Help! Lantaarnpaal direct voor slaapkamer geplaatst

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Falderal

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-06

Help! Lantaarnpaal direct voor slaapkamer geplaatst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 13:25

Wie kan mij helpen?

Ik woon in een studio in een pand wat wegens leegstand tijdelijk (voor een periode van 10 jaar) omgetoverd is tot studentenwoningen.
Dit pand staat op privé terrein van het bedrijf waar het eerst van was, zij hebben nu een nieuw gebouw aan de andere kant van het terrein.

Nu hebben ze sinds een paar weken een lantaarnpaal geïnstalleerd op ik schat zo'n 10m van mijn raam. Deze lantaarnpaal staat niet alleen dichtbij, ze hebben hem ook nog eens gevuld met LED lampen die fel wit licht geven. Aangezien mijn hele woning uit één ruimte bestaat ontkom ik niet aan het licht wat hier vanaf komt. Slapen wordt zo erg lastig... In de twee jaar die ik hier nu woon heeft deze lamp er altijd gestaan, maar is nooit aangeweest. Nu zit er sinds kort een klein fysiotherapie praktijkje in het kleinere gebouw schuin tegenover mijn woning, en deze vinden het nodig om de lantaarnpalen wél te gebruiken i.v.m. veiligheid. Echter hebben zij normale praktijkuren (9-17) en staat dat ding daarna de hele nacht te branden. Ik en mijn buren hadden al contact opgenomen met de eigenaar van het terrein, die heeft op ons verzoek de lamp uitgezet (en de andere, omliggende lampen aan gelaten). Echter heeft de fysio geklaagd en is de lamp daarom nu weer aan. De eigenaar van het terrein beweert dat ze er al minder lampen en minder felle lampen in hebben gedraaid en dat ze nu niks meer voor ons kunnen betekenen.

Nu is mijn vraag, mag dit? Op internet kan ik veel informatie vinden over gemeentes en hun wetgeving omtrent woonplezier en rechten van woningeigenaars, maar deze situatie ligt natuurlijk net wat anders. Ik heb al dikke verduisterende gordijnen, daglicht laten ze niet door enkel wel dit LED licht. Ik slaap nu met een strandlaken voor mijn raam maar dit mag officieel niet volgens mijn huurcontract (mag ramen niet afdekken/beplakken met iets anders dan gordijnen, en de gordijnen zijn voor mijn eigen rekening).
Sta ik in mijn recht als ik deze lamp uit wil? Of heeft iemand nog de gouden tip om lichtoverlast te verminderen?


Goof

Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Help! Lantaarnpaal direct voor slaapkamer geplaatst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:27

Je kunt toch volledig verduisterende gordijnen nemen? Kijk even bij Ikea, komt geen licht doorheen en kost geen drol daar (bij normale afmetingen dan).

Femek2902

Berichten: 1320
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:29

Ik zou in jouw geval het hierbij laten en gewoon fatsoenlijke gordijnen kopen :)

Voor mijn huis staan zeker 3 lantarenpalen die naar binnen schijnen, waarvan 1 recht op mijn bed. Gelukkig ben ik gezegend dat ik gewoon in het volle licht kan slapen. Maar als dat niet zo zou zijn dan zou ik heel snel naar de bouwmarkt/ikea oid gaan voor verduisterende gordijnen.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:29

Slaap oogmasker opdoen?

16 feb21: Gui ... kanjer - wolf in schaapskleren - clown - ubercoole pown; geheel onverwachts..nu ben je weer samen met Un! 30-05-2017: Un, doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !

ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:30

Ben je al in gesprek geweest met de fysiotherapeut en hen jouw kant van het verhaal uitgelegd?

Misschien kunnen jullie er samen voor zorgen dat de lamp op een normale tijd uit gaat dmv timer bijvoorbeeld.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:31

Kan er geen timer op de lamp zodat ze bv na 22u ofzo automatisch uit gaat? Lijkt mij niet echt nodig dat midden in de nacht alle lampen blijven branden?

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

Falderal

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Help! Lantaarnpaal direct voor slaapkamer geplaatst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 13:40

De gordijnen die ik heb zijn al verduisterende gordijnen van de Gamma. Echter kunnen ze hier niet tegenop. Nieuwe gordijnen word een duur grapje, ze kunnen maar op één plek bevestigd worden en ramen zijn in de volledige breedte van de woning. Dus dan wordt het nieuwe gordijnen kopen van 3m hoog en 5m breed. Aangezien ik hier tijdelijk als student woon moet het wel een beetje te betalen blijven. Een extra paar (kortere) er achter hangen heb ik ook al aan gedacht, maar die kunnen nergens bevestigd worden.

Gesprek met de fysio staat op de planning maar deze waren erg duidelijk in hun wens de lamp aan te houden, dus twijfel of dit vruchten af gaat werpen.

Een timer is een goed idee! Zal eens speuren of dit te doen is met een lantaarnpaal.

zonnebloem18

Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Help! Lantaarnpaal direct voor slaapkamer geplaatst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:45

Misschien kunnen ze de lamp aan de kant van jou raam afplakken? Dan kan de lamp aanblijven maar straalt het niet meer zo jouw kamer in.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥


Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:46

Zwarte gaffer tape over de kant die richting jou schijnt. Houdt een groot gedeelte van het licht tegen en valt de fysio praktijk niet op :))

“You have to learn how to care about people without taking on all of their problems.”
-Phylicia Rashād

Dorus

Berichten: 13181
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:47

Ze hebben bij ons in de wijk een paar jaar terug de verlichting vervangen door LED. Met name mijn man had ook veel last van dit felle licht. De gemeente heeft daarop een scherm in de kap gezet aan de kant van het huis, waardoor er minder van het felle licht bij ons naar binnen schijnt.
Bij andere lantaarnpalen heb ik gezien dat mensen zelf met ductape een vlak hebben afgeplakt zodat er minder van het felle licht naar binnen schijnt.

Succes ermee in ieder geval!

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:48

Ik heb ook een lantaarnpaal op slechts 5 meter van mijn slaapkamer. Ik heb verduisterende rolgordijnen, anders kan ik echt een boek lezen zonder zelf een lamp aan te hebben. := Is het een idee om die nog achter je gordijnen te hangen?

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:50

zonnebloem18 schreef:
Misschien kunnen ze de lamp aan de kant van jou raam afplakken? Dan kan de lamp aanblijven maar straalt het niet meer zo jouw kamer in.


Goede tip!

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Mazida
Berichten: 1383
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Help! Lantaarnpaal direct voor slaapkamer geplaatst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:53

Kan de gemeente niks voor je betekenen?

ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:54

Maar die fysio heeft er ook geen belang bij dat de lamp na 20:00 nog brand lijkt me? Daar kunnen jullie elkaar toch wel vinden? Hun wens is, lijkt me, dat hun medewerkers en clienten licht genoeg hebben, maar als ze gesloten zijn zal het hun waarschijnlijk ook een worst wezen.

Vaak hebben ze geen idee wat hun wens voor gevolgen heeft voor een ander totdat ze er mee gecontfronteerd worden in een persoonlijk gesprek. Desnoods vraag je of ze langs willen komen in jouw kamer als de lamp voluit brandt en jij niet kan verduisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:55

Kun je niet in gesprek gaan met fysiotherapeut en eventueel de verhuurder erbij? Misschien kun je tot een compromis komen dat de lantaarnpaal na 21 uur uit gaat (bijvoorbeeld), dan kunnen zij veilig uit de praktijk naar huis en heb jij geen last van het licht. Anders zou ik inderdaad denken aan afplakken en eventueel een extra gordijn ophangen.

Falderal

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 13:56

Gemeente kan helaas niks voor ons betekenen omdat het om privé terrein gaat en de lantaarnpalen niet door hen geplaatst zijn. Jammer genoeg is het bedrijf zelf vaak wat lastig te bereiken en wordt je eerst tig keer doorgestuurd voordat je iemand aan de lijn hebt die wat kan betekenen.

Afplakken is ook een hele goede inderdaad! Kan ik dit zonder overleg doen of wordt dit gezien als vandalisme? Rolletje tape halen is zo gedaan natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:57

Ik zou het overleggen, de kans dat je je credits verspeeld door zoiets zonder overleg te doen is groot. Dan wordt het lastig om weer iets voor elkaar te krijgen bij de verhuurder.

Falderal

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 13:59

Imre schreef:
Ik heb ook een lantaarnpaal op slechts 5 meter van mijn slaapkamer. Ik heb verduisterende rolgordijnen, anders kan ik echt een boek lezen zonder zelf een lamp aan te hebben. := Is het een idee om die nog achter je gordijnen te hangen?


Jammer genoeg niet. De muur en kozijnen zijn zo verouderd dat ze niet geschikt zijn om iets in vast te boren (mag niet van de verhuurder), plus mijn voordeur zit precies tussen de ramen in. Gordijn valt er mooi over heen maar rolgordijn lijkt me dan wat onhandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:59

Wat voor lantaarnpaal is het? Vroegere klasgenoot had dit probleem ook en heeft een foeilelijke stijl bejaardenhuis lampenkap over de lantaarnpaal gemikt :')

Dat was zo'n paal met gewone ronde bovenkant, niet een langwerpige..

Falderal

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 14:00

ingvdh schreef:
Maar die fysio heeft er ook geen belang bij dat de lamp na 20:00 nog brand lijkt me? Daar kunnen jullie elkaar toch wel vinden? Hun wens is, lijkt me, dat hun medewerkers en clienten licht genoeg hebben, maar als ze gesloten zijn zal het hun waarschijnlijk ook een worst wezen.

Vaak hebben ze geen idee wat hun wens voor gevolgen heeft voor een ander totdat ze er mee gecontfronteerd worden in een persoonlijk gesprek. Desnoods vraag je of ze langs willen komen in jouw kamer als de lamp voluit brandt en jij niet kan verduisteren.


Er zijn de laatste tijd wat inbraken geweest hier rondom het gebouw. Denk dat ze dat bedoelen met ''omwille van de veiligheid''.

Falderal

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 14:08

idinn schreef:
Wat voor lantaarnpaal is het? Vroegere klasgenoot had dit probleem ook en heeft een foeilelijke stijl bejaardenhuis lampenkap over de lantaarnpaal gemikt :')

Dat was zo'n paal met gewone ronde bovenkant, niet een langwerpige..



:') :')

Zou wel mooi zijn haha. Hij lijkt hier een beetje op:

Afbeelding

Alleen dan nog iets langer en de lichtbak is niet zo mooi wit, maar gewoon redelijk helder glas.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:13

Wat vervelend zeg!

Afplakken van de lantaarn is inderdaad een goed idee! Maar zou het wel overleggen met de eigenaar van het terrein (of een mail sturen met je voorstel en dat je graag z.s.m. een reactie terug wenst)

Afbeelding

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

Anoniem

Re: Help! Lantaarnpaal direct voor slaapkamer geplaatst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:27

Flinke oma lampenkap en mikken maar :+

Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:24

How breed is je raam?

TUPPLER verduisterend rolgordijn van IKEA. Verkrijgbaar in diverse breedtes en kost 2 meter breed slechts 40 euro. Gewoon tussen raam en bestaande gordijnen hangen. Ik heb deze zelf ook en die laten écht níks door! Desnoods hang je er meerdere naast elkaar.

Mag niet van de verhuurder? Maak er dan maar zijn probleem van. Of hij regelt dat die lamp uitgaat, of je hangt rolgordijnen op. Kiezen of delen.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kirrr, koenlover, marinst, Rox87 en 17 bezoekers