n hoofd, ik word er gek van...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Jeuk op m'n hoofd, ik word er gek van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 10:26

Beste bokkers,

Sinds ruim 1.5 week heb ik enorme jeuk van m'n achterhoofd t/m m'n nek (onder de haargrens). Soms zitten er rode plekjes in m'n nek. Zaterdag was ik bij de kapper, ze zei dat er op m'n hoofd ook rode plekje zaten.

Ik heb deel dik, zwaar haar. Ik heb het in laagjes laten knippen en korter. Ik draag het 's nachts altijd in een staart+vlecht, ze raadde me aan om een losse vlecht te doen.

-Het zijn geen luizen of roos
-Het is soms erger als ik het in een staart draag.
-Krabben maakt het nog erger
-Ik was m'n haar 1x in de week met Redkan shampoo voor gevoelige huid: goed spul, gebruik ik al een half jaar.
-Heb 3 weken geleden m'n kleding één keer met ander wasmiddel dan normaal gewassen, maar klachten begonnen pas later.
-Heb sowieso een zeer gevoelige huid, op m'n hoofd voelt het ook droog nu.

Ik zou pas de 29e naar de dokter kunnen en ben nu echt ten einde raad... mensen een idee wat het is? Of wat ik er nu aan kan doen?

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Re: Jeuk op m'n hoofd, ik word er gek van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 10:30

Klinkt als eczeem

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 10:30

Psoriasis? Dat zit vaak ook in het haar.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 10:31

Draag je toevallig vaak een wollen sjaal waar je op reageert?

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 10:33

Gebruik je haarlak? Daar krijg ik het soms ook van. Toen ik nog lang haar had, nooit ergens last van trouwens, maar nu het korter is wel.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Jeuk op m'n hoofd, ik word er gek van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 10:46

Klinkt als seborrhoïsch eczeem. Heb ik ook last van, al is het nu al jaren onder controle. Als het heel erg wordt bij mij ga ik naar de HA voor teershampoo. Is niet zo'n pretje om je haar ermee te wassen, maar het helpt supergoed.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: Jeuk op m'n hoofd, ik word er gek van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 10:51

Probeer eens shampoo van zarqa!

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Jeuk op m'n hoofd, ik word er gek van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 11:04

Bedankt voor de reacties! Ik gebruik geen haarlak of andere haarproducten. Wollen sjaal ook niet.

Psoriasis heb ik gegoogled, maar daar lijkt het niet op.

Voor eczeem moet ik denk ik wel naar de dokter?

Whizz
Berichten: 1043
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Jeuk op m'n hoofd, ik word er gek van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:09

Eucerin heeft een lotion om de hoofdhuid te kalmeren, werkende symptoombestrijding. Dat helpt mij na het gebruik van haarlak.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Jeuk op m'n hoofd, ik word er gek van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:14

M'n moeder heeft dit ook gehad, bleek een soort schimmel te zijn. Het beste is om even langs de huisarts te gaan

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:15

Ik heb het ook vaak. Laatst nog bij een bepaalde shampoo. Nu heb ik ginger shampoo van de body shop en daar gaat het goed mee. De manuka shampoo die ik bij de tuinen haal verzacht het ook. Ik ga allang niet meer naar de huisarts want meestal kunnen ze er niet veel mee. Wasmiddel is ook mogelijk, als je je beddengoed ermee gewassen hebt bv. Ik kan hier ook alleen maar van die neutrale middelen hebben

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:32

Whizz schreef:
Eucerin heeft een lotion om de hoofdhuid te kalmeren, werkende symptoombestrijding. Dat helpt mij na het gebruik van haarlak.


Hoe heet deze lotion?

Whizz
Berichten: 1043
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:43

Afbeelding
Dayanaera, het heet dermo cappillaire.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Jeuk op m'n hoofd, ik word er gek van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:03

Regenrot ;) Het kan zoveel zijn. Misschien Betadine erop doen en luchten. Haar opsteken of zo. In de nek zweet je ook sneller, dus het kan daar wat makkelijker irriteren bij heel dik haar. En heel goed shampoo en wasverzachter(crèmespoeling) uitspoelen. In de nek blijven restjes het makkelijker zitten, behalve als je ondersteboven uitspoelt. Ik heb het vaak nadat ik naar de kapper ben geweest van restantjes xxx die in de nek achterblijven.

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Jeuk op m'n hoofd, ik word er gek van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:34

Ik heb ook zoiets. Voornamelijk in de winter krijg ik last van jeuk en bultjes. Van alles geprobeerd. Sinds kort föhn ik m'n haar meteen na het douchen, het is nu minder. Ik vind het zelf gek, want ik dacht dat het voortkwam uit een droge huid dus dat föhnen juist slecht zou zijn. Maar het helpt toch (enigszins) :+.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Jeuk op m'n hoofd, ik word er gek van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:41

Wil je het zeker weten, dan kan de huisarts je helpen door bijvoorbeeld een schraapsel te nemen.

Hoe is je voedingspatroon? Eet je veel zuivel, suikers, varkensvlees? Bekend met allergieën?

Tot je gerichte antwoorden hebt iig je haar losjes opsteken, voorkom broei en gebruik alleen hele zachte shampoos. Ook kun je vast je eten eventueel aanpassen door bovengenoemde zaken flink te verminderen of te vermijden.

Hoe zijn je hormonen? Anticonceptie? Stress? Zwanger?

Ik heb namelijk in een rouwperiode (stress) last gehad van seborrhoïsch eczeem en door bovenstaande zaken te handhaven (en natuurlijk hulp om door het rouwproces heen te komen) heb ik het nu onder controle en is het nagenoeg weg. Bij stressvolle periodes en ziekte durft het weer even terug te komen, dat wel.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 17:10

Er is voor mij niks veranderd qua hormonen: slik al 5 jaar dezelfde pil. Eet ook niet heel anders, hoewel ik door sint/kerst/kerstpakket wel meer heb gesnoepd dan normaal.

Zuivel eet ik nauwelijks, varkensvlees ook niet superveel, misschien wel meer suikers/vet. Vanaf de 27e kan ik dat goed veranderen :P

Er kan hooguit stress zijn geweest door tentamenweek.

Ik zal m'n voedingspatroon iig proberen aan te passen, ik eet al best gezond gelukkig :)

Ik heb overigens niet veel schilfers ofzo, voel wel kleine bultjes soms.

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Jeuk op m'n hoofd, ik word er gek van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 17:30

Ik heb ook een keer last gehad van jeuk, tot korsten toe. Ik heb toen azijn erop gesmeerd en dat hielp heel goed tegen de jeuk. (Vond ik destijds als tip op internet)
Misschien kun je zo de tijd tot de dokter overbruggen

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 17:44

Backing soda oplossen in water en daar je hoofdhuid mee masseren en dan uitspoelen.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Jeuk op m'n hoofd, ik word er gek van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 17:54

Weet je heel zeker dat je geen luisjes hebt? Die dingen zijn erg lastig te zien.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 18:04

Storm schreef:
Weet je heel zeker dat je geen luisjes hebt? Die dingen zijn erg lastig te zien.


Dit was ook mn eerste idee.
Ik heb het ooit een keer weken gehad omdat zelfs de ha en kapper ze niet hadden gezien 8)7
Terwijl ik bij beide mn klachten heel duidelijk had uitgesproken!
Ha dacht aan hormonen en kreeg soort smeersel ervoor en kapper verfde gewoon de neten een andere kleur....erg fijn als ze dezelfde kleur als je haar zijn.
Na een aantal weken lag ik in bad en zag ik een luis op de bad rand en eerste die ik de schuld gaf waren mn paarden :+
Ik zat uiteindelijk helemaal vol dus was flink pissig!

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Jeuk op m'n hoofd, ik word er gek van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 18:40

Ik weet het wel bijna zeker ja, m'n hoofdhuid zou juist netjes schoon zijn :=

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 18:53

Ze houden juist van schoon, en luizen geven vaak jeuk in de nek.

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Jeuk op m'n hoofd, ik word er gek van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 18:56

Spoelen met azijn helpt inderdaad tegen de jeuk ( zoek maar even op internet) en zodra je haar droog is ruik je het niet meer, wie weet kom je op deze manier de komende dagen jeuk vrij door, sterkte.

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Re: Jeuk op m'n hoofd, ik word er gek van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 19:08

Ik zou zeggen appelazijn. Maar misschien beter om eerst langs de huisarts te gaan voordat je het erger maakt. Het is wel heel vervelend.