[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:52

Grondwerk is super leuk! Doe ik ook veel met Winnie :) Echt mooi om te zien hoe ze al veranderd is, niet alleen door het grondwerk, maar ook door het verhuizen naar ons nieuwe plekje :)

Ik heb trouwens nog een topic gemaakt van onze trektocht deze zomer :D [RIJ-ITP] 11-daagse trektocht met Fjord Winnie mennen & rijden


Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:59

Ik doe nu ook alleen maar grondwerk met Kasper. Hij is 3,5 en vind m nog te jong om in te rijden. Grondwerk pakt hij echt súper goed op.
Hebben jullie trouwens jullie fjorden op jullie eigen naam over laten schrijven bij het stamboek? Ik ben aan het zoeken of het echt noodzakelijk is?

En wat betreft hoofdstellen, leuk om te lezen! Ik geef les op een manege waar ze allemaal bitloos lopen en eigenlijk lopen alle koudbloeden op een hackamore en de warmbloeden op een sidepull.

Marcella

Berichten: 36669
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 23:36

Enigste maar met die van mij is dat ik ook weer niet teveel grondwerk kan doen. Als ik teveel doe dat vertik hij het gewoon op een gegeven moment en is dan zelfs voor snoepjes niet meer te paaien. :')

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 23:45

Ingrid_92 schreef:
Ik doe nu ook alleen maar grondwerk met Kasper. Hij is 3,5 en vind m nog te jong om in te rijden. Grondwerk pakt hij echt súper goed op.
Hebben jullie trouwens jullie fjorden op jullie eigen naam over laten schrijven bij het stamboek? Ik ben aan het zoeken of het echt noodzakelijk is?

En wat betreft hoofdstellen, leuk om te lezen! Ik geef les op een manege waar ze allemaal bitloos lopen en eigenlijk lopen alle koudbloeden op een hackamore en de warmbloeden op een sidepull.


Hier staan al mijn 12 eigen Fjorden op mijn naam, ik zou niet anders willen. En waarom zou je het niet doen? Het is leuk om lid te zijn van het stamboek, je kunt meedoen aan keuringen en andere evenementen, je krijgt iedere 3 maanden het verenigingsblad en je blijft op de hoogte van wat er gaande is bij ons geliefde ras. En last but not least, hoe meer leden des te sterker het stamboek.

Mijn Fjorden:
Meline (Havstad) moeder van:
Celony┼ en Djambo (Balony) - Ferro, Hindra, Indre, Jilco (verkocht) en Luco┼ (Karant) - Gino (Rudsmo Råssar) - Kayo (Anton, verkocht) - Mirko (Topas), grootmoeder van: Leneke (HindraxKventin) - Mara en Nolan (IndrexTopas) - Marinde en Nivar (HindraxTopas)
Topas staat bij ons ter dekking

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 00:03

Ik heb 5 paarden, waarvan 4 stamboekpaarden (waarvan weer 2 fjorden) en daarvan staat er maar 1 op mijn naam (Barock Pinto). Dat is omdat ik die als veulen zelf heb ingeschreven. De rest heb ik op lateren leeftijd gekocht en waren al ingeschreven. Ik zie het nut niet van ovetschrijven. Als het blad vd fjord overeenkomt met die van de BP, mis ik niet veel. Het gaat voornamelijk om de fok. En ik fok niet en ga niet naar keuringen of andere evenementen. Alle andere dingen die ik wil weten over het ras, zoek ik wel op op internet. Sorry Anita, ik ben daar niet fanatiek in.

Grondwerk met Leo heb ik heel veel gedaan. Deed hij erg leuk. Met Caj ben ik dat ook gaan doen, maar dat was echt niet leuk. In het begin kon ik haar nog wel motiveren met een koekje, maar dat was snel over. Ze werd steeds vervelender, drammerig en zelfs bijterig. Dan kon ik de ruzie wel opzoeken, maar dat maakte het echt niet beter. Ze vond er duidelijk geen reet aan. Dus met Caj rij ik buiten :o

Ipsilonka

Berichten: 5859
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 00:06

Mijn vorige fjord had ik over geschreven en was ik lid van het stamboek. Met mijn huidige merrie niet.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Marcella

Berichten: 36669
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 00:33

Die van mij wel overgeschreven, maar niet meer lid en ga ook niet meer lid worden ook.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:05

Over de hackamore, dit ‘bit’ heeft zeker mijn interesse maar ik durf hem niet goed uit te proberen door de (spook?)verhalen over gebroken neusbotten ed.
Zou iemand hier verduidelijking over kunnen geven of misschien in het voorjaar willen uitlenen om te proberen.

