Paard met hartruisje, kopen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joortjex
Berichten: 35
Geregistreerd: 14-08-14

Paard met hartruisje, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 18:28

Hi *\o/*

Samen met mijn zusje zijn we op zoek naar een dressuurpaard waarmee we ver(der) in de sport kunnen komen, tot €8000,-. Nu heb ik een 5 jarig paard gezien (€8000,-), die fantastisch loopt, maar ze heeft een hartruisje. Hiervan zijn medische rapporten en de conclusie is dat het een sportcarrière niet in de weg staat. Ik heb echter niet zóveel ervaring en verstand van dit soort dingen dat ik weet wat nu verstandig is... Dus zou ik graag jullie advies willen :o

Alvast bedankt!

Groetjes :)

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paard met hartruisje, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:30

Ik heb een Tinker gereden voor lange afstanden en veel tempo, dat deed ze prima ondanks haar ruisje. Nooit gekke dingen verder. Was wel een die cool in de kop was, dus wat stress doet met zoiets durf ik niet te zeggen.

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:30

Ik heb mij laten vertellen dat 25% van de paarden hier last van heeft. Mijn tuiger heeft er ook eentje. Geconstateerd tijdens een endurance wedstrijd. Ik heb er nog nooit nadeel van ondervonden. Wel inderdaad een sportbrief van de dierenarts erbij, zodat je mag starten op de wedstrijden.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:26

Nou niet voor 8000 euro....

Joortjex
Berichten: 35
Geregistreerd: 14-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 19:31

Suzanne F. schreef:
Nou niet voor 8000 euro....


Het is een paard met kwaliteit en top afstamming. Zou normaal gesproken > €10.000,- zijn.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:36

Natuurlijk zegt de verkoper dat...
Laat dit paard keuren door een dierenarts van jou keuze.
Wil je er mee fokken? Neem dat als aandachtspunt mee in de keuring.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:36

Joortjex schreef:
Suzanne F. schreef:
Nou niet voor 8000 euro....


Het is een paard met kwaliteit en top afstamming. Zou normaal gesproken > €10.000,- zijn.


Ik ga met Joortje mee. Voor dat geld denk ik niet dat je het dier in wil zetten voor de B dressuur.
Voor dat geld zou ik het dier ook optimaal in willen zetten. En misschien ook hoger willen rijden.

Uiteraard is het geen ding. Maar 8000 voor een hartruis. Dan meer van de prijs af of een zonder ruis kopen.

BritHittepit

Berichten: 2548
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Paard met hartruisje, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:40

Ik heb ook een paard gehad met een ruisje maar in de prijsklasse van 2500€...

Ik zou in die prijsklasse toch kijken voor een ‘gezond’ paard...

minouesmee

Berichten: 7424
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard met hartruisje, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:41

Als je dat geld te besteden heb zou ik naar een "gezond" paard kijken.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:42

Paarden zijn al zo blessure gevoelig.. neem alsjeblieft een 'gezond' paard. Zeker met jullie ambities.

En 8k voor een paard met hartruis is belachelijk.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:58

Joortjex schreef:
Suzanne F. schreef:
Nou niet voor 8000 euro....


Het is een paard met kwaliteit en top afstamming. Zou normaal gesproken > €10.000,- zijn.


Tuurlijk, zal vast allemaal. Maar met hartruis is hij de helft minder waard.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Paard met hartruisje, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:04

Maar als het een fijne 5jarige is die goed loopt betaal je zo 15-20 duizend. Dus dan betaal je toch al de helft minder? Of ben ik nou gek. Je weet niet wat voor soort paard het is dus je kan er niks over zeggen

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:06

Jester_ schreef:
Maar als het een fijne 5jarige is die goed loopt betaal je zo 15-20 duizend. Dus dan betaal je toch al de helft minder? Of ben ik nou gek. Je weet niet wat voor soort paard het is dus je kan er niks over zeggen


Wat een gegeven is, is die hartruis.
Of hij eerst 35.000 koste boeit mij niet. Persoonlijk vindt ik 8000 te veel voor een hartruis.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paard met hartruisje, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:29

De prijs is altijd "slachtprijs +wat de gek er voor geeft".
Op basis van de informatie van TS valt er weinig zinnigs te zeggen over de prijs.
Belangrijk dat je iemand meeneemt met verstand van zaken.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:32

Joortjex schreef:
Suzanne F. schreef:
Nou niet voor 8000 euro....


Het is een paard met kwaliteit en top afstamming. Zou normaal gesproken > €10.000,- zijn.


Tuurlijk, zal vast allemaal. Maar met hartruis is hij de helft minder waard.


Paard is vast 16001€ waard :P

Brainless

Berichten: 29732
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard met hartruisje, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:35


suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Paard met hartruisje, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:38

Ik heb met een pony gesprongen en gecrosst met hartruis. Ook bij de da laten echoën en het maakte niets uit.
Als het een fijn paard is en de keuring is goed zou ik hem er niet op laten staan.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:43

Je zou een clausule in het verkoopcontract kunnen voorstellen. Dat als het paard tijdens zijn wedstrijdcarrière overlijdt aan de gevolgen van de ruis of enige andere hartkwaal/falen, je de volledige koopsom terugkrijgt.

Eens kijken of ze dan nog zo zeker zijn dat hem nooit wat zal overkomen.
Zo ja dan koop je risicoloos een paard, zo nee, dan verkopen ze je hem niet eens.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:49

Zou zeker even verder laten kijken wat de oozaak van het ruisje is.
Kan simpel zijn,maar als er een dieper liggende oorzaak voor is dan is het wel veel geld voor een grasmaaier :j

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:33

Toch blijft het moeilijk. Ik heb er ooit eentje voor een dumpprijs weggedaan met een hartruis. Nieuwe eigenaar had er een koopje aan, liet hem verzekeren en ging er mee crossen. Dier heeft nooit ergens last van gehad en 2 jaar later bij een keuring was er geen ruis meer te horen.

Maar goed, er vallen nog genoeg paarden dood neer door hartfalen of gescheurde aorta of dat soort dingen.
Paarden blijven altijd een gok, gaan ze niet dood aan een hartruis dan wel aan koliek of ongeschikt voor de sport door een peesblessure, KS, artrose of wat anders.

Ik zou de gok niet durven nemen want voor mij is het teveel geld. Maar voor een ander is het misschien een heel redelijk bedrag en kan je die gok wel nemen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:42

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:01

Lusitana schreef:
Je zou een clausule in het verkoopcontract kunnen voorstellen. Dat als het paard tijdens zijn wedstrijdcarrière overlijdt aan de gevolgen van de ruis of enige andere hartkwaal/falen, je de volledige koopsom terugkrijgt.

Eens kijken of ze dan nog zo zeker zijn dat hem nooit wat zal overkomen.
Zo ja dan koop je risicoloos een paard, zo nee, dan verkopen ze je hem niet eens.



Nou met zo'n clausule zou ik geen enkel paard verkopen. Het zijn en het blijven dieren. Ja het is een hoop geld maar als TS had gezegd paard van 2500 euro met hartruis kopen zou ook iedereen het afraden. Geen enkele koop is risicoloos.
Als TS het paard klinisch zou laten keuren zonder dit te weten, dier is wat opgefokt bij de keuring kan de DA hem alsnog goedkeuren en had ze het nooit geweten.

Het is maar net of je voor 8000 euro het risico wil lopen.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:44

belle_boef schreef:
Nou met zo'n clausule zou ik geen enkel paard verkopen. Het zijn en het blijven dieren. Ja het is een hoop geld maar als TS had gezegd paard van 2500 euro met hartruis kopen zou ook iedereen het afraden. Geen enkele koop is risicoloos.
Als TS het paard klinisch zou laten keuren zonder dit te weten, dier is wat opgefokt bij de keuring kan de DA hem alsnog goedkeuren en had ze het nooit geweten.

Het is maar net of je voor 8000 euro het risico wil lopen.

Het is ook maar net of de eigenaar zo´n risico wil lopen.
Als hij en dierenarts durven te garanderen dat hij goed is, zouden ze in principe geen moeite hebben met zo´n clausule.
Op het moment dat ze wel moeite hebben met zo´n clausule blijkt gewoon dat ze dus helemaal niet kunnen garanderen dat het paard goed is en er nooit wat met het hart zal gebeuren....
Waar het om gaat is wat ze in het engels call their bluff noemen. Oftewel als je bluft moet je de consequenties er van accepteren.

Paard komt normaal gesproken geen klinische keuring door zonder een ruisje op te merken. Als ze geen hartslag kunnen nemen in een normale rusttoestand zijn ze hier snel klaar hoor, maar misschien is oplichten in nederland makkelijker.
Maar dat het naar boven zal komen bij een keuring is juist de reden dat er vooraf over gesproken wordt.
Bovendien, als het bij een andere gelegenheid alsnog naar voren komt (je doet net alsof er nooit redenen zijn om naar een hart te luisteren. Bij sportpaarden is het tegenwoordig vrij normaal om zelfs af en toe met een hartmonitor te rijden) is het aannemelijk dat het paard het al had bij de verkoop en kan ze als ze zich kwaad maakt ook gewoon haar geld terugeisen.
Dat is ook een reden waarom het er vooraf wordt bij verteld. Wat op zich trouwens een pluim verdient. Niet iedereen is even eerlijk in de handel.

Als je het nou hebt over een recreatiepaardje dat een keer in de week de wei uit gaan voor een rondje, dan was het misschien nooit opgemerkt, maar met een sportpaard is het andere koek.
En nee, paard hoeft er totaal geen last van te hebben, maar het kán wel, met name als het zich druk maakt.

Wat dat betreft blijft de eindconclusie hetzelfde, het is maar of je het risico wilt lopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:48

Lusitana schreef:
Je zou een clausule in het verkoopcontract kunnen voorstellen. Dat als het paard tijdens zijn wedstrijdcarrière overlijdt aan de gevolgen van de ruis of enige andere hartkwaal/falen, je de volledige koopsom terugkrijgt.


Dat zou lekker zijn :') Ieder paard gaat uiteindelijk dood aan hartfalen. Gegarandeerd je geld terug! :P

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:55

Mijn vorige paard had ook een hartruis.
Ik had hem in de Z1 dressuur lopen en door deelname aan een endurance wedstrijd in de kennismakingsklasse is het aan het licht gekomen.
Er is toen op Utrecht onderzoek naar gedaan, en heb toen een sportbrief gekregen. Zou ik hem endurance blijven starten zou ik hem ieder jaar moeten laten keuren.
Maar ze gaven ook aan dat het ruisje niet heel veel kwaad zou kunnen.
Eind 2014 is hij verkocht naar Noorwegen. Daar is hij verser opgeleid heeft een aantal FEI wedstrijden gelopen en is verkocht als leerpaard, momenteel loopt hij Z2.

Je kan altijd zeggen hem mee te nemen naar Utrecht om er daar naar te laten kijken.
Het kost je de kop niet en je weet wat er aan de hand is.
Hun geven dan wel advies wat wel en niet mogelijk moet zijn.