Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 16:57

Beste Bokkers,

Ben mijn al een tijdje aan het inlezen over hamsters en gerbils. Alleen kom gewoon niet tot een keuze.
Vind het ontzettend moeilijk wat de beste keuze is voor mij en mijn gezin. En hoop dat jullie mij daar mee kunnen helpen. Wat zijn jullie ervaringen en voors en tegens?

Zal in ieder geval wat meer info geven van mijn kant. Het is dus de bedoeling om de hamster of gerbils in een aqaurium te houden van 1.20x40x60cm. Of een kallax kast met 8 vakken om te bouwen naar een hamsterkast (weet dat de gerbils in een glazen bak moeten). Die kast heeft de afmeting dan van 1.47x40x40cm en dan 2 verdiepingen. Het is de bedoeling om ze zo "natuurlijk" mogelijk te houden. En in hun behoefte te voorzien. Zoals een deel flink zaagsel waar ze in kunnen graven. Genoeg knaag en schuil mogelijkheden. Een ruim looprad en een zandbad en geschikt speelgoed. En het aquarium/kast staat centraal in de woonkamer.

Verder...
Is het de bedoeling dat de hamster of gerbils van mij worden. Dat het mijn verantwoordelijkheid is om voor ze te zorgen. En dat ze het goed hebben. Nu heb ik ook een zoontje van 2. Die net als ik gek is van dieren. En deel graag mijn liefde voor dieren met hem. Dit alles onder toezicht van mij natuurlijk. Maar het is wel de bedoeling om samen te kunnen genieten van de diertjes. Nu weet ik dat hamsters avond en nachtdieren zijn. En gerbils dag en nachtdieren. En heb je natuurlijk ook weer een verschil met goudhamsters en dwerghamsters. Nu vind ik het leuk om gewoon naar ze te kijken, maar ben ook wel van het knuffelen. En mijn man begon wel meteen te zeuren dat hij ze niet wil ruiken. Nu denk ik zelf dat het wel mee valt met de "stank". Geen 1 dier is reukloos natuurlijk. Maar weet wel dat muizen bevoorbeeld flink kunnen ruiken. En dat dan meer schoon maken alleen maar averechts werkt.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen met een keuze. En is wel de bedoeling om ze van een (hobby)fokker te halen of uit een opvang.

Bedankt alvast groetjes Kim


_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 17:06

Aanvullende info we hebben al 2 konijnen uit de opvang. Maar die hebben een mooi groot hok buiten en huppelen overdag in de tuin rond. Zijn super gezellig en lief. Houden van een aai, maar willen absoluut niet opgetild en geknuffeld worden. Dat respecteren we ook en dat is dan ook goed. Dus zoeken het liefst wel iets knuffelige voor binnen. En hebben we nog 2 oude honden. En nog een garnalen/slakken aquarium. En brengen we regelmatig bezoekjes aan de kinderboerderij. Altijd leuk natuurlijk ;)

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:12

Ik heb zelf geen ervaring met hamsters, maar mijn gerbils zijn heerlijk om naar te kijken vind ik zelf. Uit de kooi pakken en knuffelen gaat niet, in de kooi op mijn hand zetten lukt wel. Ze zijn altijd lekker in de weer maar het grootste voordeel vind ik dat ik ze in de woonkamer kan zetten en na 3 maanden pas begin te ruiken dat ze er zijn. Heb zelf een bak van 1.20 waar 2 zusjes in zitten, vrolijk gezicht vind ik.

vevina
Berichten: 1639
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:14

Heb je je ook ingelezen over ratten? Deze zijn ontzettend tam te krijgen als je ze bij een goede rattery vandaan haalt.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:16