Kingekruist lijkt mij ook fijn.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:53

Je weet dat je met een gewoon bit ook een kaak kan ontwrichten? Dus die spookverhalen zijn toe te passen op elke optoming. Niet te laag instellen. Meer niet. En natuurlijk niet constant aan die teugels hangen. Dus als je gewend bent om met ‘aanleuning’ te rijden, zou ik een hack niet aanraden. Je moet hier wellis durven laten. Maar dat geldt oon voor een westernbit met scharen.

En eerlijk gezegd Sanso: mocht het erop aan komen tussen een gebroken neusbeen of ik verongelukken, dan heeft Caj echt pech. Maar je moet wel heel erg je best doen om een gebroken neusbeen voor elkaar te krijgen. Ik heb get nog nooit in het echt gehoord. Alleen van de wilde verhalen. Kapotte ksken heb ik dan weer wel in het echt meegemaakt. Van mensen met een ‘gewoon’ bit, die ‘echt niet hard aan de teugels trekken, hoor’ O:)

Marcella

Berichten: 36669
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:02

Moet ook wel zeggen heb ook les gehad in rijden met scharen bit, maar bit of bitloos is zo scherp als de hand is.

Maar neusbeen breek je niet zomaar hoor en heb zo'n lieve pony die mij af laat stappen als hij te laag zou hangen. :') Heb daar nl. al kennis meegemaakt en je dan met een zucht aankijken. _O-

Aanleuning hangt er vanaf of het echt erin hangen is of zelf dragend. ;) Ik ben gewend om 2 bekertjes water te hebben in mijn handen en kan dan ook door verzamelen met een hack. Maar als hij dan ineens neus naar voren doet glijd ook de teugel door mijn hand (rij met open hand).

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:49

Een bit/bitloos hoofdstel is inderdaad maar zo hard of scherp als de hand van de ruiter natuurlijk (kaak gekruist kan ook echt scherp zijn bij verkeerd gebruik), ik geloof wel dat je een neusbeentje kan breken met een hack, maar je kan ook veel schade aanrichten met een bit natuurlijk...

Jules doet het gewoon goed op een trensje of een sidepull (reageerde hij fijner op dan op kaak gekruist) toen ik hem kocht werd hij gereden op een bit met lichte hefboom werking, maar hij loopt nu veel 'lichter' op zijn trensje :)!

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Ipsilonka

Berichten: 5859
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:58

Pablo reed ik met een kandare buiten, die was zo voorwaarts en allemachtig sterk. Met kandare niks aan de hand. Keshya loopt nu voor de wagen, met een gewone liverpool. Bitloos is niet mijn ding om mee buiten te rijden. Maar nu men ik dus sowieso niks bitloos hier.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:08

Het is gewoon zo dat een van de twee waar ik mee naar buiten ga een hele dikke tong heeft, dus lastig bit zoeken.
Ook is hij helemaal kapot gereden in zijn mond. Maar om nu meteen helemaal bitloos op pad te gaan vind ik ook zoiets. Hij is buiten totaal anders dan in de weide.

Het andere paard rijd ik zowiezo nooit met bit ivm zijn gebitproblemen waar nu gelukkig wat verbetering in zit. Maar die rijd ik al bitloos. Moet alleen nog een keer een echt hoofdstel aanschaffen, maar weet niet goed wat ik wil.

Sidepull, kingekruist en hack spreken me het meeste aan, waarvoor de voorkeur naar de tweede gaat. Iemand daar ervaring mee?
Ik ben de enige in mijn omgeving die oprecht geintresseerd is in bitloos dus vind het lastig peilen, vandaar dat ik dat hier even doe :)

Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:31

`Er is ook een bitloos topic :) [HAR] Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Kingekruist heb ik nooit gebruikt, kaak gekruist wel, ging op zich wel, maar niet ons ding. Je moet dan sowieso goed kijken dat ie een goede release heeft. Ik vind sidepull het fijnst en duidelijkst :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:40

sanso schreef:
Het is gewoon zo dat een van de twee waar ik mee naar buiten ga een hele dikke tong heeft, dus lastig bit zoeken.
Ook is hij helemaal kapot gereden in zijn mond. Maar om nu meteen helemaal bitloos op pad te gaan vind ik ook zoiets. Hij is buiten totaal anders dan in de weide.

