Drachtige merrie en rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Drachtige merrie en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-02 11:04

Tis vast al eens eerder een topic geweest, maar...
Mijn merrie [naam verwijderd] is nu ongeveer 6,5 maand drachtig en redelijk gegroeid. Ze is een heel stuk buikiger geworden, en wordt wat lastig tijdens het rijden. Wat trekkeriger aan de teugels dan ze normaal is, en buigen...ach, je kan toch oook plat door de bocht? Clown

Ik heb een leuke jongedame die ze voor me rijdt, en elke week gaat [naam verwijderd] mee naar haar les. Daar wordt op niet zo'n erg ambitieus niveau lesgegeven, maar toch, het is wel een uurtje draven terwijl de bijrijdster probeert het paard netjes te laten lopen.

Hoe lang in de zwangerschap is het nog verantwoord doorrijden? Is 7 maanden dracht niet al wat erg vroeg om "op rust" te gaan?
De merrie wil dus niet echt meer inbuigen (linksom nog wel wat beter dan rechtsom?), maar heeft nog wel volop voorwaartse energie. En als er een laag hindernisje staat, springt ze die ook nog wel...
Wanneer mag je speelse hindernisjes van zeg 60 cm hoogte niet meer nemen?

Het is duidelijk te lezen; ik heb te weinig ervaring met drachtige taarten....Wie geeft me goede raad?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 13:04

Er is ooit door een boer tegen mij gezegt, je kan doorrijden tot de laatste dag.
Nou lijkt mij dat ook niet echt ideaal voor het paard Haha!

Verder heb ik wel met drachtige merries gewerkt en meestal als ze gewoon te dik werden, niet lekker buigzaam meer waren. Begonnen wij met afbouwen.
Een bepaalde periode noemen tot hoe lang je kan blijven rijden kan ik je niet geven.

Daar heb ik geen verstand van!!

*Sharon*

Berichten: 327
Geregistreerd: 29-08-01
Woonplaats: emmen,drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 14:17

Ik heb gehoord een maand voor de bevalling stoppen met rijden.
Toen mijn merrie drachtig was ben ik twee maanden van te voren gestpt met rijden omdat ze niet meer aan kon maar ik denk ook dat het verschillend per merrie is.

Malakeh Arabians *Breeder of the beautiful arabian horse* http://www.malakeharabians.webs.com

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 14:20

Ik zou zeker blijven rijden, op het niveau wat het paard aangeeft. Tot de 8 maanden kun je nog wel rijden, maar je kunt je merrie dan beter geen dingen meer laten doen die ze echt niet meer wil (das niet voor niks denk ik dan maar!!).
Sommige merries kunnen bij een maand of 7 al niet meer fatsoenlijk gereden oid worden en andere merk je bij 10 maanden nog niet van.
Dus luister naar je paard... (zou wel uitkijken met springen na een maand of 7!)

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 14:24

Het is inderdaad verschillend per merrie. Ik bleef onze merrie ook gewoon rijden, maar na 7 maanden dracht was ze het echt zat. Ze draaide haar kont naar me toe als ik haar wilde pakken, ze was ontzettend sloom tijdens het rijden (terwijl ik haar normaal juist rustig moet zien te krijgen) en ze kreeg toen ook nog wallen onder haar ogen Scheve mond . Nou ja, toen had ik zoiets van: het wordt haar nu echt te veel met haar bolle buik. Ik heb mijn wedstrijden toen verder afgebeld enhaar verder lekker met rust gelaten. Terwijl anderen makkelijk door kunnen gaan tot 9 maanden ofzo.
Maar zij gaf toen zo duidelijk aan dat ze het niet meer trok en dan vind ik het wel genoeg voor haar. Dit jaar ben ik dan ook eerder gestopt, want vorig jaar vond ik het eigenlijk wel een beetje sneu.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 15:10

De merrie geeft het zelf wel aan hoor, dat merk je wel. Draven dat kan gerust door en in principe kan je tot de laatste dag rijden. Jurga had vorig jaar op een gegeven moment gewoon geen zin meer, dus toen ben ik gestopt. Je merkt het echt wel aan haar.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 15:16

je kunt best rijden tot aan de laaste dagen.
Maar pas het werk aan.
Als buigen niet meer gaat, dan ga je wat meer naar het bos op een recht pad, oid Lachen
Maar voor de conditie is het voor een paard alleen maar makkelijker bevallen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 12:11

Het is een beetje afhankelijk van de merrie maar ik ben van mening dat blijven bewegen alleen maar goed is. Zelf rij ik gewoon door tot 2-3 weken voor de (uitgerekende) partus.
Op het laatst is dat dus idd zonder zadel het bos in, stapwerk doen. Hoe lang je nuttig dressuur kan blijven doen hangt ervan af wanneer die buik in de weg gaat zitten. Dat is per paard verschillend, maar dat merk je vanzelf.

