kunststof roosters in de paddock, ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
megh
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-12-17

kunststof roosters in de paddock, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 14:44

Hallo allemaal. Dit is de eerste keer dat ik een bericht plaats op bokt dus ik hoop dat ik het goed doe.
Wij hebben onze paarden bij huis staan in een paddock. Dat gaat al jaren goed maar op het moment is het een enorme blubberzooi. Het zand laat wel water door maar lang niet snel genoeg, nog ff en ik moet m'n paarden flippers aan trekken ;) . We hebben m opnieuw open gewerkt maar dat heeft niet geholpen. Nu willen we het over een andere boeg gooien. We hebben het eea gelezen over kunststof roosters en dat klinkt allemaal heel mooi maar is dat ook echt zo? Zijn er hier mensen met ervaring met die roosters, die daar wat over willen vertellen?
Zo vraag ik me bv af of ze niet glad worden; die van mij kunnen wel eens een flink rondje bokken en rennen en dan zie ik ze liever niet onderuit glijden. En hoeveel jaar blijft zoiets nou goed? En is het zacht genoeg om ook op te kunnen liggen? En zo heb ik nog veel meer vragen.
Als we het plaatsen gaan we uiteraard ook de zandlaag weer aanpakken. Er komt vervolgens gronddoek overheen, dan het rooster en dat wordt weer opgevuld met zand. Beloofd wordt dat je van de blubber af bent, het is makkelijker schoon te houden en je zou er zelfs op kunnen rijden. Klinkt allemaal heel mooi maar ervaringen uit de praktijk kom ik weinig tegen. Hopelijk kunnen jullie me daar mee helpen.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: kunststof roosters in de paddock, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:57

De lagen er onder en op en het gebruikte zand moeten echt kloppen van wat ik er van hoor en zeker je gronddoek, anders verzakt de boel en heb je grotere ellende dan nu.

Je bent niet de enige die dit jaar met meer dan anders drek en water zit. Het is van wat ik hier hoor ook erger dan men zich herinneren kan. Stuk flink ophogen en verharden is naast je paddock aanpakken zeker te overwegen. Echter beide zullen moeten wachten tot het weer goed droog is, dus deze winter is het helaas nog blub.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: kunststof roosters in de paddock, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:19

Dit jaar is het ook wel extreem nat. Dat hoor ik van iedereen.
Ik heb een klein stuk rooster. Bovenop ligt ook blubber gewoon omdat er zoveel water is gevallen. Enige voordeel is dat ze niet zoveel wegzakken. Ik ga er wel meer van plaatsen tzt maar het is nogal een investering.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: kunststof roosters in de paddock, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:50

Pffff, ik zit ook met mijn handen in het haar... Zo nat heb ik het ook nog nooit meegemaakt en ik wil ze toch 24/7 buiten houden als het kan. Heb wel droge schuilstallen en de bak is voor de helft nog droog (die gebruiken we ook als paddock, maar het land waar de slowfeeders staan is verschrikkelijk...

Ik lees graag even mee voor goede oplossingen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: kunststof roosters in de paddock, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:52

Wij hebben een paar maand geleden kunststof roosters gelegd op een modderige track en zijn er erg blij mee!

Eronder ligt een aangetrilde plaat van puin, daarop een laagje zwart zand, vervolgens een laag van ca 5 cm wit zand, dan de roosters en die zijn gevuld met wit zand. We hebben vorige week nog 4 kuub zand erop laten storten, want de eerste lading was ingeklonken.

Ik zal ff fotos uploaden.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:59

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo zag het er gisteren na veel water uit, met de nieuwe lading zand (niet helemaal uitgevlakt, dat doen de paarden zelf wel):


Afbeelding

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:05

Bij ons op de paddock ligt er op een klein stuk een rooster. Is wel niet professioneel aangelegd. Ik lees bij sommigen over een gronddoek, extra zand/grond eronder en erop, enz. Bij ons was het gewoon het rooster en opgevuld met de grond die er is.
Het hielp zeker, maar er kwam wel nog modder op te liggen. Natuurlijk niet zo diep en wel prettiger voor de paarden dan diepe blubber. Maar in combinatie met hooi (de hooiruif stond op het rooster) kon het wel een lastige boel worden om proper te houden.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:09

Ik heb roosters liggen waar de hooinetten hangen.
Uiteindelijk wordt het daar ook wel nat maar het voordeel is wel dat ze er op die plek niet in weg zakken en in de rest van de natte paddock wel.

megh
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-12-17

Re: kunststof roosters in de paddock, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 20:03

Bedankt voor jullie reacties, we hebben dit weekend een kleine schuilstal gemaakt aan de paddock. ze kunnen daar nu droog staan. In die schuilstal (niet meer dan een aantal stalen buizen met zeil erover) gaan we waarschijnlijk een 'vloer' van roosters maken, even kijken hoe dat houdt en als dat goed gaat komen er roosters in de paddock.
belle_boef, chubby, katyatje en nouvel; welk merk roosters hebben jullie? En hebben jullie wel eens het idee dat het glad kan zijn? En is het zacht genoeg voor de paarden om er op te liggen/rollen?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: kunststof roosters in de paddock, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:56

Ik heb geen idee van merk, kocht ze tweedehands. Het ligt eraan hoeveel zand je erop legt, hoe zacht het is. Ik trof er juist eentje aan die lekker lag te slapen op de betreffende track :)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:36


Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: kunststof roosters in de paddock, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:55

Bij ons op stal 3 paddocks met die roosters. Voor paddockdoeleinden, mits genoeg zand erop zodat ze veilig kunnen rollen, prima te doen. Let wel op het soort zand dat je erin doet. Stalhouder had eerst een soort dat echt steenhard werd erin vanwege het aanstampen door de paarden. Hier ligt als ik t goed heb eerst "puin" (drainage dus), dan doek, dan matten en dan t zand erop.
In de zomer mogen de paddocks ook voor rijden gebruikt worden maar als er te weinig zand ligt gaan ze zo onderuit op korte bochten, springen en lompheid...
Nu met dit weer is er bijna niks opgewassen tegen de hoeveelheid water en sneeuw.Maar loopt t toch behoorlijk goed weg.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:14

megh schreef:
Bedankt voor jullie reacties, we hebben dit weekend een kleine schuilstal gemaakt aan de paddock. ze kunnen daar nu droog staan. In die schuilstal (niet meer dan een aantal stalen buizen met zeil erover) gaan we waarschijnlijk een 'vloer' van roosters maken, even kijken hoe dat houdt en als dat goed gaat komen er roosters in de paddock.
belle_boef, chubby, katyatje en nouvel; welk merk roosters hebben jullie? En hebben jullie wel eens het idee dat het glad kan zijn? En is het zacht genoeg voor de paarden om er op te liggen/rollen?



Ik heb ze tweedehands gekocht. Volgens mij komen ze van bosrubber, ten minste daar lijken ze op