Het andere paard rijd ik zowiezo nooit met bit ivm zijn gebitproblemen waar nu gelukkig wat verbetering in zit. Maar die rijd ik al bitloos. Moet alleen nog een keer een echt hoofdstel aanschaffen, maar weet niet goed wat ik wil.

Sidepull, kingekruist en hack spreken me het meeste aan, waarvoor de voorkeur naar de tweede gaat. Iemand daar ervaring mee?
Ik ben de enige in mijn omgeving die oprecht geintresseerd is in bitloos dus vind het lastig peilen, vandaar dat ik dat hier even doe :)


Ik zie dat je ook in brabant woont. Je mag een x komen hoor.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:13

Zucht, ik zit met een heel dubbel gevoel achter de pc nu, maar moet het toch even van me af kunnen schrijven... Mijn lieve vriendje heeft me vandaag heel erg doen schrikken :(

Ik zag vanmiddag vanuit de woonkamer dat Jules niet in zijn 'normale doen' was, hij stond zo suf op de wei & toen hij ook nog eens bleef liggen na het rollen wist ik genoeg, mijn maatje had koliek!
Alarmbellen in mijn hoofd & meteen de veearts gebeld, die stond vertrekkensklaar, maar kwam eerst langs ons, binnen den 10 minuten was hij er al, gelukkig!

Zandkoliek was het verdict, waarschijnlijk van het korte gras op de weide. Er waren geen opstoppingen te voelen, verder waren alle parameters enz. goed in orde en hij mestte ook nog vrij normaal, wel donkerder dan gewoonlijk, maar niet plat/veel te vast. Dus een spuitje buscopan & wat hooi op de paddock, dan zou hij zich beter moeten voelen!

Aanvankelijk deed hij het beter op de buscopan & wilde hij zelfs terug wat eten, maar tegen 4u vanmiddag was die uitgewerkt en ging hij terug liggen & wilde hij gaan rollen... Terug alarmbellen, en dus ook terug de VA gebeld, die kwam zsm, maar was niet in de buurt...

Rond 5u was de VA er, het was inderdaad niet beter, Jules liet zich vallen, wilde rollen, ik heb heel de tijd met hem gestapt tot de DA er was, hem recht getrokken als hij wilde rollen, .... (Niet heel bevorderlijk voor mijn rug voel ik nu, maar goed :x ...)

Parameters waren nog steeds wel oké, maar Jules had wel pijn, terug gevoeld & nu voelde hij toch wel dat er iets mis is... De milt van Jules wordt wat naar achteren gedrukt door een verstopping vooraan bij zijn darmen/maag, hij kan dus niet juist voelen wat er aan de hand is...

Hij heeft nu pijnstilling en een sonde Olie gekregen, binnen 3a4u als de pijnstilling is uitgewerkt moet hij zich fitter voelen, is dat niet het geval, terug bellen...

Nu vertrekt mijn eigen VA vanavond op vakantie, dus moet er straks als het nodig is een andere VA komen, gelukkig zit er hier in de buurt nog een hele goede paarden VA... Als het straks niet betert en zijn conditie gaat er op achteruit, dan zal het voor ons een reisje kliniek worden ;( ;( ;( ...

Hopen jullie mee voor mijn lieve vriendje? Hij staat nu iig in een vieze stal (zodat hij niet kan eten) te suffen dicht bij zijn bezorgde vriendinnetje....

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:48

Wat een toestand! Hopelijk knapt hij op!

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:59

Dat is niet zo'n leuk nieuws :( . Ik duim alvast mee dat hij er bovenop geraakt, dat je toch niet naar de kliniek hoeft met hem

some horses are worth melting for ♥ Olaf

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:17

Oh wat naar zeg! Ik duim mee, hopelijk is een bezoek aan de kliniek niet nodig! Sterkte..

Marcella

Berichten: 36669
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:26

Oe duimen.

Kon voor die van mij vandaag ook DA laten komen diepe wond in zijn schoft door deken. Beste zou zijn deken af, maar wegens gevoelig voor spierbevangenheid geen optie. Morgen even reserve wattendoek halen voor mocht het nodig zijn voor nieuw tijdelijk gemaakt schoftbontje van watten en tape. Heb nu deken bestelt bij Agradi en hopen dat die zo snel mogelijk geleverd word (als het kan morgen) met halve halsje om de druk van de wond af te krijgen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:26

Hij staat nu in zijn nieuwe 'vieze stal' samen met Vlekje (die misnoegd is omdat ze geen eten krijgt :+ ), die geeft hem rust!, heel sneu om hem zo op vies stro te zetten, voelt helemaal niet leuk, maar is wel beter voor hem..

