Energieker en fitter door gezondere voeding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 16:23

Hallo Bokkers,

Ik kon zo snel geen topic vinden. Als deze er wel al is hoor ik dat graag.

Voor het nieuwe jaar heb ik als doel voor mijzelf gesteld om gezonder te eten. Mijn probleem is dat ik niet aankom en een prima lijntje heb, naja dat is natuurlijk geen probleem. Het probleem hiervan is dat ik kan eten wat ik wil en dit dan ook doe. Ik snoep erg veel, eet veel chips en weinig groente en fruit. Hierdoor ben ik vaak erg moe en lusteloos. Ik ben mijzelf een beetje aan het inlezen wat nu 'goed' is en wat 'slecht' maar kom er niet echt uit.

Zijn er bokkers met ervaringen?


Supervixen

Berichten: 12815
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 16:50

Nou het lijkt me dat je zelf al het antwoord geeft. Vervang de chips/snoep door groenten, fruit, yoghurt/kwark, noten en volkoren producten en je bent al een heel eind.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 16-12-17 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 16:50

Ik heb sinds mijn omslag wat betreft eetgewoontes echt een berg energie erbij gekregen waarvan ik nooit verwacht had dat ik die in me had. Ineens vlieg ik 's ochtends m'n bed uit en lig ik niet meer gelijk na het avondeten te knikkebollen. Het is het echt zó ontzettend waard :j

Waar loop je precies op vast? Er lopen een aantal topics op bokt over gezond eten/afvallen, het afval-aspect is dan niet zo belangrijk voor je maar misschien levert het qua voeding wel wat inspiratie op?

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:38

Wat je momenteel eet zijn vooral snelle suikers. Die geven je kort energie. Je zou dan beter over kunnen stappen op snelle suikers. Daar heb je gedurende de dag meer energie over het algemeen zonder van die dipjes te krijgen. :)

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:47

Ik lees graag mee. Heb dezelfde neiging. Koken gaat met vlagen van 6 keer oer week naar 3 keer per week en weer terug :o Ik overweeg de kant het vegan leven op te gaan, maar ben nogal kieskeurig en kan niet tegen rijst dus vind dit enorm lastig.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:52

Ik durf zelfs te zeggen dat het niet alleen verschil kan maken in je energie, maar ook in je emoties.
Er zijn verschillende ideeen over dit soort zaken, met ook nog persoonlijke voorkeuren. Als je zoekt op 'wholefoods' zit je sowieso goed.
Wellicht ook interessant: de voedselzandloper.

Zelf denk ik dat vers (meukvrij) biologisch(-dynamisch), vegan, lokaal en seizoens- producten het ideaal is. :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:54

Nayomie schreef:
Wat je momenteel eet zijn vooral snelle suikers. Die geven je kort energie. Je zou dan beter over kunnen stappen op snelle suikers. Daar heb je gedurende de dag meer energie over het algemeen zonder van die dipjes te krijgen. :)



Ik zou van de snelle suikers wel overstappen op de trage :o hehe

Ik heb echt net hetzelfde probleem. Probeer er al op te letten, maar is zo moeilijk! Ook ik heb vaak te weinig energie... ik eet wel veel groenten, maar verder ook te vet. Suikers vallen mee, maar je krijgt snel te veel binnen als ik zo wat lees.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:00

Ik doe vanaf nieuwjaar ook weer een poging. Heb nochtans een schema met richtlijnen, gekregen (nou ja, gekocht) van een hardloopcoach, maar heb vooral moeite met verse producten, omdat ik niet graag boodschappen doe en dus te vaak conserven eet.

Ik moet wel zeggen: sinds ik de suikerhoudende frisdranken vervangen heb door de zero-versies, scheelt het ook al wat, maar water drinken wordt een nieuwe opgave voor 2018.

