Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 18:58

Gisteren in een volle trein werd iemand onwel. Er werd om hulp gevraagd en het leek of niemand reageerde. Ik ben gaan kijken. Gelukkig geen reanimatie nodig, maar er is wel een ambulance gekomen. De trein zat vol. Nu weet ik dat in grote groepen mensen vaak niets doen, maar het schijnt ook dat maar 1% van de mensen kan reanimeren.
Nu heb ik ook geen 'volwaardig' ehbo diploma (ik ben bereid het examen te doen, maar vind een cursus zonde van mijn tijd en weet zeker dat ik slaag zonder cursus met alleen een boekje om uit te leren), maar ik heb wel BLS/CPR/AED training gehad. Dit betekent een bloeding stelpen, een mitella aanleggen, stabiele zijligging en reanimatie en AED. Gelukkig nog nooit hoeven reanimeren, maar als het moet kan ik het dus. Ik schijn zelfs voor de NOB reanimatieles te mogen geven, maar ik hou het op duikles geven, er zijn anderen die dat beter kunnen. Dus onder welke voorwaarden ik les hierin mag geven weet ik zelf niet eens. Ik doe de herharlingslessen via de Nederlandse Reanimatieraad.

Wie kan er nog meer eerste hulp verlenen indien nodig? Reanimeren of volledig ehbo?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Lienepien3
Berichten: 334
Geregistreerd: 20-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:03

Ik heb zelf mijn EHBO/reanimatoe/AED diploma gehaald dit jaar. Ik ben dit gaan doen als aanvulling op mijn diploma verzorgende IG en ik ben nu ook 3e jaars verpleegkundig. Ik ben bij dat ik mn EHBO heb gehaald.
Vind het zo raar dat mensem dan blijven zitten. Je kunt altijd kijken of je ergens mee kan helpen.

Fritz <3

Zilfstar

Berichten: 7542
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:07

YO! Eerste hulp en AED. En mijn man en zoon ook. Zitten ook allemaal bij reddingsbrigade (zoon en man doen ook EHBO bewakingen oa.) Ik ben t gaan halen (en hou t bij) vanwege de paarden/pensionstal. Tevens zijn ik en mijn man aangemeld bij hartslag.nu en al 3 keer oproep gehad om AED te halen en naar reanimatie te gaan in de buurt. We hebben beide altijd een EHBOkoffer in de auto (en steevast in huis) en zoon heeft op weg n school en ook op school al paar keer EHBOtjes gehad waar hij geholpen heeft. (hij is 15... ben erg trots erop dat hij dat doet)

ook bij mij is de EHBO al enkele keren goed van pas gekomen. Zowel op stal als onderweg als in thuissituatie.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 19-12-17 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl


Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:08

Ik heb ehbo/reanimatie/aed. Al 2x moeten gebruiken ook.. zo blij dat ik het heb! Je kan er echt levens mee redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:11

katjakobus schreef:
Ik heb zelf mijn EHBO/reanimatoe/AED diploma gehaald dit jaar. Ik ben dit gaan doen als aanvulling op mijn diploma verzorgende IG en ik ben nu ook 3e jaars verpleegkundig. Ik ben bij dat ik mn EHBO heb gehaald.
Vind het zo raar dat mensem dan blijven zitten. Je kunt altijd kijken of je ergens mee kan helpen.


Op zich is het in een kleine ruimte als een trein juist prettig als mensen die niets kunnen blijven zitten. Het laatste wat je wilt is dat allemaal mensen die niets kunnen uit goede bedoelingen/sensatiezucht het gangpad gaan bevolken zodat de mensen die wel iets kunnen er niet meer bij kunnen.
Het enige wat je als leek op zo'n moment wél kunt doen is naar een volgende wagon lopen en vragen of daar wel iemand zit die kan reanimeren.

KimD

Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:13

AED, reanimatie, EHBO, BHV en calamiteit brand.

Ik werk bij een groot bedrijf waardoor de nodige zaken verplicht zijn.

Ik zal hulp bieden waar het nodig is, ook buiten het werk. MAAR ik zal ten alle tijden zelf de keuze maken of ik iemand reanimeer of niet.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Billy1970

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:20

Ik ben altijd BHV-er geweest en heb ook AED training daarbij gedaan. Dus ik kan reanimeren maar heb het in de praktijk nog nooit hoeven doen. Nu bij mijn huidige werkgever ben ik geen BHV-er meer dus mijn certificaat is nu wel verlopen, maar als de nood aan de man zou zijn denk ik wel dat ik gewoon ingrijp hoor.