Hij is wel al rustiger, nog suf van de verdoving, maar hij zocht daarstraks gelijk naar eten in zijn nieuwe optrekje, dat is een goed teken... Hoewel de verdoving nu natuurlijk nog volop werkt, afwachten dus... Hij ligt nu rustig, maakt geen aanstalte tot rollen meer, hopelijk kan zijn vermoeide lijf nu wat rust krijgen...

Bolletje helemaal uitgeput, terwijl zijn vriendinnetje denkt, wat gebeurt er hier toch allemaal...
Afbeelding Afbeelding

Arm maatje :(:)
Afbeelding

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:07

s_v schreef:
Zucht, ik zit met een heel dubbel gevoel achter de pc nu, maar moet het toch even van me af kunnen schrijven... Mijn lieve vriendje heeft me vandaag heel erg doen schrikken :(

Ik zag vanmiddag vanuit de woonkamer dat Jules niet in zijn 'normale doen' was, hij stond zo suf op de wei & toen hij ook nog eens bleef liggen na het rollen wist ik genoeg, mijn maatje had koliek!
Alarmbellen in mijn hoofd & meteen de veearts gebeld, die stond vertrekkensklaar, maar kwam eerst langs ons, binnen den 10 minuten was hij er al, gelukkig!

Zandkoliek was het verdict, waarschijnlijk van het korte gras op de weide. Er waren geen opstoppingen te voelen, verder waren alle parameters enz. goed in orde en hij mestte ook nog vrij normaal, wel donkerder dan gewoonlijk, maar niet plat/veel te vast. Dus een spuitje buscopan & wat hooi op de paddock, dan zou hij zich beter moeten voelen!

Aanvankelijk deed hij het beter op de buscopan & wilde hij zelfs terug wat eten, maar tegen 4u vanmiddag was die uitgewerkt en ging hij terug liggen & wilde hij gaan rollen... Terug alarmbellen, en dus ook terug de VA gebeld, die kwam zsm, maar was niet in de buurt...

Rond 5u was de VA er, het was inderdaad niet beter, Jules liet zich vallen, wilde rollen, ik heb heel de tijd met hem gestapt tot de DA er was, hem recht getrokken als hij wilde rollen, .... (Niet heel bevorderlijk voor mijn rug voel ik nu, maar goed :x ...)

Parameters waren nog steeds wel oké, maar Jules had wel pijn, terug gevoeld & nu voelde hij toch wel dat er iets mis is... De milt van Jules wordt wat naar achteren gedrukt door een verstopping vooraan bij zijn darmen/maag, hij kan dus niet juist voelen wat er aan de hand is...

Hij heeft nu pijnstilling en een sonde Olie gekregen, binnen 3a4u als de pijnstilling is uitgewerkt moet hij zich fitter voelen, is dat niet het geval, terug bellen...

Nu vertrekt mijn eigen VA vanavond op vakantie, dus moet er straks als het nodig is een andere VA komen, gelukkig zit er hier in de buurt nog een hele goede paarden VA... Als het straks niet betert en zijn conditie gaat er op achteruit, dan zal het voor ons een reisje kliniek worden ;( ;( ;( ...

Hopen jullie mee voor mijn lieve vriendje? Hij staat nu iig in een vieze stal (zodat hij niet kan eten) te suffen dicht bij zijn bezorgde vriendinnetje....





ow nee laat het alsjeblieft goed komen :o!!! Ik ga zeker mee hopen voor jullie 2!!!

Don't call it a dream call it a plan

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:36

Mijn maatje staat nu waar hij het beste kan staan, we zijn rond 9u vanavond vertrokken naar de kliniek, ik vertrouwde het niet, dus terug VA gebeld en op zijn aanraden naar de kliniek...
Darmen van Jules waren helemaal opgezet, maar zijn hart en bloedwaarden zijn goed dus het is afwachten en hopen dat hij de nacht goed doorkomt, anders wordt het opereren :(



Zo zielig, Vlekje is ook helemaal in de war. Die is al 2x ontsnapt, staat nu bij een klafje, zodat ze niet alleen staat...

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...


Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 01:04

Oh nee toch, wat schrikken! Hopelijk knapt hij snel op. Sterkte!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 01:05

Ach wat een toestanden :(:) . Hopelijk komt t goed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers