Hoelang doorgroeien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Hoelang doorgroeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 19:48

Hoihoi

Weet helemaal niet of dit juist staat, maar kom.. Heb nu een paardje (ruin) die 4 wordt in april. Hij was toen we die kochten rond de 1m61-1m62. Hij was echter nog smal en helemaal onbespierd. Zijn mama is tegen de 1m70 en zijn papa ook. Nu vroeg ik me af hoe groot die ongeveer zou worden? Zou hij nog boven de 1m65 gaan? En tot welke leeftijd groeien ze nu eigenlijk?

Toen ik mijn merrie kocht op 3,5 (zelfde leeftijd dat ik mijn ruin gekocht heb) was ze ongeveer 1m67 en zo is ze gebleven. Wat zijn jullie ervaringen?

Een foto van Olix nu (met zijn lekkere dikke pels).
Afbeelding

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)


wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Hoelang doorgroeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:56

Ruinen groeien meestal nog wel even door, soms nog wel 7 cm. Ik had ook een merrie van 4 en zij was op haar 8e toch mooi nog 4cm gegroeid. Ik denk dus dat jou ruin wel aan de 165cm gaat komen hoor :j

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 20:04

wapitie schreef:
Ruinen groeien meestal nog wel even door, soms nog wel 7 cm. Ik had ook een merrie van 4 en zij was op haar 8e toch mooi nog 4cm gegroeid. Ik denk dus dat jou ruin wel aan de 165cm gaat komen hoor :j


Bedankt voor je antwoord!

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:30

Mijn mening is (uit eigen ervaring) dat er niks over valt te zeggen :+
Heb een ruin gehad die was net 1.60m op 3jr leeftijd, niks gegroeid.
Maar ook een 5jr van 1.65m en die was met 7jr 1.72m
En mijn huidige kleintje is tot z'n 7e jaar E pony gebleven, maar in t laatste jaar toch nog ruim 2cm erbij gepakt en nu dus 1.60m
Ouders van alle paarden waren ruim in de 1.60m tot over de 1.70m

Heb wel t idee als ze een beetje schraal zijn op jonge leeftijd ze nog flink kunnen groeien, ook werken kan een groeispurt bevorderen.

Even meten (elleboog-kogel en weer omhoog vanaf elleboog) en je weet of hij nog de lucht in gaat, oud "truukje" maar zeer vaak klopt het wel.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:24

mijne was ook echt zielig toen ik hem kocht. op 4 jarige leeftijd kon hij door voor een leuke 2 jarige :Y) hij is toen ook 1.61/1.60 gemeten, hij is nu op 6 jarige leetijd zeker wel wat gegroeid naar de 1.63/1.64.
ik hoop dat hij de 1.65 haalt, maar verwacht niet dat hij er echt nog bovenuit schiet.

zijn beide ouders waren trouwens ook rond de 1.70, maar hij is toen hij een half jaar was al gecastreerd en ik ga er ook vanuit dat hij veel heeft binnengestaan (helaas)

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

ChristelJ
Berichten: 177
Geregistreerd: 08-12-17
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hoelang doorgroeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:38

Jaa, hij kan zeker wel nog wel groeien, misschien dat die nog de 1,65 haalt.

B+2

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 21:41

different1 schreef:
Mijn mening is (uit eigen ervaring) dat er niks over valt te zeggen :+
Heb een ruin gehad die was net 1.60m op 3jr leeftijd, niks gegroeid.
Maar ook een 5jr van 1.65m en die was met 7jr 1.72m
En mijn huidige kleintje is tot z'n 7e jaar E pony gebleven, maar in t laatste jaar toch nog ruim 2cm erbij gepakt en nu dus 1.60m
Ouders van alle paarden waren ruim in de 1.60m tot over de 1.70m

Heb wel t idee als ze een beetje schraal zijn op jonge leeftijd ze nog flink kunnen groeien, ook werken kan een groeispurt bevorderen.

Even meten (elleboog-kogel en weer omhoog vanaf elleboog) en je weet of hij nog de lucht in gaat, oud "truukje" maar zeer vaak klopt het wel.


Hij is nog heel erg schraal! En als ik dat doe, kan er nog zo een dikke!!! 5 cm bij.

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:14

s_stroobant schreef:
Even meten (elleboog-kogel en weer omhoog vanaf elleboog) en je weet of hij nog de lucht in gaat, oud "truukje" maar zeer vaak klopt het wel.


Dat zou mooi zijn ! En is idd ook behoorlijk betrouwbaar :j

Onze 5 jarige merrie meet nu 1.60m;toen ze als 3 jarige i.n juni uit de opfok kwam was ze nog maar 1.54m! We waren er van overtuigd dat ze E pony bleef!

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

koend
Berichten: 1238
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Hoelang doorgroeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:10

Ik ben nu het zesde paard aan het volgen in zijn groei; elke maand meet ik.
Ik sluit me aan bij different1, er valt weinig over te zeggen.

Bij een schraal paardje heb je meer kans dat het nog doorgroeit.
Bij een groot paard heb je meer kans dat het doorgroeit (vb. een pony is rapper volwassen).
Grote ouders hebben meer kans op grote nakomelingen.

Maar verder? De ene stopt met groeien aan 2.5 jaar, de andere pas aan 7 jaar. De ene neemt een groeispurt, de andere groeit gelijkmatig ...


tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:31

different1 schreef:
Heb wel t idee als ze een beetje schraal zijn op jonge leeftijd ze nog flink kunnen groeien, ook werken kan een groeispurt bevorderen.

Even meten (elleboog-kogel en weer omhoog vanaf elleboog) en je weet of hij nog de lucht in gaat, oud "truukje" maar zeer vaak klopt het wel.

Met 3 jaar zijn de groeischijven in de benen gesloten en is elleboog - kogel x2 inderdaad de eind stokmaat (ook handig bij volwassen paard als je geen maatstok hebt). Om te kijken of hij dat al is of nog wordt, zal je inderdaad met een meetstok aan de slag moeten. Maar voor elleboog - kogel voldoet een meetlint (uit de naaibox bv, rolmaat geeft niet genoeg mee) en die haal je bij bv de action voor 1 euro.

Basis waar je van uit kan gaan is tot 6 jaar de hoogte in en dan tot 8 jaar uitzwaren, bij echt grote, langgelijnde paarden komt daar tot 2 jaar bovenop. Een paard kan door dat uitzwaren flink groter gaan tonen en ook een net dressuurplaatje maken met een grotere ruiter dan als iele 3-4 jarige.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 bezoekers