Eén van de zaken die ik me herinner uit mijn advies: dagelijks zeker 300g groenten eten, vlees max. 150 g (daar ging ik wel over) en zeker 1,5 l water drinken, en max. 1 glas light/zero frisdrank of fruitsap per dag. En soep is natuurlijk ook lekker en voedzaam, ook een aanrader.

Maar is soms een vicieuze cirkel: soms heb je te weinig energie om goed te koken, ga je fastfood eten, word je moe van, te weinig energie om gezond te koken, en zo ben je vertrokken... Daarom durf ik ook wel es naar energiesupplementen (Dynergo en/of Q10) grijpen om mezelf een schop onder mijn kont te kunnen geven.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:06

SinneJ schreef:
Nayomie schreef:
Wat je momenteel eet zijn vooral snelle suikers. Die geven je kort energie. Je zou dan beter over kunnen stappen op snelle suikers. Daar heb je gedurende de dag meer energie over het algemeen zonder van die dipjes te krijgen. :)



Ik zou van de snelle suikers wel overstappen op de trage :o hehe

Ik heb echt net hetzelfde probleem. Probeer er al op te letten, maar is zo moeilijk! Ook ik heb vaak te weinig energie... ik eet wel veel groenten, maar verder ook te vet. Suikers vallen mee, maar je krijgt snel te veel binnen als ik zo wat lees.

Goedemorgen, ja overstappen op langzame suikers ja :')

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:21

Ik ben samen met mijn vriend ook regelmatig bezig met gezonder eten. Toch vallen we vaak weer terug op gemakkelijk en snel eten, dus wij hebben ook besloten om vanaf het nieuwe jaar eens heel streng gezond te gaan eten :D
Voor ons houdt gezond eten vooral veel vers, natuurlijk en zo veel mogelijk plantaardig eten. Geen/weinig voorbewerkt eten, geen geraffineerde suikers, volkoren meel ipv bloem, en geen toegevoegd vet.. Maar wel veel groente, fruit, zaden, pitten, noten en peulvruchten.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Janneke2

Berichten: 22725
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:02

SinneJ schreef:
Nayomie schreef:
Wat je momenteel eet zijn vooral snelle suikers. Die geven je kort energie. Je zou dan beter over kunnen stappen op snelle suikers. Daar heb je gedurende de dag meer energie over het algemeen zonder van die dipjes te krijgen. :)



Ik zou van de snelle suikers wel overstappen op de trage :o hehe

Ik heb echt net hetzelfde probleem. Probeer er al op te letten, maar is zo moeilijk! Ook ik heb vaak te weinig energie... ik eet wel veel groenten, maar verder ook te vet. Suikers vallen mee, maar je krijgt snel te veel binnen als ik zo wat lees.


Snelle suikers moet je te slim af zijn ipv Spartaans gaan doen.

Ten eerste is er de truc 'nuchter bewegen': telkens voor je gaat eten, al is het maar 1 minuut even iets fysieks doen. (Koken tel ik mee als fysieke activiteit.)
Meestal heeft je lichaam namelijk voldoende glycogeen in de spieren, maar is je lichaam het ontwend om deze voorraad aan te spreken.

En: doe een kuurtje voor je mondbacteriën (pro bio oral of hoe t ook heet) - er zijn mondbacteriën die er op uit zijn nou suiker te laten eten (die wil he niet in je lijf!).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:18

1 maand suiker volledig uitbannen, dan heb je er ook geen trek meer in. Daarna kan je regelmatig best wat snoepen, maar doordat je er weinig zin meer in hebt is het makkelijker op discipline op te brengen om het bij weinig snoep te laten.

Maar een maand zonder suiker moet je wel heeeel gedisciplineerd voor zijn :D Het werkt daarna wel echt goed :)

[o]

annetm
Berichten: 921
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 00:22

Ik volg! Ik hoef en wil ook niks afvallen, beweeg genoeg maar mijn eetgewoontes zijn echt verschrikkelijk! Ik eet echt geen enkele dag normaal/gezond. Ik schaam me zelfs voor mijn eetgewoontes. In de ochtend niet vooruit de branden en kan elk moment van de dag wel een dutje doen. Maar aan de andere kant kan ik ook makkelijk een nachtje doorhalen als het maar gezellig/vermakelijk is...

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 01:39

Vriendlief wilde graag wat kilootjes kwijt (ik ook) en heeft af en toe erg last van de darmen, dus wij zijn samen naar een vriendin van mij (dietiste) gegaan waarvan ik weet dat ze zelf ook chocola en friet eet (had er nog nooit 1 ontmoet die dat doet... meestal zijn het echt konijnen die dietisten (no offense)...)
We hebben samen het consult gehad en onze opdracht was dat we ipv 2 maaltijden per dag (lunch en avondeten en daarna snacken) 5 tot 6 keer per dag moesten gaan eten.
Binnen een uur na het ontwaken moeten we al iets eten (maakte niet uit wat het is als het maar naar binnen ging).
Daarna rond een uurtje of 10-11 weer iets. dan lunch. tussen lunch en avondeten weer wat. avondeten en dan nog een snack.

Is wel heftig want je moet veel boodschappen hebben. Ik hbe ook express soep gemaakt voor deze week. Overal liggen liga koekjes, ontbijtkoek, snacktomaten,-komkommers,-paprikaas, veel brood...
Maar moet zeggen ikheb er niet echt last van. Merk dat als ik sochtends vroeg eet (dat deed ik noit, had het ook niet nodig) dat ik om 10 uur weer honger heb.

het idee erachter is, dat als je maar twee keer per dag eet, dat je lichaam in een soort van reservestand gaat omdat het maar 2 keer per dag iets krijgt, dus doet het voorzichtig met de voedingsstoffen. Dit kan resulteren in zeer geringe ontlasting, duizeligheid (bloedsuikerspiegel), etc.
Als je gedurende de hele dag voeding binnenkrijgt, gaat je lichaam gewoon absorberen wat het nodig heeft op dat moment. hiermee wordt je verbranding ook hoger en kun je per dag ongeveer 200 kalorieen extra verbranden. dat staat gelijk aan 45 minuten hardlopen.

Binnen een half jaar kun je op die manier 15 kilo afvallen zonder enige vorm van beweging.

Dat doen we nu dus.


Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:54

RoyceMack schreef:
Vriendlief wilde graag wat kilootjes kwijt (ik ook) en heeft af en toe erg last van de darmen, dus wij zijn samen naar een vriendin van mij (dietiste) gegaan waarvan ik weet dat ze zelf ook chocola en friet eet (had er nog nooit 1 ontmoet die dat doet... meestal zijn het echt konijnen die dietisten (no offense)...)
We hebben samen het consult gehad en onze opdracht was dat we ipv 2 maaltijden per dag (lunch en avondeten en daarna snacken) 5 tot 6 keer per dag moesten gaan eten.
Binnen een uur na het ontwaken moeten we al iets eten (maakte niet uit wat het is als het maar naar binnen ging).
Daarna rond een uurtje of 10-11 weer iets. dan lunch. tussen lunch en avondeten weer wat. avondeten en dan nog een snack.

Is wel heftig want je moet veel boodschappen hebben. Ik hbe ook express soep gemaakt voor deze week. Overal liggen liga koekjes, ontbijtkoek, snacktomaten,-komkommers,-paprikaas, veel brood...
Maar moet zeggen ikheb er niet echt last van. Merk dat als ik sochtends vroeg eet (dat deed ik noit, had het ook niet nodig) dat ik om 10 uur weer honger heb.

het idee erachter is, dat als je maar twee keer per dag eet, dat je lichaam in een soort van reservestand gaat omdat het maar 2 keer per dag iets krijgt, dus doet het voorzichtig met de voedingsstoffen. Dit kan resulteren in zeer geringe ontlasting, duizeligheid (bloedsuikerspiegel), etc.
Als je gedurende de hele dag voeding binnenkrijgt, gaat je lichaam gewoon absorberen wat het nodig heeft op dat moment. hiermee wordt je verbranding ook hoger en kun je per dag ongeveer 200 kalorieen extra verbranden. dat staat gelijk aan 45 minuten hardlopen.

Binnen een half jaar kun je op die manier 15 kilo afvallen zonder enige vorm van beweging.

Dat doen we nu dus.


Dit is een beetje achterhaald inmiddels.
Wetenschappelijk lijkt het er op dat het voor je suiker/koolhydraten/insuline systeem veel beter is om weinig suikers en twee maal per dag te eten. Met 6 x per dag blijf je je lichaam pesten. (Mits je goede maaltijden kunt eten, bij een gastri bypass is vaak eten wel nodig ivm kleine maag)

Ik zou liga en ontbijtkoek ook echt niet dagelijks gaan eten.. snelle suiker bommen,

Ben benieuwd of jullie het fijn gaan vinden.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Janneke2

Berichten: 22725
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:32

RoyceMack schreef:
We hebben samen het consult gehad en onze opdracht was dat we ipv 2 maaltijden per dag (lunch en avondeten en daarna snacken) 5 tot 6 keer per dag moesten gaan eten.
Binnen een uur na het ontwaken moeten we al iets eten (maakte niet uit wat het is als het maar naar binnen ging).
Daarna rond een uurtje of 10-11 weer iets. dan lunch. tussen lunch en avondeten weer wat. avondeten en dan nog een snack.

Is wel heftig want je moet veel boodschappen hebben. Ik hbe ook express soep gemaakt voor deze week. Overal liggen liga koekjes, ontbijtkoek, snacktomaten,-komkommers,-paprikaas, veel brood...
Maar moet zeggen ikheb er niet echt last van. Merk dat als ik sochtends vroeg eet (dat deed ik noit, had het ook niet nodig) dat ik om 10 uur weer honger heb.

het idee erachter is, dat als je maar twee keer per dag eet, dat je lichaam in een soort van reservestand gaat omdat het maar 2 keer per dag iets krijgt, dus doet het voorzichtig met de voedingsstoffen. Dit kan resulteren in zeer geringe ontlasting, duizeligheid (bloedsuikerspiegel), etc.
Als je gedurende de hele dag voeding binnenkrijgt, gaat je lichaam gewoon absorberen wat het nodig heeft op dat moment.


De reservestand bestaat, maar 'als je lichaam voldoende krijgt, absorbeert het wat het nodig heeft' vind ik de grootste onzin.

De spaarstand is bedoeld om hongersnood, mislukte oogsten etc te overleven. Wie ordentelijk eet, 2x per dag (dus niet 'het dondert niet, als het maar naar binnen gaat) komt niet in deze toestand.
Als je lichaam 1 gram meer eten krijgt dan syrikt noodzakelijk, slaat je lichaam dit op ivm mogelijke hongersnood.
(Komt in onze streken niet meer voor, "maar dat wert je lichaam niet", een dietist hoort het wel te weten.)

Vetverbranding is de normale, gezonde manier van jezelf voeden als je 2x per dag eet.
Vetverbranding is net niet makkelijk, koolhydraten opstoken (in wezen de spoedprocedure) gaat sneller. De eerste paar uur na een maaltijd met koolhydraten doe je dus geen vetverbranding. Word je na plm teee uur duizelig etc: dat heet hypoglycemie: je lichaam heeft moeite met het aanzetten van de vetverbranding en je hebt daarom te weinig 'suiker' in je bloed. 6x per dag eten maakt het dus vrijwel onmogelijk om vetten te verbranden.
Ga je door met 6x per dag koolhydraten eyen is er een kans dat de hypoglycemie diabetes II wordt.

Dat is nergens voor nodig.

Controleer of je voldoende zink, magnesium, ijzer, carnitine en vitamine B complex binnenkrijgt; pal voor het eten even wat bewegen en daarna een volwaardige maaltijd eten waar je 'echt even mee voort kunt', liefst met veel groenten en plantaardig eiwit.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Supervixen

Berichten: 12815
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:01

De spaarstand is onzin. Er zijn talloze overlevingsprogramma's op discovery waarbij mensen dagen- tot wekenlang in de bush zitten en nauwelijks eten/dagenlang niks eten. Die vallen af als een malle.

En met 45 minuten hardlopen verbrand je meer dan 200kcal. Ik gemiddeld 450-530 kcal (65 kilo, tempo ongeveer tussen 5.50/6.30 per km)

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:59

Ik hou mij de laatste tijd ook meer met gezond eten bezig. Niet drastisch maar gewoon water drinken ipv limonade en wortels ipv snoep. Ik eet niet voor het afvallen maar puur om gezond te eten en het feit dat ik mij daar beter bij voel.

En als je wel wilt afvallen is het gewoon heel simpel: meer energie verbruiken dan dat je binnen krijgt. Dit is het enige wat écht helpt ipv alle gekke detox/thee achtige dingen en andere onmenselijke uithonger dingen. Ik blijf mij toch altijd verbazen over hoe naïef mensen daar in zijn. Het is gewoon heel simpel: afvallen door het zelfde te blijven eten en niet meer dan normaal te bewegen zal gewoon niet lukken. Maarja mensen tegenwoordig blijven investeren in de dieet industrieën met het idee dat het misschien wel zal lukken. Maar ach even weer on topic :)

S <3

Janneke2

Berichten: 22725
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:16

Supervixen schreef:
De spaarstand is onzin. Er zijn talloze overlevingsprogramma's op discovery waarbij mensen dagen- tot wekenlang in de bush zitten en nauwelijks eten/dagenlang niks eten. Die vallen af als een malle.

Feit 1: oneens - die spaarstand bestaat.
Feit 2: klopt: die mallotige lui op Discovery vallen af, maar gaan niet dood. Dat is de functie van die spaarstand.

(En doe je minder drastisch, val je niet of nauwelijks af.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:07

Oh ja echt wel , heb vorig jaar maandje vol gehouden met minder suiker en meer fruit etc (ik haat fruit) . Meer energie en beter in mijn vel en wat kilo's kwijt (Ben veel te zwaar)

Volgend jaar ga ik weer lijnen , weer wat gezonder worden en minder moe . Diëtist nog even ritselen

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Re: Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:13

Wat jij beschrijft had ik ook...
Moeilijk uit bed komen, hele dag moe, voor het eten deed ik een dutje.

Nu sinds twee maanden eet ik heel gezond, ik kan dagen maken waar anderen van schrikken. Natuurlijk ben ik einde van de dag moe als ik om 5 uur 's ochtends ben opgestaan, acht uur heb gewerkt, twee paarden heb gereden en gesport maar tussendoor ben ik nooit moe!
Bij mij hielp dus geen chips etc. ik kan je wel een voedingsschema sturen (icm tips tegen snacken) mocht je geïnteresseerd zijn...

annetm
Berichten: 921
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Friesland

Re: Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:35

Ik ben wel geïnteresseerd Saaaash!! Zou je mij een pb willen doen?

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:35

annetm schreef:
Ik ben wel geïnteresseerd Saaaash!! Zou je mij een pb willen doen?


Ik ga je een PB sturen!

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:34

mag k ook een pb van je Saaaaash?
Kan wel wat tips gebruiken

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:42

Ik ook! Een andere kijk van hoe iemand anders het doet kan nooit verkeerd, kan ik alleen maar van leren :)

S <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, don110, Druif_01, Esmee_RS, Fly_high, iphyn, jitskenienke, Love_Rosie, MerleSimone, Mizora, Renee1991, Sarah_Elise, SusanH, Xayah, xYaartje en 102 bezoekers