Ik heb een aantal jaar gerbils gehad en nu een goudhamster. Van beide dieren kan ik zeggen dat ze niet stinken. De gerbils heb ik echt nooit geroken, die bak maakte ik één keer in de twee maanden schoon en zelfs toen rook ik niks. Ik vond het altijd leuk om de bak dan weer opnieuw in te richten en de gerbils waren daarna altijd een hele dag bezig met nieuwe gangen en nesten maken.
Mijn hamster stinkt iets sneller, hij poept en plast ook in zijn huis waar hij in slaapt en zijn eten bewaard dus dat hoekje gaat wat sneller stinken. Ik haal dan even zijn huis er uit en schep dat hoekje weg wat ik weer aanvul met nieuwe bodembedekking. Helemaal leeghalen doe ik bij hem ook ongeveer één keer in de twee maanden.
Mijn voorkeur gaat uit naar gerbils, dat zijn veel actievere beestjes die je de hele dag door wel eens langs ziet komen, dat lijkt mij voor een kind veel leuker dan een hamster die pas wakker wordt als het bedtijd is.
Ik vind echter wel dat beide dieren niet 'knuffelig' zijn. Gerbils zijn heel snel, ze komen graag bij je kijken, zijn heel makkelijk tam te maken door hun nieuwsgierigheid, maar knuffelig zijn ze niet.
Mijn hamster is niet bepaald tam dus die laat ik mooi in zijn bak. Hamsters zijn iets rustiger dus voor een kind makkelijker te hanteren, maar ook hamsters vind ik geen knuffeldieren.

Er loopt hier op bokt een gerbil forum en volgens mij ook een hamsterforum, wellicht de moeite waard om daar ook eens wat te lezen.

Je hebt wel een mooie ruimte ter beschikking, daar zal zowel de hamster als een koppel gerbils erg blij mee zijn.

Ferro

Jorinda

Berichten: 13455
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:18

vevina schreef:
Heb je je ook ingelezen over ratten? Deze zijn ontzettend tam te krijgen als je ze bij een goede rattery vandaan haalt.

Of uit de opvang. Bij wekelijks schoonmaken zonder allemaal middeltjes ruik je ze bijna niet. :) Hele leuke diertjes!

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 17:20

Bedankt voor jullie reacties al.

Mijn zus heeft 4 mannen ratten. Zijn inderdaad ook erg leuk. Maar ben bang dat die dan weer heel veel aandacht nodig hebben. En die zouden dan zo wie zo ook in een kast moeten, omdat die graag klimmen natuurlijk. Nu weet ik ook niet of ik de kast erdoor heen kan drukken bij mijn man :D maar heb in ieder geval het aquarium. En denk dat hij de ratten ook vind stinken.

Moet ik trouwens ook nog rekening houden met mannen of vrouwen. Zit daar ook verschil in?

vevina
Berichten: 1639
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:24

_KiMmi_ schreef:
Bedankt voor jullie reacties al.

Mijn zus heeft 4 mannen ratten. Zijn inderdaad ook erg leuk. Maar ben bang dat die dan weer heel veel aandacht nodig hebben. En die zouden dan zo wie zo ook in een kast moeten, omdat die graag klimmen natuurlijk. Nu weet ik ook niet of ik de kast erdoor heen kan drukken bij mijn man :D maar heb in ieder geval het aquarium. En denk dat hij de ratten ook vind stinken.

Moet ik trouwens ook nog rekening houden met mannen of vrouwen. Zit daar ook verschil in?

Ik heb 3 dames die je echt niet ruikt. Iefere week maak ik de hele kooi schoon, daarnaast maak ik dagelijks hun toilet schoon, ratten zijn heel makkelijk zindelijk te krijgen. Ze vragen verwacht ik wel wat meer aandacht dan een hamster, hier lopen ze 2 a 3 keer per dag een half uurtje los. Maar ze komen ook gerust dat half uur bij mij op de bank op schoot slapen. Wel moet je rekening houden met de afmetingen van de kooi, ratten klimmen inderdaad erg graag. De minimummaten staan op internet.

mvdende

Berichten: 5613
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:44

Met de omschrijving van jullie situatie zou ik voor 2 ratjes gaan. Dames ruik je minder dan mannen. Zeker voor een peuter van 2 is een ratje veel makkelijker te hanteren dan een hamster of gerbil. De meeste hamsters zijn ook bloed (letterlijk) chagrijnig als je ze wakker maakt. Hier zijn mijn mannen ratjes super enthousiast als ik ze wakker maak.

Yaemyn

Berichten: 613
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:46

Ik heb zowel gerbils als hamsters gehad. Zelf vond ik de gerbil leuker want die zie je veel vaker dan een hamster. Knuffelen met een gerbil kun je wel vergeten. Ze zijn niet van het stil zitten.

Voor gerbils..
Wat betreft huisvesting is een aquarium inderdaad het beste. Ik zou geen plastic voorwerpen in de bak zetten want die knagen ze in no time kapot.
Je kan gaan voor zaagsel met hooi als bodembedekking. Dat is stevig genoeg om tunnels in te graven. Let er op bij huisjes en dergelijke dat ze een open bodem hebben. Door het graafwerk eronder kan het gebeuren dat ze uiteindelijk door de huisjes geplet worden..
Ik zou zelf iets met een wat hogere rand regelen voor het zand want ze rollen en graven en alles vliegt er zo uit. Je zou bijvoorbeeld een glazen pot kunnen gebruiken. Ze kunnen heel goed springen dus ze komen er toch wel in.
Veel hooi zullen ze heel blij mee zijn wanneer ze nestjes bouwen. Die hamsterwatten uit de dierenwinkel worden afgeraden. WC papier ofzo kan je ook geven. Dat versnipperen ze lekker.
Ik had zelf toen een man met twee vrouwen, maar moest op een gegeven moment toch de boel splitsen in verband met nestjes die er waren gekomen. Na 1 nestje van beide dames werden de mannen en vrouwen gesplitst. Ik vond gerbils altijd heel leuk om naar te kijken en ik rook nooit wat. Wel vind ik gerbils dus ongeschikt als je een knuffeldier zoekt.

Persoonlijk stem ik dus voor de gerbil. Ze zijn veel actiever en als je geluk hebt kun je door het glas hier en daar een tunnel in kijken. +:)+

Wat betreft hamsters moet je ook niet vergeten dat veel hamstersoorten alleen gehouden moeten worden.

Indy <3

Ceetje_bokt
Berichten: 5135
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:00

Heb je het topic over hamsterscaping al gevonden?

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:19

Ceetje_bokt schreef:
Heb je het topic over hamsterscaping al gevonden?


[BB-ITP] Hamsterscaping in thema's
:)


Persoonlijk gezien je verhaal denk ik dat een Russische Dwerghamster heel erg leuk is. Wel ééntje die een goede basis heeft gehad en met een goede inrichting (aan de ruimte an sich zal het niet liggen) denk ik dat je er zelf en ook voor je kindje veel plezier uit kan halen.

Ik heb hier momenteel 15 rusjes wonen die prima wakker worden overdag en ook gewoon te pakken zijn. Ook de mensen die een uk uit mijn Hamstery hebben ervaren dit ook en hebben er gigantisch veel plezier van. Jong en oud!

Maar uiteindelijk moet je zelf de juiste keus maken en is het belangrijk om af te wegen wat je het liefst wilt :D

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 20:59

Super bedankt voor al jullie reacties!

Heb inderdaad al het gerbil topic en hamster topic door gelezen. En natuurlijk de hamsterscaping topic ook. Erg leuk! En word je super enthousiast van *\o/* super mooie bakken, daar hou ik wel van.

Heb ook al wat (hobby) fokkers gemaild van de goudhamsters en dwerghamsters. Maar krijg daar misschien niet helemaal een eerlijk antwoord van :D Maakt het ook wel moeilijk dat de een wat anders zegt dan de ander.

Maar waar het een beetje op uit komt is dat de gerbil een leuk actief maar vooral een kijkdier is. Een goudhamster een avond dier die er niet van gediend is overdag er uit gehaald te worden. Dan lijkt de dwerghamster vriendelijker, maar misschien ook wat klein en vlug. Knuffeldier is misschien ook wat verkeerd gezegd. Maar wel een diertje wat je ff bij je kan houden. Uit het hok kan halen en ff mee kan zitten en los kan laten lopen.

Ratten zijn natuurlijk super knuffelig, maar denk niet dat ik die hier binnen krijg. En moeten zo wie zo een groot klimhok hebben. Dan valt het aquarium ook af. En moet daarvoor wat anders komen.

Nadeel van een hamster en rat is natuurlijk ook dat ze niet zo oud worden...

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 21:10

Zijn trouwens ook nog naar de knaagdieren beurs geweest in houten. We hebben onze ogen uitgekeken. Maar het rare was dat mij het meest de muisjes opvielen. Super schattig. Maar die zijn geen optie, omdat die stinken. Vond de goudhamsters echt mega groot. Heb vroeger ook een goudhamster gehad maar die was niet zo groot. (Of was misschien toch een dwerghamster :? ) was ook iemand die een groepje van die Campbelli dwerghamstertjes had aangeschaft. Zag er ook super leuk uit. Maar daar hoor ik eigelijk alleen negatieve verhalen over. En moet je denk ik ook echt ervaring voor hebben wil dat slagen.

Kwa uiterlijk van ik duidelijk voor de hamster. Maar kwa gedrag vind ik de gerbils wel leuk. Ratten zijn natuurlijk ook erg leuk vooral die met die dumbo oortjes <3 lastig allemaal :o

Eef_Bam

Berichten: 4072
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:13

Hamsters en gerbils zijn geen knuffeldieren. Als je heel erg je best doet kun je ze wel handtam krijgen, maar echt blij maak je ze niet met in handen nemen, dat doe je dan puur voor je eigen plezier. Hamsters slapen liever en gerbils zijn veel te beweeglijk. Dat zijn echt dieren waar je vooral naar moet willen kijken. Als je een dier wilt om meer mee te doen kan je echt beter voor ratjes gaan.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:35

Heb je al een cavia overwogen?

Heerlijke dieren. Die van mij was een echt knuffel kont. Zat uren op mijn schoot voor de tv als kind.

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 21:49

Uhm ja :D heb ook al cavia's overwogen...

Hebben alleen een klein huisje. En cavia's hebben natuurlijk ook lekker de ruimte nodig.

Het zit eigelijk zo... Zeur al heel lang over een hamster. En ben mij al een tijdje over van alles aan het inlezen. Nu heeft mijn man het toe gezegd over een hamster in het aquarium (het aquarium hebben we al staan). Nu begon ik zelf al over eventueel gerbils. En daarna eventueel over niet het aquarium, maar een grote kast om om te bouwen. Nu vond hij de kast niet z'n goed idee. Maar moest dan maar ff kijken wat ik in het aquarium ging doen. Als het maar niet stinkt....

Dus ja...bij mij is het altijd een beetje van geef haar een vinger en ze pakt je hele hand als het op dieren aankomt :D
Hij vind ook dat ik nooit normaal kan doen. Moet altijd meer en groter. Normale mensen kopen een hokje voor de konijnen. Mijn konijnen moeten de hele tuin hebben. Heb ook fretten gehad. Normale mensen stoppen ze in een hokje. Die van jou moeten weer een eigen kamer hebben. Normale mensen hebben gewoon een paard. Die van jou moet weer een vriendje hebben. O:)
Zo vind hij dat dus gaan, om een beetje inzicht te krijgen hoe dat gaat _O-

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:51

Er was me iemand al voor ... ik wilde ook vragen waarom geen 2 cavia's?

Je moet anders de topics van Melody7 maar eens lezen. Daar word je zo enthousiast van !

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:58

Tjsa, in mijn ogen probeer jij je te verdiepen hoe je het best je dier houdt. Je zegt ook dat je je inleest, je vraagt hier op bokt raad ... Dàt doet allicht je man niet :o

Don't take anything for granted

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 22:00

Jaaa!!!! Die lees ik ook altijd! Geweldig wat ze met die cavia's doet. Ben stiekem fan van haar *\o/* en stiekem verliefd op Effie geweldig beestje vooral die oogjes <3


finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:00

Ik heb twee gerbils en die zijn heel erg leuk om naar te kijken. Hoe ze holletjes maken, tunnels graven en rondrennen. Hele actieve beestjes. Maar knuffelig zijn ze niet. Ze zijn heel nieuwsgierig dus ze worden wel tam, maar rennen over je heen. Ik laat ze wel eens los op de bank en ze rennen vanzelf weer naar me toe als ik mijn hand uitsteek. Hok stinkt nooit, dan moet je het echt maanden laten staan.

Hamsters geen verstand van.

Cavia's zijn ook heeeel leuk en ook knuffeliger. Maar hok moet toch wel minimaal 1 keer per week schoon. Ik doe het meestal 2 keer (3 cavias) en dan ruik je ze niet. Na 6 dagen begin je ze wel te ruiken.

When was the last time you did something for the first time?

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:06

Een groep Campbelli dwerghamsters kan ik alleen maar aanraden als je het hele hamster houden meer dan bekend mee bent. Echter leven ze in groepen en dat kan er harder aan toe gaan dan wij graag zouden zien. Daarnaast zijn ze heel leuk, maar ik heb er 8 en 2 daarvan zijn echt niet op te pakken zonder 4x in je hand te hangen ;) Ze zijn vele malen feller. En logisch ook. Het zijn verdedigers en geen vluchtdieren zoals de Rus.

Ik fok nu al een enige tijd met rusjes en ik heb hier gewoon russen die heel relaxed op schoot zijn. Krijg deze feedback ook terug van trotse eigenaren.
Een goede huisvesting en een goede basis zijn de sleutel tot geluk voor ieder dier :)
En nouja ook je ervaring en omgang vanzelfsprekend.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 22:15

Cavia's is dan weer meer werk dan een hamster of gerbils. Op zich niet erg. Doe mijn konijnen in de winter ook 2x per week schoon maken. Elke dag wel schoon stro erbij lekker warm. In de zomer schep ik elke dag natte plekken eruit ivm de vliegen. Mijn konijnen zijn ook echt poep machines niet normaal.

Voor mijn man zouden de gerbils een uitkomst zijn kwa "stank" :D

gigikuhh

Berichten: 162
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:16

Ik heb een goudhamster en een russische hamster
mijn goudhamster is vanaf het begin al tam ik kon hem meteen aaien knuffelen en hij valt zelfs bij mij in slaap onder de deken.
mijn russische hamster is daarintegen veel te snel en houd er iet van om geaaid te worden.
ik gebruik carefresh gemixt met zaagsel als bodembedekking
zelf zou ik voor een goudhamster gaan

trotse eigenaresse van gwyn en finn

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 22:26

Was inderdaad ook niet mijn bedoeling om een groepje campbelli hamsters te nemen. Leuk om bij een ander te zien. Maar gaat er inderdaad soms heftig aan toe. Daar waag ik mij niet aan, zeker ook niet als onervaren iemand. Ben wel van mening om de hamsters gewoon apart te houden. Maar ben meestal wel van de paartjes houden. Maar dat gaat bij hamsters natuurlijk niet op.

En ben ik helemaal met je eens dat de huisvesting en de goede basis de sleutel is om een gelukkig en gezond dier te houden. En een dier te voorzien in zijn behoeftes en te respecteren erg belangrijke dingen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 46 bezoekers