Houden van is soms ook loslaten.......
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=151&t=1375384

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:21

Ik weet de theorie van reanimeren en AED wel maar m'n certificaat is niet meer geldig. Maar als het nodig is, help ik natuurlijk wel. Je kunt niet veel fout doen met reanimeren.

[o]

nine1987

Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:23

Ik heb BHV gehad, maar eerlijk gezegd zou ik niet weten wat ik zou moeten doen.. Vooral in een drukke trein waar iedereen me op de vingers kijkt, zou ik dichtklappen..

<3 Sneakers <3

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:24

Ja hoor, ehbo/aed. Overigens ehbo zonder cursus gehaald.
Word heel regelmatig geoefend, werk in de hulpverlening.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:37

Ik heb ooit een reanimatiecursus gedaan maar had op dag 2 (AED) heftige migraine.. dus geen diploma gehaald helaas.
Vind het zelf ontzettend spannend dit soort situaties. Ik ga zelf hyperventileren/paniekeren als er zulke situaties zijn (bij mensen, niet bij dieren..) maar ik hoop dat als het ooit voor mijn neus gebeurt dat ik het kan.
Mijn opa heeft een hartinfarct gehad en de ambulance was verkeerd gereden. Omdat 2 mensen uiteindelijk echt geen kracht meer hadden en de rest niet wilden/konden helpen heeft hij te lang zonder zuurstof gezeten en is uiteindelijk overleden. (dit had natuurlijk anders ook kunnen gebeuren, maar de kans was minder groot).
Daarna hebben mijn oma en ik dus samen een reanimatiecursus gedaan.

Maks :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:39

Zeker, ik ben in het bezit van een BHV diploma met AED. Minimaal jaarlijks op herhaling, gelukkig heb ik het nog niet vaak hoeven gebruiken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:40

Ik heb (ploegleider) BHV + AED en daarnaast nog een keer per jaar extra reanimatie.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:40

Het probleem is dat er een gigantisch verschil is tussen "het kunnen reanimeren op een pop" en het correct kunnen/ durven toepassen in een echte noodsituatie...

Ik heb BLS, ALS, ILS, DGH, TECC en TCCC en heb op het werk wekelijks een paar reanimaties...
Het is zoals met alles: al doende leert men. Hoe meer je op je gemak bent in dergelijke situaties, hoe beter je kunt reanimeren... En dat leer je niet op een pop.
Wat wel heel goed werkt voor leken die een cursus gevolgd hebben maar geen praktijkervaring hebben: steek een kaartje met een reanimatie- schema in je portefeuille: dan heb je een houvast als je het moet gaan doen, een soort spiekbriefje zeg maar ;-)... Dat geeft vertrouwen en je durft meer doen. De schema's zijn gewoon op internet te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:43

maximuss schreef:
Wat wel heel goed werkt voor leken die een cursus gevolgd hebben maar geen praktijkervaring hebben: steek een kaartje met een reanimatie- schema in je portefeuille: dan heb je een houvast als je het moet gaan doen, een soort spiekbriefje zeg maar ;-)... Dat geeft vertrouwen en je durft meer doen. De schema's zijn gewoon op internet te vinden.

Hier op inspelend: je hebt ook de app van hartslagNU, daar zit een functie in die je aan kunt zetten bij reanimatie, de app vertelt je dan precies wat te doen (of je moet beademen, hoe vaak, hoe lang, etc.) Hij begeleidt je helemaal. In onze reanimatiecursus hebben we deze gebruikt, het lijkt mij wel een fijne als je in een echte noodsituatie moet reanimeren, dan heb je nog eens soort van houvast.

SsSimonee

Berichten: 2939
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:44

IK heb op het mbo ehbo gehaald. Die is verlopen maar ik haal door mijn werk wel weer mijn bhv elk jaar netjes.
Heb nog nooit hoeven reanimeren. Wel op het werk een keer een man geholpen die was gevallen.

Gin <3
Mister Blue in memoriam
Twister in memoriam

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:49

Dat kan ook maar een app kan blokkeren of je batterij kan leeg zijn... Of je hebt je mobiel aan iemand gegeven om 112 te bellen... De 112-operator kan je ook dmv phone-cpr begeleiden (heel nuttig voor mensen die er echt niks van kennen) maar onze ervaring is dat iets tastbaar toch het beste werkt.

Gianti

Berichten: 10940
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:55

Hier geneeskunde student, krijgen gelijk ehbo les vanaf het begin :) erg blij mee. Helaas al paar keer eerste hulp moeten verlenen, gelukkig nog geen reanimatie. Ga me wel opgeven als burgerhulpvwrlenwr als ik mijn auto heb

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:58

Op mijn school heb ik bij het vak NLT een reanimatiecursus! Donderdag heb ik het reanimatie-examen, we moeten dan de stabiele zijligging kunnen, reanimeren en met een AED omgaan. :)

De Vriesjes Beau (Marit's Mistique x Brummerhoeve's Boss) Z1 + 2!

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:59

maximuss schreef:
Het probleem is dat er een gigantisch verschil is tussen "het kunnen reanimeren op een pop" en het correct kunnen/ durven toepassen in een echte noodsituatie...

Ik heb BLS, ALS, ILS, DGH, TECC en TCCC en heb op het werk wekelijks een paar reanimaties...
Het is zoals met alles: al doende leert men. Hoe meer je op je gemak bent in dergelijke situaties, hoe beter je kunt reanimeren... En dat leer je niet op een pop.
Wat wel heel goed werkt voor leken die een cursus gevolgd hebben maar geen praktijkervaring hebben: steek een kaartje met een reanimatie- schema in je portefeuille: dan heb je een houvast als je het moet gaan doen, een soort spiekbriefje zeg maar ;-)... Dat geeft vertrouwen en je durft meer doen. De schema's zijn gewoon op internet te vinden.


Dat klopt wel, al doende leert men. Maar 'gelukkig' hebben gewone burgers niet elke week een paar reanimaties.
Maar als je wel de theorie weet en geoefend hebt kan je iig wat doen. Fout kan het niet gaan, doder dan ze op dat moment zijn krijg je ze niet :o even heel cru gezegd....

[o]

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:59

AED, reanimatie, BHV en calamiteit brand. Bij ons op school mogen alle collega's dit toepassen en wij volgend 2x per jaar een herhalingscursus, soms in samenwerking met lotus en brandweer en andere scholen, zodat het groter wordt opgezet en je echt in actie moet komen.
In de praktijk komt het neer op 99,9% pleisters plakken, maar ik vind het wel fijn dat iedereen kan assisteren wanneer nodig en je niet eerst op zoek moet naar iemand die je kan helpen.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:59

Ik ben BHV-er bij ons bedrijf en heb mijn kinder-EHBO. Ik kan dus reanimeren/beademen, de AED gebruiken en simpelen wonden verbinden tot er een echte arts gevonden kan worden.

Ik ben echter niet heel erg stress bestendig en niet top met bloed. :+ Ik hoop het dan ook nooit te moeten gebruiken.

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

_Nancy

Berichten: 14080
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:09

Ik kan mij voorstellen dat als het een vrouw is geweest dat mannen, als ze het konden, niet durfden te helpen.. tegenwoordig heb je meteen een aangifte tegen je lopen vanwege seksuele intimidatie als je alleen naar ze kijkt bij wijze van..
Ik weet dat dit in een bepaald land heel erg speelt, weet alleen even niet welk land dit is dan.


Ik ben zelf bhv’er en kan dus EHBO, AED, reanimatie en ontruimen en kleine brandjes blussen.
Ik vind dat ook wel heel belangrijk om te kunnen.

Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt, dus ik zou niet weten hoe ik zou reageren in zo’n situatie. Hopelijk doe ik waar ik voor opgeleid ben en kom ik te hulp :j

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

lovemaylo

Berichten: 1800
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:14

Ja ik heb mijn EHBO diploma kan reanimeren en heb ook kinder EHBO, ieder jaar herhaling om het op peil te houden.
Heb dan ook de opleiding verpleegkunde gevolgd en afgemaakt, dus is het verplicht je EHBO te hebben. Nu een andere opleiding, sport, gezondheid en management waar de EHBO ook weer in terug komt, altijd handig!

Ballard_L

Berichten: 2482
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:23

Ik heb anderhalf jaar geleden BHV gehaald, die is nu verlopen. Ook al had ik hem vorig jaar wel, ik weet niet wat ik had gedaan als er iemand onwel zou worden. Ik denk namelijk dat ik echt dicht klap...

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, Edisons, heidiLOVER, JudithGigi, L_Flo, Lalladidoo, Maren, Michje, YandexBot en 51 bezoekers