Op kamers gaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera96

Berichten: 2164
Geregistreerd: 15-02-08

Op kamers gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 00:07

Hey bokkers!
Ik zit heel erg te twijfelen om op kamers te gaan. Het is echt puur om het uit huis gaan, ik studeer in de zelfde stad als mjjj ouderlijk huis. Ik ben benieuwd hoe het bokkers bevalt op kamers?
Ik heb binnenkort een kijk avond in een studentenhuis met 6 meiden, een huis zonder verplichtingen. Dus ook niet verplicht samen eten of vele huis avondjes.
Ook ben ik benieuwd wat jullie betalen, bovenstaande huis was 12m2 voor 258, met ingebouwde kast

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Op kamers gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 00:13

Wat wil je precies weten? :)

Op kamers gaan is voor iedereen persoonlijk anders. Wat ik fijn vindt, vindt een ander afschuwelijk.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 00:21

Inderdaad, waar zou je meer over willen weten? Ik woon al ruim 2.5 jaar op kamers, bekend met hospiteren en ook in verschillende kamers gewoond.

Is het 285 inclusief? Zo ja, goed betaalbare prijs. Ben je er alleen wel van bewust dat 12m2 echt niet zo groot is. Helemaal niet wanneer het een huis is met weinig gezamenlijke ruimte en je dan dus waarschijnlijk veel op je eigen kamer zal zitten.

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:17

Dat hangt inderdaad heel erg van jouzelf af!

Dingen waar je over na kunt denken zijn bijvoorbeeld de mate van zelfstandigheid die je nu thuis hebt en of dat bij jouw behoefte op dit moment aansluit, of je wel eens het gevoel hebt dingen te missen omdat je nog thuis woont, wat het idee van op jezelf wonen bij je oproept (lijkt het je spannend/leuk of heb je het gevoel dat het 'moet'?).

En ik denk dat het heel belangrijk is om een huis te vinden waar je je thuis voelt! Je hebt gelukkig geen druk achter het hospiteren zitten dus neem hier ook lekker de tijd voor tot je een fijn plekje vindt. Een paar keer afgewezen worden hoort daar misschien ook bij, dat is niet erg :)

Ik ben zelf op mijn 17e naar de andere kant van het land verhuisd en voelde me daar heerlijk bij, maar ik ken ook mensen die nog jaren bij hun ouders zijn gebleven. En dat is allebei net zo prima! Je moet doen wat goed bij jou past.

Qua huurprijs is het lastig daar wat over te zeggen, dat verschilt heel erg per stad. Gaat het om Utrecht of Amsterdam dan mag je in je handjes knijpen, in andere steden is dat weer heel anders. Maar 285 lijkt me niet onredelijk.

Succes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110683
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Op kamers gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:29

Idd is het inclusief? Zit bij die 12m2 ook een keuken of douchegelegenheid? Of moet je dat delen?
Wat krijg je er precies voor?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Op kamers gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:32

Ik denk dat de reden waarom je op kamers wil belangrijker is. Wil je het graag om zelfstandiger te worden of heb je genoeg van je ouders/broers/zussen thuis. Wanneer het thuis heel slecht gaat zal op kamers gaan namelijk niet alles oplossen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Op kamers gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:38

Ik betaal 270 € voor 11 vierkante meter in Tilburg.

Je zegt geen verplichtingen. Ik heb ook geen verplichtingen hier maar wij gaan wel vaker stappen et cetera. Ik vind het heel erg belangrijk dat ik een goede band met het huis heb anders zou ik niet op kamers willen. Maar ik zou bijvoorbeeld op het huis wat jij beschrijft al niet reageren want dat past niet bij mij :) Denk dus dat de ervaringen van iedereen andere zijn!

Let er op dat een studentenhuis doorgaans betekend veel herrie en niet schoon. Verder moet je gaan samenleven met anderen en dat is best even lastig ritme in te vinden. Vooral omdat je mrt je ouders al ingespeeld bent op wanneer douchen enzovoorts. Ik heb gezamenlijke douche/keuken/woonkamer. Doorgaans is een gemengd huis wel heftiger dan alleen meiden.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:54

Ik betaalde steeds 300 euro voor 11m2, met gedeelde keuken en badkamer, geen gezamelijke woonkamer. Het was echt ieder voor zich. Voor mij top, voor een socialer mens misschien niet ideaal.

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: Op kamers gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:58

Ik vind het op kamers zijn heerlijk, maar zou wel erg kritisch naar het huis/de kamer kijken. Zodra die fijn is heb je een heerlijke tijd. Maar als het niet goed voelt dan is niks erger dan dat. Een fijn plekje is super belangrijk.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:06

Hier €310 voor 11m², met eigen wastafel en twee inbouwkasten, water, elektriciteit en gas. Wifi hebben we onderling geregeld (€11,65 p.p.), de keuken en badkamer zijn gedeeld met 3 andere dames, de hele woning is gelijkvloers.

Ik woon er sinds augustus en ik merk aan mezelf dat ik het lastig vind om de zooi in de gemeenschappelijke ruimtes van me af te zetten, daarom ga ik nu opzoek naar een studio.

Mijn thuissituatie was echt prut. Sinds ik uit huis ben ben ik eigenlijk ook nouwelijks thuis geweest, ik vind het heerlijk rustig, mijn ouders niet zo omdat ze nu alle controle over mij kwijt zijn (en ik ben echt niet losgeslagen ofzo). Verder heb ik nog erg weinig contact met familie, daar voor in de plaats heb ik wel geweldige familie aan mijn vriend zijn kant. Zonder dat zou ik me denk ik wel erg alleen hebben gevoeld, ondanks dat ik geen heel sociaal persoon ben.


Corien_ schreef:
Ik vind het op kamers zijn heerlijk, maar zou wel erg kritisch naar het huis/de kamer kijken. Zodra die fijn is heb je een heerlijke tijd. Maar als het niet goed voelt dan is niks erger dan dat. Een fijn plekje is super belangrijk.

Zeker doen! Ik heb meerdere maanden gezocht naar een studentenkamer, twee keer zelf een kamer af geslagen. Een keer was een opsomming van allemaal kleine dingetjes waar ik kriegel van werd. De tweede was een huis wat gedeeld werd met de eigenaar (mannelijk, niet heel jong meer, single), de benedenverdieping zou voor hem zijn, de 1e verdieping voor de twee dames die een kamer huurden, hier was ook een kleine keuken en badkamer, en de zolder was dan weer van hem. De badkamer was overigens ook gedeeld en was in vervallen staat, hier voelde ik me gewoon helemaal niet prettig.

Probeer ook de sfeer tussen eventuele huisgenoten aan te voelen (als je die ziet) dat geeft vaak ook een beeld.

soloro

Berichten: 2303
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:12

sureido schreef:
Ik betaal 270 € voor 11 vierkante meter in Tilburg.

Je zegt geen verplichtingen. Ik heb ook geen verplichtingen hier maar wij gaan wel vaker stappen et cetera. Ik vind het heel erg belangrijk dat ik een goede band met het huis heb anders zou ik niet op kamers willen. Maar ik zou bijvoorbeeld op het huis wat jij beschrijft al niet reageren want dat past niet bij mij :) Denk dus dat de ervaringen van iedereen andere zijn!

Let er op dat een studentenhuis doorgaans betekend veel herrie en niet schoon. Verder moet je gaan samenleven met anderen en dat is best even lastig ritme in te vinden. Vooral omdat je mrt je ouders al ingespeeld bent op wanneer douchen enzovoorts. Ik heb gezamenlijke douche/keuken/woonkamer. Doorgaans is een gemengd huis wel heftiger dan alleen meiden.


Ik vind alleen meiden toch heftiger dan gemengd :') En mijn studentenhuis is vrij rustig en behoorlijk schoon! Dus er bestaan gewoon goede, schone studentenhuizen, al zal je dan wel even moeten zoeken.

Ik vind het zelf heerlijk om op kamers te wonen, heb zelf maar 9m2 en we hebben geen gemeenschappelijke ruimte, wel een gemeenschappelijke keuken. Zelf vind ik het heel fijn om een paar keer per week met 1 of meerdere huisgenootjes samen te eten. Is en gezellig en het scheelt toch wel flink in de kosten :)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Op kamers gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:45

Hahaha de gemengde huizen waar ik kom is een grote chaos met huisfeestjes enzovoorts :') overal op de muren geschreven en afwas en bier. En posters vab naakte vrouwen :+

Ja wij hebben eigenlijk nooit ruzie dus vandaar wel rustiger.

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Op kamers gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:52

ik betaal 288 inclusief g/w/l voor 14m2 midden in het centrum deventer, gedeelde keukens/wc/douches en geen gemeenschappelijke binneruimte wel een tuin. wifi wel zelf geregeld.
voor mij is het groot genoeg
14 huisgenoten, maar zo rustig en stil hier dat je er bijna niets van merkt, echt ideaal voor mij. gezelligheid als je er behoefte aan hebt, maar ben je meer op jezelf zoals ik word dat ook gerespecteerd.

voor mij was de belangrijkste reden om uit huis te gaan niet meer zo op de lip zitten bij mijn moeder, onze band is nu veel beter. wel vind ik het verschrikkelijk dat ik mijn honden minder zie. dat mis ik wel heel erg.

wel moet je bedenken dat je idd alles zelf gaat doen, koken, genoeg boodschappen in huis, schoonmaken, je school er nog naast en werk.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:54

Ik heb 1.5 jaar in een studentenhuis met 9 andere gewoond. Was in Breda en betaalde €375 voor 18m2, een grote gezamenlijke keuken, woonkamer, badkamer, wasmachine droger en incl alles. Ik heb een geweldige tijd gehad, feestjes en rust perfect afgewisseld en je kon de hele dag bij elkaars kamer naar binnen lopen als je gezeldschap wilde. Filmavonden en samen eten voor die daar behoefte aan hadden.

Voor stage moest ik verhuizen en heb ik in Arnhem gezeten. €350 incl voor 13/14 m2 Een afschuwelijke tijd gehad, met een buitenlands stel als huisgenoten. Er was altijd drama en gezeik. Ik mocht niet bellen met mijn deur open, na het koken moest ik eerst afwassen en dan pas eten en als we elkaar zagen kon er geen hooi of doei vanaf.

Mijn ervaringen zijn dus heel verschillend, denk vooral na wat jij graag wil en kijk dan echt goed of je huis daar aan voldoet. Op basis van mijn eerste ervaring raad ik het ook iedereen aan om lekker het ouderlijk huis te verlaten als dit financieel mogelijk is.

soloro

Berichten: 2303
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:00

sureido schreef:
Hahaha de gemengde huizen waar ik kom is een grote chaos met huisfeestjes enzovoorts :') overal op de muren geschreven en afwas en bier. En posters vab naakte vrouwen :+

Ja wij hebben eigenlijk nooit ruzie dus vandaar wel rustiger.


Oh lekker dan :') Wij wonen nu met 3 meisjes en 3 jongens, prima te doen. Tijdje waren we met 6 meisjes.. zodra er iemand weg ging gelijk een jongen erin en nu houden we het lekker gemengd. 6 meiden in één huis.. dat was me te veel af en toe hoor :') :')

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:10

Mij bevalt het heel goed!
Zit op 20-22m2 en 1 huisgenoot, we delen de keuken en badkamer. Er is geen huiskamer, maar ik heb m'n eigen kamer in een 'slaapdeel' en 'woondeel' opgedeeld.

Vind het heerlijk: zelfstandigheid, alles in de buurt en niet meer zo vaak heen en weer reizen. Toch hoop ik over een jaar of 2 een huurhuisje met m'n vriend te hebben. Met een echte woonkamer, eigen wasmachine en een balkon/tuin (gezamelijk dakterras is niet hetzelfde).

Steenbok12
Berichten: 7842
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:13

Wat leuk! Ik heb nooit op kamers gezeten, alleen anti kraak gehuurd samen met een vriendin voordat ik mijn eigen appartement kreeg. Ik woonde op fiets afstand van de fontys dus ervoor gekozen i.v.m. de kosten om thuis te blijven wonen tot ik klaar was met mijn school. Achteraf had ik het graag gehad maar aan de andere kant heb ik nu geen studie schuld i.v.g. met een aantal vriendinnen. Mijn studenten tijd is eigenlijk pas begonnen toen ik anti kraak ging wonen en heb de schade toen ingehaald met een normaal salaris haha.
Succes met het zoeken van alles en voor het geval je gaat, veel plezier!

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Op kamers gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 23:29

Ja... die studieschuld dat is wel een dingetje :+ maar ik kan later wel zeggen dat ik een leuk leven gehad heb.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110683
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Op kamers gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 04:16

Ik ben nou wel benieuwd. Is het leven met alleen maar meiden dan zo heftig? En waarom? :')

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Op kamers gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 04:43

Leuk joh! Ik woon samen met 11, 2 jongens, 9 meisjes. Het is, ehhh, niet erg schoon, we hebben ondertussen zelfs een muis (muizen?), maar dat is wel een standaard probleem bij de gebouwen waar we zitten, dus dat ligt niet per see aan ons. Het is ontzettend gezellig, maar houd er echt rekening mee dat het luid en druk kan zijn. Ik kan goed opschieten met al mijn huisgenoten dus dat is erg fijn :) Ik vind op kamers zitten heel leuk, maar ik zit wel op een campus (university college utrecht) dus mijn ervaring is anders dan de meesten hier, omdat ik gewoon een kamer krijg toegewezen voor 1 jaar.

sunnybellami

Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Op kamers gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 08:25

Ik woon ook niet meer thuis omdat dit gewoon weg niet mogelijk is, dus ik moest.

Ik zou zeggen kies iets wat je fijn vindt.

Ik vind een eigen studio met eigen keuken en douche enorm fijn, zou dit niet met andere willen delen terwijl sommige een studentenhuis helemaal geweldig vinden.

Ik heb ong 20 m2 eigen keuken en douch en betaal 492 inclusief in arnhem.
Waarbij ik huursubsidie kan aanvragen

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:55

Cayenne schreef:
Ik ben nou wel benieuwd. Is het leven met alleen maar meiden dan zo heftig? En waarom? :')

Bij mij niet hoor, is heel gezellig :D

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:01

Ik vind het leven met alleen maar vrouwen ook echt verschrikkelijk. Altijd gezeik, gezanik, geroddel en geruzie en van dat suffe wijvengedoe 8)7 Maar goed, dat is mijn ervaring :D zet mij maar in een mannenhuis, heeeeerlijk. Veel makkelijker. Gemengd huis is ook goed maar als ik mocht kiezen... :=

Ik woon op kamers en het bevalt me echt uitstekend. Heerlijk om het huis uit te zijn. Ja het kost meer geld en moeite maar ik had dit voor geen goud willen missen, die zelfstandigheid is voor mij echt onbetaalbaar.