Mijn vorige merrie vondt er niets aan dat ik haar de laatste 2 weken stil heb gezet. Ook na het veulenen was ze blij dat ze weer mee mocht. Niet schreeuwen of moeilijk doen, eerder verbaasd dat we na 10 minuten al weer terug waren. Kennelijk een carrierevrouw ipv huismoeder Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 12:51

je hoeft haar toch niet op rust te zetten. laat haar lekker tot vlak van te voren wat stappen en draven. nu kun je vast ook nog wel galopperen.
beweging is erg belangrijk. iets wat door moet gaan tot op de laatste dag alleen dan wel aangepast natuurlijk.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 19:34

Net als wat de anderen zeggen, blijven rijden en kijken wat je merrie aangeeft. Raimaer (4 jaar) is nu bijna 7 maanden drachtig (net als de jouwe dus) en daar heb ik tot 6 weken geleden mee gesprongen (B hoogte = 1 m). Dressuren gaat nu nog prima, volgende week starten we zelfs voor de eerste keer L1. Ze heeft wel een dikke buik gekregen, en er is soms een dag dat ze heel chagrijnig is en daar passen we het werk dus wel aan aan.

Wanneer verwacht je het veulen? Die van ons zou rond 19 maart moeten komen.

/edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Lielle op 11-11-02 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 22:45

Ik laat het van de merrie zelf afhangen, Ilindra geeft heel erg goed aan wanneer ze het zat is.
Met Ustinov heb ik tot 2 weken voor het veulenen nog gereden.
Vorig jaar ben ik heel vroeg gestopt omdat het veulen erg trapte en Ilindra daar nogal kriebelig van werd, helaas heeft ze dit veulen verworpen Verdrietig

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 01:21

Ik heb Lady vorig jaar tot een week of drie van te voren gereden. Toenw as ze echt niet meer te gebruiken, harstikke chagrijnig, naar de singel trappen met opzadelen etc....toen heb ik d''r maar lekker op het land gelaten verder.

Gewoon goed kijken dus, je ziet het vanzelf (en je bijrijster ook, als het goed is)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 12:21

Gewoon de merrie het zelf aan laten geven. Zorgen dat ze er prezier in houden. Dien vond het vorig jaar begin Januarie al zwaar(d'r veulen kwam eind mei), erg vroeg dus(mede door ataxtie). Toen zijn we rustiger aan gaan doen. Tot een paar weekjes van tevoren wel stap ritjes(met kleine drafjes als ze zelf graag wou). Lekker zonder zadel in het bos.
Dit jaar nog maar kijken hoe lang ze het leuk blijft vinden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

germie

Berichten: 25919
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 09:08

Tot de dag van de geboorte mag je rijden. Dan geef ik 1 week rust en ga dan weer verder. Mijn ervaring is dat vooral direct na de geboorte de merrie moeite heeft met van alles en nog wat. De spieren zijn namlijk uitgerekt van debevalling en zijn nog niet weer helemaal kort. Voor de bevalling merk ik dat de actherhand iets minder onderkomt, doordat de buikspieren uitgerekt worden. Wijken, schouderbinnenwaarts e.d. worden lastiger en die laat ik dan oop een gegeven moment. Wel gewoon voltes rijden.
Ik heb 3 keer binnen een maand na de geboorte weer een zadelrubriek gereden. Springen deed ik overigens niet met die merrie.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:57

het is wel goed om je merrie in beweging te houden. ben met exel op 8 maanden gestopt, maar dat was meer omdat ze weer eens kreupel was. ik heb haar toen gelonceerd. een uur stappen en toen het weer beter ging wat draven.
de dag voor de bevalling ging ze nog uit haar dak. waarna er dus vrucht water of iets tussen haar benen zat. meteen duidelijk dat het kwam hihi

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 01:26

Ik heb een paard bijgereden waar ik op de dag voor de bevallig nog een rustig buitenritje mee heb gemaakt, en dan was het nog echt moeilijk haar in bedwang te houden... Ligt er inderdaad aan wat de merrie nog aankan. Deze merrie had wel een buikje, maar nergens merkbaar moeite mee, de laatste maand alleen iets sneller moe.
Hier in de buurt staat een merrie, waar op de laatste dag nog een wedstrijd mee gereden is, L dressuur en Bspringen. Het was niet bekend dat de merrie drachtig was, ze hebben haar drachtig gekocht zonder dat ze het wisten, en er was ook absoluut niet aan te zien... tot er ineens een veulentje in de wei stond... Veulen was overigens 100% gezond.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 01:32

Jeetje Germie maar 1 weekje rust na de bevalling? Vind dat wel een beetje erg kort hoor.. Maar ja misschien heb ik er wel geen verstand van, maar ik geef mijn merrie minimaal een maand rust. Lijkt me niet niks bevallen, en natuurlijk doet alles nog pijn daarna.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 12:55

een week is kort als je meteen weer fanatiek wilt gaan rijden, maar een beetje stappen en na 1,5e week wat draven en na 2 weken kan er best een galopje af. niet lang natuurlijk. het beesie heeft meer aan haar hoofd, maar dat kan ze best hebben zeker als kind lief in de buurt mag zijn.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: acerdurac, Amiigo, Rubio en 129 bezoekers